Δευτέρα 17 Ιουνίου 2019

Διαφορετικοί τρόποι επίλυσης στα ερωτήματα Γ3ii και Δ3ii

Σε λίγες ημέρες (αφού ολοκληρωθούν οι εξετάσεις) θα αναρτήσουμε μερικά στατιστικά από διάφορα Βαθμολογικά Κέντρα για να πάρουμε μια πρώτη άποψη για την πορεία των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών. 

Ας δούμε μέχρι τότε διάφορους τρόπους απόδειξης στα ερωτήματα Γ3 ii και Δ3ii

Στο Γ3 ii θα δούμε μια λύση με τη χρήση της ανάλυσης, ενώ στο Δ3 ii μια λύση με γνώσεις αποκλειστικά από τη Β΄ Λυκείου, μια επιμέλεια λύσης του Παύλου Τρύφων. Ανάλογη λύση έχει στείλει και ο μαθηματικός από το ΓΕΛ Ψαχνών Γ. Αλεξίου (αλλά την μονοτονία την απέδειξε με γνώσεις της Γ Λυκείου). 




Παρασκευή 14 Ιουνίου 2019

H EME διαφωνεί με την οδηγία της ΚΕΕ για το ερώτημα Α4β

Μετά από την ανάρτηση του lisari και τις "επίσημες" φωνές που ακολούθησαν την επόμενη ημέρα, έρχεται η ΕΜΕ για να δηλώσει τη διαφωνία της για την οδηγία που ήρθε εκ των υστέρων στα Βαθμολογικά κέντρα για τη διόρθωση του ερωτήματος Α4β.

Πηγή: http://www.hms.gr/

Το κείμενο της ανακοίνωσης.

"Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία διαφωνεί με την οδηγία βαθμολόγησης του θέματος Α4β

ως προς την αιτιολόγηση μόνο με αντιπαράδειγμα.  Όλο το κείμενο της ανακοίνωσης εδώ. " 


Πέμπτη 13 Ιουνίου 2019

Οι πρώτες "επίσημες" φωνές αντιδρούν στην οδηγία της ΚΕΕ για το ερώτημα Α4β

Μετά από το άρθρο του lisari για την οδηγία βαθμολόγησης που έστειλε η ΚΕΕ στα βαθμολογικά κέντρα ήρθαν και οι επίσημες - αρμόδιες "φωνές" να αντιδράσουν στην οδηγία.

1) Συντονιστής Γ. Καραγιάννης: Καλώ την ΚΕΕ να ανακαλέσει την οδηγία αυτή και να στείλει εκ νέου οδηγία τηρώντας τα γραφόμενα "οποιαδήποτε επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση είναι αποδεκτή".

Πηγή: esos.gr

2) ΕΜΕ Βοιωτίας







Τετάρτη 12 Ιουνίου 2019

Οδηγία ΚΕΕ για το ερώτημα Α4β


Και τελικά η ΚΕΕ αποφασίζει και στέλνει οδηγία σε όλα τα Βαθμολογικά Κέντρα (ΒΚ) για το ερώτημα Α4 β.

Σωστές απαντήσεις θεωρούνται οι εξής:

- Να σχεδιαστεί μια γραφική παράσταση που να φαίνεται ότι το όριο και η τιμή είναι διαφορετικά στο x0

ή

- Να δοθεί ένα κατάλληλο αντιπαράδειγμα! 

Πρόπερσι [2017] η επιτροπή δεν είχε δεχτεί καμία άλλη απάντηση εκτός από τη f(x) = |x| και τη f(x) = ρίζα x. Πέρυσι [2018] αν είχες κάνει μόνο το σχήμα σε μια 1 - 1 και όχι γνησίως μονότονη συνάρτηση δεν έπαιρνες όλα τα μόρια! Φέτος [2019] δέχεται το σχήμα αλλά δεν δέχεται τη δικαιολόγηση με τη συνέχεια.

Να τονίσω ότι ήδη δύο Βαθμολογικά Κέντρα που γνωρίζω θα δεχόντουσαν την απάντηση με τη συνέχεια. Επίσης στους προφορικά εξεταζόμενους (ΦΑ) αρκετοί συνάδελφοι έπαιρναν σωστά την απάντηση με τη συνέχεια! Μετά από την οδηγία πρέπει όλοι οι βαθμολογητές να τη σεβαστούν και να διορθώσουν σύμφωνα με αυτήν.

Για μένα είναι λάθος η διατύπωση της ερώτησης Α4. Από τη στιγμή που ζητείται μόνο η δικαιολόγηση της απάντησης κάθε επιστημονικά τεκμηριωμένη πρόταση πρέπει να θεωρείται  ορθή! Αν δεν ήθελαν με αυτό τον τρόπο (της συνέχεια κτλ.) τότε έπρεπε να τονίζουν αυτά που γράφεται στην οδηγία. Δηλαδή ως ορθές απαντήσεις λαμβάνονται όσες χρησιμοποιούν το αντιπαράδειγμα ή το σχήμα.

Η λάθος διατύπωση και σύνταξη της επιτροπής δεν πρέπει να μεταβιβάζεται - μεταφέρεται στους μαθητές. 

Τρίτη 11 Ιουνίου 2019

Σχολιασμός θεμάτων Μαθηματικών για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2019



Τελευταία ανανέωση: 11/6/2019 (ώρα: 12:45) 

Σήμερα ήμουν όλη μέρα στο Εξεταστικό κέντρο στα Βόρεια Προάστια. Ολοκληρώσαμε την εξέταση των 60 περίπου μαθητών στις 15:00 το μεσημέρι. Μια διαδικασία αρκετά ενδιαφέρουσα αλλά και κουραστική.

Μόλις άνοιξα το κινητό μου είχα αγωνία να διαπιστώσω την άποψη και άλλων συναδέλφων και φυσικά των μαθητών. Δεν ήταν λίγα τα μηνύματα, οι κλήσεις, τα email κτλ. που ζητούσαν τη θέση μου για τα θέματα.

Άνοιξα νέο post γιατί το προηγούμενο που έχει τα θέματα και τις λύσεις των θεμάτων έχει γεμίσει από μηνύματα με αποτέλεσμα να μη φορτώνει τη σελίδα!

Πάμε στα θέματα!

Γενική και ειδική άποψη

α) Ίσως τα πιο κατάλληλα θέματα για μαθητές της Γ Λυκείου που έχουμε δει έως τώρα. 

Νιώθω ότι πρώτη φορά κατάλαβε η επιτροπή ποιο είναι το κοινό της. Δεν είναι οι καθηγητές, δεν είναι τα site ή οι γονείς, αλλά οι μαθητές. Οι μαθητές που πλέον δεν έχουν το ίδιο πάθος (κατά ποσοστό) που είχαν πιο παλιά με τα μαθηματικά. Τα θέματα ούτε χαζά είναι ούτε απλά. Αντίθετα, το κάθε ερώτημα παρουσιάζει ενδιαφέρον.

β) Δεν έλειψαν τα αλγεβρικά τεχνάσματα που κάποια στιγμή άρχισαν να κουράζουν.

Φέτος, είχαν την τιμητική τους εκθετικές, λογαριθμικές και πολυωνυμικές συναρτήσεις. Ξεχάσαμε γρήγορα τις τριγωνομετρικές συναρτήσεις που ήταν στο επίκεντρο πέρυσι! Πάμε να αναβαθμίσουμε ένα νέο κεφάλαιο της Β Λυκείου!

Πάμε σε πιο λεπτά σημεία.

Ένας μαθητής που δεν θα έβλεπε ότι x^2 -2x +2 γράφεται ως (x-1)^2 +1 τότε θα βολόδερνε στις πράξεις και στην Ανάλυση. Επίσης, αν δεν έβλεπε ότι το πρώτο μέλος μιας εξίσωσης είναι θετικό άρα είναι αδύνατη τότε θα πάλευε με πράξεις και θεωρήσεις. Αν δεν είχε ασχοληθεί σοβαρά με το Κεφάλαιο 2ο από την Άλγεβρα της Β΄ Λυκείου (με τις μετατοπίσεις γραφικών συναρτήσεων) θα είχε σοβαρό θέμα να σχεδιάσει και να λάβει τις 6 μονάδες από το ερώτημα Β4.

Σήμερα ένιωσα ότι πιο πολύ εξετάζονταν οι μαθητές στην Άλγεβρα παρά στην Ανάλυση! Ένα στοιχείο που το ενισχύει είναι ότι έλειπαν οι πίνακες μεταβολών! Λόγω εύκολου προσήμου της παραγώγου τα πινακάκια που άλλοτε είχαν την τιμητική τους σε αυτό το διαγώνισμα έλειπαν!

γ) Το Α θέμα έκανε εντύπωση! 

Ήθελαν να πρωτοτυπήσουν και το έκαναν έντονα! Κανένα Σωστό - Λάθος  (που προφανώς συμφωνούμε 100%). Τέρμα οι εύκολες απαντήσεις. Για κάποιους τέρμα οι ξεκούραστοι βαθμοί, Πλέον πρέπει να γνωρίζει ο μαθητής για να πάρει παραπάνω από 2 μονάδες στα Σ-Λ.

Στο Α5 έβαλαν άσκηση; Αυτό έχουμε να το δούμε από την αρχή των Πανελλαδικών εξετάσεων με το νέο σύστημα! Δηλαδή και το Α θέμα θα έχει πλέον ασκήσεις;

Επίσης η απόδειξη για πρώτη φορά έπιανε 5 μονάδες!!! Ενώ οι ορισμοί 6 μονάδες! Σε ποιον κόσμο βαδίζουμε; Της παπαγαλίας; Και Σ - Λ με δικαιολόγηση 8 μονάδες!! Αν απαντήσεις  σωστά χωρίς δικαιολόγηση παίρνεις 2 μονάδες που τα παλιά χρόνια ένα Σ-Λ να έβρισκες τις είχες τις δύο μονάδες! Άρα πιο απαιτητικό το νέο σύστημα!

δ) Ο ορισμός της αντίστροφης υπάρχει θέμα! 
Ποιος είναι ο σωστός από το σχολικό βιβλίο; Στις λύσεις μας (lisari team) δώσαμε πλέον και τρεις διαφορετικές διατυπώσεις στον ορισμό της αντίστροφης συνάρτησης. Νομίζω ότι υπάρχει μια σύγχυση. Ποιος είναι ο σωστός; Όλοι; Και τι μπορούμε να παραλείψουμε; Αν γράφουμε την ισοδυναμία f(x) = y <=> f^ -1 (y) = x είναι σωστός; Η ΚΕΕ έχει στείλει μια οδηγία σε αυτό το σημείο... δείτε το στις λύσεις μας.

ε) Θα πέσει πολύ διχασμός με το αντιπαράδειγμα Α4 β!

Να σας εξηγήσω! Αν κάποιος μαθητής γράψει ότι είναι Λάθος, διότι ισχύει:

"f είναι συνεχής στο x0 αν και μόνο αν ισχύει limf(x) =f(x0) όταν x->x0. Οπότε σε κάθε περίπτωση δεν ισχύει ο ισχυρισμός ".

Τότε τι κάνουμε; Κόβουμε μονάδες; Όλες; Τις μισές; Γιατί όμως;

Ένα παιδί δεν γράφει διαγώνισμα στην παράγραφο 1.4 αλλά σε όλο το βιβλίο. Οπότε όταν υπάρχει ο ποσοδείκτης "Για κάθε συνάρτηση f ..." που ικανοποιεί μια σχέση τότε σημαίνει ότι ισχύει για όλες τις συναρτήσεις. Άρα λέγοντας ότι ξέρουμε μια ομάδα συναρτήσεων που δεν ισχύει ο ισχυρισμός τότε δεν καταρρίψαμε τον ισχυρισμό;

Επίσης το θέμα ζητά αιτιολόγηση και όχι απαραίτητα αντιπαράδειγμα! Επομένως, αφήνει ελεύθερο το μαθητή να απαντήσει ό,τι θέλει. Για μένα είναι ξεκάθαρο! Αν ένα παιδί γράψει επειδή το όριο μπορεί να είναι διαφορετικό από την τιμή και το έχουμε δει σε μη συνεχείς συναρτήσεις, θεωρώ ότι λαμβάνει όλες τις μονάδες.

Προσοχή! Αν ο μαθητής πει ότι:

"Αν η συνάρτηση δεν είναι συνεχής τότε  το όριο και η τιμή στο x0 δεν είναι ίσες" 

τότε προφανώς είναι λάθος!

Αλλά αν διατυπώσει το αντίθετο δηλαδή: 

"Αν το όριο δεν είναι ίσο με την τιμή τότε συμβαίνει και η συνάρτηση 
δεν είναι συνεχής στο x0εΑ".

Τότε είναι προφανές και χρησιμοποιεί τις γνώσεις της παραγράφου 1.8! Δεν έχουμε δικαίωμα να το κόψουμε! Το ερώτημα ΔΕΝ έπρεπε να είχε τεθεί έτσι! Δεν φταίει ο μαθητής γι΄ αυτό! Είναι ένα λεπτό σημείο που "κοστίζει" 3 μονάδες!

στ) Τι μου έκανε εντύπωση; 

Πολλές εφαπτόμενες (Δ1 και Δ4)! Πολύ αντίστροφη (και θεωρία + ασκήσεις), λίγα (ξανά) ολοκληρώματα, μόλις 7 μονάδες!

ζ) Εκτίμηση για τα ποσοστά

Εκτιμώ, ότι τα ποσοστά των αριστούχων θα ανέβουν πολύ, θα πενταπλασιαστούν! Λογικά θα έχουμε μεγάλη αύξηση των ποσοστών στις υψηλές βαθμολογίες (90 - 100). Όμως, το ποσοστό των μαθητών που είναι "κάτω" από τη βάση (<50) δεν είμαι σίγουρος αν θα καλυτερέψει κατά πολύ. Γιατί; Γιατί ο αδύναμος μαθητής έχασε το Α θέμα. Κάτι που δεν γινόταν τόσο εύκολα και σε τέτοια έκταση τα προηγούμενα χρόνια. Προφανώς, ο φετινός μαθητής να λάβει μονάδες από όλα τα θέματα, από όλα τα ερωτήματα και όχι μόνο από το Α και Β που γινόταν συνήθως.

η) Πάμε στις προβλέψεις μας!

Δεν νομίζω ότι πήγαμε άσχημα! Είχαμε δει - προβλέψει αρκετά από αυτά! Προφανώς είχαμε πει και άλλα 1000 που δεν έπεσαν αλλά αυτό δεν το εξετάζουμε! Το πιο βασικό που επαληθευτήκαμε 100% είναι για το επίπεδο των θεμάτων. Ότι θα είναι βατά! Μαλακά για τον υποψήφιο. Τελικά ΔΕΝ επαληθεύτηκαν οι κακές Κασσάνδρες για δύσκολα θέματα μετά από τα απαιτητικά θέματα της Έκθεση και του ΕΠΑΛ.

θ) Η άποψη της ΕΜΕ για τα θέματα

Η ανακοίνωση της ΕΜΕ είναι η εξής:


Εγώ θα διαφωνήσω με το σημειωμένο. Για μένα είναι ξεκάθαρο ότι είναι πιο απλά από πέρυσι. Λείπει το πρόβλημα που ήταν πρόβλημα για τους μαθητές. Λείπουν τα δύσκολα νούμερα που είδαμε πέρυσι. Οι μαθητές τα αποδέχτηκαν καλύτερα και πρέπει να το μετράμε - υπολογίζουμε και αυτό στη κριτική μας.

ι) Τα θέματα είναι από το σχολικό βιβλίο;

Και εδώ η θέση δεν είναι μία! Δεν είναι ξεκάθαρη! Προφανώς ότι ζητάμε στα μαθηματικά δεν γίνεται να χωράει σε ένα εγχειρίδιο.

Σκοπό του εκπαιδευτικού είναι να διδάξει στους μαθητές του πώς να πάει από το Α στο Β και από το Β στο Γ. Αν του έχει μάθει τα Α, Β και Γ να μπορεί μόνος τους να ανακαλύψει το Δ, όχι όμως και το Ω!

Αυτούσια θέματα μέσα από το σχολικό βιβλίο όχι δεν είδαμε. Μπορεί η δίκλαδη συνάρτηση να την βρούμε μέσα στο σχολικό βιβλίο αλλά δεν σημαίνει και πολλά. Ο λόγος; Πρώτη φορά όλοι οι συνάδελφοι ξεκοκάλισαν όλο το σχολικό βιβλίο. Βγήκαν βοηθήματα που είχαν βάση τις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου. Οπότε για να αποφύγουν όλο αυτό τον πανικό από δημοσιεύσεις και αρχεία έκαναν ντρίπλα! Δεν ήθελαν να πανηγυρίσει κανείς, ήθελαν να απέχουν από βοηθήματα, site, μαθηματικές ομάδες, διαγωνίσματα προσομοίωσης Φροντιστηρίων, Ιδιωτικών σχολείων κτλ. Νομίζω ότι το κατάφεραν χωρίς να κατανοώ πλήρως αυτό τον φόβο τους.

Πρόσφατα μου έλεγε ένας συνάδελφος ότι οι σημειώσεις και τα αρχεία που αναρτώνται στο lisari κυκλοφορούν στους Φούρνους Ικαρίας! Σε απομακρυσμένα σημεία της Ελλάδας! Όλη η Ελλάδα έχει πλέον ενημέρωση και δεν είναι αποκομμένη από το επίκεντρο των εξελίξεων. Επομένως είναι οικουμενικό αυτό που γίνεται εδώ. Δεν είναι για λίγους, δεν είναι για τους εκλεκτούς, είναι για όλους! Οπότε γιατί αυτός ο φόβος; Παλιά η επιτροπή έμπαινε να βάλει θέματα και τους έδιναν ένα ντοσιέ με σημειώσεις από αποκόμματα εφημερίδων που είχαν προταθεί θέματα! 

Κυριακή 9 Ιουνίου 2019

Πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ 2019 - Online ενημέρωση


Τα link θα ενεργοποιηθούν την ώρα που δημοσιεύονται τα θέματα και οι λύσεις το γρηγορότερο δυνατό (πληκτρολογημένες) από τη lisari team

1) Εκφωνήσεις θεμάτων ΓΕΛ 10/6/2019 (από το site του Υπουργείου Παιδείας)

pdf - word ΓΕΛ και word Εσπερινά (από τον Χρήστο Τσουκάτο)


2) Απαντήσεις από τη lisari team (με εξώφυλλο έκπληξη)

3) Σχολιασμός 
Κάντε κλικ στο σύνδεσμο!

4) Δείτε επίσημα τα θέματα όπως δόθηκαν και τις λύσεις που έστειλε η ΚΕΕ σε όλα τα εξεταστικά κέντρα για την εξέταση των ΦΑ 

Πηγή: blogs.sch.gr/iordaniskos
_______________________________________





Καλώς ήλθατε στο Μαθηματικό Καφενείο 2019
Τελευταία ενημέρωση: 10/6/2019 (ώρα: 00:40)

Καλησπέρα παιδιά!

Για άλλη μια χρονιά σας καλωσορίζουμε στο Μαθηματικό Καφενείο. Μια συνήθεια που αγαπήσατε και θέλετε να επαναλαμβάνουμε. Σε σχετική δημοσκόπηση που έγινε στις σελίδες του facebook (lisari gate) βγήκε το 86% επιθυμεί αυτή τη συγκέντρωση!


Ας δούμε μερικά σημεία πριν πάμε στις προβλέψεις!

1) Γρήγορες λύσεις

Από το 2015 και μετά προσπαθούμε να αναρτήσουμε τις απαντήσεις, έγκαιρα και έγκυρα (σαν τα ψηφοδέλτια). Ένα τόλμημα αρκετά ριψοκίνδυνο και φιλόδοξο. Η lisari team μέχρι στιγμής τα έχει καταφέρει και ως προς την ορθότητα των απαντήσεων και ως προς την ταχύτητα. Το όφελος ανάρτησης των γρήγορων απαντήσεων μόλις δοθούν τα θέματα είναι πολλαπλό, αρχικά αρκετά Εξεταστικά Κέντρα (Ε.Κ) αναζητούν διαφορετικές λύσεις την ώρα της εξέτασης των Φυσικώς Αδυνάτων αφού οι ενδεικτικές απαντήσεις που στέλνει η ΚΕΕ δεν είναι επαρκείς. Στη συνέχεια τα Βαθμολογικά κέντρα (Β.Κ) για την συγκέντρωση όλων των απαντήσεων οπότε και κατευθύνσεων πώς θα βαθμολογηθούν. Τέλος, βοηθούν τα Φροντιστήρια, τους ιδιώτες, τους γονείς, για να επαληθεύσουν τις απαντήσεις – σκέψεις τους ή να τους γνωστοποιήσει τις απαντήσεις και να είναι έτοιμοι να συζητήσουν τα θέματα όταν θα συναντηθούν με τους μαθητές.

Στους μαθητές προτείνουμε μετά την εξέταση να μην δουν καμία απάντηση, λύση. Μόλις βγουν από την αίθουσα πρέπει να σκέφτονται το επόμενο μάθημα που θα εξεταστούν και όχι την έγραψαν, αφού αυτό έγινε, δεν αλλάζει όσο να το συζητήσουν - σκεφτούν.


2) Επιτροπές
Κάθε χρόνο υπάρχουν εκτενείς συζητήσεις για το ποιοι θα είναι στην επιτροπή! Αρκετά ονόματα ακούγονται και πολλές υποθέσεις γίνονται. Αυτές οι ατέρμονες συζητήσεις ξεκινούν πολλές φορές πριν καν συσταθούν οι επιτροπές! Ακούω πληροφορίες από κάθε σημείο της Ελλάδος! Ενημέρωση μπορεί να έχει ένας μαθηματικός που βρίσκεται στην Βόρεια Ελλάδα ή σε ένα ακριτικό νησί του Αιγαίου ή στο κέντρο της Αθήνας. Το θέμα δεν είναι τοπογραφικό - χωροταξικό. Πιο πολύ αυτή η συζήτηση γίνεται για αγχολυτικούς λόγους παρά για να αποκτήσουμε ένα πλεονέκτημα από αυτήν τη γνώση.

3) Σχολικό βιβλίο
Η στροφή για να μην πω περιστροφή τα τελευταία έτη είναι γύρω από το σχολικό βιβλίο. Κάτι που δεν πιστεύω να ξεφύγουν και φέτος, ο μπούσουλας θα είναι το σχολικό βιβλίο. Προφανώς θα δούμε ερωτήματα που το σχολικό βιβλίο δεν έχει ούτε καν μυρωδιά!

4) Συμμετοχή

Σας προτείνω να μην διστάσετε και να συμμετέχετε στη συζήτηση (μέσα από τα σχόλια). Να μοιραστείτε αυτά που είπατε στους μαθητές σας τα τελευταία εικοσιτετράωρα. Προφανώς και ΔΕΝ έχετε διδάξει μόνο αυτά! Είναι ξεκάθαρο! Απλά λέμε τις προβλέψεις μας, τι θέματα θέλουμε να δούμε, τι περιμένουμε κτλ.

5) Προβλέψεις
Σε αυτό το σημείο και όσο περνάει η ώρα θα «γεμίζω» τα παρακάτω με προβλέψεις για Α, Β, Γ και Δ θέμα. Θα αυτοτροφοδοτούμαι από τις απόψεις σας! Η συμμετοχή μου θα είναι ανάλογη με τη δική σας και θα σταματήσουν λίγο πριν τις επτά το πρωί! Ας βάλουμε φωτιά στα post!

i) Τα θέματα θα είναι πιο απλά από τα περσινά με δύο ερωτήματα απαιτητικά (για άριστους μαθητές)

Εύκολα θέματα θεωρούμε πάντα για τον μαθητή που είναι διαβασμένος. Τι σημαίνει εύκολα θέματα; Τα αποτελέσματα θα είναι ακέραιοι αριθμοί, όχι e εις την -π/2, όχι ρίζα 13/2, όχι y/2πρ κτλ.

Διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές είχαν κακές επιδόσεις επειδή τα νούμερα δεν ήταν "καλά" όπως λένε! Άρα πάμε για ένα απροβλημάτιστο 13/20! Μέχρι το 16/20 τα πράγματα θα είναι για τους καλά διαβασμένους βατά... μετά θα έχει ανηφόρα.

ii) Θέμα Α (5 +1 πρόβλεψη) 

A1. Απόδειξη
- Θ. Fermat
- Θ.Ε.Τ
- Παράγουσες - αρχικές στην αρχή του 3.1
- Θεμελιώδες θεώρημα του Ολοκληρωτικού λογισμού
- limP(x) = P(x0) όταν το x->x0 και P(x) πολυώνυμο του x
- (x^v)΄ = νx^(v-1) νεΝ-{0,1}

A2. Ορισμός
- Σύνολο τιμών
- Αρχική
- Πιθανά σημεία ακροτάτων (δεν είναι ορισμός αλλά... )
- Κρίσιμα σημεία
- Κυρτή - κοίλη

Α3. Αντιπαραδείγματα
- Σταθερή και όχι συνεχής
- Αν f κυρτή στο Δ τότε f ΄ ΄(x) > 0  για κάθε εσωτερικό σημείο του Δ

Θέματα (Β, Γ και Δ) - Ιδέες 
- Ίσες συναρτήσεις.

Πχ. f(x) = ρίζα (x^2 -x) και g(x) =ρίζα (x) * ρίζα (x-1)

ή f(x) = (x^2 -1)/(x^2 + |x|) και g(x) = 1 - 1/|x|. Να αποδείξετε ότι είναι ίσες και να σχεδιάσετε τη Cf.

- Εύρεση παραμέτρων (σημείο που να είναι ακρότατο ή δίκλαδη που να ικανοποιείται ένα θεώρημα πχ. Rolle ή ΘΜΤ)

- Να δίνεται η ασύμπτωτη στο +00 και να πρέπει να υπολογίσουν α και β

- Δίκλαδη και εμβαδόν

- Κοινή εφαπτομένη δύο συναρτήσεων που να είναι γνωστή δηλαδή η Cf, Cg και η y = λx+β εφάπτονται στο x0 τότε f(x0) = g(x0) = λx0 + β και f ΄ (x0) = g ΄ (x0 ) = λ

- Εύκολο πρόβλημα στο Β θέμα! Να δίνεται η συνάρτηση και να ζητούνται βασικά πράγματα...

- Η εφαρμογή f ΄(x) = f(x) για κάθε xεR θα παίξει!

 - Αντίστροφη και ΘΜΤ θα δούμε από ένα ερώτημα!

- Η συνάρτηση f(x) = x^x και εφαπτομένη που σχηματίζει με τον άξονα x΄x γωνία ω κτλ.

- Μια ιδέα που θέλω να προτείνω του χρόνου στο διαγώνισμα Summa 2020 αν δεν έχει αλλάξει η ύλη, είναι το εξής σκεπτικό:

Ένα θέμα από το σχολικό βιβλίο που δεν θέλουμε να το δούμε! Η άσκηση Β6 / παράγραφο 2.7


- Και τέλος κλείνω με το διαγώνισμα που έγραψαν οι μαθητές μου στο 1ο ΓΕΛ Αμαρουσίου και περικλείει κάποιες ιδέες που αναμένω. Εκφωνήσεις - Απαντήσεις
___________________________________________________

Ευχόμαστε επιτυχία στους υποψήφιους! 

Ας δούμε θέματα έξυπνα, πρωτότυπα χωρίς ακρότητες, όχι μονότονα που θα εξετάζουν περιορισμένο εύρος της ύλης. 
______________________________________


Παρασκευή 7 Ιουνίου 2019

Πανελλαδικές εξετάσεις 2019 - ΕΠΑΛ - Θέματα και απαντήσεις

Καλώς ήλθατε στο Μαθηματικό Καφενείο

Α. Θέματα - Απαντήσεις - Σχολιασμός

Τα link θα ενεργοποιηθούν μόλις δημοσιευτούν τα θέματα και οι λύσεις το γρηγορότερο δυνατό (πληκτρολογημένες) από τη lisari team


1) Εκφωνήσεις θεμάτων ΕΠΑΛ 8/6/2019 (από το site του Υπουργείου Παιδείας) (ώρα: 10:00)
pdf - word (από τον Χρήστο Τσουκάτο)

2) Απαντήσεις από τη lisari team (με εξώφυλλο έκπληξη)  (ώρα: 11:05)

3) Σχολιασμός των θεμάτων

α) Δύσκολα θέματα για μαθητές ΕΠΑΛ
Άλγεβρα και βαθύτερες γνώσεις που δεν τις έχουν ούτε οι μαθητές των ΓΕΛ. Ή μήπως πρέπει να σταματήσουμε να κάνουμε αυτή τη διάκριση αφού και οι μαθητές των ΕΠΑΛ διεκδικούν θέσεις ΑΕΙ; 

β) Ίδιο μοτίβο
Ίδιο μοτίβο συναρτήσεων με πέρυσι, άρρητη και πολυωνυμική (όχι ότι έχουν και πολλές επιλογές, αφού η εκθετική και η λογαριθμική είναι εκτός ύλη και οι τριγωνομετρικές είναι από τη φύση τους δύσκολες). Το θετικό σε σχέση με πέρυσι είναι η κατανομή των μονάδων. Δεν παρατηρήθηκε ερώτημα με πολλές μονάδες όπως πέρυσι, οπότε δεν είχαμε μεγάλη συγκέντρωση μονάδων σε δύσκολα ερωτήματα. 

γ) Μεμπτό σημείο
- Το πρώτο ερώτημα Σ - Λ αναφέρεται σε παράδειγμα στο σχολικό βιβλίο (σελ. 29) που δεν εξετάζεται σύμφωνα με τις οδηγίες αν έχω καταλάβει σωστά.


- Επίσης, αρκετοί μαθητές στο ερώτημα Β4 θα το απαντήσουν με δεδομένο ότι κ = 8 που αυτό ίσχυε μόνο στο ερώτημα Β3.

- Η δικαιολόγηση στο ερώτημα Δ4. Ήδη έχουμε δει απαντήσεις πρόχειρες και βιαστικές.

δ) Δεν μου άρεσε... 
Λίγη Στατιστική και λίγα πράγματα εξετάστηκαν... ήταν θέματα κυρίως Ανάλυσης!!

Το Δ θέμα!
Δίνει μια συνάρτηση με παράμετρο λ και σε όλα τα ερωτήματα δίνει το λ εκτός από το Δ4!! Μήπως το Δ4 να γινόταν Δ1 και μετά για λ = 3 να είχαμε τα επόμενα ερωτήματα;

Το Δ4 θα δυσκόλεψε, για να μην πω ότι θα το έλυσαν ελάχιστοι. Επίσης, όσοι το έγραψαν θα είπαν:

 "Επειδή η f δεν έχει ακρότατα πρέπει Δ μικρότερο ή ίσον του μηδέν". 

Κάτι που δεν είναι λάθος αλλά δεν δικαιολογείται από το βιβλίο. Δεν θα χάσουν λογικά μονάδες και ας το διατύπωσαν με αυτό τον τρόπο αφού και έτσι πρόκειται για μεγάλη επιτυχία των μαθητών!  


__________________________________________________________

Πανελλαδικές εξετάσεις 2019! Πέρασε ένας χρόνος τόσο απλά, τόσο γρήγορα! Αύριο - Σάββατο 8 Ιουνίου 2019 - ανοίγει η αυλαία, όπως έχουμε συνηθίσει τα τελευταία έτη, με το μάθημα των Μαθηματικών για τους μαθητές των ΕΠΑΛ.

Είναι μια πρώτη πρόβα πριν δούμε τα θέματα των ΓΕΛ. Έχουμε τονίσει ότι οι επιτροπές των ΓΕΛ και ΕΠΑΛ είναι διαφορετικές, οπότε δεν πρέπει να συγχέουμε το στυλ των θεμάτων. Ίσως η τάση να δείχνει κάτι, αν και αυτό μόνο τυχαίο μπορεί να είναι...

Η φετινή εξέταση 2019 είναι διαφορετική από όλες τις άλλες αφού σε ένα μήνα ακριβώς έχουμε βουλευτικές εκλογές και υπάρχει μια αίσθηση ότι τα θέματα θα είναι βατά. Παρόλα αυτά τα τελευταία χρόνια τα θέματα των ΕΠΑΛ ήταν πολύ απαιτητικά, ανταγωνίζονται τις τελευταίες χρονιές  που εξεταζόταν το μάθημα στα Γενικά Λύκεια.

Οπότε αναμένουμε και φέτος που θα κάτσει η μπίλια. Θα είμαστε εδώ για να ανταλλάξουμε απόψεις, σκέψεις ιδέες...

Καλή επιτυχία στους μαθητές που κοπιάζουν!

_______________________________________________________________
Ο λόγος σε εσάς! 
_______________________________________________________________

Β. Προβλέψεις αναγνωστών

 Προβλέψεις από τον Κώστα Τσόλκα 

Προβλέψεις από τον Δημήτρη Κολέντση 

Για περισσότερες προβλέψεις δείτε στα σχόλια