Στηρίξτε το έργο μας!

Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2017

Πρωτότυπα διαγνωστικά τεστ σε Γυμνάσιο και Λύκειο από τη lisari team


Η αναγκαιότητα των διαγνωστικών…

Εικόνα: Τάκης Τσακαλάκος 

Τα διαγνωστικά τεστ τα θεωρώ απαραίτητα να γίνονται σε κάθε τάξη, σε κάθε σχολείο και από όλους τους καθηγητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ) όταν μπαίνουν για πρώτη φορά σε μία τάξη. Είναι σαν το Ιατρικό Check up που κάνουμε κάθε χρόνο για να διαγνώσουμε τα προβλήματα μας. Έτσι πρέπει να πράξουμε και με τους μαθητές μας, το check up στην περίπτωσή μας είναι το διαγνωστικό τεστ, με αυτά καταλαβαίνουμε το επίπεδο των μαθητών που έχουμε απέναντί μας, τα κενά και ελλείψεις που έχει μία τάξη σε σημαντικές έννοιες των μαθηματικών (πχ. ένα κεφάλαιο που δεν πρόλαβε ο περσινός μαθηματικός να ολοκληρώσει) και μπορούμε με εξατομικευμένη διδασκαλία να εστιάσουμε σε κάθε μαθητή.

Επίσης με τα διαγνωστικά τεστ βλέπουμε την αρχική εικόνα του μαθητή και την πορεία του μέσα στην σχολική χρονιά, δηλ. ένας μαθητής που μου γράφει τεστ 09 δεν μαρτυρά κάτι, αν αυτός ο μαθητής είχε στο διαγνωστικό τεστ 05 τότε έχει κάνει μεγάλη πρόοδο και πρέπει να του αναγνωρίσουμε. Όλοι ξέρουμε ότι ένας αδιάβαστος μαθητής που προσπέρασε τις τάξεις του Γυμνασίου και το βρίσκουμε για πρώτη φορά στην Α΄ Λυκείου ή Β΄ Λυκείου οι δυνατότητες μας για να τον καλυτερεύσουμε είναι περιορισμένες, άρα ποιος είναι ο σκοπός μας;; Να τον κινητοποιήσουμε να αυξήσει την προσπάθεια και να ανεβάσει το επίπεδο γνώσεων του, δηλαδή από 05 που ήταν να φτάσει στο 07 και στο επόμενο τεστ στο 09, να έχει μία ανοδική πορεία και ας είναι κάτω από την βάση, για μένα αυτός ο μαθητής έχει επιτύχει τον στόχο του και δεν θεωρώ ότι πρέπει στο τετράμηνο να του βάλουμε βαθμό κάτω από την βάση.

Η δομή των διαγνωστικών…
Τα διαγνωστικά τεστ πρέπει να είναι απλές, εύκολες και κατανοητές ασκήσεις που καλύπτουν ένα συγκεκριμένο φάσμα γνώσεων από τις προηγούμενες τάξεις. Επίσης πρέπει να υπάρχουν ερωτήσεις Γεωμετρίας και λογικής για να αντιληφθούμε το πλήρες φάσμα σκέψης και γνώσης του μαθητή.

Τα τα διαγνωστικά τεστ ενδείκνονται για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, Λυκείου αλλά επιβάλλονται για τους μαθητές που προάγονται στην Α΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου, στο μεταίχμιο των διαφορετικών βαθμίδων. Σε αυτές τις τάξεις ο καθηγητής διαθέτει νέους μαθητές, δεν γνωρίζει την ύλη και τα κεφάλαια που διδάχτηκαν στις προηγούμενες χρονιές και τέλος την δυναμική της τάξης.

Διαγνωστικά test. Μια επιμέλεια της lisari team

Τέλος, τα διαγνωστικά τεστ που επιμελήθηκε η ομάδα μας δεν είχαν τη ίδια δομή με αυτά που κυκλοφορούν, δεν είναι ασκήσεις, έλεγχος στις βασικές έννοιες μαθηματικών, δεν είναι ένα απαιτητικό επαναληπτικό διαγώνισμα. Δεν είχαμε σκοπό να αποδείξουμε στο μαθητή ότι δεν γνωρίζει μαθηματικά και να εγκλωβιστεί περισσότερο. Αντίθετα θέλαμε να του υποβάλλουμε ερωτήσεις που θα τον προκαλέσουν να σκεφτεί , σε μορφή γρίφων ή σπαζοκεφαλιά.

Μορφή ερωτήσεων
Θέσαμε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, για να απαντήσει εύκολα ο μαθητής και να μην χρειαστεί να δώσει μια λευκή κόλλα που θα του κάνει κακό στη ψυχολογία του. Το κάναμε εύκολο δίνοντας λίγες πιθανές απαντήσεις (μόλις 3, πιθανότητα 33,%), αλλά για να περιορίσουμε τη τύχη θέσαμε την αρνητική βαθμολογία.

Έρευνα
Μακάρι τα διαγνωστικά τεστ να φθάσουν σε όλα τα σχολεία, σε όλα τα Φροντιστήρια, σε όλους τους μαθητές.Αν θέλετε να συμμετέχετε στην έρευνα για το επίπεδο των μαθητών Λυκείου θα θέλαμε να συμπληρώσετε το παρακάτω πίνακα

κλίμακα     πλήθος (vi)     ποσοστό (fi%)
[0, 10)
[10, 13)
[13, 15)
[15, 18)
[18, 20]

Περιοχή: ……………………………

και στείλτε τα στο lisari.blogspot@gmail.com (με θέμα: "Ποσοστά επιτυχίας διαγνωστικών τεστ")

Αν υπάρχει ανταπόκριση, θα συγκεντρώσουμε όλα τα αποτελέσματα των μαθητών και θα αναρτηθούν στο lisari 
για συζήτηση και σχολιασμό των συμπερασμάτων. 

Για απευθείας αποθήκευση των διαγνωστικών τεστ: 

α) Από το Γυμνάσιο προς Λύκειο

β) Από την Α΄ Λυκείου προς τη Β΄ Λυκείου





Σημείωση: Τα διαγωνιστικά τεστ δημιουργήθηκαν το 2015 - 16

Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου 2017

Επαναληπτικές Εξετάσεις + Εξετάσεις Ομογενών 2017 Μαθηματικά Γενικής Παιδείας

Με τα σημερινά θέματα πέφτουν οι τίτλοι τέλους για το μάθημα Μαθηματικά και στοιχεία Στατιστικής της Γ Λυκείου. Αν υπάρχει αδιαφορία για τα θέματα των Μαθηματικών Κατεύθυνσης στις Επαναληπτικές Εξετάσεις φανταστείτε για τα θέματα που αντικρίζουμε για τελευταία φορά!


Ζούμε ιστορικές στιγμές! Δεν μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε την ύστατη στιγμή με ένα μάθημα που μας χάρισε όμορφες στιγμές σε ένδοξες εποχές.

Πιστεύουμε ότι η ύλη της Γενικής Παιδείας θα μας απασχολήσει και στο μέλλον... (οπότε ας μην βιαστούμε να μαζέψουμε βιβλία, σημειώσεις και αρχεία από το σκληρό μας δίσκο!!).

Ο αγαπητός φίλος Χρήστος Κανάβης και μέλος της lisari team μας προσφέρει αποκλειστικά τις λύσεις!
_____________________________________________
Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής


και λύσεις από τον Χρήστο Κανάβη

Αποθηκεύεστε τα θέματα σε word 
από τον Χρήστο Τσουκάτο
____________________________________________________

Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής

Λύσεις από τον Χρήστο Κανάβη

Αποθηκεύεστε τα θέματα σε word


από τον Χρήστο Τσουκάτο

Μια ομάδα μόνο για μαθητές!


4 - Students Only / Αποκλειστικά για μαθητές

Ξεκίνησε η κλειστή ομάδα του facebook που αφορά μόνο μαθητές! Μαθητές που θα επικοινωνούν, θα ανταλλάσσουν αρχεία, σημειώσεις και θα θέτουν ερωτήματα.

Μπείτε και συζητήστε οποιοδήποτε θέμα σας αφορά για το σχολείο σας, όπως:

1. Ύλη #yli
2. Απορίες #why
3. Καταλήψεις #kat
4. Συμπεριφορές #beh
5. Εκδρομές #super
6. Σημειώσεις #meleti
7. Φροντιστήρια #fro

Απαντήσεις θα δίνονται από τους ίδιους τους μαθητές και όπου χρειάζεται από ένα καθηγητή του κλάδου (γνώμη του ειδικού) αν το ζήτημα δεν έχει διευκρινιστεί επαρκώς.

Η ομάδα μας θα υποστηρίζει όλα τα μαθήματα!! Η βοήθεια και η συμμετοχή όλων είναι απαραίτητη!! 

Ελάτε στην διαδικτυακή παρέα μαθητών και βγείτε κερδισμένοι και ενημερωμένοι!!



Σε καθημερινή διάταξη θα υπάρχουν κληρώσεις, δημοσκοπήσεις, δώρα!! Ξεκινήστε από σήμερα και αναρτήστε μια φωτογραφία του σχολείου σας στην ομάδα μας!


Το 4 - Students Only συμμετέχει σε οτιδήποτε 
αφορά τον μαθητή! 


Νομίζω ότι οι περισσότερες ομάδες που υπάρχουν στο διαδίκτυο τις μονοπωλούν οι καθηγητές. Γράφουν, θέτουν απαιτητικά ερωτήματα και τελικά είναι εκτός της φιλοσοφίας που αναζητούν οι μαθητές. Ήρθε η ώρα να μιλήσουν οι μαθητές!!

Ας τους καλωσορίσουμε στην νέα μας ομάδα! https://www.facebook.com/groups/168873763689270/


Μια ομάδα υπό την εποπτεία της lisari junior

Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου 2017

30ος διαγωνισμός και κάτι διαφορετικό κληρώνουμε...


Οι νικητές!!!


13 5 54 [13: harrisp  και 54: Efthimis Dimakis ]


Αναπληρωματικοί

53 4 51 [ 53: Konstantinos Lazos  και 51: Ηλίας Καμπελής]

Όλοι οι νικητές (και αναπληρωματικοί) να στείλουν στο lisari.blogspot@gmail.com τα εξής στοιχεία:
Ονοματεπώνυμο:
Διεύθυνση:
Περιοχή:
Τ.Κ:
Κινητό τηλέφωνο (απαραίτητο για να παραδοθεί το δέμα με courier):

______________________________________________


Καλή Χρονιά σε όλους τους εκπαιδευτικούς! 


Η χρονιά των εκπαιδευτικών ξεκινάει 1/9 και όχι 1/1!!

__________________________________________________


Ένα βιβλίο που προέκυψε από τα πρακτικά μιας διημερίδας 



από τον Όμιλο Μαθηματικά και Λογοτεχνία 



του 2ου Πειραματικού ΓΕΛ Αθηνών 

______________________________________________________________
Το lisari πιστό στο ραντεβού του βρίσκεται για 30η φορά στο πλευρό του μαθητή - καθηγητή! 

Φαίνεται ότι θεσμός των διαγωνισμών όχι μόνο δεν σταματά συνεχίζει με εντατικούς ρυθμούς αφού τον έχουν αγκαλιάσει, οι αναγνώστες, οι συγγραφείς και οι εκδοτικοί οίκοι.
________________________________________________________________________
Δηλώστε συμμετοχή για τις επόμενες 7 ημέρες και πάρτε 

μέρος στην κλήρωση των 2  βιβλίων 

όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα. 



"Ουσιαστικά, την ίδια στιγμή που η σχολική κοινότητα αναπτύσσει σημαντικές δράσεις εμπλουτισμού της σχολικής διαδικασίας (ύλης, μεθόδων) εκτός αναλυτικού προγράμματος –ένα τέτοιο παράδειγμα προσφέρουν τα πρακτικά διημερίδας του 2ου Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου Αθηνών με θέμα τις θετικές επιστήμες ως πολιτισμικό αγαθό (εκδόσεις Ροπή)" απόσπασμα από το άρθρο (29/8/2017) του κ. Λάκασα στην Καθημερινή.
Λίγα λόγια για το βιβλίο

ΟΙ ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΑΓΑΘΟ
Προσεγγίσεις των θετικών επιστήμων εκτός αναλυτικού προγράμματος

Ο όμιλος Μαθηματικά και Λογοτεχνία του 2ου Πειραματικού ΓΕΛ Αθηνών λειτούργησε για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2005-06 στο πλαίσιο των πολιτιστικών δραστηριοτήτων του σχολείου ως πολιτιστικό πρόγραμμα. Στόχος και σκοπός του ήταν και είναι μέσω της ανάγνωσης ενός βιβλίου μαθηματικής λογοτεχνίας η της εκλαΐκευσης της επιστήμης να έρθουν οι μαθήτριες και οι μαθητές του Λυκείου σε επαφή με την ιστορία και τη φιλοσοφία των Μαθηματικών και της Φυσικής αλλά και των άλλων θετικών επιστήμων. Να δουν την διασύνδεση τους με την εξέλιξη της κοινωνίας και να αναγνωρίσουν τον πολιτιστικό τους χαρακτήρα. H διημερίδα "Οι Θετικές Επιστήμες ως πολιτισμικό αγαθό - Προσεγγίσεις των Θετικών Επιστημών εκτός αναλυτικού προγράμματος" διοργανώθηκε με αφορμή τα δέκα χρόνια λειτουργίας του Ομίλου Μαθηματικά και Λογοτεχνία του 2ου Πειραματικού ΓΕ.Λ. Αθηνών τον Μάρτιο του 2015.
Στην Επιστημονική Επιτροπή παραβρέθηκαν οι εξής:
      1.     Στέφανος Τραχανάς, Πρόεδρος Εκδοτικής Επιτροπής Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης, Διδάσκων στο Πανεπιστήμιο Κρήτης
2.     Θεοδόσης Ζαχαριάδης ,Καθηγητής Πανεπιστήμιου Αθηνών
3.     Πέτρος Δελλαπόρτας, Καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών
4.     Γεώργιος Κόσσυβας, Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών.
Η κεντρική ομιλία της διημερίδας ήταν του Τεύκρου Μιχαηλίδη.
Στις εισηγήσεις που δημοσιεύονται σε αυτό το βιβλίο επιχειρείται να δοθεί απάντηση στο ερώτημα:
Υπάρχει η δυνατότητα προσέγγισης των θετικών επιστημών εκτός αναλυτικού προγράμματος προς την κατεύθυνση του Homo Universalis; Διερευνώνται οι διασυνδέσεις των Θετικών Επιστημών με τη Φιλοσοφία, την Ιστορία και την Τέχνη, αλλά και το πως τα μικρά μυθιστορηματικά ή πραγματικά περιστατικά μπορούν να εμπλουτίσουν τη σκέψη των εφήβων, να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους και τελικά να τους βοηθήσουν στην κατανόηση εννοιών της Φυσικής και των Μαθηματικών.
Το βιβλίο "Οι Θετικές Επιστήμες ως πολιτισμικό αγαθό" κυκλοφορεί από σήμερα από τις εκδόσεις ΡΟΠΗ.
Επιμέλεια έκδοσης: Ηλίας Ανδριανός – Σπύρος Καρύδης
Φιλολογική επιμέλεια: Άννα Ρωμάνου
Σχεδίαση εξωφύλλου: Δανάη Παππά

Σελιδοποίηση κειμένου -Τυπογραφική επιμέλεια: Σπύρος Καρύδης

Όροι διαγωνισμού
  • Να αγαπάτε τα μαθηματικά
  • Να αγαπάτε τα βιβλία
  • Να είστε (φανερά) μέλη του lisari (τα μη μέλη δεν έχουν αξίωση στο έπαθλο)
  • Ξεκινά σήμερα, Τρίτη 29 Αυγούστου 2017  και λήγει Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2017, ώρα 21:00, λίγο πριν την κλήρωση του Λαϊκού Λαχείου (αφού η εν λόγω κλήρωση θα αναδείξει και τους νικητές, όπως έχει καθιερωθεί σε όλους τους διαγωνισμούς μας έως τώρα).     
  • Δεκτές όλες οι ηλικίες!
  • Δηλώστε συμμετοχή στα παρακάτω σχόλια της παρούσας ανάρτησης λέγοντας ότι "Αποδέχεστε τους όρους του διαγωνισμού και επιθυμείτε να συμμετέχετε στο διαγωνισμό".
  • Δυστυχώς, η συμμετοχή των ανώνυμων που δεν αναφέρουν τα στοιχεία τους (τουλάχιστον ονοματεπώνυμο και ένα email επικοινωνίας) κρίνεται άκυρη και σβήνονται αυτόματα.
  • Οι νικητές θα παραλαμβάνουν τα βιβλία δωρεάν και με δωρεάν ταχυδρομική αποστολή (αφού δώσουν πλήρη ονομαστικά στοιχεία και ένα κινητό τηλέφωνο για την παράδοση). 
  • Κάθε υποψήφιος πρέπει να έχει ΑΚΡΙΒΩΣ μία συμμετοχή στα σχόλια, αφού από εκεί θα αντληθούν οι νικητές. Πολλαπλά σχόλια του ίδιου υποψηφίου δε θα λαμβάνονται υπόψη, ενώ οι άκυρες συμμετοχές δεν λογίζονται στο μέτρημα για την ανάδειξη των νικητών.  
  • Όποιος νικητής δεν αποστείλει τα στοιχεία του το πολύ σε μία εβδομάδα από τη στιγμή της κλήρωσης το δώρο του μεταβιβάζεται αυτόματα στο 1ο διαθέσιμο αναπληρωτή.

Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2017

Επαναληπτικές Εξετάσεις + Εξετάσεις Ομογενών 2017


Μια εξέταση που πρέπει να είναι η πιο παραπονεμένη εξέταση. Από το ζενίθ της απήχησης και του ενδιαφέροντος για τις κανονικές εξετάσεις Μαΐου - Ιουνίου στο ναδίρ, στην απαξίωση και αδιαφορία των εξετάσεων στις Επαναληπτικές εξετάσεις.

Τελευταία ενημέρωση: 6/9/2017

Εγώ ήμουν λάτρης αυτό των εξετάσεων αφού θεωρώ ότι τις περισσότερες φορές έχουμε δει τα πιο ωραία θέματα αφού είναι απαλλαγμένα από την πίεση και τα φώτα. Φυσικά υπάρχει και η φήμη ότι τα θέματα των Επαναληπτικών εξετάσεων είναι το δείγμα για τα θέματα του επόμενου χρόνου. Αν και δεν την ασπάζομαι αυτή την εντύπωση τουλάχιστον την βρίσκω ενδιαφέρουσα και την καταγράφω.

Φέτος, για πρώτη φορά οι επαναληπτικές εξετάσεις γίνονται τον Σεπτέμβριο! Για πρώτη φορά συμπίπτουν με τις εξετάσεις των Ομογενών. Τα θέματα ΔΕΝ θα είναι τα ίδια αλλά θα υπάρχουν κοινά θέματα.

Η επιτροπή των εξετάσεων δεν γνωρίζουμε αν είναι η ίδια (και ούτε θέλουμε να μάθουμε), το πιο πιθανόν και αυτό που συνηθίζεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό είναι διαφορετική.

Στις Επαναληπτικές Εξετάσεις κατά την γνώμη μου επειδή απασχολεί λίγους μαθητές ταιριάζουν τα "πειράματα". Έχουν μια καλή ευκαιρία να προτείνουν θέματα διαφορετικής λογικής από τα θέματα που βλέπουμε στις κανονικές εξετάσεις. Για παράδειγμα εύκολα μπορούμε να δούμε πρόβλημα, όπως και έγινε στις Επαναληπτικές Εξετάσεις 2016. Επίσης, εύκολα μπορούμε να δούμε  Σ - Λ με αιτιολόγηση κ.ο.κ!

Η ομάδα μας, η lisari team θα λύσει και φέτος (ή τουλάχιστον θα προσπαθήσει) τα θέματα των εξετάσεων όπως κάνει κάθε χρόνο, σε κάθε εξέταση σε χρόνο ρεκόρ! Δεν έχουμε σκοπό να δώσουμε τις πιο γρήγορες λύσεις (το έχουμε επιτύχει άλλες χρονιές) αλλά τις πιο πλήρεις και καλά γραμμένες, με όσο είναι εφικτό λιγότερα λάθη.

Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται για όλα τα μαθήματα η 16.00 μ.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος ορίζεται σε τρεις (3) ώρες. Η προσέλευση των υποψηφίων στις αίθουσες εξέτασης γίνεται 30 λεπτά τουλάχιστον πριν από την έναρξη των εξετάσεων.
___________________________________

Α. Θέματα Επαναληπτικών εξετάσεων (ώρα: 18:06)

και λύσεις από τη lisari team


Αποθηκεύεστε τα θέματα σε word 
μια προσφορά του Χρήστου Τσουκάτου (αρχείο zip)



Β. Θέματα Ελλήνων του εξωτερικού και τέκνων Ελλήνων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό 2017 
(ώρα: 18:06)

και λύσεις από τη lisari team



Εκτίμηση των Επαναληπτικών θεμάτων

Κάθε χρόνο έτσι και φέτος παρατηρώ μια αδιαφορία των εκπαιδευτικών για τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων και κυριότερα της Ε.Μ.Ε. Δεν είναι λογικό επειδή αφορούν λιγότερους μαθητές να μην μας απασχολεί. Επειδή δεν γράφουν οι μαθητές μας σε αυτά τα θέματα να γυρίζουμε την πλάτη μας. Ενώ όπου υπάρχει ντόρος και φώτα να τοποθετούμαστε. Αν εμφανιζόμαστε μόνο όπου υπάρχει κίνηση τότε δεν γίνεται για την ουσία, δεν μας ενδιαφέρει τελικά το αντικείμενο που σχολιάζουμε - παρατηρούμε. Το κάνουμε αναγκαστικά, γιατί πρέπει, γιατί πρέπει να είμαστε παρόντες στις μεγάλες εξελίξεις. 

Ξεκίνησα λίγο ανάποδα και γι αυτό κλείνω πάραυτα αυτή την παρένθεση. 

Θα προσπαθήσω να αποφύγω τις υπερβολές και τις συγκρίσεις με τα θέματα των κανονικών εξετάσεων που χύθηκε πολύ μελάνι. 

Τα σημερινά θέματα ήταν εύστοχα. Εξέταζαν όλη την ύλη του μαθήματος. Δεν υπήρχαν ακρότητες. Θα αφήσουν το στίγμα τους με τα έξυπνα και πρωτότυπα ερωτήματα όπως είναι πχ. το Γ3! Ήταν θέματα που τα αποκαλούμε SOS χωρίς να ταυτίζονται με τα διαγωνίσματα προσομοίωσης Φροντιστηρίων – σχολείων. Ήταν θέματα που υπάρχουν παντού παρόλα αυτά νιώθεις ότι τα εμπορικά βοηθήματα (αν όχι όλα) δεν μπόρεσα να ταυτιστούν με την λογικής - νοοτροπία των νέων θεμάτων. 
Τέλος, θα ήταν άδικο να μην πούμε ότι αυτά τα θέματα θα τα θέλαμε, θα τα περιμέναμε για τον Ιούνιο και αντίστροφα, τα θέματα του Ιουνίου για τον Σεπτέμβριο. Είναι άδικο ένας μαθητής με 3 μήνες παραπάνω διαβάσματος να αντιμετωπίζει πιο απλά θέματα.

Ας τα δούμε αναλυτικά.

Θέμα Α
Ζητήθηκε η πιο αναμενόμενη (ως προς τους μαθητές) απόδειξη του Ιουνίου. Επίσης δόθηκε μια πρόταση και ζητήθηκε αν είναι Αληθής ή Ψευδής. Συνεχίστηκε η ίδια διατύπωση στο επόμενο ερώτημα για την δικαιολόγηση της απάντησης. Δεν εισακούστηκαν οι διαμαρτυρίες των εκπαιδευτικών για τον ορθό τρόπο διατύπωσης και επέμεναν στην ίδια έκφραση. Έσφαλαν κατά τη γνώμη μου, αλλά πλέον οι μαθητές ήταν υποψιασμένοι για το τι ήθελαν οι θεματοδότες. 
Τέλος, είδαμε ένα νέο ερώτημα στο Α θέμα. Ερώτημα πολλαπλή επιλογής! Μπορεί να εγκαινιάστηκαν και οι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής στο Α θέμα! Θα το δούμε στην πορεία. 
Δεν έλειψαν και οι ερωτήσεις Σ - Λ που είχαν το καθιερωμένο στυλ. Σε μερικές ερωτήσεις Σ - Λ δεν είχαν την καλύτερη διατύπωση αφού σε μερικές περιπτώσεις είναι Σωστές και σε άλλες περιπτώσεις είναι Λάθος (προφανώς και αυτές οι προτάσεις λαμβάνονται ως Λάθος). 

Θέμα Β
Το θέμα Β ήταν ένα πρόβλημα που υπάρχει ατόφιο μέσα στο σχολικό βιβλίο (άσκηση Α9/ παράγραφο 2.7).

Τα 3 από τα 4 ερωτήματα ήταν αυτούσια από το σχολικό βιβλίο. Φυσικά μας έκανε εντύπωση που ένα ερώτημα που ζητήθηκε (το Β1) δεν είχε καθόλου γνώσεις από τη Γ΄ Λυκείου. Απλά ο μαθητής έπρεπε να εφαρμόσει ένα Πυθαγόρειο Θεώρημα και αυτό ήταν όλο! Άρα εξετάσαμε αποκλειστικά τον μαθητή στο Πυθαγόρειο Θεώρημα! Είχα την εντύπωση ότι οι οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας έλεγαν ότι θα εξετάζονται μόνο οι γνώσεις της Γ Λυκείου. Μάλλον επειδή υπάρχει και στο σχολικό βιβλίο της Γ Λυκείου να θεωρείται ότι με αυτό τον τρόπο εξετάσαμε τις γνώσεις των μαθητών σε αυτή την τάξη. Προφανώς και δεν ήταν ένα απαιτητικό ερώτημα και δεν θα σταθεί εμπόδιο σε κανένα μαθητή απλά καταγράφω την απορία μου: «μπορεί να ζητηθεί ένα ερώτημα που να λύνεται αποκλειστικά με γνώσεις Α΄ ή Β΄ Λυκείου;».

Το ερώτημα Β4 που δεν ήταν μέσα από το σχολικό βιβλίο ήταν ένα όμορφο αλλά και απαιτητικό ερώτημα για Β θέμα. Επίσης έξυπνο και διαφορετικό με τα ερωτήματα που έχουμε δει όλα αυτά τα χρόνια. Ένα ερώτημα αλγεβρικό!

Θέμα Γ
(edit): Εδώ υπάρχει βασική παράλειψη!! Ξεχάστηκε να δοθεί και ΔΕΝ ξέρω αν το παρατήρησε κανείς (εκτός από τα μέλη μας, δείτε τα σχόλια), η έκφραση "ο άξονα x΄x". 
Για την ακρίβεια, ενώ η άσκηση δίνει το εμβαδόν του χωρίου που περικλείεται μεταξύ της Cf ' και των ευθειών x = 0 και x = 3 ΔΕΝ δίνεται και ο άξονα x΄x.  Νομίζω ότι δεν έγινε ποτέ ερώτηση από μαθητή και δεν ήρθε ποτέ διευκρίνηση αφού δεν το παρατήρησε κανείς μαθητής... 

Ένα θέμα που το περίμεναν όλοι τον Ιούνιο! Είναι η κλασική άσκηση Α4 από την παράγραφο 2.7. Όμως η μορφή που δόθηκε, τα δεδομένα της άσκησης ξέφευγαν τελικά από την κλασική μορφή που κυκλοφορεί. Μια παρόμοια άσκηση δε (δεν μπορώ να αποκρύψω) υπάρχει στα βοηθήματα της ομάδα μου. Όλη η άσκηση εξέταζε αρκετά κομμάτια της ύλης. Το ερώτημα Γ3 ήταν το ερώτημα με την πιο έξυπνη και διαφορετική προσέγγιση που έχουμε δει σε ερωτήματα των Πανελλαδικών εξετάσεων. Ίσως η παρακάτω διατύπωση
«Η f δεν ικανοποιεί τις υποθέσεις του θεωρήματος ενδιάμεσων τιμών στο διάστημα [0, 3]»

να μην ήταν η καλύτερη για τους μαθητές. Ίσως η βέλτιστη διατύπωση να ήταν η εξής:

« Η f δεν ικανοποιεί το θεώρημα των ενδιαμέσων τιμών στο διάστημα [0, 3]».

Χωρίς να σημαίνει ότι αυτό ήταν προβληματικό σημείο για να επιλυθεί το Γ3. 

Ολοκληρώνεται το Γ θέμα με ένα κλασικό ερώτημα. Τον σχεδιασμό της γραφικής παράστασης της f με δεδομένη τη γραφική παράσταση της παραγώγου της. Βαθμολογείται πλέον με 4 μονάδες!

ΘΕΜΑ Δ
Πάλι στο θέμα Δ βλέπουμε μια συνάρτηση με γνωστό τύπο (οι συναρτησιακές σχέσεις τις έχουμε χάσει χρόνια τώρα). Είναι μια συνάρτηση πολλαπλού τύπου και αρχίζουμε να υποψιαζόμαστε ότι το Δ θέμα θα είναι από εδώ και στο εξής αυτής της μορφής;;
Τα ερωτήματα Δ1 και Δ2 είναι ίσως τα πιο απλά ερωτήματα που έχουμε δει για Δ θέμα. Φυσικά βαθμολογούνται από 2 μονάδες έκαστος, αλλά η ψυχολογία των μαθητών θα βρίσκεται ήδη στο ζενίθ!! 
Στο ερώτημα Δ3 είναι ένα κλασικό ερώτημα μονοτονίας που το μοναδικό δύσκολο σημείο είναι η εύρεση προσήμου της παράστασης ημx xσυνx που προήλθε από την παραγώγιση της - ημx /x. Πλέον γνωστό ερώτημα αφού υπάρχει και ως άσκηση στο σχολικό βιβλίο.
Το ερώτημα Δ4 είναι ένα ερώτημα που μπορείς να χάσει λίγο χρόνο αν δεν αντιληφθείς γρήγορα σε ποιο διάστημα πρέπει να δουλέψεις. Παρόλα αυτά δεν θα δυσκολέψει ένα μαθητή που έχει κάνει ανάλογες ασκήσεις.
Τέλος, το ερώτημα Δ5 κρύβει μια λεπτή λεπτομέρεια για μαθητικούς! Η διαγραφή των f δεν μπορεί να γίνει τόσο απλά. Η πορεία επίλυσης από κει και κάτω είναι απλή και γνωστή.

Σάββατο 26 Αυγούστου 2017

Ο διαγωνισμό του καλοκαιριού!!

Ένας νέος και πρωτότυπος διαγωνισμό ξεκίνησε στο lisari!!

Η ιδέα προήλθε όταν λάβαμε διάφορες φωτογραφίες από τις καλοκαιρινές διακοπές των φίλων του blog με το βιβλίο της ομάδα μας ανά χείρας ή σε καλοκαιρινό φόντο!

Εντυπωσιάστε μας με την φαντασία σας!! Δείτε μερικές ενδεικτικές φωτογραφίες που μας έστειλαν! 




 






Στείλτε μια δική σας φωτογραφία με ένα βιβλίο της lisari team (το φόντο και τα άτομα τα επιλέγετε εσείς) και η φωτογραφία με τα περισσότερα like κερδίζει ένα βιβλίο μαθηματικών!

Οι φωτογραφίες θα αναρτώνται ανώνυμες στο https://www.facebook.com/mak.chatzopoulos και η φωτογραφία με τα περισσότερα like κερδίζει! 

Προθεσμίες:
  1. Μέχρι 31 Αυγούστου στέλνετε τις φωτογραφίες σας στο inbox του facebook ή στο email lisari.blogspot@gmail.com. 
  2. Μπορείτε να στείλετε όσες φωτογραφίες επιθυμείτε! 
  3. Από 1 Σεπτεμβρίου μέχρι 9 Σεπτεμβρίου 2017 (23:59) ψηφίζετε στο facebook ή στα σχόλια της παρούσας ανάρτησης, την φωτογραφία που σας αρέσει. 
  4. Τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν την επόμενη μέρα.

Δώρο!
Ο νικητής θα επιλέξει όποιο βιβλίο επιθυμεί από τους επόμενους 3 διαγωνισμούς που θα πραγματοποιηθούν στο blog ή όποιο βιβλίο της lisari team επιθυμεί και δεν το διαθέτει.