Δείτε τις νέες οδηγίες διδασκαλίας που μοιράστηκαν στα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας για το σχολικό έτος 2025 - 26 στα Γυμνάσια.
Οι οδηγίες έχουν αλλάξει αρκετά από τις περσινές οπότε πρέπει όλοι οι καθηγητές που διδάσκουν στα Γυμνάσια να τις προσέξουν - διαβάσουν.
Για ευκολία των εκπαιδευτικών, αναρτούμε παράλληλα και ένα αρχείο excel σε κάθε τάξη με τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν από τις περσινές οδηγίες διδασκαλίας (2024 - 25).
Αποκλειστικά από το lisari.blogspot.com.
Ερωτήματα αναγνωστών
1) Ποιοι επιμελήθηκαν τις αλλαγές; Το Ι.Ε.Π.;
2) Τι σημαίνει η νέα έκφραση "να προσεγγιστεί με προσαρμογή"; Να προσαρμόσουμε τις ώρες διδασκαλίας; Να προσαρμόσουμε τις προτεινόμενες ασκήσεις; Κάτι άλλο;
3) Η έκφραση "Να προσεγγιστεί προαιρετικά" δημιουργεί περισσότερα ερωτήματα παρά δίνει ελευθερία στους εκπαιδευτικούς. Για παράδειγμα, αν ένας μαθηματικός διδάξει την παράγραφο με αυτή τη σήμανση και ο έτερος μαθηματικός του σχολείου δεν την διδάξει, τότε στο τέλος της χρονιάς στις εξετάσεις, η παράγραφος μετράει στην διδαχθείσα ύλη; Θα μπορεί να προστεθεί στην εξεταστέα ύλη;
4) Όταν λέει "να μην διδαχθεί" μετράει στην διδακτέα ύλη;
5) Να υπενθυμίσω ότι η εξεταστέα ύλη για το Γυμνάσιο ορίζεται στα δύο τρίτα (2/3) της διδαχθείσας ύλης για κάθε μάθημα, σύμφωνα με το Π.Δ. 126/2016. Στην διδαχθείσα ύλη θα λάβουμε υπόψη τις παραγράφους που λένε "με προσαρμογή"; Θα λάβουμε υπόψη τις παραγράφους που λένε "προαιρετικά";
Απαντήσεις
1) Οι «Οδηγίες Διδασκαλίας» εκδίδονται κεντρικά και αναρτώνται από το Υπουργείο/φορείς του και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Τα έγγραφα 2025-26 για τα Μαθηματικά Γυμνασίου φέρουν ρητά τη σήμανση/λεζάντες (✅/✏/🟡/❌) και δημοσιεύονται από επίσημες πηγές που παραπέμπουν στο Ι.Ε.Π. (και στις σελίδες του). Άρα: ναι, πρόκειται για οδηγίες Ι.Ε.Π. (αναρτημένες/αναπαραγόμενες από επίσημους συνδέσμους του συστήματος).
2) Πρακτικά σημαίνει:
- κρατάς τον πυρήνα μαθησιακών στόχων της ενότητας,
- προσαρμόζεις παραδείγματα/δραστηριότητες/ασκήσεις/βάθος και (όπου χρειάζεται) τη ροή ή τη διασύνδεση με παραπλήσιες παραγράφους, ώστε να ταιριάζει στο επίπεδο του τμήματος,
- δεν αλλάζεις αυθαίρετα τις συνολικές ώρες του κεφαλαίου, εκτός αν το ίδιο το έγγραφο δίνει άλλο ενδεικτικό χρόνο.
Αυτή η λογική «προσαρμογής» ευθυγραμμίζεται με τη διαφοροποιημένη διδασκαλία: προσαρμόζεις εκ των προτέρων τον τρόπο/υλικό, όχι το ότι «δεν θα διδαχθεί».
3) Το 🟡 Προαιρετικό δεν είναι υποχρεωτικό για όλους. Αν ένα τμήμα/εκπαιδευτικός το διδάξει, τότε μετρά στη διδαχθείσα ύλη του συγκεκριμένου τμήματος και μπορεί να συμπεριληφθεί στην εξεταστέα ύλη μόνο αν είναι κοινό και σε όλες τις υπόλοιπες τάξεις/ομάδες. Η εξεταστέα ύλη ορίζεται στα 2/3 της διδαχθείσας (Π.Δ. 126/2016) και πρέπει να είναι κοινή και ενιαία για όσους συνεξετάζονται· εγκρίνεται από τον Διευθυντή και κοινοποιείται 5 ημέρες πριν τη λήξη μαθημάτων. Άρα πρακτικός κανόνας σχολείου: μην βάζετε 🟡 στην κοινή εξεταστέα, εκτός αν διδάχθηκε σε όλα τα τμήματα.
4) Όχι. Το ❌ είναι εκτός διδασκαλίας: δεν το διδάσκουμε, άρα δεν καταχωρίζεται στη διδαχθείσα και δεν μπορεί να συμπεριληφθεί στην εξεταστέα. Είναι ρητή εξαίρεση των οδηγιών.
5) Η εξεταστέα ύλη = 2/3 της διδαχθείσας (και ποτέ λιγότερη του 1/2 της διδακτέας). Διδαχθείσα είναι ό,τι πράγματι διδάχθηκε και γράφτηκε στο βιβλίο ύλης. Τι μετρά ως «διδαχθείσα»;
✅ Βασικό: πάντα (υποχρεωτικά).
✏ Με προσαρμογή: ναι, μετρά, εφόσον διδάχθηκε (έστω με τροποποιήσεις στον τρόπο/παραδείγματα/βάθος).
🟡 Προαιρετικό: μετρά μόνο αν διδάχθηκε. Για κοινές εξετάσεις, μπαίνει στην εξεταστέα μόνο αν διδάχθηκε σε όλα τα τμήματα.
❌ Να μη διδαχθεί: ποτέ.
θα ήταν καλύτερα να κρατούσαν την προηγούμενη μορφή οι οδηγίες. Τι τους ενόχλησε και τις άλλαξαν? Μια χαρά δεν είμασταν μέχρι τώρα?
ΑπάντησηΔιαγραφήAγαπητέ φίλε και συνάδελφε Μάκη πολλά μπράβο και πολλές ευχαριστίες και για τούτη την ανάρτησή στο ιστολόγιό σου. Έχεις την καλημέρα μου.
ΑπάντησηΔιαγραφή