Τελευταία ανανέωση: 11/6/2019 (ώρα: 12:45)
Σήμερα ήμουν όλη μέρα στο Εξεταστικό κέντρο στα Βόρεια Προάστια. Ολοκληρώσαμε την εξέταση των 60 περίπου μαθητών στις 15:00 το μεσημέρι. Μια διαδικασία αρκετά ενδιαφέρουσα αλλά και κουραστική.
Μόλις άνοιξα το κινητό μου είχα αγωνία να διαπιστώσω την άποψη και άλλων συναδέλφων και φυσικά των μαθητών. Δεν ήταν λίγα τα μηνύματα, οι κλήσεις, τα email κτλ. που ζητούσαν τη θέση μου για τα θέματα.
Άνοιξα νέο post γιατί το προηγούμενο που έχει τα θέματα και τις λύσεις των θεμάτων έχει γεμίσει από μηνύματα με αποτέλεσμα να μη φορτώνει τη σελίδα!
Πάμε στα θέματα!
Γενική και ειδική άποψη
α) Ίσως τα πιο κατάλληλα θέματα για μαθητές της Γ Λυκείου που έχουμε δει έως τώρα.
Νιώθω ότι πρώτη φορά κατάλαβε η επιτροπή ποιο είναι το κοινό της. Δεν είναι οι καθηγητές, δεν είναι τα site ή οι γονείς, αλλά οι μαθητές. Οι μαθητές που πλέον δεν έχουν το ίδιο πάθος (κατά ποσοστό) που είχαν πιο παλιά με τα μαθηματικά. Τα θέματα ούτε χαζά είναι ούτε απλά. Αντίθετα, το κάθε ερώτημα παρουσιάζει ενδιαφέρον.
β) Δεν έλειψαν τα αλγεβρικά τεχνάσματα που κάποια στιγμή άρχισαν να κουράζουν.
Φέτος, είχαν την τιμητική τους εκθετικές, λογαριθμικές και πολυωνυμικές συναρτήσεις. Ξεχάσαμε γρήγορα τις τριγωνομετρικές συναρτήσεις που ήταν στο επίκεντρο πέρυσι! Πάμε να αναβαθμίσουμε ένα νέο κεφάλαιο της Β Λυκείου!
Πάμε σε πιο λεπτά σημεία.
Ένας μαθητής που δεν θα έβλεπε ότι x^2 -2x +2 γράφεται ως (x-1)^2 +1 τότε θα βολόδερνε στις πράξεις και στην Ανάλυση. Επίσης, αν δεν έβλεπε ότι το πρώτο μέλος μιας εξίσωσης είναι θετικό άρα είναι αδύνατη τότε θα πάλευε με πράξεις και θεωρήσεις. Αν δεν είχε ασχοληθεί σοβαρά με το Κεφάλαιο 2ο από την Άλγεβρα της Β΄ Λυκείου (με τις μετατοπίσεις γραφικών συναρτήσεων) θα είχε σοβαρό θέμα να σχεδιάσει και να λάβει τις 6 μονάδες από το ερώτημα Β4.
Σήμερα ένιωσα ότι πιο πολύ εξετάζονταν οι μαθητές στην Άλγεβρα παρά στην Ανάλυση! Ένα στοιχείο που το ενισχύει είναι ότι έλειπαν οι πίνακες μεταβολών! Λόγω εύκολου προσήμου της παραγώγου τα πινακάκια που άλλοτε είχαν την τιμητική τους σε αυτό το διαγώνισμα έλειπαν!
γ) Το Α θέμα έκανε εντύπωση!
Ήθελαν να πρωτοτυπήσουν και το έκαναν έντονα! Κανένα Σωστό - Λάθος (που προφανώς συμφωνούμε 100%). Τέρμα οι εύκολες απαντήσεις. Για κάποιους τέρμα οι ξεκούραστοι βαθμοί, Πλέον πρέπει να γνωρίζει ο μαθητής για να πάρει παραπάνω από 2 μονάδες στα Σ-Λ.
Στο Α5 έβαλαν άσκηση; Αυτό έχουμε να το δούμε από την αρχή των Πανελλαδικών εξετάσεων με το νέο σύστημα! Δηλαδή και το Α θέμα θα έχει πλέον ασκήσεις;
Επίσης η απόδειξη για πρώτη φορά έπιανε 5 μονάδες!!! Ενώ οι ορισμοί 6 μονάδες! Σε ποιον κόσμο βαδίζουμε; Της παπαγαλίας; Και Σ - Λ με δικαιολόγηση 8 μονάδες!! Αν απαντήσεις σωστά χωρίς δικαιολόγηση παίρνεις 2 μονάδες που τα παλιά χρόνια ένα Σ-Λ να έβρισκες τις είχες τις δύο μονάδες! Άρα πιο απαιτητικό το νέο σύστημα!
δ) Ο ορισμός της αντίστροφης υπάρχει θέμα!
Ποιος είναι ο σωστός από το σχολικό βιβλίο; Στις λύσεις μας (
lisari team) δώσαμε πλέον και τρεις διαφορετικές διατυπώσεις στον ορισμό της αντίστροφης συνάρτησης. Νομίζω ότι υπάρχει μια σύγχυση. Ποιος είναι ο σωστός; Όλοι; Και τι μπορούμε να παραλείψουμε; Αν γράφουμε την ισοδυναμία f(x) = y <=> f^ -1 (y) = x είναι σωστός; Η ΚΕΕ έχει στείλει μια οδηγία σε αυτό το σημείο... δείτε το στις λύσεις μας.
ε) Θα πέσει πολύ διχασμός με το αντιπαράδειγμα Α4 β!
Να σας εξηγήσω! Αν κάποιος μαθητής γράψει ότι είναι Λάθος, διότι ισχύει:
"f είναι συνεχής στο x0 αν και μόνο αν ισχύει limf(x) =f(x0) όταν x->x0. Οπότε σε κάθε περίπτωση δεν ισχύει ο ισχυρισμός ".
Τότε τι κάνουμε; Κόβουμε μονάδες; Όλες; Τις μισές; Γιατί όμως;
Ένα παιδί δεν γράφει διαγώνισμα στην παράγραφο 1.4 αλλά σε όλο το βιβλίο. Οπότε όταν υπάρχει ο ποσοδείκτης "
Για κάθε συνάρτηση f ..." που ικανοποιεί μια σχέση τότε σημαίνει ότι ισχύει για όλες τις συναρτήσεις. Άρα λέγοντας ότι ξέρουμε μια ομάδα συναρτήσεων που δεν ισχύει ο ισχυρισμός τότε δεν καταρρίψαμε τον ισχυρισμό;
Επίσης το θέμα ζητά
αιτιολόγηση και όχι απαραίτητα αντιπαράδειγμα! Επομένως, αφήνει ελεύθερο το μαθητή να απαντήσει ό,τι θέλει. Για μένα είναι ξεκάθαρο! Αν ένα παιδί γράψει επειδή το όριο μπορεί να είναι διαφορετικό από την τιμή και το έχουμε δει σε μη συνεχείς συναρτήσεις, θεωρώ ότι λαμβάνει όλες τις μονάδες.
Προσοχή! Αν ο μαθητής πει ότι:
"Αν η συνάρτηση δεν είναι συνεχής τότε το όριο και η τιμή στο x0 δεν είναι ίσες"
τότε προφανώς είναι λάθος!
Αλλά αν διατυπώσει το αντίθετο δηλαδή:
"Αν το όριο δεν είναι ίσο με την τιμή τότε συμβαίνει και η συνάρτηση
δεν είναι συνεχής στο x0εΑ".
Τότε είναι προφανές και χρησιμοποιεί τις γνώσεις της παραγράφου 1.8! Δεν έχουμε δικαίωμα να το κόψουμε! Το ερώτημα ΔΕΝ έπρεπε να είχε τεθεί έτσι! Δεν φταίει ο μαθητής γι΄ αυτό! Είναι ένα λεπτό σημείο που "κοστίζει" 3 μονάδες!
στ) Τι μου έκανε εντύπωση;
Πολλές εφαπτόμενες (Δ1 και Δ4)! Πολύ αντίστροφη (και θεωρία + ασκήσεις), λίγα (ξανά) ολοκληρώματα, μόλις 7 μονάδες!
ζ) Εκτίμηση για τα ποσοστά
Εκτιμώ, ότι τα ποσοστά των αριστούχων θα ανέβουν πολύ, θα πενταπλασιαστούν! Λογικά θα έχουμε μεγάλη αύξηση των ποσοστών στις υψηλές βαθμολογίες (90 - 100). Όμως, το ποσοστό των μαθητών που είναι "κάτω" από τη βάση (<50) δεν είμαι σίγουρος αν θα καλυτερέψει κατά πολύ. Γιατί; Γιατί ο αδύναμος μαθητής έχασε το Α θέμα. Κάτι που δεν γινόταν τόσο εύκολα και σε τέτοια έκταση τα προηγούμενα χρόνια. Προφανώς, ο φετινός μαθητής να λάβει μονάδες από όλα τα θέματα, από όλα τα ερωτήματα και όχι μόνο από το Α και Β που γινόταν συνήθως.
η) Πάμε στις προβλέψεις μας!
Δεν νομίζω ότι πήγαμε άσχημα! Είχαμε δει - προβλέψει αρκετά από αυτά! Προφανώς είχαμε πει και άλλα 1000 που δεν έπεσαν αλλά αυτό δεν το εξετάζουμε! Το πιο βασικό που επαληθευτήκαμε 100% είναι για το επίπεδο των θεμάτων. Ότι θα είναι βατά! Μαλακά για τον υποψήφιο. Τελικά ΔΕΝ επαληθεύτηκαν οι κακές Κασσάνδρες για δύσκολα θέματα μετά από τα απαιτητικά θέματα της Έκθεση και του ΕΠΑΛ.
θ) Η άποψη της ΕΜΕ για τα θέματα
Η ανακοίνωση της ΕΜΕ είναι η εξής:
Εγώ θα διαφωνήσω με το σημειωμένο. Για μένα είναι ξεκάθαρο ότι είναι πιο απλά από πέρυσι. Λείπει το πρόβλημα που ήταν πρόβλημα για τους μαθητές. Λείπουν τα δύσκολα νούμερα που είδαμε πέρυσι. Οι μαθητές τα αποδέχτηκαν καλύτερα και πρέπει να το μετράμε - υπολογίζουμε και αυτό στη κριτική μας.
ι) Τα θέματα είναι από το σχολικό βιβλίο;
Και εδώ η θέση δεν είναι μία! Δεν είναι ξεκάθαρη! Προφανώς ότι ζητάμε στα μαθηματικά δεν γίνεται να χωράει σε ένα εγχειρίδιο.
Σκοπό του εκπαιδευτικού είναι να διδάξει στους μαθητές του πώς να πάει από το Α στο Β και από το Β στο Γ. Αν του έχει μάθει τα Α, Β και Γ να μπορεί μόνος τους να ανακαλύψει το Δ, όχι όμως και το Ω!
Αυτούσια θέματα μέσα από το σχολικό βιβλίο όχι δεν είδαμε. Μπορεί η δίκλαδη συνάρτηση να την βρούμε μέσα στο σχολικό βιβλίο αλλά δεν σημαίνει και πολλά. Ο λόγος; Πρώτη φορά όλοι οι συνάδελφοι ξεκοκάλισαν όλο το σχολικό βιβλίο. Βγήκαν βοηθήματα που είχαν βάση τις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου. Οπότε για να αποφύγουν όλο αυτό τον πανικό από δημοσιεύσεις και αρχεία έκαναν ντρίπλα! Δεν ήθελαν να πανηγυρίσει κανείς, ήθελαν να απέχουν από βοηθήματα, site, μαθηματικές ομάδες, διαγωνίσματα προσομοίωσης Φροντιστηρίων, Ιδιωτικών σχολείων κτλ. Νομίζω ότι το κατάφεραν χωρίς να κατανοώ πλήρως αυτό τον φόβο τους.
Πρόσφατα μου έλεγε ένας συνάδελφος ότι οι σημειώσεις και τα αρχεία που αναρτώνται στο lisari κυκλοφορούν στους Φούρνους Ικαρίας! Σε απομακρυσμένα σημεία της Ελλάδας! Όλη η Ελλάδα έχει πλέον ενημέρωση και δεν είναι αποκομμένη από το επίκεντρο των εξελίξεων. Επομένως είναι οικουμενικό αυτό που γίνεται εδώ. Δεν είναι για λίγους, δεν είναι για τους εκλεκτούς, είναι για όλους! Οπότε γιατί αυτός ο φόβος; Παλιά η επιτροπή έμπαινε να βάλει θέματα και τους έδιναν ένα ντοσιέ με σημειώσεις από αποκόμματα εφημερίδων που είχαν προταθεί θέματα!