Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

12ος απαιτητικός γρίφος: Ο Σουλτάνος και οι σοφοί!

 Ένα όμορφο πρόβλημα Μαθηματικών, που χρειάζονται γνώσεις παραπάνω από τις Λυκειακές και συνοχή σκέψης, είναι το επόμενο:
Ένας σουλτάνος, θέλοντας να δοκιμάσει τους δύο πιο σοφούς μαθηματικούς του βασιλείου του, τους καλεί και ανακοινώνει ταυτόχρονα και στους δυο τα εξής:"Θέλω να μαντέψετε δυο ακέραιους αριθμούς,οι οποίοι είναι μεγαλύτεροι της μονάδας και το άθροισμα τους ειναι μικρότερο του 60. Στον έναν απο σας θα πω - μυστικά απο τον άλλον - το άθροισμα των δυο αριθμών και στον άλλον - επίσης μυστικά - το γινόμενο τους".


Πράγματι, λέει στον έναν (ας τον ονομάσουμε Α) το άθροισμα των δυο αριθμών και στον δεύτερο (ας τον ονομάσουμε Β) το γινόμενο τους. Κατόπιν ο σουλτάνος απομονώνει τους δυο μαθηματικούς έτσι ώστε να είναι αδύνατη κάθε επαφή μεταξύ τους και τους δίνει προθεσμία για να βρουν τη λύση του προβλήματος.
Στην καθορισμένη ημέρα,οι δυο σοφοί εμφανίζονται μπροστά στο σουλτάνο και κάνουν κατα σειρά τις εξής δηλώσεις:
Β: "Δε γνωρίζω ποιοι είναι οι δυο αριθμοί".Α: "Το γνώριζα ότι δε γνωρίζεις, αλλά ούτε κι εγώ γνωρίζω".Β: (αφού σκέφτεται λίγο): "Τότε εγώ τους βρήκα".Α: (αφού σκέφτεται κι αυτός λίγο): "Τότε κι εγώ τους βρήκα".
Με βάση τις παραπάνω δηλώσεις, εξηγήστε και δικαιολογήστε:
α) Γίνεται και οι δύο αριθμοί να είναι πρώτοι;
β) Το άθροισμα των ζητούμενων αριθμών μπορεί να γραφτεί ως άθροισμα πρώτων;
γ) Οι υποψήφιοι αριθμοί είναι άριοι ή περιττοί; Ποιας μορφής θα είναι;
δ) Να βρεθούν οι δυο ακέραιοι αριθμοί.
Να λυθεί το ίδιο πρόβλημα αν :
Αν οι αριθμοί που τους ζητάει να μαντέψουν ο σουλτάνος δεν είναι μεγαλύτεροι του ένα αλλά θετικοί ακέραιοι και η συζήτησή τους έχει ως εξής:
Α:Δεν ξερω ποιοι είναι οι δύο αριθμοίΒ:Ούτε εγώ ξέρω ποιοι είναι οι δύο αριθμοίΑ:Τώρα εγώ ξέρωΒ:Τώρα ξέρω και εγώ
Τι αλλάζει στην όλη διαδικασία?

Σχόλια

  1. 2≤χ≤ψ≤57 (1)
    3≤s≤59 (2)

    κατ αρχην το γινομενο Ρ=χψ δεν παραγοντοποιειται σε γινομενο δυο αριθμων που ικανοποιουν τις (1) και (2). (3)
    (Goldbach)
    οποτε, με καθε τροπο που αναλυουμε το s που ικανοποιει την (1), το γινομενο θα πρεπει να εχει την ιδιοτητα (3). (4)

    καθε αρτιος ομως απο 2,4,6,8,....,58 μπορει να γραφει ως αθροισμα δυο πρωτων. Αρα το s ειναι περιττο. Ακομη το s-2 ειναι ειναι
    συνθετος αριθμος.

    Απο την (4) περιοριζουμε το αθροισμα μικροτερο του 55, s<55 (5)

    (γιατι αλλιως θα ικανοποιουνταν η (1), αλλα οχι η (3))

    Αρα οι περιπτωσεις που εχουν μεινει ειναι:
    11, 17, 23, 27, 29, 35, 37, 41, 47, 51, 53 (6)

    το s θα πρεπει να ειναι ενα απο τα (6), το οποιο ειναι περιττο. Αρα ο ενας πρεπει να ειναι αρτιος και ο αλλος πρεπει να ειναι περιττος. ο 51 απορριπτεται γιατι δεν ικανοποιει την (4), 17·34 παραγοντοποιειται μονο με εναν τροπο.

    εχουν μεινει οι : 11, 17,23, 27, 29, 35, 37, 41, 47 , 53. Ικανοποιουν την (4). "Τότε κι εγώ τους βρήκα".

    και οτι s<55 προκυπτει οτι s<33.

    οποτε απομενουν οι 11, 17, 23, 27, 29.

    Επιπλεον το s ειναι της μορφης 2^n+p (p ειναι περιττος πρωτος), οποτε εξαιρουνται τα 11, 23,27 γιατι αλλιως

    Β: (αφού σκέφτεται λίγο): "Τότε εγώ τους βρήκα"

    αυτη η προταση δεν θα μπορουσε να ειπωθει.


    μας μενουν το 17 και το 29

    ομως το s=29 αν ειναι 25 και 4 εχουμε μονο ενα ακομη δυνατο αθροισμα το 25 ομως το 25-2 ειναι πρωτος οχι συνθετος. Αρα το 29 απορριπτεται.

    καταληγουμε στο 17,και μαλιστα στο 4 και 13 γιατι για τα υπολοιπα αθροισματα θα ηταν αδυνατο να τους βρεις και ο δευτερος.





    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μάκη αν δεν σου δίνει μέγιστο άθροισμα , ξέρεις πώς γίνεται;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

71 νέα θέματα (προβλήματα) προστέθηκαν στην Τράπεζα Θεμάτων Άλγεβρα Α΄ Λυκείου

Όπως είχε προαναγγείλει η Υπουργός Παιδείας, στις 24/9/2025 προστέθηκαν 71 νέα θέματα στην Τράπεζα Θεμάτων στο μάθημα της Άλγεβρας Α΄ Γενικού Λυκείου.  Τα συνολικά θέματα της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου που έχουν αναρτηθεί στην Τράπεζα θεμάτων είναι 469. Τα θέματα είναι προβλήματα και θυμίζουν το στυλ του Ι.Β.  Δείτε τα 71 θέματα  πατώντας εδώ (τράπεζα θεμάτων από το επίσημο site του Ι.Ε.Π.). Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (εκφωνήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Ιορδάνης Κοσόγλου (lisari team) Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (+ απαντήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Τάκης Τσακαλάκος (lisari team) Σχολιασμός Ένας πρώτος σχολιασμός:  1) Αλλάζει το στυλ και το ύφος των θεμάτων της Τράπεζας θεμάτων... γιατί;  2) Ποιος έχει την ευθύνη των θεμάτων; Στα προηγούμενα γνωρίζουμε ποιοι ήταν θεματοδότες. Δεν έγινε από το Ι.Ε.Π. ποτέ ανοικτή πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους.  3) Δεν είναι μετρήσιμα τα θέματα... πώς θα βαθ...

Μαθηματικά Α' Γυμνασίου: Φύλλα εργασίας στο 1ο κεφάλαιο

126.243  κλικ, 20 σχόλια και συνεχίζει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον σας! Ένα φυλλάδιο που είχα παρουσιάσει στους μαθητές του 6ου Γυμνάσιου Ιλίου περίπου πριν δεκατέσσερα χρόνια (2008) παρόλα αυτά στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς το αρχείο αυτό είναι πρώτο στις εμφανίσεις! Ένα αρχείο που το αγαπήσατε! Το ανανεώσαμε λίγο και το αναρτούμε εκ νέου. Παρουσιάζει το πρώτο κεφάλαιο της Α΄ τάξης με θεωρία και ασκήσεις. Περιέχει 13 υποδειγματικά φύλλα εργασίας που θα τα αγαπήσουν οι μαθητές! Τελευταία ενημέρωση: 20/9/2022 Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Κεφάλαιο 1ο - Φύλλα εργασίας 1 μέχρι 13 from Μάκης Χατζόπουλος

Νέες οδηγίες διδασκαλίας Μαθηματικών για όλες τις τάξεις Γυμνασίου σχολικό έτος 2025 - 26

 Δείτε τις νέες οδηγίες διδασκαλίας που μοιράστηκαν στα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας για το σχολικό έτος 2025 - 26 στα Γυμνάσια. Οι οδηγίες έχουν αλλάξει αρκετά από τις περσινές οπότε πρέπει όλοι οι καθηγητές που διδάσκουν στα Γυμνάσια να τις προσέξουν - διαβάσουν. Για ευκολία των εκπαιδευτικών, αναρτούμε παράλληλα και ένα αρχείο excel σε κάθε τάξη με τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν από τις περσινές οδηγίες διδασκαλίας ( 2024 - 25 ).  Αποκλειστικά από το lisari.blogspot.com .  Τμήμα Οδηγίες διδασκαλίας 2025 – 26 Οδηγίες διδασκαλίας 2024 - 25 Αλλαγές από τις περσινές οδηγίες Α΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Β΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Γ ΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Ερωτήματα  αναγνωστών 1) Ποιοι επιμελήθηκαν τις αλλαγές; Το Ι.Ε.Π.;  2) Τι σημαίνει η νέα...