Στηρίξτε το έργο μας!

Παρασκευή 8 Ιουνίου 2018

Πανελλήνιες εξετάσεις 2018 - ΕΠΑΛ

Καλή αρχή με Μαθηματικά Ι στα ΕΠΑΛ! 


Για δεύτερη φορά τα θέματα των ΕΠΑΛ θα προηγηθούν από τα θέματα του ΓΕΛ. Λογικά η συνταγή πέτυχε και γι αυτό επαναλαμβάνεται!  Είναι μια πρόγευση για τις προθέσεις των εξετάσεων αν και η επιτροπή (τακτικά και μέλη της ΚΕΕ) του ΕΠΑΛ δεν έχει καμία σχέση με την επιτροπή των ΓΕΛ. Μια τάση, μια ιδέα θα τη λάβουμε, τι Έλληνες είμαστε;

Η ομάδα μας, η lisari team θα λύσει και φέτος (ή τουλάχιστον θα προσπαθήσει) τα θέματα εξετάσεων αρχή γενομένης με τα θέματα των ΕΠΑΛ. Δεν έχουμε σκοπό να δώσουμε τις πιο γρήγορες λύσεις αλλά να είναι πλήρεις και καλά γραμμένες, με όσο εφικτό λιγότερα λάθη.

Θέματα εξετάσεων (από το Υπουργείο Παιδείας) 

και λύσεις  από τη lisari team





Αποθηκεύεστε τα θέματα σε μορφή word
Επιμέλεια: Χρήστος Τσουκάτος

Σημείωση: Οι σύνδεσμοι (εκφωνήσεις και λύσεις) θα δοθούν στα σχόλια της εν λόγω ανάρτησης για να καταχωρήσουμε επίσημα την ώρα δημοσίευσης.

Η βοήθειά σας είναι πολύτιμη! 

Στη συμμετοχή - σχολιασμό και στην ανάρτηση των θεμάτων μόλις υποπέσουν στην αντίληψή σας από το site του Υπουργείου Παιδείας. 

Βολεύει να τα αναρτήσετε σε έναν δικό σας drive και να δώσετε το link στα σχόλια. 

Έτσι δεν θα παρατηρηθεί ο γνωστός συνωστισμός σε ένα σύνδεσμο. Όσοι περισσότεροι δώσετε σύνδεσμο τόσο καλύτερα!! Γίνεται συμμέτοχοι στην προσπάθεια μας!


Εκτίμηση των θεμάτων

Ας δούμε προσεκτικά και αναλυτικά τα σημερινά θέματα του ΕΠΑΛ.  Τα θέματα εξετάσεων 2018.

Από το πρωί που έχουν αναρτηθεί, έχουν αποτυπωθεί στο μυαλό μου και έχουν έρθει δεκάδες σκέψεις. Ανοίγοντας το laptop θεώρησα ότι θα έχουν γραφτεί οι περισσότερες σκέψεις μου και τελικά θα περιοριζόμουν σε αυτές που είχαν απομείνει…

Τελικά δεν έγινε αυτό, τα πρώτα σχόλια που διάβασα από φίλους και έμπειρους συναδέλφους στο lisari Gate (κλειστή ομάδα στο facebook) ήταν τα εξής:

1) Βατά θέματα κατά τη γνώμη μου. Θεωρώ ότι οι προετοιμασμένοι μαθητές δεν θα συναντήσουν ιδιαίτερες δυσκολίες.

2) Καλημέρα Μάκη! Νομίζω ότι είναι ράδιο αρβύλα (ότι τα θέματα είναι παλούκια). Αρκετές ερωτήσεις με εφαπτομένη. Ίσως πιο απαιτητικό το ερώτημα Δ3. Μικρά θέματα σε σχέση με τα περσινά....

3) Μάκη τα συνηθισμένα θέματα δεν είναι εκτός από το τελευταίο;

4) ….από το τελευταίο μόνο το Δ3 (δυσκόλεψε).

5) Θα έλεγα και μικρότερα σε έκταση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.... 

Και εκεί γίνεται η έκρηξη! Το μπαμ! Δηλαδή ήταν εύκολα; Αναμενόμενα; Και ποιο είναι το αναμενόμενο; Μήπως…

1) Η απόδειξη με τη σχετική συχνότητα;
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ τις τελευταίες ημέρες διαβάζουν τις αποδείξεις του Διαφορικού Λογισμού, όσο και να μας φαίνεται ακατανόητο για εμάς τους εκπαιδευτικούς οι αποδείξεις της Στατιστικής είναι δύσκολες και όχι κλασικές. Αλλά θα μου πείτε πρόβλημά τους! Σωστά;

2) Οι τρεις ορισμοί;
Και αυτό είναι κλασικό; Είμαστε στο καλημέρα και εξετάζουμε σε όχι τόσο χτυπητά σημεία τους μαθητές στη θεωρία. Ήδη εδώ έχουμε αφήσει αρκετούς εκτός. Ιδίως ο ορισμός με την παράγωγος συνάρτησης αν τεθεί και στους μαθητές της ΓΕΛ δεν ξέρω πόσοι θα την γράψουν και ας είναι δύο γραμμές. Διαφωνείτε; Θα πείτε πρόβλημά τους που δεν διάβασαν τη θεωρία. Σωστά;

3) Το ερώτημα Β1 (διάμεσος);
Είναι κλασικό και αναμενόμενο το ερώτημα αυτό; Νομίζω κάτι τέτοιο δεν είδαμε καλά καλά στα θέματα εξετάσεων των ΓΕΛ όταν είχαν αγριέψει τα πράγματα! Και όταν το είδαμε, δεν ήταν για κανένα λόγο στο Β1. Αλλά και αυτό κλασικό ερώτημα έτσι παιδιά; Υπάρχει σε αρκετά βοηθήματα έτσι; Άρα θα μου πείτε πρόβλημά τους! Σωστά;

4) Το ερώτημα Β2 (διακύμανση);
Απευθείας διακύμανση; Την μέση τιμή; Μήπως πρέπει να τη σκεφτεί μόνος του ο μαθητής; Ε προφανώς! Στο ερώτημα Β2 είμαστε, ας σκεφτεί και κάτι μόνος του!! Αλλά θα μου πείτε πρόβλημά τους αν δεν ξέρουν ότι για να βρουν τη διακύμανση χρειάζεται και η μέση τιμή! Σωστά;

5) Το ερώτημα Β4 (μεταβολές παρατηρήσεων);
Που οι μαθητές έπρεπε να γνωρίζουν τέλεια την εφαρμογή του σχ. βιβλίου και τις δύο μεταβολές που παθαίνει το δείγμα και να υπολογίσουν το μείον δύο για να βάλουν απόλυτη τιμή στον τύπο της διακύμανσης; Και αυτό αναμενόμενο; Εύκολο; Βατό; Για Β4; Θα μου πείτε δεν το αναφέρει το σχολικό βιβλίο; Πρόβλημά τους! Σωστά;

6) Θέμα Γ;
Πάλι εύρεση παραμέτρων; Ίδια λογικής με το θέμα Β; Γιατί; Αλλά μου πείτε απαγορεύεται; Σωστά;

7) Ερώτημα Γ2 (ελαχιστοποίηση του ρυθμού μεταβολής);
Μια κλασική ερώτηση που αναμένω στα θέματα Προσανατολισμού τη Δευτέρα την είδα στα θέματα του ΕΠΑΛ. Να ανησυχώ; Ελαχιστοποίηση του ρυθμού μεταβολής το είχαμε δει και σε παλαιά θέματα του ΓΕΛ. Επομένως, το ΕΠΑΛ συναγωνίζεται επάξια με αυτά τα θέματα! Αλλά θα μου πείτε δεν το αναφέρει και το σχολικό βιβλίο; Πρόβλημά τους! Σωστά;

8) Ερώτημα Γ3 (εφαπτομένη της f ΄);
Όντως πολύ κλασικό και αναμενόμενο ερώτημα να βρουν την εφαπτομένη της παραγώγου! Ένας μαθητής του ΕΠΑΛ τα δουλεύει καθημερινά αυτά τα προβλήματα στην τάξη και στον πίνακα του Φροντιστηρίου. Καμία έκπληξη!

Προχωράμε… ελπίζω να μην κουραστήκατε έτσι; Απλά αναφέρουμε τα ερωτήματα, φανταστείτε να τα απαντούσαμε τι θα γινόταν!

9) Ερώτημα Δ3 (όριο)
Ένα ερώτημα που αν το θέσουμε στους μαθητές του ΓΕΛ λίγο πριν εξεταστούν τη Δευτέρα πιστεύω ότι αρκετοί θα έχουν πρόβλημα. Θα μπουν στον πειρασμό να κάνουν De l Hospital και εκεί θα χαθούν στις πράξεις.
Η λύση απαιτεί επιδέξιους αλγεβρικούς χειρισμούς! Αλλά τι ζητάμε ρε παιδιά; Ειδικές γνώσεις Άλγεβρας από μαθητές του ΕΠΑΛ που και τα όρια της μορφής (x^3 – x) / (x +1) πριν λίγο καιρό τα θεωρούσαμε δύσκολα! Όμως εδώ συμφωνούμε όλοι! Ήταν δύσκολο ερώτημα! Βρήκαμε σημείο σύγκλισης! Άρα 10 μονάδες τις χαιρετάμε! Άρα πάμε όλοι μέχρι το 18; Γιατί όλα τα προηγούμενα τα είχαμε λύσει! Σωστά;

Όχι σωστά! Γιατί πολύ απλά αν ήθελαν να βάλουν βατά και αναμενόμενα θέματα θα είχαν προτείνει τα εξής:

1) Απόδειξη από τον Διαφορικό Λογισμό.

2) Έναν ορισμό, αν ήθελαν να βοηθήσουν τους μαθητές των ΕΠΑΛ που δεν μπορούν να αποστηθίσουν βασικά πράγματα.

3) Δεν θα έδιναν τη διάμεσο ως δεδομένο αλλά τη μέση τιμή στο ερώτημα Β1 που είναι πιο κλασικό και αναμενόμενο θέμα.

4) Θα ζητούσαν τη μέση τιμή πριν ζητήσουν τη διακύμανση στο ερώτημα Β2. Αυτό είναι το αναμενόμενο! Αυτό διδάσκουμε στους μαθητές μας…  

5) Θα ζητούσαν μια μεταβολή των παρατηρήσεων ή αν ήθελαν δύο μεταβολές τουλάχιστον στον πολλαπλασιασμό να ήταν θετικός ο αριθμός αν ήθελαν να βάλουν βατά και αναμενόμενα θέματα.

6) Πίνακας συχνοτήτων, ένα κλασικό θέμα που δεν υπήρχε. Ένα θέμα που γνωρίζουν οι περισσότεροι μαθητές του ΕΠΑΛ. Το απέφυγαν! Γιατί; Γιατί δεν ήθελαν κάτι αναμενόμενο, κάτι βατό.

7) Μελέτη συνάρτησης, υπήρχε αλλά για την παράγωγο της συνάρτησης! Άρα ένα κλασικό θέμα το μετέτρεψαν σε θέμα για άριστους μαθητές! Άρα απέφυγαν το κλασικό θέμα, το βατό θέμα. Γιατί; Γιατί δεν ήθελαν κάτι αναμενόμενο. Κάτι βατό.

8) Εφαπτόμενη για την f όπως τη γνωρίζουν οι μαθητές και όχι για την f ΄.

9) Ένα πιο απλό όριο που να έφτανε σε ορισμό της παραγώγου.

Συμπέρασμα

Τα θέματα ήταν άρτια και πολύ προσεγμένα αφού δεν υπήρχαν ασάφειες και γκρίζα σημεία. Φάνηκε ότι οι θεματοδότες έχουν γνώση του αντικειμένου και δημιούργησαν καταπληκτικά θέματα.
Αλλά για ποιον ή για ποιους είναι το ερώτημα;
Και εγώ προτείνω απαιτητικά θέματα στις ενδοσχολικές εξετάσεις όπως υποστηρίζουν αρκετοί συνάδελφοι αλλά γνωρίζω από πρώτο χέρι ότι όλα αυτά τα έχω διδάξει (εκτός πάντα από ένα ερώτημα που θέλω να ξαφνιάσει τον άριστο μαθητή). Από αυτά που είδαμε πόσα θέματα υπάρχουν στο σχολικό βιβλίο; Αυτό το βιβλιαράκι των 100 σελίδων δεν μπορεί να καλύψει έστω και στο ελάχιστο τις τρελές και αυξημένες απαιτήσεις των θεμάτων.  Εδώ ψάχνω το βιβλίο της ομάδας μας που περιέχει 972 σελίδες στο κύριο βιβλίο συν 350 σελίδες στο βιβλίο λύσεων για να τσεκάρουμε αν (και φέτος) υπάρχουν όλες ιδέες και δεν είμαι σίγουρος ότι είχαμε προβλέψει ένα τόσο δύσκολο όριο. Όταν με ρωτούσαν οι συνάδελφοι γιατί γράψαμε ένα τόσο μεγάλο βιβλίο στα ΕΠΑΛ τους απαντούσα κάθε φορά το ίδιο «για να καλύψουμε τις μεγάλες απαιτήσεις που έρχονται στα ΕΠΑΛ». Τελικά έγινε και άμεσα! Ενώ ανήκουμε στην εποχή που το σχολικό βιβλίο είναι της μόδας κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τα μαθηματικά των ΕΠΑΛ.

Αν τα κρίνουμε από την πλευρά του καθηγητή, από την μεριά του πολύ καλού μαθητή που βρίσκεται στο ΓΕΛ ή αν τα συγκρίνουμε με τα πιο απαιτητικά θέματα που έχουμε δει στα ΓΕΛ τότε θα πούμε ότι και οι παραπάνω αγαπητοί συνάδελφοι. Όμως εδώ είμαστε σε άλλο γήπεδο, έχουμε άλλους παίκτες και οι κανόνες είναι διαφορετικοί. Κατά τη γνώμη μου τα φετινά θέματα είναι πιο απαιτητικά από τα περσινά. Μια νέα εποχή απαιτητικών θεμάτων των ΕΠΑΛ έχει ξεκινήσει και αυτό για μένα είναι φανερό. Αναζητώ μόνο το λόγο που γίνεται…

27 σχόλια:

  1. Καλή αρχή κ καλή επιτυχία σε όλες-ους που εμπλέκονται στις εξετάσεις με οποιοδήποτε τρόπο.
    Οι προβλέψεις μου μετά τις 22:00 για ευνόητους λόγους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μιας κ το υποσχέθηκα, εδώ οι δικές μου προβλέψεις!
    https://docs.google.com/file/d/0Bwi_dZQJTnt1cS02WlRuT3hyMU90UE9ZNlNfUVFDaVpYWTZR/edit?usp=docslist_api&filetype=msword

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστούμε καλέ μου Κώστα!! Νομίζω ότι θέλει έγκριση το αρχείο για να το δούμε....
      Έχεις τόση διάθεση και όρεξη που πρέπει επειγόντως να φτιάξεις ένα blog για να τη διοχετεύσεις! Διαφορετικά πρέπει να σε βάλουμε στην ομάδα μας για να μοιράζεσαι και με άλλους ομοϊδεάτες το πλούσιο ταμπεραμέντο σου!!

      Διαγραφή
  3. Αρχικά να πω οτι ολη την χρονια δουλεψα με μαθητη μου το βιβλιο της lisari και πραγματικα πρωτα απο ολα το ευχαριστηθηκα εγω! αναπολησω τις εποχες των Μαθηματικων Γενικης Παιδειας....
    Το λινκ ειναι εδω:
    https://drive.google.com/file/d/0Bwi_dZQJTnt1cS02WlRuT3hyMU90UE9ZNlNfUVFDaVpYWTZR/view?usp=sharing
    νομιζω τωρα ειναι ενταξει.

    Υγ: Σε ευχαριστω για τα καλα σου λογια, μετα χαρας στο εχω δηλωσει πως θελω να βοηθησω με οποιο τροπο μπορω και με χρειαζεστε...
    Περιμενω και τις προβλεψεις του Κου Γιαννοπουλου που διδασκει ΕΠΑΛ αν θυμαμαι καλα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. και μια παρεξηγημενη ασκηση, σαν τελευταιο ερωτημα σε καποιο θεμα, β4 ασκηση ενοτητα 2.3 οπου προκυπτει τυποποιημενη κανονικη κατανομη!

      Διαγραφή
    2. Εγώ δεν έχω έμπνευση, δεν διδάσκω ΕΠΑΛ φέτος οπότε δεν έχω να πω τίποτα! Τα έχουμε πει όλα ή σχεδόν όλα στο βιβλίο της ομάδα μας.

      Θα ενημερώσω το Μιχάλη να μας χαρίσει λίγο από το χρόνο του και να κάνει τις προβλέψεις του.

      Διαγραφή
  4. Ας πω και εγώ την γνώμη μου για φέτος .Πιστεύω οτι θα πέσει (x)'=1 απόδειξη. Ορισμός πιστεύω θα είναι πότε μια συναρτηση ειναι συνεχεις. ΘΕΜΑ 2 πιστευω θα εχει παραμετρους α , β για να τα βρουν ειτε απο διερχεται απο αρχή αξονων ή ενα σημειο θα δινεται. Θεμα 3 πιστευω θα πρεπει να βρουν τα παιδια το πλατος της κλασης σαν πρωτο ερωτημα και μετα κλασσικα μεση τιμη διακυμανση συντελεστη μεταβλητοτητας και αν ειναι ομοιογενες .ΘΕΜΑ 4 πιστευω ενα προβλημα με ρυθμο μεταβολης ποτε γινεται μεγιστος .Αυτα πιστευω συγνώμη για το μεγάλο σχόλιο . Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Απαντήσεις
    1. Μια νέα εποχή απαιτητικών θεμάτων έχει ξεκινήσει στα ΕΠΑΛ...

      Διαγραφή
    2. και δυστυχώς τα περισσότερα παιδιά πήγαν σήμερα με φιλοδοξίες βλέποντας τα θέματα των 2 τελευταίων ετών.. Με άγνοια, σαν πρόβατα για σφαγή.

      Διαγραφή
  6. Τα θεματα, πιαστε στυλο!
    https://drive.google.com/file/d/1Pkgt3iZqCn6TbTqdYMxWZOnjcMv97KRs/view?usp=sharing

    απο γνωστο φροντιστηριο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν ειναι λογικο με τετοια θεματα να περναει καποιος στο ΕΜΠ η στην Ιατρικη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΛΥΣΕΙΣ ΕΠΑΛ 2018
    https://www.dropbox.com/s/eat9akjjxyahc0c/%CE%9B%CF%8D%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%CE%95%CE%A0%CE%91%CE%9B%202018%201%CE%B7%20%CE%AD%CE%BA%CE%B4%CE%BF%CF%83%CE%B7.pdf?dl=0

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Θεωρώ πως για τα δεδομενα του επαλ τα θέματα ήταν δύσκολα.
    Δεν έπεσε πίνακας στατιστικής προκειμένου να μην ευνοηθούν οι παπαγάλοι-μεθοδολογοι αλλά αυτοί που κατανόησαν πλήρως την ύλη!
    Ο καθένας θα πάρει βαθμό ανάλογο με τον βαθμό κατανόησης όλης της χρονιας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Εύχομαι σε όλα τα παιδιά καλά αποτελέσματα. Αν και ξέρω ότι τα έχετε λύσει ήδη, σας στέλνω και γώ με τη σειρά μου-χειρόγραφα. http://blogs.sch.gr/iordaniskos/archives/1684

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Έχουν αναρτηθεί οι λύσεις από τη lisari team

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλησπέρα σε όλους.
    Τα σημερινά θέματα για τους μαθητές των ΕΠΑΛ ήταν πάρα πολύ απαιτητικά. Εκτιμώ ότι καλά προετοιμασμένοι μαθητές μάτωσαν για να περάσουν τη βάση!
    Στο θέμα Α, την απόδειξη (παρά το γεγονός ότι βγαίνει σε μία σειρά) θεωρώ ότι δεν την έγραψε η πλειονότητα των μαθητών γιατί οι περισσότεροι διαβάζουν τις αποδείξεις των τύπων παραγώγισης και τη συγκεκριμένη την έχουν σε "δεύτερη" μοίρα. Τον τύπο του ορίου για την παράγωγο ελάχιστοι μαθητές θυμούνται αφού δε χρησιμοποιείται σχεδόν ποτέ στις ασκήσεις, ενώ ακόμα λιγότεροι είναι σε θέση να διατυπώσουν σωστά τον ορισμό.
    Στο θέμα Β, που είχε να κάνει με στατιστική, άρχισαν οι πρώτες μεγάλες δυσκολίες για τους υποψήφιους. Οι περισσότεροι είναι εξοικειωμένοι με τη συμπλήρωση πίνακα και όχι με τη μορφή που δόθηκαν οι παρατηρήσεις. Το γεγονός ότι έδινε την τιμή της διαμέσου για να βρουν οι μαθητές την παράμετρο α δεν ήταν ότι πιο εύκολο. Θα μπορούσε να τους δοθεί η μέση τιμή. Έλεος! Στο Β1 είσαι... Πριν την εύρεση της διακύμανσης θα βοηθούσε σίγουρα ένα ερώτημα εύρεσης της μέσης τιμής (όπως γίνεται συνήθως), αλλά δυστυχώς δε ζητήθηκε. Το ερώτημα Β4 ήταν υπερβολικά δύσκολο για Β θέμα. Ήταν συνδυασμός γινομένου και αθροίσματος της γνωστής εφαρμογής και μάλιστα η νέα μέση τιμή έβγαινε αρνητικός αριθμός με αποτέλεσμα να κάνει δύσκολο τον υπολογισμό του νέου συντελεστή μεταβολής.
    Στο θέμα Γ έπρεπε οι μαθητές να ακολουθήσουν γνωστές μεθοδολογίες, όχι για τη συνάρτηση f αλλά για την παράγωγό της. Αυτό και μόνο μετέτρεψε ένα κλασικό θέμα με μονοτονίες, ακρότατα και εφαπτομένη σε θέμα που ελάχιστοι μαθητές έχουν την ικανότητα να επεξεργαστούν.
    Στο Θέμα Δ, η παραγώγιση που ζητούνταν ήταν σύνθετη (το μεγαλύτερο αγκάθι στους κανόνες παραγώγισης). Το Δ2 κατά την εκτίμησή μου ήταν ίσως το ευκολότερο σε όλο το διαγώνισμα, αλλά στο Δ3 οι μαθητές των ΕΠΑΛ έπρεπε να υπολογίσουν ένα όριο το οποίο θα δυσκολεύονταν να υπολογίσουν και μαθητές των ΓΕΛ.
    Συμπερασματικά, δεν ξέρω τι ακριβώς ήθελαν να πετύχουν οι θεματοδότες. Πραγματικά αναρωτιέμαι αν έχουν διδάξει σε ΕΠΑΛ τα τελευταία χρόνια. Κάποιοι από τους σημερινούς υποψήφιους θα περάσουν στα ΤΕΙ, ελάχιστοι και στα ΑΕΙ. Αυτό θα συμβεί όμως αγαπητοί μου, είτε ο μέσος όρος στα Μαθηματικά είναι 5/20 (γιατί τόσο θα είναι), είτε 15/20.
    Εύχομαι καλή συνέχεια στους υποψήφιους και καλά μυαλά στους θεματοδότες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Παρόμοιες ασκήσεις, με αυτές των σημερινών θεμάτων, από το βιβλίο της lisariteam.
    Β1: Εφαρμογή 3, σελ. 774
    Β2: Άσκηση 3, σελ. 832
    Β3: Άσκηση 8, σελ. 839
    Β4: Άσκηση 3, σελ. 869
    Επίσης, το θέμα 15, σελ. 896 μοιάζει καταπληκτικά με όλο το θέμα Β.
    Γ1: Άσκηση 33, σελ. 357
    Γ2: Εφαρμογή 6, σελ. 379
    Δ1: Άσκηση 1ii, σελ. 298
    Δ2: Άσκηση 4, σελ. 390

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Συμφωνώ απόλυτα με την ανάλυσή σας: Μάκη και Μιχάλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Καλημέρα στην παρέα.
    Εγώ θα διαφωνήσω με την ουσία των σχολίων που έχουν γραφεί σχετικά με την δυσκολία των θεμάτων.
    Φίλοι μου, πρέπει να δούμε τα πράγματα ώμα, όπως ακριβώς είναι. Οι Πανελλαδικές εξετάσεις δεν είναι προαγωγικές εξετάσεις, ποτέ δεν ήταν για την ακρίβεια, αλλά ένας διαγωνισμός ή όπως εγώ τον αποκαλώ, ένας ελεγχόμενος διαγωνισμός γιατί σε γενικές γραμμές γνωρίζεις εκ των προτέρων τη δομή των θεμάτων που θα διαγωνιστείς. Θεωρώ ότι οι 25 μονάδες της θεωρίας οφείλουν να κατοχυρώνονται από κάθε μαθητή που συνειδητά συμμετέχει στον εν λόγω διαγωνισμό. Δεν κατανοώ γιατί ο ορισμός της παραγώγου σε σημείο θεωρείται δύσκολη ή απαιτητική θεωρία, ούτε γιατί οι μαθητές δεν διαβάζουν τη θεωρία της Στατιστικής, σε ένα μάθημα ειδικά που αυτή καθαυτή θεωρία του βιβλίου συμπυκνωμένη δεν ξεπερνάει ένα εγχειρίδιο 20 σελίδων. Αν υπάρχει ένα πράγμα που συνιστώ στους μαθητές μου είναι να γνωρίζουν άπταιστα όλη τη θεωρία πριν πάνε να γράψουν ώστε να έχουν κατοχυρωμένες 25 μονάδες. Αλλιώς ποιος ο λόγος να πάνε; Με λύπη παρατηρώ, τα τελευταία ειδικά χρόνια, την ύπαρξη μαθητών που θα πιάσουν 20 μονάδες από το θέμα Γ και λιγότερες από 10 στο Α. Σημείο των καιρών; Ίσως..
    Επίσης δεν κατανοώ γιατί πρέπει να διαχωρίζουμε με τόσο άδικο τρόπο τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ που διαγωνίζονται στα μαθηματικά από αυτους των ΓΕΛ. Σίγουρα είναι μαθητές με ελλείψεις και αδυναμίες (τέτοιοι υπάρχουν και στα ΓΕΛ-και μάλιστα πάρα πολλοί) όμως τα μαθηματικά είναι μία ενιαία επιστήμη και μάλιστα αυστηρή. Γιατί τα θέματα των ΕΠΑ.Λ οφείλουν ντε και καλά να είναι πιο "εύκολα" ή πιο "βατά"; Θα ήθελα πολύ μία απάντηση σε αυτό;
    Με βάση αυτά θεωρώ ότι παρόλο που από τα θέματα έλειπε ένα πιο κλασικό θέμα στατιστικής και ίσως η κατανομή των μονάδων να μην ήταν η ιδανικότερη, αυτά ήταν προσαρμοσμένα στο πνέυμα του μαθήματος και των εξετάσεων. Τα Β1 και Δ3 ερωτήματα είναι φυσικά τα ερωτήματα κλειδιά του διαγωνίσματος, που εξάλλου πάντα σε όλες τις εξετάσεις-διαγωνισμούς υπάρχουν τέτοια και όπως είπα ένας καλά προετοιμασμένος μαθητής, ένας μαθητής που δούλεψε το μάθημα δεν θα δυσκολεύτηκε. Το πόσοι είναι αυτοί οι μαθητές είναι ένα άλλο ερώτημα όμως..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ συνάδελφε. Ναι, οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν κατά βάση πρώτα τη θεωρία. Ναι, ο ορισμός της παραγώγου είναι δύο σειρές, η απόδειξη που έπεσε μία σειρά. Τα ερωτήματα ηταν σαφή και φυσικά όλα εντός ύλης. Ναι, το θέμα Γ ήταν κλασικό αρκεί να έβρισκες τη δεύτερη παράγωγο σε μια απλή πολυωνυμικη συνάρτηση. Ναι, το Δ1 έβγαινε σε μια σειρά. Ναι, ναι, ναι. Αλλά, όλα αυτά θεωρητικά. Στην πράξη η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Δε διαχωρίζουμε τους μαθητές σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ. Μιλάμε όμως για μαθητές που δυσκολεύονται στην προπαίδεια, που δυσκολεύονται να λύσουν μια εξίσωση τριωνύμου, που αν το μέγεθος σε έναν πίνακα κατανομής δεν είναι διαιρέτης του 100 δεν μπορούν να κάνουν τις διαιρέσεις, που θεωρούσαν φυσιολογικό να βγαίνει το CV -16%. Διδάσκω τα τελευταία 10 χρόνια (και) στο καλύτερο ΕΠΑΛ της χώρας (σύμφωνα με στατιστικά αποτελέσματα εξετάσεων) και ξέρω ακριβώς τι συμβαίνει. Αν κι εσύ εργάζεσαι σε κάποιο ΕΠΑΛ μπορείς σε παρακαλώ να μου πεις πόσοι μαθητές σου έγραψαν πάνω από τη βάση; Δε λέω να τους χαϊδέψουν, δε λέω να γράψουν όλοι 100. Αλλά βοήθα τους λίγο ρε αδελφέ. Τα παιδιά αυτά έχουν τεράστιες αδυναμίες και το ξέρουν πρώτοι απ'ολους οι ίδιοι. Ενθάρρυνση χρειάζονται. Βάλε θεματάκια να γράψουν κοντά στη βάση. Βάλε μια απλή άσκηση στατιστικής στο Β. Ήταν ερώτημα αυτό στο Β4; Στη πιο εύκολη θεωρητικά από τις 3 ασκήσεις; Που είναι η διαβάθμιση των θεμάτων; Βάλε στο Γ μια μονοτονία για την f και μετά ζήτα και εφαπτομένη για την f''' αν θες. Βάλε στο Δ μια εύκολη παραγώγιση και ένα δύσκολο όριο ή το ανάποδο. Μη βάζεις και σύνθετη παραγώγιση και όριο που έλυσε ένας στους τριακόσιους. Μην τους ξεφτιλίζεις.

      Διαγραφή
    2. Συνάδελφε δεν διαφωνώ σε όσα γράφεις. Ακριβώς έτσι είναι τα πράγματα και κανείς, όπως ούτε και εγώ, δεν αρνήθηκε αυτη την πραγματικότητα που αφορά τα παιδιά των ΕΠΑ.Λ. Όμως όπως προείπα οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένας διαγωνισμός και έτσι πρέπει να τον αντιμετοπίζουμε και να τον παρουσιάζουμε στους μαθητές μας. Σίγουρα όχι ένας διαγωνισμός τύπου ΑΣΕΠ, αλλά ένας διαγωνισμός. Και υπενθυμίζω ότι υπάρχουν διαγωνισμοί, υπήρχαν έστω ή θα υπάρξουν, που ξεφτιλιζόμασταν ακόμα και εμείς ως καθηγητές. Αυτά έχουν οι διαγωνισμοί και γι' αυτό πρέπει να σταματήσουν να υπάρχουν. Αλλά αυτό σηκώνει άλλη συζήτηση..

      Διαγραφή
  16. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος