Μαθηματικός – Συγγραφέας
___________________________________________________________________
2η ΑΝΟΙΚΤΗ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ κ. ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΘΕΜΑ: ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ
ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΜΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κύριε Υπουργέ,
στην προηγούμενη επιστολή μου σας εξέθεσα τους λόγους για τους οποίους είναι
απαραίτητο τα Μαθηματικά στην Μέση Εκπαίδευση να διδάσκονται αποκλειστικά και
μόνο από μαθηματικούς. Τώρα θέλω να θίξω ένα άλλο, εξίσου σοβαρό θέμα, την
υποβάθμιση των Μαθηματικών στη Μέση Εκπαίδευση, που παρατηρείται τα τελευταία
χρόνια.
Κύριε Υπουργέ,
ασφαλώς θα γνωρίζετε ότι η ξέφρενη ανάπτυξη της τεχνολογίας που ζούμε σήμερα
οφείλεται κυρίως στα Μαθηματικά. Η Πληροφορική, η τεχνική νοημοσύνη, η
Ρομποτική, οι κάρτες που χρησιμοποιούμε όλοι καθημερινά, για τις δοσοληψίες μας
στις Τράπεζες και αλλού, τα κινητά μας
τηλέφωνα, τα ψηφιακά κρυπτονομίσματα κτλ. βασίζονται στα Μαθηματικά. Ακόμα και η
αναβάθμιση των αξονικών τομογράφων και η δυνατότητα τρισδιάστατης προβολής, οφείλεται
στα Μαθηματικά. Για τους λόγους αυτούς και για τους λόγους που σας ανέφερα στην
προηγούμενη επιστολή μου, θα έπρεπε στη Μέση Εκπαίδευση να αυξηθούν οι ώρες
διδασκαλίας των Μαθηματικών και να διδάσκονται περισσότερα Μαθηματικά, όπως για
παράδειγμα: Θεωρία Αριθμών (η βάση της κρυπτογραφίας, που έχει εφαρμογή στους
κωδικούς πρόσβασης ) , Μιγαδικοί Αριθμοί, Γραμμική Άλγεβρα, Αλγεβρικές Δομές,
Διακριτά Μαθηματικά κτλ., ώστε οι αυριανοί πολίτες, ανεξάρτητα αν θα
ακολουθούσουν θετικές επιστήμες ή όχι,
να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν το ψηφιακό περιβάλλον στο οποίο θα ζήσουν
και να τους είναι ευκολότερο να κάνουν καινοτομίες. Αντί αυτού, βλέπουμε τα
τελευταία χρόνια να συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Βλέπουμε να περιορίζεται η
έκταση της διδασκόμενης ύλης και σε μερικές περιπτώσεις να μην εξετάζονται όλα
τα μαθηματικά στο τέλος της χρονιάς. Είναι γνωστό ότι αν ένα μάθημα δεν εξετάζεται
στο τέλος της χρόνιας, οι μαθητές δεν προσπαθούν να το εμπεδώσουν, στο τέλος δεν
κάνουν επαναλήψεις ώστε να αποκτήσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα του μαθήματος. Το
αντιμετωπίζουν επιφανειακά, αποκλειστικά
και μόνο για να πάρουν ένα καλό προφορικό βαθμό και να γράψουν καλά στα
πρόχειρα διαγωνίσματα. Ουσιαστικά είναι σαν να μην το διδάχθηκαν καθόλου.
Κύριε Υπουργέ,
ένα άλλο σοβαρό θέμα που πρέπει να μας απασχολήσει είναι η διδασκαλία της
Ευκλείδειας Γεωμετρίας στο Λύκειο, της
οποίας οι παιδευτική αξία είναι αναμφισβήτητη εδώ και αιώνες. Το μάθημα αυτό,
τα τελευταία χρόνια, συνεχώς υποβαθμίζεται μέχρι που φτάσαμε τώρα να
απαξιώνεται πλήρως στην Β΄ Λυκείου, κόντρα στο: «Αγεωμέτρητος μηδείς εισίτω»
της Ακαδημίας του Πλάτωνα!. Η Ευκλείδεια
Γεωμετρία είναι απαραίτητο να διδάσκεται στο Λύκειο, σε όλη της την
έκταση ( Επιπεδομετρία και Στερεομετρία)
και για τους εξής λόγους:
1) Η Ευκλείδεια Γεωμετρία είναι χρήσιμη στις
καθημερινές μας πρακτικές εφαρμογές.
2)
Οι μαθητές φτιάχνουν τα σχήματα με τον
διαβήτη και το χάρακα και αυτό στην αρχή το θεωρούν σαν παιχνίδι και τους
αρέσει. Έτσι, σιγά- σιγά αγαπούν την Γεωμετρία και στη συνέχεια τα υπόλοιπα
Μαθηματικά ( ζητούμενο).
3) Στην
Ευκλείδεια Γεωμετρία οι μαθητές είναι ευκολότερο να κάνουν αφηρημένους λογικούς
συλλογισμούς, διότι υποβοηθούνται από τα σχήματα. Η διαδικασία αυτή βοηθάει
σταδιακά, όχι μόνο στην καλλιέργεια και εμπέδωση της Λογικής, αλλά και στην
ικανότητα του μαθητή να αξιοποιεί την εποπτεία και να την υπερβαίνει, κάτι που
είναι πολύ χρήσιμο για την περαιτέρω ανέλιξη του .
4) Οι μαθητές, αποκτούν
μια σαφή εικόνα του τι είναι στην ουσία Μαθηματικά ( αρχικοί όροι, οριζόμενοι
όροι, αξιώματα, θεωρήματα).
Κύριε Υπουργέ, διορθώστε όλα αυτά που σας
επισημαίνω στις επιστολές μου, για το καλό της κοινωνία μας.
Με τιμή
Αντώνης
Κυριακοπούλου,
Μαθηματικός-
Συγγραφέας.
25 – 10 - 2018