Στηρίξτε το έργο μας!

Τρίτη 17 Αυγούστου 2010

Η τέλεια ρίψη πέτρας στη θάλασσα βασίζεται σε... μαθηματική εξίσωση!

Μαθηματικοί από το University College του Λονδίνου δημιούργησαν μια εξίσωση η οποία υπόσχεται σε μικρούς και μεγάλους να πετύχουν τα περισσότερα δυνατά «βατραχάκια» (αναπηδήσεις) όταν πετούν πέτρα στη θάλασσα.


  Το μοντέλο που ανέπτυξαν συγκρίνει το βάρος και την ταχύτητα της πέτρας με την αντίσταση του αέρα και του νερού, καθώς και με τη βαρύτητα, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η τέλεια ρίψη.
 Αν και η συγκεκριμένη μελέτη είχε ως κύριο στόχο της τη διασκέδαση, έχει και σοβαρές προεκτάσεις σε ό,τι αφορά τα πλοία που ταξιδεύουν σε άγριες θάλασσες αλλά και τον πάγο που αναπηδά επάνω στον σκελετό και στα φτερά των αεροσκαφών.


Μπέιζμπολ και Μαθηματικά ! ! !

Οι Ιάπωνες αγαπούν το μπέιζμπολ

Η 48χρονη γιαπωνέζα συγγραφέας συνδυάζει το εθνικό σπορ της πατρίδας της και τα μαθηματικά για να γράψει ένα μυθιστόρημα με θέμα την ομορφιά των ανθρώπινων σχέσεων

ΣΠΥΡΟΣ ΒΡΕΤΟΣ | Κυριακή 8 Αυγούστου 2010

Λίγες ημέρες αφότου ο ιταλός εισαγγελέας Τζιοβάνι Φαλκόνε δολοφονήθηκε από τη Μαφία, λίγο καιρό πριν από την ανακομιδή των οστών του Νικολάου και της Αλεξάνδρας στο Αικατερίνμπουργκ, ανήμερα του δημοψηφίσματος με το οποίο οι Δανοί απέρριψαν τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, λίγες ώρες πριν από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στον σταθμό του Τορίντε στη γραμμή Κάντο της Ανατολικής Ιαπωνίας, το απόγευμα της 2ας Ιουνίου 1992 το γήπεδο Κοσιέν της πόλης Νισινομίγια, στον Νομό Χιόγκο της Νοτιοδυτικής Ιαπωνίας, γέμιζε ασφυκτικά με φανατικούς θεατές του μπέιζμπολ. Δύο ομάδες της Κεντρικής Λίγκας της Ιαπωνίας, οι Χιρόσιμα Τόγιο Καρπ και οι Χάνσιν Τάιγκερς, ήλθαν αντιμέτωπες σε μια σύγκρουση που καθόρισε την πορεία τους στα επόμενα πολλά χρόνια.

Κυριακή 15 Αυγούστου 2010

Μαθηματική απόδειξη: 20 κινήσεις αρκούν για να τον κύβο του Ρούμπικ!

ΛΟΝΔΙΝΟ. Χρειάστηκαν συνολικά 15 χρόνια έρευνας, αλλά πλέον είναι σαφές ότι οποιαδήποτε «ακατάστατη» διάταξη του κύβου Ρούμπικ μπορεί να λυθεί με τον ανώτατο αριθμό των 20 κινήσεων. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε ομάδα ερευνητών από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο Κεντ στο Οχάιο, η οποία συνεργάστηκε με την Google και για την ακρίβεια με τους... υπερυπολογιστές της, προκειμένου να βρει τη λύση στον δυσεπίλυτο γρίφο.

Με χρήση των υπερσύγχρονων, γρήγορων υπολογιστών οι επιστήμονες έλεγξαν το σύνολο των 43.252.003.274.489.856.0000 διατάξεων που μπορεί να έχει ο κύβος. Για να καταφέρουν να κάνουν αυτόν τον έλεγχο θα απαιτούνταν 35 ολόκληρα χρόνια με χρήση των συμβατικών υπολογιστών. Τα μηχανήματα της Google όμως μείωσαν σημαντικά αυτόν τον χρόνο.

Προκειμένου να διευκολύνουν τη μελέτη οι ειδικοί χώρισαν τους συνδυασμούς σε 2,21 δισεκατομμύρια ομάδες των 20 δισεκατομμυρίων θέσεων η καθεμία. Είδαν έτσι ότι ο ανώτατος αριθμός κινήσεων που απαιτούνται για τη λύση του γρίφου είναι οι 20- αν και για τους περισσότερους συνδυασμούς 15-19 κινήσεις ήταν αρκετές.

Ο συγκεκριμένος αριθμός έχει χαρακτηριστεί «αριθμός του Θεού», γεγονός που μαρτυρεί ότι ούτε ο Υψιστος θα μπορούσε να βρει ταχύτερα τη λύση του κύβου!

Διαβάστε περισσότερα: www.tovima.gr/

Θέματα Μαθηματικών για τους μετεξεταστέους του Γυμνασίου

Πιθανά θέματα από το blog http://examsos.yooblog.gr

Για την Α' Γυμνασίου:

ΘΕΜΑ 1ο α) Πότε δύο κλάσματα λέγονται ισοδύναμα; Να αναφέρετε δυο τρόπους
δημιουργίας ισοδύναμων κλασμάτων. Δώστε ένα παράδειγμα για τον καθένα.
β) Ποιο είναι μεγαλύτερο από δύο ομώνυμα κλάσματα; Δώστε ένα
παράδειγμα. Ποιο είναι μεγαλύτερο από δύο κλάσματα με τον ίδιο αριθμητή; Δώστε
ένα παράδειγμα.
ΘΕΜΑ 2ο α) Να αναφέρετε τα είδη των τριγώνων ως προς τις πλευρές.
β) Να αναφέρετε τα είδη των τριγώνων ως προς τις γωνίες.
γ) Ποιες γωνίες λέγονται κατακορυφήν, ποια σχέση τις συνδέει;

ΘΕΜΑΤΑ
ΘΕΩΡΙΑ
1. Α. i) Τι ονομάζουμε παραλληλόγραμμο;
ii) Ποιες είναι οι ιδιότητες του παραλληλογράμμου;
Β. Με τι ισούται το εμβαδό:
i) ενός τριγώνου;
ii) ενός παραλληλογράμμου;
iii) ενός τραπεζίου;

2. Α. i) Ποιες γωνίες λέγονται εφεξής; (Να κάνετε σχήμα)
ii) Ποιες γωνίες λέγονται κατακορυφήν και ποια σχέση τις συνδέει;

Β. i) Πότε δύο γωνίες ονομάζονται παραπληρωματικές; (Να κάνετε σχήμα)

ii) Με τι ισούται το άθροισμα των γωνιών ενός τριγώνο

ΘΕΩΡΙΑ 1
α. Ποιοι αριθμοί είναι πρώτοι;
β. Πότε ένας αριθμός διαιρείται με το 3;
γ. Ποιος είναι ο Μ.Κ.Δ δύο αριθμών;

ΘΕΩΡΙΑ 2
α. (ι) Πότε ένα τετράπλευρο είναι τραπέζιο;
(ιι) Πότε ένα τετράπλευρο λέγεται παραλληλόγραμμο;
β. Ποιες είναι οι ιδιότητες του παραλληλογράμμου;

ΘΕΜΑ 1ο

1. Πότε ένα τρίγωνο λέγεται:
• Ισόπλευρο
• Ισοσκελές
• Σκαληνό
2. Σχεδιάστε ένα τρίγωνο
• Ισόπλευρο
• Ισοσκελές
• Σκαληνό

ΘΕΜΑ 2ο

1. Πότε δυο γωνίες λέγονται:
• Εφεξής
• Παραπληρωματικές
• Κατακορυφήν
2. Σχεδιάστε
• ∆υο εφεξής και παραπληρωματικές γωνίες
• ∆υο Κατακορυφήν γωνίες

Για την Β' Γυμνασίου:

1. Να γράψετε το πυθαγόρειο θεώρημα και να κάνετε σχήμα.

2. Να γράψετε το αντίστροφο του πυθαγορείου θεωρήματος.

3. Α. Τι ονομάζουμε επίκεντρη και τι εγγεγραμμένη γωνία; Ποια σχέση τις συνδέει;

4. Πότε ένα πολύγωνο λέγεται κανονικό; Ποιος είναι ο τύπος υπολογισμού της
κεντρικής του γωνίας;

5. Σε ένα ορθογώνιο τρίγωνο, αν ω είναι μια οξεία γωνία του να δώσετε τους
ορισμούς ημω, συνω και εφω .
6. Πως μεταβάλλεται το ημίτονο και το συνημίτονο όταν μεταβάλλεται η γωνία;
7. να υπολογίσετε την τιμή της παράστασης (άσκηση σχολικού βιβλίου)
8. Πότε δύο ποσά λέγονται ανάλογα;
9. Να υπολογίσετε:
(α) Το μήκος του τόξου ΒΓ
(β) Το εμβαδόν του κυκλικού δίσκου.
(γ) Το εμβαδόν του χωρίου εντός του κυκλικού δίσκου και
εκτός του τριγώνου. (άσκηση σχολικού βιβλίου)

10. Να λύσετε την εξίσωση: (άσκηση σχολικού βιβλίου)

Για την Γ' Γυμνασίου:
Θέμα 1ο : Διατυπώστε τα κριτήρια ισότητας δύο τριγώνων.
Θέμα 2ο : α) Τι λέγεται ταυτότητα;
β) Να συμπληρώσετε και να αποδείξετε τις ταυτότητες:

(α+β)2=……………………………….(α-β)2=……………………………….

(α+β)3=……………………………….(α-β)3=……………………………….

γ) Να αποδείξετε την ταυτότητα: α2-β2=(α-β)(α+β)

Θέμα 4ο: Τί καλείται μονώνυμο, κύριο μέρος μονωνύμου και συντελεστής μονωνύμου. Να αναφέρετε παραδείγματα

Θέμα 5ο: Να αναφέρετε τα τρία κριτήρια ισότητας ορθογωνίων τριγώνων.

Θέμα 3ο. Να γράψετε το θεώρημα του Θαλή. Να κάνετε σχήμα.


Πανρωσική Μαθηματική Ολυμπιάδα 1963

Από το site του συνάδελφου Σπύρου Γιαννακόπουλου βρήκα αυτό,

ΠΑΝΡΩΣΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ 1963

για όσους ενδιαφέρονται για Ολυμπιάδες νομίζω ότι θα φανεί χρήσιμο αρχείο...

Πέμπτη 5 Αυγούστου 2010

Δημήτρης Χριστοδούλου - Καθηγητής του Πολυτεχνείου της Ζυρίχης

Πολύ πιστεύουμε ότι μεγάλοι Μαθηματικοί υπήρχαν μόνο στην αρχαιότητα, ενώ στις μέρες μας λείπουν τα διάσημα μυαλά που θα οδηγήσουν την επιστήμη των Μαθηματικών ένα σκαλί πιο πέρα... 

Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι τα Μαθηματικά είναι ένας κορεσμένος κλάδος και ότι ανακαλύψεις που έχουμε μπροστά μας δεν είναι πολλές και ενδιαφέρουσες για το ευρύ κοινό...
Επίσης όλοι μας είμαστε σίγουροι ότι δύσκολες και ακατανόητες έννοιες όπως χώροι Riemann, χωρόχρονος κ.τ.λ είναι δυσνόητα και ακαταλαβίστικα...

Νομίζω ότι αν παρακολουθήσετε την συνέντευξη του Δημήτρη Χριστοδούλου στην ΕΤ3 θα αλλάξετε γνώμη για όλα τα παραπάνω!

Αναφέρω εν τάχει τι είχε γράψει η καθημερινή εκείνο τον καιρό για την εν λόγω συνέντευξη