Όλοι λίγο πολύ γνωρίζετε το παιχνίδι Sudoku και ίσως να παίζεται και συχνά, λίγοι είναι όμως αυτοί που αγνοούν την καταγωγή του παιχνιδιού!
Όλα
ξεκίνησαν 222 χρόνια πριν, όταν ο Ελβετός μαθηματικός Leonard Euler
(οι μαθητές μπορεί να έχουν ακούσει και την ταυτότητα του Euler στην Α΄ Λυκείου) σε ηλικία 76 ετών δημιούργησε τα "μαγικά τετράγωνα" (carres magiques). Την
ίδια χρονιά που "γεννήθηκε" η πρώτη μορφή του σημερινού παιχνιδιού
Σουντόκου, ο Ελβετός μαθηματικός πεθαίνει και το παιχνίδι παραμένει στην
αφάνεια για δυο περίπου αιώνες. Το 1979, ο εκδοτικός οίκος Dell
επαναφέρει το δημιούργημα του Euler
στους αμερικανούς αναγνώστες και λάτρεις των σταυρολέξων και παιχνιδιών
λογικής. Παρόλο που το "Number Puzzle",
όπως αρχικά ονομάστηκε, δεν κατάφερε να κερδίσει το αμερικανικό κοινό, έτυχε
μεγάλης ανταπόκρισης στη μακρινή Ιαπωνία όταν πρωτοκυκλοφόρησε από την εκδοτική
εταιρεία Nikoli. Εκεί
το παιχνίδι πήρε και τη σημερινή του ονομασία Sudoku (Suji wa dokushin ni kagiru)
που μεταφράζεται σε : "Οι αριθμοί πρέπει να βγαίνουν μια μόνο φορά".
Η εξάπλωση του παιχνιδιού στο δυτικό κόσμο οφείλεται σε ένα Νεοζηλανδό
συνταξιούχο δικαστή, τον Γουέιν Γκουλντ, ο οποίος βρισκόταν στην Ιαπωνία και
χαζεύοντας σε κάποιο βιβλιοπωλείο μια και δεν γνώριζε την ιαπωνική γλώσσα
επέλεξε να αγοράσει ένα βιβλίο με παζλ αριθμών, το Sudoku. Τα συγκεκριμένα παζλ τον συνεπήραν και γρήγορα
εθίστηκε σε αυτά. Θέλοντας να λύνει όλο και περισσότερα παζλ δημιούργησε ένα
πρόγραμμα στον υπολογιστή που θα του δημιουργούσε αμέτρητα Sudoku για
να λύνει. Συνεπαρμένος από το παιχνίδι, ο Γκουλντ σκέφτηκε πως το παιχνίδι αυτό
θα έπρεπε να γίνει γνωστό σε περισσότερο κόσμο. Μόλις τον περασμένο Νοέμβριο (2004),
εισέβαλε στα γραφεία των "Times"
του Λονδίνου και παρουσίασε την ιδέα του για δημοσίευση του παιχνιδιού στην
εφημερίδα.
Η πρόταση του έγινε αποδεκτή και στις 12 Νοεμβρίου 2004, το παιχνίδι έκανε το
ντεμπούτο του στην αγγλική εφημερίδα. Η ανταπόκριση που έτυχε από το
αναγνωστικό κοινό ήταν άνευ προηγουμένου με αποτέλεσμα λίγες μέρες μετά κι
άλλες αγγλικές εφημερίδες, όπως η "Daily Mail"
και η "Daily Telegraph"
να ακολουθήσουν το παράδειγμα των "Times". Οι πωλήσεις των εφημερίδων εκτινάχθηκαν στα
ύψη και σύντομα το παιχνίδι επανεμφανίστηκε στην Αμερική. Τον περασμένο Μάιο
κυκλοφόρησε στην αγορά το βιβλίο του Μάικλ Μέαμ "The book of sudoku",
το οποίο έγινε ανάρπαστο μέσα σε δυο μόλις εβδομάδες πωλώντας 250 χιλιάδες
αντίτυπα. Σήμερα, έξι εκδόσεις με παιχνίδια sudoku βρίσκονται ανάμεσα στα 150 best seller
της Αμερικής.
Πάμε στο σήμερα!
Διαβάσαμε στο blog http://fotismaths.blogspot.com/ του φίλου Φώτη Σταυρίδη για την δημιουργία του ποιο απαιτητικού Sudoku που το κατασκεύασε ένας μαθηματικός. Αποδίδω ακριβώς το κείμενο...
Το δυσκολότερο Sudoku του κόσμου δημιούργησε ένας 41χρονος μαθηματικός από την Φινλανδία. Ο Dr Arto Inkala ξόδεψε τρεις μήνες για να το ολοκληρώσει και καλεί τους λάτρεις του «αθλήματος» να προσπαθήσουν να το λύσουν, αν και όπως δήλωσε στην εφημερίδα Sun, «για να μπορέσει να το καταφέρει κάποιος αυτό χωρίς βοήθεια θα χρειαστεί τουλάχιστον...μερικές εβδομάδες». (Δείτε την εικόνα στην αρχή)
Το 2006 o ίδιος είχε δημιουργήσει επίσης ένα πολύ δύσκολο Sudoku, το οποίο λύθηκε μέσα σε 24 ώρες.
Όσο για την λύση ένας φίλος της στήλης μας την έστειλε, δείτε δεξιά!! Σε ευχαριστούμε Μιχάλη Νάννο!
Μια σύντομη περιήγηση στο lisari.blogspot.com
"Amat victoria curam" = η νίκη αγαπά την προετοιμασία
Googlisari
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.
Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.
Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.
Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!
Μάκης Χατζόπουλος