Στηρίξτε το έργο μας!

Παρασκευή 23 Ιουνίου 2017

Μέλος - σχολιασμός και αναζήτηση

Ωραία το βρήκα το lisari! Μου αρέσει αφού έχει Μαθηματικά που τόοοοσο πολύ αγαπώ! Με προβληματίζουν όμως πολλά, όπως:

1) Πώς όμως θα γίνω μέλος; 

2) Πώς θα σχολιάζω κάτω από κάθε ανάρτηση;

3) Πώς θα βρω αυτό που αναζητώ; 

Σας δίνουμε απλές οδηγίες για να μην αντιμετωπίσετε αρκετά προβλήματα κατά την περιήγησή σας.

Απαντήσεις

1) Προτείνουμε όσοι παρακολουθείτε και αγαπάτε το lisari, να μη διστάσετε να γίνετε μέλη. 

Τα μέλη μας μπορούν να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς, να λαμβάνουν αποκλειστικά αρχεία σε word (όταν υπάρχει η αντίστοιχη δυνατότητα) και να έχουν αποκλειστική ενημέρωση μέσω email για πολλά εκπαιδευτικά νέα (πχ. ανάρτηση Τράπεζα θεμάτων, θέματα ΟΕΦΕ κτλ). Τέλος η συμμετοχή στην ομάδα σημαίνει στήριξη, αποδοχή και αναγνώριση. 

Σας ευχαριστούμε για την αμέριστη συμπαράσταση και αγάπη που μας δείχνετε όλα αυτά τα χρόνια. Μας τιμάτε με την παρουσία σας.

Πολλές φορές μας ρωτάτε πως να γίνετε μέλη στο lisari, η διαδικασία είναι απλή και το έχουν καταφέρει ήδη 1256 άτομα!

Τα βήματα που θα περιγράψουμε ισχύουν για όλα τα blog.

Για να γίνετε μέλος πρέπει να κάνετε τα εξής:

α) Στην πλαϊνή* σελίδα θα βρείτε την παρακάτω εικόνα. 


Είναι τα άτομα που μας ακολουθούν. Κάτω από εκεί υπάρχει ένα μπλε κουμπί που γράφει "Παρακολούθηση". Το πατάτε!

* Αν η περιήγηση γίνεται από σας κινητό τηλέφωνο και δεν εμφανίζεται η πλαϊνή στήλη, πρέπει στο τέλος της σελίδας να πατήσετε "προβολή έκδοσης ιστού" και θα εμφανίζεται όπως και στο σταθερός σας υπολογιστή.

β) Μόλις πατήσετε τον σύνδεσμο βγαίνει μια δεύτερη καρτέλα (δείτε φώτο 2) που πρέπει να συνδεθείτε μέσω κάποιων συγκεκριμένων λογαριασμών gmail. (Προφανώς στην φωτογραφία αναγράφονται οι δικοί μου λογαριασμοί.) 



γ) Συνδεθείτε μέσω Google ή Twitter ή Υahoo κτλ. και μόλις γίνατε μέλη του lisari.blogspot.gr

2) Για να σχολιάσετε

Για να σχολιάσετε κάτω από κάθε ανάρτηση δείτε την παρακάτω φωτογραφία.


3) Αναζήτηση

Πολλές φορές αναζητείτε κάποιο αρχείο και δεν το βρίσκετε, τι να κάνετε; 

Είναι γνωστό ότι το blog είναι από τα πιο δύσχρηστα site όταν αναζητούμε κάτι, η κατηγοριοποίηση δεν είναι και η πιο εύκολη. Παρόλα αυτά θα υποδείξουμε τρία με τέσσερα τρικ για να έχετε καλύτερη τύχη:

 - μέσω μηχανών αναζήτησης πχ. της google (πχ. όνομα αρχείο που αναζητάτε και δίπλα την λέξη lisari)

- μέσω της μπάρας αναζήτησης που υπάρχει στην αρχή του blog

- από τις καρτέλες που υπάρχουν στην κορυφή. Στις καρτέλες ομαδοποιούνται όλα όσα γράφονται στο blog κατά καιρούς. Δεν είναι πάντα ενημερωμένο μέχρι την τρέχουσα ημερομηνία, αλλά το  95% των αρχείων υπάρχουν εκεί.


- τέλος μπορείτε να κάνετε μια ανασκόπηση, χωρίς κατά ανάγκη να αναζητείτε κάτι συγκεκριμένο, πατάτε στο τέλος το κουμπί "Παλαιότερες δημοσιεύσεις"



Βίντεο
Αν σας δυσκολέψαμε με όλα τα παραπάνω, δείτε και το συμπληρωματικό βίντεο που μπορεί να σας διευκολύνει στην περιήγησή σας! 

Καλή απόλαυση!! 

Δευτέρα 19 Ιουνίου 2017

Πανελλαδικές εξετάσεις 2017: Μαθηματικά Γενικής Παιδείας

Η ώρα των Μαθηματικών της Γενικής Παιδείας! 

19 Ιουνίου και οι μαθητές εξετάζονται ακόμα! Πέρυσι τέτοια περίοδο είχαμε τις επαναληπτικές εξετάσεις. Οι υποψήφιοι στο εν λόγω μάθημα είναι λίγοι οπότε το μοναδικό ενδιαφέρον που βρίσκουμε είναι αν τα θέματα θα παραμείνουν στο περσινό επίπεδο δυσκολίας. Αν θα δούμε έστω ένα ερώτημα συνδυαστικό. Θα είναι άδικο αν το επίπεδο ανέβει, αφού και με αυτά τα θέματα οι υποψήφιοι της θεωρητικής δυσκολεύονται.


Η ομάδα μας, η lisari team θα λύσει και φέτος (ή τουλάχιστον θα προσπαθήσει) τα θέματα των εξετάσεων όπως έκανε σε όλα τα θέματα των εξετάσεων 2017. Γρήγορα και σωστά...

Τα Θέματα εξετάσεων (από το Υπουργείο Παιδείας) 

και οι λύσεις από τη lisari team!

- Οι εκφωνήσεις των ΓΕΛ σε word / Επιμέλεια: Γιάννης Ζαμπέλης 

- Οι εκφωνήσεις των εσπερινών ΓΕΛ σε word / Επιμέλεια: Χρήστος Τσουκάτος


Παρασκευή 16 Ιουνίου 2017

Οδηγίες βαθμολόγησης από το Βαθμολογικό κέντρο (αναλυτική μοριοδότηση)

Έχουμε αρκετές οδηγίες από διάφορα βαθμολογικά κέντρα. Όσοι μας δώσουν την άδειά τους ή έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο θα τα αναρτήσουμε και εμείς εδώ για το καλύτερο συντονισμό και ενημέρωση των υποψηφίων και διδασκόντων.

Παρουσιάζουμε τις αναλυτικές οδηγίες από το Βαθμολογικό κέντρο:

Α. Λαμίας με συντονιστές:

1) Δημήτριο Σπαθάρα Σχ. Σύμβουλος
2) Νικόλαος Τσοτουλίδης (μαθηματικός του 5ου ΓΕΛ Λαμίας)

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. 

Παρατήρηση 1η
Επίσης μια προσέγγιση ενός μαθητή στη μονοτονία του Δ θέματος με την κυβική ρίζα που δεν είδαμε στις λύσεις είναι η παρακάτω. Πολύ έξυπνα και προσεκτικά απέφυγε ο μαθητής να παραγωγίσει. Ίσως να αντιλήφθηκε το πρόβλημα – παγίδα που έκρυβε η παράγωγος και προσπάθησε με τον ορισμό της μονοτονίας.

Ας θυμηθούμε το ερώτημα και να δούμε τη λύση του μαθητή: 


Παρατήρηση 2η
Απαιτείται στο Β2 η απόδειξη της «1 – 1» συνάρτησης για την εύρεση της h -1 ;
Ή μπορούμε κατά την εύρεση του τύπου της αντίστροφης συνάρτησης να έχουμε αποδείξει ότι είναι και 1 – 1;

Να δούμε τι γράφει το σχολικό βιβλίο (σελ. 34).

Μια συνάρτηση f είναι 1–1, αν και μόνο αν για κάθε στοιχείο y του συνόλου τιμών της η εξίσωση f(x) = y έχει ακριβώς μια λύση ως προς x.

Επομένως αν κάποιος μαθητής το έχει διατυπώσει έτσι ακριβώς και έχει χρησιμοποιήσει ισοδυναμίες δεν χάνει κανένα μόριο.

Ας θυμηθούμε το ερώτημα και την αντιμετώπιση των μαθητών



Παρατήρηση 3η
Μου το θύμισε ένας μαθητής μου όταν τον συνάντησα τυχαία στο δρόμο (Λ. Πετρουπόλεως). 

Κύριε θυμάστε πώς λύναμε μέσα στην τάξη την εξίσωση που έπεσε στις Πανελλαδικές εξετάσεις; Είχαμε δώσει πάνω από 3 διαφορετικούς τρόπους! 


Για το μηχανογραφικό δελτίο 2017 και τις βάσεις των σχολών 2016 πατήστε εδώ.

Τετάρτη 14 Ιουνίου 2017

«Βολές» 100 Μαθηματικών κατά της ΚΕΕ για τις οδηγίες που στάλθηκαν στα Βαθμολογικά Κέντρα

Μια ανακοίνωση που κίνησε ο Μαθηματικός Ανδρέας Πάτσης από τη Βόνιτσα και σχολιάζει τις τελικές οδηγίες που δόθηκαν από την ΚΕΕ (και ήρθαν στο φως της δημοσιότητας). Τι λέει αυτή η οδηγία; Οποιαδήποτε άλλη δικαιολόγηση από αυτή που προτείνει η Κ.Ε.Ε. ΔΕΝ βαθμολογείται! 

Θεωρούμε ότι τα "απόλυτα" και τα "όρια" είναι έννοιες που πρέπει να τις μελετούμε στα μαθηματικά και όχι να τις χρησιμοποιούμε μεταφορικά για να οριοθετούμε την σκέψη των μαθητών. 

Η οδηγία έρχεται σε αντίθεση με την μαθηματική λογική. Τιμωρεί τους ελεύθερα σκεπτόμενους μαθητές, έχει ως σκοπό την τιμωρία όλων όσων δεν σκέπτονται σε καλούπια και πρέπει να ακυρωθεί.

Άστοχες και άδικες  χαρακτηρίζουν   Μαθηματικοί  τις οδηγίες μοριοδότησης ενός ερωτήματος που στάλθηκαν από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων προς τα βαθμολογικά κέντρα για το μάθημα των Μαθηματικών που διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ.

Ακολουθεί το κείμενο που υπέγραψαν  έως τώρα εκατό  Μαθηματικοί (σ.σ. οι υπογραφές συνεχίζονται):

Η Κ.Ε.Ε. ΠΡΩΤΟΤΥΠΕΙ

Όχι, δεν διαμαρτυρόμαστε για την επιλεκτική δυσκολία των θεμάτων στο μάθημα των μαθηματικών.
Δεν διαμαρτυρόμαστε ούτε για τον έμμεσο και βάναυσο περιορισμό της ύλης που τα τελευταία δύο χρόνια τείνει να παγιωθεί, αφού τα θέματα που επιλέγονται καλύπτουν  λιγότερο από το μισό της ήδη περιορισμένης ύλης.

Υπερασπιζόμαστε την ελευθερία της σκέψης και της έκφρασης των μαθητών μας, την οποία η διαφαινόμενη  οδηγία της Κ.Ε.Ε («οποιαδήποτε άλλη αιτιολόγηση, εκτός από την χρήση αντιπαραδείγματος δεν βαθμολογείται») για την βαθμολόγηση του ερωτήματος Α2β, περιορίζει.
Όταν ζητήθηκε από τους μαθητές για πρώτη φορά φέτος αιτιολόγηση σε Σωστό-Λάθος, κανείς δεν περίμενε ότι θα βαθμολογηθούν κάποιες σκέψεις πριν μελετηθούν για την ορθότητα τους. Ακριβώς αυτό ζητάει η Κ.Ε.Ε από τους βαθμολογητές. Να μην βαθμολογήσουν οποιαδήποτε αιτιολόγηση δεν κάνει χρήση αντιπαραδείγματος. Αλήθεια, στην εκφώνηση του θέματος, υπάρχει νύξη για αντιπαράδειγμα, ώστε ο μαθητής να είναι υποχρεωμένος να απαντήσει μόνο με αυτόν τον τρόπο; Η γεωμετρική εποπτεία βαθμολογείται με μηδέν. Οποιαδήποτε άλλη προσπάθεια αιτιολόγησης βαθμολογείται με μηδέν.

Ας ξεκαθαρίσουμε αρχικά τι ζητήθηκε από τους μαθητές. Να αιτιολογήσουν ή να αποδείξουν την ορθότητα ενός συλλογισμού; Είναι άραγε το ίδιο πράγμα η αιτιολόγηση με την απόδειξη; Ας δούμε τι αναφέρουν οι Ball&Bass στο Balletal., 2002:

Ορίζουν τη «Μαθηματική Αιτιολόγηση» ως ένα σύνολο πρακτικών και κανόνων που είναι συλλογικό, όχι ατομικό ή ιδιοσυγκρασιακό, και που έχει τις ρίζες του στην πειθαρχία. Η Μαθηματική Αιτιολόγηση μπορεί να χρησιμεύσει είτε ως εργαλείο έρευνας για την ανακάλυψη και εξερεύνηση νέων ιδεών, είτε μπορεί να λειτουργήσει ως ένα εργαλείο αιτιολόγησης ή απόδειξης μαθηματικών ισχυρισμών.

Η Μαθηματική αιτιολόγηση, στηρίζεται σε δύο θεμέλια. Το ένα θεμέλιο, είναι ένα εξελισσόμενο σώμα της δημόσιας γνώσης - οι μαθηματικές ιδέες, οι διαδικασίες, οι μέθοδοι, και οι όροι που έχουν ήδη καθοριστεί και θεσπιστεί μέσα σε μια δεδομένη κοινότητα. Αυτό το σώμα της γνώσης αποτελεί το σημείο εκκίνησης, και είναι διαθέσιμο για δημόσια χρήση από τα μέλη της κοινότητας για την κατασκευή μαθηματικών ισχυρισμών και την προσπάθεια αιτιολόγησης αυτών των ισχυρισμών στους άλλους. 

Για τους μαθηματικούς, η βάση της δημόσιας γνώσης μπορεί να αποτελείται από ένα αξιωματικό σύστημα για κάποια μαθηματική δομή, συν ένα σώμα που είχε προηγουμένως αναπτύξει και δημόσια τις καθιερωμένες γνώσεις που προέρχονται από τα αξιώματα. Ως εκ τούτου, η βάση της δημόσιας μαθηματικής γνώσης ορίζει το μέγεθος των λογικών βημάτων που δεν απαιτούν περαιτέρω δικαιολόγηση και είναι αποδεκτά εντός ενός δεδομένου πλαισίου.Το δεύτερο θεμέλιο της μαθηματικής αιτιολόγησης είναι η μαθηματική γλώσσα- σύμβολα, όροι, σημειογραφία, ορισμοί, αναπαραστάσεις και κανόνες λογικής και σύνταξης για την ουσιαστική χρήση τους στη διαμόρφωση των ισχυρισμών και των σχέσεων που χρησιμοποιούνται για να τους αιτιολογήσουν. 

Ο όρος «Γλώσσα» χρησιμοποιείται εδώ για να αναφερθεί σε ολόκληρη την γλωσσική υποδομή που υποστηρίζει την μαθηματική επικοινωνία και τις απαιτήσεις της, για ακρίβεια, σαφήνεια, και οικονομία έκφρασης. Η γλώσσα είναι απαραίτητη για τη μαθηματική αιτιολόγηση και για την επικοινωνία σχετικά με τις μαθηματικές ιδέες, ισχυρισμούς, εξηγήσεις και αποδείξεις.

Άραγε την έκφραση «κάθε επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη είναι αποδεκτή» γιατί η Κ.Ε.Ε δεν την συμμερίζεται; Έχει το δικαίωμα να βάζει όρια στην σκέψη και να προαποφασίσει τι είναι σωστό και τι λάθος, να μην βαθμολογεί ακόμα και μια λιγότερο σωστή σκέψη, να έχει προδικάσει όλες τις ορθές σκέψεις των μαθητών που βρίσκουμε κάθε φορά στα τετράδια τους και μας εντυπωσιάζουν;

Η οδηγία αυτή έρχεται σε αντίθεση με την μαθηματική λογική. Τιμωρεί τους ελεύθερα σκεπτόμενους μαθητές, έχει ως σκοπό την τιμωρία όλων όσων δεν σκέπτονται σε καλούπια και πρέπει να ακυρωθεί".

Οι Μαθηματικοί που προσυπογράφουν το παραπάνω κείμενο 
(η ψηφοφορία συνεχίζεται απλά γράφοντας στα σχόλια «Συμφωνώ» και το ονοματεπώνυμό σας)

Αβραμίδης Αντώνης
Αναστασιάδης Αντώνης
Ανατολίτου Δήμητρα
Ανεζάκης Γιώργος
Αντωνόπουλος Νίκος
Αποστολάκης Μανώλης
Βαρβεράκης Ανδρέας
Βελαώρας Γιάννης
Βοσκάκης Σήφης
Βουτσέλας Νίκος
Γεωργίου Κωσταντίνος
Γκέρτσης Γιώργος
Γκόλφης Νίκος
Γκριμπαβιώτης Παναγιώτης
Δαγκωνάκης Νίκος
Δασκαλόπουλος Γιάννης
Δημόπουλος Νικόλαος
Δημοπούλου Μαρία
Ζαμπέλης Γιάννης
Ζαχαριάδης Λάζαρος
Ζιαμπάρας Δημήτρης
Ηλιόπουλος Νικόλαος
Κακαβάς Βασίλης
Κάκανος Γιάννης
Καρδαμίτσης Σπύρος
Καρδαράς Βασίλης
Κατσάπας Λάμπρος
Κολοβός Χρίστος
Κοπάδης Θανάσης
Κουζάκος Γιάννης
Κουράκης Νίκος
Κουστέρης  Χρήστος
Λάμπρου Σωτήρης
Λιόντος Μάκης
Μανώλης Ανδρέας
Μαργαρίτης Δημήτρης
Μάρκος Πέτρος
Μάρκος Πέτρος
Μαρούγκας Χρήστος
Μαστοράκης Σωκράτης
Μαυρίοπουλος Νίκος
Μέγας Άρης
Μεϊντάνης Μελέτης
Μιχαλόπουλος Νίκος
Μπαδέμης Δημήτρης
Μπεκρής Μιχάλης
Νικολόπουλος Αθανάσιος
Νούτσος Δημήτρης
Ξένος Θανάσης
Παγώνης Θοδωρής
Παπαγιαννόπουλος Δημήτρης
Παπαδόπουλος Άγγελος
Παπαμικρούλης Δημήτρης
Παπαοικονόμου Θανάσης
Παπουτσόγλου Φίλιππος
Πάτσης Ανδρέας
Πεντίκης Πάρης
Ποδηματάς Θωμάς
Πολύζος Νίκος
Ράιδος Ηλίας
Ροζίκ Δημήτρης
Σίσκας Χρήστος
Σκομπρής Νίκος
Σπλήνης Νίκος
Σταματιάδης Ευάγγελος
Στάμου Γιάννης
Σταυρίδης Γιάννης
Σταυρόπουλος Παύλος
Σταυρόπουλος Σταύρος
Τελάκης Ηλίας
Τζελαπτσής Θανάσης
Τζωβαϊρης Σωτήρης
Τριφωνίδης Θανάσης
Τρύφων Παύλος
Τσαγκουδής Δημήτρης
Τσαντίλας Σωτήριος
Τσεμπερίδου Δήμητρα
Τσιμπλής Γιώργος
Τσουκαλοχωρίτης Γιάννης
Φιλιππίδης Χαράλαμπος
Φωτεινάκης Μιχάλης
Χασάπης Γιώργος
Χατζόπουλος Μάκης
Χειμωνίδης Γιώργος
Χριστόπουλος Κώστας
Χρυσικόπουλος Δημήτρης
Ψαθά Ντίνα

Πέμπτη 8 Ιουνίου 2017

Πανελλήνιες εξε/τάσεις 2017 ΓΕΛ

Η ώρα των Μαθηματικών στα ΓΕΛ!

Μπορεί να καθυστέρησε η εξέταση δεκαπέντε μέρες από την περσινή ημερομηνία με αποτέλεσμα η αγωνία να έχει κορυφωθεί και όλοι να αναζητούν την μορφή που θα έχουν τα θέματα...


Για να ελαφρύνουμε το κλίμα, όπως κάνουμε κάθε χρόνο θα εκφράσω τις απόψεις μου για τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις που έχει χυθεί αρκετό μελάνι έως τώρα.

Συμπεράσματα μου για τη φετινή χρονιά…

1) Πρώτη χρονιά δουλεύτηκε το σχολικό βιβλίο με τόση ευλάβεια!!
Προτείναμε όλες τις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου, από την πιο απλή της Α΄ ομάδα μέχρι την πιο σύνθετη (δες Γενικές ασκήσεις αγρότη)! Είδαμε νέα βοηθήματα να αναγράφουν στο εξώφυλλό τους «θέματα από το σχολικό βιβλίο» που πριν λίγα χρόνια κάτι ανάλογο θα ήταν αντιεμπορικό!

Τις ερωτήσεις κατανόησης (οι κίτρινες σελίδες στο τέλος κάθε κεφαλαίου) τις μελετήσατε; Αγχωθήκατε; Ξεχάστε το! Σίγουρα και κάτι άλλο δεν κάνατε, οπότε ΔΕΝ κερδίζουμε από αυτή τη συζήτηση! 

2) Τα προβλήματα (ρυθμός μεταβολής, μεγιστοποιήσεις και ελαχιστοποιήσεις) είναι πάντα SOS 15 ημέρες πριν τις εξετάσεις.

Θέλετε ότι είναι οι τύψεις των καθηγητών που δεν έχουν ασχοληθεί αρκετά με τα προβλήματα όλο το χρόνο; Θέλετε ότι είναι τακτική για να το «κάψουν»; Θέλετε ότι η πρόβλεψη πρόβλημα είναι τόσο αόριστη επομένως η πρόβλεψη είναι απλή άρα και η δικαίωση άμεση;
Δεν ξέρω… σίγουρα όλο το χρόνο δεν έχω δει ούτε ένα διαγώνισμα με πρόβλημα (ούτε ένα διαγώνισμα ποτέ στο Ρυθμό μεταβολής) ενώ στο τέλος που έχουν τόσα πράγματα να μελετήσουν οι μαθητές τότε ξεπηδούν όλα προβλήματα!!   

3) Και αν δεν υπάρχει κάποιο ερώτημα στις εξετάσεις από το σχολικό βιβλίο;

Αν δεν δούμε ερώτημα από το σχολικό βιβλίο στις Πανελλήνιες Εξετάσεις νομίζω ότι όλοι, μα όλοι, καθηγητές – μαθητές θα μείνουν παγωμένοι (θα δούμε την Έλσα και την Άννα να παίζουν με τον Όλαφ) για κάμποσα λεπτά και μετά θα τα βάλουν με τα παπαγαλάκια που έλεγαν τον τελευταίο μήνα: είναι η ίδια επιτροπή  /  τα θέματα θα έχουν βάση το σχολικό βιβλίο / θα είναι πιο εύκολα κτλ. και στη συνέχεια με τους θεματοδότες που άλλαξαν το στυλ άρδην σε σχέση με τα περσινά.

4) Είδαμε ασκήσεις με γραφικές παραστάσεις όσες δεν είχαμε κάνει τα τελευταία 30 χρόνια!

Νόμιζα ότι έμπαινα στο τμήμα αρχιτεκτόνων! Γίναμε όλοι σχεδιαστές!! Ένιωσα καθηγητής καλλιτεχνικών και όχι μαθηματικών! Εγώ που δυσκολεύομαι να φέρω ευθεία στον πίνακα λογικά απέτυχα!

5) Διαρροή θεμάτων και η επιτροπή.

Πάλι και φέτος το δικό μας ή το ανταγωνιστικό Φροντιστήριο (κυρίως της επαρχίας) γνωρίζει τα θέματα εξετάσεων και οι περισσότεροι καθηγητές του Δημόσιου Σχολείου είναι στην επιτροπή των εξετάσεων μαζί με το Σχ. Σύμβουλο που τον γνωρίζουν και φέτος όλοι! Όχι, ο γνωστός Σχ. Σύμβουλος δεν είναι στην επιτροπή των εξετάσεων. Απλά και ξεκάθαρα... 

Εγώ το λέω ρητά και κατηγορηματικά, χωρίς περιστροφές και υπονοούμενα: Δεν είμαι στην επιτροπή των εξετάσεων! Είμαι στο lisari και προσπαθώ να μαντέψω τα θέματα όπως κάθε χρόνο. Μερικές χρονιές τα έχουμε καταφέρει αλλά τις περισσότερες είμαστε απελπιστικά μακριά!! Οπότε καμία τυμπανοκρουσία όταν γίνεται το πρώτο και καμία απαξίωση όταν συμβαίνει το δεύτερο… 

Η ομάδα μας, η lisari team θα λύσει και φέτος (ή τουλάχιστον θα προσπαθήσει) τα θέματα των εξετάσεων όπως έκανε σε χρόνο ρεκόρ με τα θέματα των ΕΠΑΛ. Δεν έχουμε σκοπό να δώσουμε τις πιο γρήγορες λύσεις (το έχουμε επιτύχει άλλες χρονιές) αλλά να είναι πλήρεις και καλά γραμμένες, με όσο είναι εφικτό λιγότερα λάθη.

Θέματα εξετάσεων (από το Υπουργείο Παιδείας) 

και λύσεις από τη lisari team

Οι εκφωνήσεις σε word/ Επιμέλεια: Χρήστος Τσουκάτος

Σημείωση: Οι σύνδεσμοι (εκφωνήσεις και λύσεις) θα δοθούν στα σχόλια της εν λόγω ανάρτησης για να καταχωρήσουμε επίσημα την ώρα δημοσίευσης.




Η βοήθειά σας είναι πολύτιμη! 

Στη συμμετοχή - σχολιασμό και στην ανάρτηση των θεμάτων μόλις υποπέσουν στην αντίληψή σας από το site του Υπουργείου Παιδείας. Βολεύει να τα αναρτήσετε σε έναν δικό σας drive και να δώσετε το link στα σχόλια. Έτσι δεν θα παρατηρηθεί ο γνωστός συνωστισμός σε ένα σύνδεσμο. Όσοι περισσότεροι δώσετε σύνδεσμο τόσο καλύτερα!! Γίνεται συμμέτοχοι στην προσπάθεια μας!

1) Σχολιασμός θεμάτων

Τα θέματα ήταν εύκολα; Βατά; Με λίγες πράξεις; Με γνώσεις τριγωνομετρίας;

Μάλλον δεν θα ήταν όσοι τα λένε στο δικό μου εξεταστικό κέντρο που τα είδαμε από πρώτο χέρι, που ζήσαμε έντονα αυτές τις στιγμές...

Δυστυχώς τα θέματα δεν ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες μας... η προσπάθεια να διαφέρουν, να είναι ποιοτικά και να "ξαφνιάσουν" το κοινό (με την καλή έννοια) είναι ξεκάθαρο. Επίσης είναι ξεκάθαρο ότι η επιτροπή είναι γνώστες του αντικειμένου, αλλά γνώστες της τάξης δεν ήταν ξεκάθαρο.

Η εκτίμηση των θεμάτων είναι υποκειμενική, το αντιλαμβάνομαι, και εγώ πέρυσι είχα εκτιμήσει ότι τα θέματα ήταν καλά  - φιλικά για το μαθητή - (το είχα γράψει κιόλας) μετά όμως που βγήκαν τα αποτελέσματα είδα πόσο έξω είχα πέσει. Βλέπετε τότε δεν είχα έρθει σε επαφή με τους μαθητές, να τους ρωτήσω αν σκέφτηκα την συνάρτηση f(x) = |x|, αν δικαιολόγησαν σωστά το πρόσημο μιας παράστασης, αν είδαν την προφανή λύση κτλ. αλλά τα έκρινα από το σπίτι μου. Σήμερα που είχα επαφή με μαθητές που εξεταζόντουσαν, με καθηγητές που στην ίδια πίεση έπρεπε να λύσουν τα θέματα σε συγκεκριμένο χρόνο, διαπίστωσα ότι τα θέματα απέτυχαν.

Ήταν ένα διαγώνισμα για (τουλάχιστον) τέσσερις ώρες, για γερά νεύρα και καλά διαβασμένους μαθητές της Β΄ Λυκείου! Όντως έπεσαν θέματα από το σχολικό βιβλίο αλλά το σχολικό βιβλίο της Β΄ Λυκείου!

Πριν σας δώσω την άποψή μου για τα θέματα ας κρατήσουμε όλοι ένα μήνυμα ενός μαθητή και αναγνώστη του blog:

"Και κάπως έτσι τελειώνει η μεγάλη μου αγάπη για τα μαθηματικά..."

Ας προβληματιστούμε η ΚΕΠΕ, ΚΕΕ, ΚΕΓΕ ή όπως στο καλό σας λένε... απομακρύνουμε τους μαθητές μας από το αντικείμενο που αγαπούν. Τους απογοητεύουν όταν τους ανεβάζουμε απότομα και πιο ψηλά τον πήχη για να κρύψουμε την ανεπάρκειά μας. Η ανεπάρκειά μας είναι το σύνολο των αδιάφορων μαθητών που "κρύβονται" από αυτές τις κακές βαθμολογίες και κανείς δεν θα καταλάβει την κατάντια του συστήματος. Έγραψαν το 80% κάτω από τη βάση γιατί ήταν εύκολα τα θέματα. Θα υπάρχει δικαιολογία, άλλοθι. Και ποτέ δεν θα μάθει ότι στα σχολεία το 60% των μαθητών είναι ήδη κάτω από τη βάση ότι και να βάλουμε στο τέλος. Απλά έτσι απογοητεύουμε και το 20% (πρόχειροι υπολογισμοί) των ατόμων που προσπαθούν.... 

Περιγράφω την δοκιμασία του υποψήφιου

Θέμα Α: Τι είναι τούτο;; Να δικαιολογήσω; Αφού η συνεχής στο x0 δεν είναι πάντα παραγωγίσιμη. Τι άλλο θέλει; Μάλλον θα θέλει τα αντιπαραδείγματα που διάβασα στο μαύρο βιβλίο τηςlisari team... το άγχος έχει έρθει, αφού επικρατεί κάτι διαφορετικό από το κατεστημένο, οπότε αρχίζεις να υποψιάζεσαι τι σε περιμένει...

Ο εκνευρισμός ξεκινάει στο Β θέμα, όταν κάνεις όλα αυτά που σου ζητάνε και διαπιστώνεις ότι είσαι εκεί τουλάχιστον 70 λεπτά για τα δύο πρώτα θέματα!!

Κατάκοπος συνεχίζεις για το Γ1 θέμα και αντιμετωπίζεις μια διερεύνηση αδιάκοπη! Όσες και σκέψεις να κάνεις θέλεις πολλές γραμμές δικαιολόγησης. Σκέφτεσαι, στο 10 είμαι και πάω για το 11,6, γιατί με ταλαιπωρούν; Γιατί με μαστιγώνουν; Νέο 2013 μας βρήκε; 

Μετά το ερώτημα Γ2... αρχικά θέλεις 2 με 5 λεπτά για να διαβάσεις την εκφώνηση, να ξεκινήσει να σχεδιάζεις και παράλληλα να σκέφτεσαι την ιδέα από το σχολικό βιβλίο. Φυσικά σε κατατρέχει το μείον μπροστά από το ημίτονο αλλά επειδή έχεις διαβάσεις τον σχεδιασμό της - f και |f| το αντιμετωπίζεις ψύχραιμα. Νιώθεις δέος που το θυμήθηκες και θαυμάζεις τον εαυτό σου πάνω από 3 λεπτά γιατί είσαι ψώνιο!! Προσγειώνεσαι γιατί έχεις ακόμα μισό θέμα να αντιμετωπίσεις. Εκεί που καταρρέεις έρχεται ένα όριο και ένα ανισοτικό ολοκλήρωμα να σε ανυψώσει!! Γνωστές και έξυπνες ιδέες που πρέπει να αντιμετωπίσεις με τις λιγοστές δυνάμεις που σου έχουν απομείνει... Στο σχολείο και στο Φροντιστήριο έχεις κάνει ένα σωρό από τέτοια αλλά μπροστά σου βλέπεις μόνο διερευνήσεις!! Αν είσαι ψύχραιμος τα λύνεις και έχεις κάνει ήδη την διαφορά!!

Ασθμαίνοντας προχωράς στο Δ θέμα... βλέπεις δίκλαδη συνάρτηση που δίνεται ο τύπος της!! Λες αυτό ήταν!! Ξεκινάει η ανατροπή! Εδώ θα σχίσω!! Έξυπνοι οι θεματοδότες! Εκθετική στο Β θέμα, τριγωνομετρική συνάρτηση στο Γ ε να μην τα συνδυάσουν στο θέμα Δ; Αλίμονο!!

Και σου κάθεται στο καπάκι μια παραγώγιση πονηρή! Αν δεν πατήσεις την μπανανόφλουδα με την παραγώγιση, με το πρόσημο και την επίλυση της εξίσωσης ημx + συνx προχωράς δυνατά στο Δ2.
Με την ιδέα ότι πρέπει να κατασκευάσεις και πίνακα μεταβολών μέσα σε όλα τα άλλα σε τρελαίνει!! Αρχίζεις να αφρίζεις.... ηρεμείς όταν διαπιστώνεις ότι αρκετά από αυτά τα έχεις μελετήσει στο ερώτημα Δ1. Προχωράς στο σύνολο τιμών. Χλομιάζεις, κομπιάζεις, πίνεις λίγο Perrier να χωνέψεις.... Τι λάθος έκανα ρε ##$#$#43 μου;;; Ποιος είναι μεγαλύτερος αριθμός; Το 1 ή το e^(3π/4) ημπ/4 ;; Τι στο καλό λάθος έκανα πάλι;; Η θλίψη και ο εκνευρισμός έχουν επιστρέψει αφού είσαι σίγουρος ότι η άσκηση δεν θα βγει με αυτά τα νούμερα.

Αποφασισμένος να μην τα παρατήσεις πας δυνατά για τα άλλα δύο ερωτήματα για να πάρεις το άριστα!! Εμβαδόν! Ρε συ κάπου το έχω ξαναδεί σήμερα!! Αφήνεις τις σκέψεις που σε κατακλύζουν και μπαίνεις βουρ στο ψητό. Τι πρόσημο έχει το e^x ημx - e^5x αναρωτιέσαι;; Έλα μωρέ κάτι χαζό θα είναι και εγώ δεν το βλέπω σκέφτεσαι με περίσσεια σιγουριά.... αφού τρως κάμποση ώρα με τη μελέτη του e^5x στο διάστημα [0, π] που είναι μεγαλύτερο από το 1 και του e^x ημx από το σύνολο τιμών που είναι μικρότερο από την παράσταση e^(3π/4) ημπ/4 (παρακαλώντας να μην θέλει δεύτερη παράγωγο να υπολογιστεί) πέφτεις στο ολοκλήρωμα που ο υπολογισμός του θέλει 5 λεπτά για να βρεθεί!!

Λίγοοο ακόμα και έχω τελειώσει!! Νιώθεις να είσαι σε γαλέρα και το κουπί που τραβάς να μην έχει σταματημό. Εξίσωση;; Αυτά είναι!! Έχεις δουλέψει αρκετά όσο δεν πάει!!! Η καρδιά σου έρχεται στη θέση σου όταν τελικά το παλιονούμερο που είχες βρει και σου έχει φάει τα σωθικά κολλάει επιτέλους στην εξίσωση!!! Με κάτι απλά κολπάκια την ξεπετάς!! Μοναδικότητα;; Διαπιστώνεις ότι είσαι τυχερός που διάβαζες στην Α΄ και Β΄ Λυκείου και μπόρεσες να αντιμετωπίσεις πλήρως τα βατά και κατανοητά θέματα.

Εκεί που είσαι απορροφημένος και εκστασιασμένος για την απόλυτη επιτυχία σου χτυπάει την πόρτα η καθαρίστρια και λέει:


"το εξεταστικό κέντρο κλείνει, οι συνάδελφοί σας έχουν φύγει εδώ ώρες!".

_____________________________________________________________________

Οφείλω να αναφέρω και κάτι που πρέπει να το επικροτήσουμε. Ο Σπύρος Καρδαμίτσης από τη lisari team μας ενημερώνει για το εξής:

Για πρώτη φορά φέτος η κεντρική επιτροπή εκτός από ενδεικτικές λύσεις έδωσε και μια πρόταση αναλυτικής μοριοδότησης για το κάθε θέμα χωριστά. Μπορεί αυτή τη στιγμή να ακούγονται απόψεις για την καταλληλότητα των θεμάτων, αλλά ένα είναι σίγουρο ότι μια πάγια επιθυμία των βαθμολογητών επιτεύχθηκε. 
Επιτέλους έχουμε ενιαία πρόταση αναλυτικής μοριοδότησης  για όλα τα εξεταστικάβαθμολογικά κέντρα!!! 
Αυτό σημαίνει πιο αντικειμενική μοριοδότηση των γραπτών σε όλη την Ελλάδα. Πολλοί πάλι μπορεί να διαφωνήσουν με τις επιμέρους μοριοδοτήσεις που υποδείχτηκαν από την επιτροπή, αυτό είναι μάλλον αδιάφορο, το σπουδαίο  είναι ότι φέτος υπάρχουν ενιαίες οδηγίες διόρθωσης για όλα τα εξεταστικά / βαθμολογικά κέντρα της χώρας μας. 

Εδώ ταιριάζει ένα μπράβο για τους συναδέλφους της επιτροπής.

2) Δελτίου τύπου της E.M.E



3) Δελτίο τύπου της ΟΕΦΕ


Για "πολύ καλά προετοιμασμένους και ψύχραιμους μαθητές που έχουν εμπεδώσει σε βάθος την ύλη όλων των τάξεων, από το γυμνάσιο έως το λύκειο" ήταν τα θέματα των Μαθηματικών Προσανατολισμού, στα οποία διαγωνίστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων στο πλαίσιο των Πανελλαδικών Εξετάσεων, όπως σχολιάζει η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος.

Τα θέματα των Μαθηματικών Προσανατολισμού είναι διατυπωμένα με σαφήνεια αλλά δεν έχουν μεγάλο εύρος στην εξεταστέα ύλη. Εστιάζονται σε περιορισμένο μέρος της ύλης με επανάληψη ομοίων ερωτημάτων. Είναι ιδιαίτερα απαιτητικά ως προς το περιεχόμενο, πιεστικά ως προς το χρόνο και απευθύνονται σε πολύ καλά προετοιμασμένους και ψύχραιμους μαθητές που έχουν εμπεδώσει σε βάθος την ύλη όλων των τάξεων, από το γυμνάσιο έως το λύκειο

Πανελλήνιες εξετάσεις 2017 - ΕΠΑΛ

Καλή αρχή με Μαθηματικά Ι στα ΕΠΑΛ! 


Γίνεται για πρώτη φορά; Να προηγούνται τα θέματα των ΕΠΑΛ σε σχέση με τα θέματα των ΓΕΛ; Ειλικρινά δεν θυμάμαι! Θα έχουμε πάντως μια γενική εικόνα για την επιτροπή των εξετάσεων που φυσικά δεν έχει καμία σχέση με την επιτροπή των ΓΕΛ, αλλά μια τάση θα την πάρουμε, τι Έλληνες είμαστε;

Φέτος, θέλουμε να έχουμε μια διαφορετική προσέγγιση ως προς τη συζήτηση πριν τις εξετάσεις. Στα ΕΠΑΛ δεν συνηθίζεται έτσι και αλλιώς μεγάλη συμμετοχή και διάθεση για κουβέντα αφού τα θέματα και το επίπεδο των μαθητών δεν το ευνοούν.

Η ομάδα μας, η lisari team θα λύσει και φέτος (ή τουλάχιστον θα προσπαθήσει) τα θέματα εξετάσεων αρχή γενομένης με τα θέματα των ΕΠΑΛ. Δεν έχουμε σκοπό να δώσουμε τις πιο γρήγορες λύσεις (το έχουμε επιτύχει άλλες χρονιές) αλλά να είναι πλήρεις και καλά γραμμένες, με όσο είναι εφικτό λιγότερα λάθη.

Θέματα εξετάσεων (από το Υπουργείο Παιδείας) 

και λύσεις (11:00 π.μ) από τη lisari team

Αποθηκεύεστε τα θέματα σε μορφή word 
Επιμέλεια: Γιάννης Κάκανος.

Σημείωση: Οι σύνδεσμοι (εκφωνήσεις και λύσεις) θα δοθούν στα σχόλια της εν λόγω ανάρτησης για να καταχωρήσουμε επίσημα την ώρα δημοσίευσης.

Η βοήθειά σας είναι πολύτιμη! 

Στη συμμετοχή - σχολιασμό και στην ανάρτηση των θεμάτων μόλις υποπέσουν στην αντίληψή σας από το site του Υπουργείου Παιδείας. 

Βολεύει να τα αναρτήσετε σε έναν δικό σας drive και να δώσετε το link στα σχόλια. 

Έτσι δεν θα παρατηρηθεί ο γνωστός συνωστισμός σε ένα σύνδεσμο. Όσοι περισσότεροι δώσετε σύνδεσμο τόσο καλύτερα!! Γίνεται συμμέτοχοι στην προσπάθεια μας!


Εκτίμηση των θεμάτων
Τα θέματα ήταν αρκετά απαιτητικά για τους μαθητές των ΕΠΑΛ αφού βλέπουν για πρώτη φορά θέμα στην κανονική κατανομή, αντιμετωπίζουν πρόβλημα στο Γ θέμα και ένα ερώτημα στο Δ θέμα (Δ4) που ανάλογο σε δυσκολία έχουμε δει σε απαιτητικά θέματα των ΓΕΛ. 

Επίσης, διαπιστώσαμε μια αλλαγή στη μορφή του Α ερωτήματος που είναι παραδοσιακά το ερώτημα της θεωρίας. Δεν υπήρχε ορισμός, αλλά τρεις ερωτήσεις Σ - Λ και τρεις ερωτήσεις συμπλήρωσης κενών! 

Τρίτη 6 Ιουνίου 2017

Το νου σας παιδιά!


Όσο για το σκίτσο είναι και λίγο γρίφος!
Αλλά ας μείνουμε στο εξής:
"Ας εκτοξευτούν οι προσδοκίες σας αν εργαστήκατε, αν δουλέψατε, αν δώσατε όλες σας τις δυνάμεις.
Είναι η ώρα για ΑΠΟΓΕΊΩΣΉ".