Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2017

Ημερίδα και διημερίδα μαθηματικών στις 21 - 22 Οκτωβρίου

Το Σαββατοκύριακο 21 και 22 Οκτωβρίου θα πραγματοποιηθούν δύο ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις που πρέπει όλοι να συμμετάσχετε.

Και στις δύο εκδηλώσεις το lisari.blogspot.gr είναι 
Χορηγός επικοινωνίας! 

Αναλυτικά... 

 1) Διήμερο επιμορφωτικό σεμινάριο στην Ελληνογαλλική σχολή Καλαμαρί

Είναι μια διημερίδα (δύο συνεχόμενες ημέρες) μαθηματικών που αφορά μαθητές του Γυμνασίου και καθηγητές!
Το πρώτο θέμα είναι ένα επιμορφωτικό σεμινάριο για Καθηγητές στην Ανάλυση και το δεύτερο θέμα είναι μια παρουσίαση στις γεωμετρικές κατασκευές και αφορά τους μικρούς μας φίλους.

Παρουσιάζουν:

  • Γιάννης Θωμαΐδης
  • Μιχάλης Λάμπρου




2)  Ημερίδα μαθηματικών από την ΕΜΕ παράρτημα Βοιωτίας. 

Για τους "νότιους" φίλους μας έχουν μια μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσουν από κοντά τους εξαιρετικούς συνάδελφους όπως είναι ο 
  • Στέφανος Κεΐσογλου
  • Θωμάς Ποδηματάς
  • Μπάμπης Στεργίου
  • Νίκος Σκομπρής 
(με τη σειρά που εμφανίζονται στο πρόγραμμα).

Για να δείτε όλες τις εισηγήσεις πατήστε εδώ.


Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017

Γεωμετρία και Στατιστική στη Β Λυκείου;


Το είχαμε ακούσει ως σενάριο αλλά μετά από την ανάρτηση του alfavita μπορούμε να το δημοσιεύσουμε και επίσημα.

Το μάθημα "Στατιστική και Γεωμετρία" για όλους τους μαθητές της Β Λυκείου προβλέπει το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα για το σχολικό έτος 2018 - 19!!!

Οι μαθητές της Γενικής Παιδείας θα έχουν πλέον 4 ώρες μαθηματικών. Οι σκέψεις είναι πολλές και οι προβληματισμοί περισσότεροι.

Λέτε:
1) Το βιβλίο της Στατιστικής να είναι αυτό που που υπάρχει στη Γ Λυκείου Γενικής Παιδείας;
2) Το βιβλίο Γεωμετρίας να είναι το ίδιο με το βιβλίο Γεωμετρίας της Β Λυκείου (β΄ τόμος);
3) Να δημιουργηθεί ένα νέο βοήθημα με αντιγραφή - επικόλληση από τα παραπάνω βιβλία;
4) Η ύλη λέτε να παραμείνει η ίδια που υπάρχει και τώρα για τα δύο μαθήματα;

Πηγή: www.alfavita.gr και www.ipaideia.gr

Κυριακή 15 Οκτωβρίου 2017

Ναυμαχία και καρτεσιανό επίπεδο!


Αυτό το Σαββατοκυριάκο έχουν την προσοχή μας οι μικρότεροι φίλοι μας!

Δείτε ένα διαδραστικό και κυρίως διδακτικό παιχνίδι στις βασικές έννοιες των μαθηματικών για τις μικρότερες τάξεις του Γυμνασίου και γιατί όχι του Δημοτικού!

Το παιχνίδι είναι γνωστό, αλλά η επιμέλεια και η στόχευση νομίζω ότι είναι καινούργια και παρουσιάζει ενδιαφέρον!

Οι κανόνες του παιχνιδιού είναι γνωστές, τοποθετούμε κρυφά τα 5 πλοία μας (με διαφορετικά μεγέθη) στο δικό μας πλάνο. Το ίδιο κάνει και ο "αντίπαλος" μας στο δικό του πλάνο. Στόχο του παιχνιδιού είναι να εντοπίσουμε τα πλοία του αντιπάλου και να τα βουλιάξουμε! Οι λέξεις "μπλουμ" και "μπαμ" ηχούν σε όλη την διάρκεια του παιχνιδιού!

Για απευθείας αποθήκευση και εκτύπωση (τυπώνουμε δύο φορές, μία για κάθε παίκτη) πατήστε εδώ.

Δείτε ένα παράδειγμα!


Σάββατο 14 Οκτωβρίου 2017

Εσείς ξέρετε τα ζευγάρια των αριθμών;

Έννοια: Ζευγάρια αριθμών
Τάξη: Α΄ Δημοτικού (!)
Στόχος: Πρόσθεση και ανάλυση αριθμών

Κατά τύχη βρέθηκα σε μια συζήτηση για την παραπάνω έννοια, και προσπάθησα με τη σειρά μου να αντιληφθώ τι αποκαλούν στο δημοτικό ζευγάρια αριθμών.

Μετά από μια γρήγορη επίδειξη της κόρης μου κατάλαβα ότι μιλάμε για την ανάλυση ενός φυσικού αριθμού σε άθροισμα δύο άλλων φυσικών αριθμών. Το ζητούμενο είναι να βρουν οι μαθητές όλα αυτά τα ζευγάρια! Προφανώς σε αυτή τη διαδικασία κρύβονται βασικές έννοιες των μαθηματικών όπως είναι η πρόσθεση, η αφαίρεση και η αντιμεταθετική ιδιότητα.

Για παράδειγμα ο αριθμός 2 έχεις τα εξής ζευγάρια αριθμών:

0 και 2, 2 και 0, 1 και 1

Ο αριθμός 3 έχει τα εξής ζευγάρια αριθμών:

0 και 3, 3 και 0 , 1 και 2, 2 και 1

Θα περιγράψω τη δική μου παρουσίαση και παρατήρηση για την εύρεση των ζευγαριών, που δεν ξέρω αν είναι γνωστή στο δημοτικό και αναμένω τα σχόλια από τους ειδικούς ( = δάσκαλους – ες) και μη!

Μέθοδος
Ας ασχοληθούμε τα ζευγάρια του αριθμού 5. Γράφουμε διαδοχικά όλους τους αριθμούς από το 0 έως το 5:
0, 1, 2, 3, 4, 5

Το γράφουμε ξανά με φθίνουσα σειρά δηλαδή

5, 4, 3, 2 , 1, 0

Αν τα γράψουμε το ένα κάτω από το άλλο ανακαλύψαμε όλα τα ζευγάρια του 5! Δείτε τον πίνακα:

0
1
2
3
4
5
5
4
3
2
1
0

Φαίνονται όλα τα ζευγάρια του 5 που είναι: 0 και 5, 1 και 4, 2 και 3, 3 και 2, 4 και 1, 5 και 0.

Όμοια μπορούμε να κάνουμε και για οποιοδήποτε αριθμό. Για παράδειγμα δείτε για τον αριθμό 11.

0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0

Μια χρήσιμη παρατήρηση είναι ότι το πλήθος των ζευγαριών είναι ένας αριθμός παραπάνω από τον αριθμό που αναζητούμε τα ζευγάρια του! Δηλαδή όλα τα ζευγάρια του αριθμού 5 είναι 6 σε πλήθος, τα ζευγάρια του αριθμού 11 είναι 12 σε πλήθος και τα ζευγάρια του 100 είναι 101 σε πλήθος κ.ο.κ.!

Πλέον η εύρεση των ζευγαριών είναι μια απλή υπόθεση αρκεί να γνωρίζουμε να τα γράφουμε ανάποδα!

Να ευχαριστήσω τη δασκάλα Μαριάννα Μυρσιάδη από το 6ο Δημοτικό Ν. Ιωνίας για τις χρήσιμες παρατηρήσεις που μας έστειλε. 

Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2017