Στηρίξτε το έργο μας!

Κυριακή 7 Αυγούστου 2011

Ένα πρόβλημα για ταλαντούχα παιδιά από την Ιαπωνία

Το πρόβλημα που ακολουθεί δόθηκε σε ταλαντούχα παιδιά για να γίνουν δεκτά σε ένα ειδικό σχολείο στην πόλη Nagoya της Ιαπωνίας. Το 74% των παιδιών το έλυσαν. Λάβετε υπόψη σας - και είναι πολύ σημαντικό κατά τη λύση του προβλήματος - ότι τα παιδιά αυτά ήξεραν να μετρούν μόνο μέχρι το 10.

Υπόδειξη: Βάλτε την φαντασία σας να δουλέψει (παρά τις μαθηματικές σας γνώσεις!!!)

Αν:
8809 = 6
7111 = 0
2172 = 0
6666 = 4

Μα πάντα 1089 θα βγαίνει κύριε; Πως γίνεται;

Διάβασα πρόσφατα μια όμορφη δημοσίευση της φίλης και άξιας συναδέλφου Κατερίνας Καλφοπούλου, δείτε εδώ, για ένα βιβλίο το 1089 ΕΝΑ ΜΑΓΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ του David Acheson, ομότιμος καθηγητής Μαθηματικών στο Jesus College του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, με ενέπνευσε και το έψαξα λίγο παραπάνω... 

Δεν γνωρίζω αν η απόδειξη υπάρχει στο βιβλίο (δεν το έχω διαβάσει), παρόλα αυτά η ενασχόληση με το θέμα αυτό, με ενθουσίασε και την μοιράζομαι μαζί σας στο παρακάτω επισυναπτόμενο. 

Φυσικά το παραπάνω πρόβλημα γίνεται όμορφο παιχνίδι ακόμα και με τους μαθητές του Δημοτικού. Μπορούμε, μετά από εξοικείωση με το πρόβλημα, να τους δείξουμε τα βήματα απόδειξης για να αντιληφθούν ότι τα Μαθηματικά λύνουν πολλά  μαγικά! Τι λέτε, δεν θα τους κερδίσουμε, έστω και παροδικά;  

Σάββατο 6 Αυγούστου 2011

Συνοπτικός πίνακας της ανάπτυξης των Μαθηματικών

Η ιστορική εξέλιξη των μαθηματικών από την Χριστίνα Φίλη (Επίκουρη καθηγήτρια Ε.Μ.Π), μια όμορφη παρουσίαση που δείχνει εύκολα και ανά εποχή τι ανακαλύφθηκε στα Μαθηματικά.

                        3000-2000 π.Χ                   


ΑίγυπτοςΕμφάνιση ιερογλυφικών αριθμών .
Κατασκευή πυραμίδων .
ΚίναΠραγματεία Μεταθέσεων (yang-ying ) .
Πραγματεία αριθμητικής σε  9 κεφάλαια ( υπολογισμοί εμβαδών) . Προσέγγιση της τιμής του π .
ΜεσοποταμίαΕμφάνιση σφηνοειδούς γραφής των αριθμών .


Παρασκευή 5 Αυγούστου 2011

Αϊνστάιν - Καραθεοδωρής. Ένα άρθρο μου στην εφημερίδα του Πανεπιστημίου το 1998

Πολλά έχουν γραφτεί ως σήμερα για τον Καραθεοδωρή και άλλα τόσα για την σχέση ή μη με τον Φυσικό Αϊνστάιν.

Πρόσφατα βρήκα στο αρχείο μου, ένα άρθρο που είχα γράψει το 1998 στην Μαθηματική εφημερίδα του Πανεπιστημίου "Cοctail" για τον πασίγνωστο πλέον Μαθηματικό και την σχέση του με τον  διάσημο Φυσικό.

Παραθέτω συνδέσμους που δίνουν πληροφορίες για την σχέση Καραθεοδωρή - Αϊνστάιν, στο τέλος παραθέτω και την εφημερίδα που έχει αυτούσιο το άρθρο μου.

Χαμηλή επίδοση γυναικών στα μαθηματικά. Που οφείλεται; Διαφωνώ!!!

Ένα άρθρο της Ελένη Παπουτσή, Εκπαιδευτικός - Πολιτισμολόγος (Μ.ED) που δεν συμφωνώ καθόλου!
Το παραθέτω (μαζί με τα σχόλια μου, εντός παρενθέσεων με πράσινο χρώμα) για να ακούσω τις απόψεις σας. Διαβάστε και πείτε μου...
 
"Μέσα στο πλαίσιο της ανάπτυξης του γυναικείου κινήματος ανεπτύχθησαν έρευνες με στόχο την εξήγηση της  χαμηλής επίδοσης των γυναικών στα μαθηματικά τεστ και της χαμηλής συμμετοχής τους στα τμήματα μαθηματικών.(δηλαδή το έχουν αποδείξει ότι οι άντρες υπερτερούν από τις γυναίκες; Δηλαδή στον ίδιο αριθμό συμμετεχόντων αντρών και γυναικών, θα υπερτερούν πάντα οι άντρες; Πάντως θυμίζω ότι στο Μαθηματικό Αθήνας, εν έτη 2010, οι εγγραφόμενοι ήταν περίπου στο 50% άντρες και 50% γυναίκες. Φυσικά δεν συνέβαινε το ίδιο το 1912, όπως πολύ εύκολα αντιλαμβάνεστε. Επίσης να διαβάσετε ένα άρθρο που έχω στο blog με τους Πυθαγόρειους που αποτελούνταν κυρίως από γυναίκες)
 
Μελετήθηκαν εκτενώς και αυτό οδήγησε στο να διερευνηθούν οι παράγοντες που επηρεάζουν ώστε να δοθεί τουλάχιστον μια εξήγηση στους ισχυρισμούς για γυναικείο έλλειμμα στην επίδοση και τη συμμετοχή των μαθηματικών (για πότε μιλάμε; Για το 1900 που δεν επιτρεπόταν στην γυναίκα να πάει σχολείο ή να σπουδάσει;Την γυναίκα που δεν είχε θέση στην κοινωνία; Για την σημερινή γυναίκα σίγουρα δεν ισχύει ... )
 

Τεράστιο αρχείο ξενόγλωσσων Μαθηματικών βιβλίων και όχι μόνο

Μια καταπληκτική προσπάθεια συμμαζέματος και καταγραφή ξενόγλωσσων βιβλίων είναι το http://www.archive.org/.

Στις σελίδες http://www.archive.org/search.php?query=math&sort=-downloads θα δείτε τα καλύτερα Μαθηματικά βιβλία ή βίντεο.

Μπορείτε να αναζητήσετε ότι θέλετε, αξίζει ο κόπος.

14η άλυτη άσκηση: Βρείτε τις ηλικίες των παιδιών (ανανεωμένο)

Ένας πολύ ωραίος και πρωτότυπος γρίφος που τον θυμήθηκα πρόσφατα και τον είχα θέσει στο mathematica.gr. Η λύση προκύπτει με απλές γνώσεις Μαθηματικών (Δημοτικού).  

Περιμένω αναλυτική απάντηση! 


Α΄ εκδοχή
"Συναντιόνται δύο φίλοι ο Σωτήρης και ο Χρήστος και ακολουθεί ο παρακάτω διάλογος:
- Τι κάνεις Χρήστο; Πως είναι οι υιοί σου; Έχεις 3 γιους αν θυμάμαι καλά, όμως έχω ξεχάσει τις ηλικίες τους.
- Καλά είμαι Σωτήρη, ναι έχω τρεις γιους που το γινόμενο των ηλικιών τους είναι 36 και το άθροισμα των ηλικιών τους ισούται με το πλήθος των απέναντι παραθύρων της πολυκατοικίας.
- Ο Σωτήρης σκέπτεται και λέει: « Λυπάμαι δεν μπορώ να το βρω…»
- Με συγχωρείς λέει ο Χρήστος, ξέχασα να σου πω ότι ο μεγαλύτερος γιος μπαίνει κάθε μέρα στο lisari.blogspot.com.
- Τώρα εντάξει, μπορώ να βρω τις ηλικίες τους!"

Ποιες είναι τελικά οι ηλικίες των παιδιών του Χρήστου στην α΄ εκδοχή;