Δευτέρα 8 Αυγούστου 2011

Ερατοσθένης : Υπολογισμός περιφέρειας Γης - Βίντεο, περιγραφή και η άλλη θέση

Δείτε παρακάτω ένα βίντεο που εξηγεί με ποιο τρόπο ο Ερατοσθένης:

α) Κατάλαβε ότι η Γη δεν είναι επίπεδη
β) Υπολόγισε την περιφέρεια της Γης
γ) Την κλίση του άξονα της Γης

Γράφουμε κάποια στοιχεία για αυτή την μέτρηση όπως και την άλλη θέση.

"Το μεσημέρι του θερινού ηλιοστασίου στην σημερινή Αιγυπτιακή πόλη του Ασουάν, ο Ήλιος βρίσκεται στο ζενίθ του, ακριβώς κατακόρυφα πάνω από την πόλη. Τα αντικείμενα δεν ρίχνουν καθόλου σκιά και το φως του Ήλιου πέφτει κατευθείαν στον πάτο των πηγαδιών. Μόλις το πληροφορήθηκε αυτό ο Ερατοσθένης, που ήταν βιβλιοθηκάριος στη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας τον 3ο πΧ. αιώνα, αναγνώρισε αμέσως ότι είχε στα χέρια του την πληροφορία που χρειαζόταν για να μετρήσει την περιφέρεια της Γης. 
 

Κυριακή 7 Αυγούστου 2011

Βιβλία Μαθηματικών από το Ίδρυμα Ευγενίδου

Ένα πρόβλημα για ταλαντούχα παιδιά από την Ιαπωνία

Το πρόβλημα που ακολουθεί δόθηκε σε ταλαντούχα παιδιά για να γίνουν δεκτά σε ένα ειδικό σχολείο στην πόλη Nagoya της Ιαπωνίας. Το 74% των παιδιών το έλυσαν. Λάβετε υπόψη σας - και είναι πολύ σημαντικό κατά τη λύση του προβλήματος - ότι τα παιδιά αυτά ήξεραν να μετρούν μόνο μέχρι το 10.

Υπόδειξη: Βάλτε την φαντασία σας να δουλέψει (παρά τις μαθηματικές σας γνώσεις!!!)

Αν:
8809 = 6
7111 = 0
2172 = 0
6666 = 4

Μα πάντα 1089 θα βγαίνει κύριε; Πως γίνεται;

Διάβασα πρόσφατα μια όμορφη δημοσίευση της φίλης και άξιας συναδέλφου Κατερίνας Καλφοπούλου, δείτε εδώ, για ένα βιβλίο το 1089 ΕΝΑ ΜΑΓΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ του David Acheson, ομότιμος καθηγητής Μαθηματικών στο Jesus College του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, με ενέπνευσε και το έψαξα λίγο παραπάνω... 

Δεν γνωρίζω αν η απόδειξη υπάρχει στο βιβλίο (δεν το έχω διαβάσει), παρόλα αυτά η ενασχόληση με το θέμα αυτό, με ενθουσίασε και την μοιράζομαι μαζί σας στο παρακάτω επισυναπτόμενο. 

Φυσικά το παραπάνω πρόβλημα γίνεται όμορφο παιχνίδι ακόμα και με τους μαθητές του Δημοτικού. Μπορούμε, μετά από εξοικείωση με το πρόβλημα, να τους δείξουμε τα βήματα απόδειξης για να αντιληφθούν ότι τα Μαθηματικά λύνουν πολλά  μαγικά! Τι λέτε, δεν θα τους κερδίσουμε, έστω και παροδικά;  

Σάββατο 6 Αυγούστου 2011

Συνοπτικός πίνακας της ανάπτυξης των Μαθηματικών

Η ιστορική εξέλιξη των μαθηματικών από την Χριστίνα Φίλη (Επίκουρη καθηγήτρια Ε.Μ.Π), μια όμορφη παρουσίαση που δείχνει εύκολα και ανά εποχή τι ανακαλύφθηκε στα Μαθηματικά.

                        3000-2000 π.Χ                   


ΑίγυπτοςΕμφάνιση ιερογλυφικών αριθμών .
Κατασκευή πυραμίδων .
ΚίναΠραγματεία Μεταθέσεων (yang-ying ) .
Πραγματεία αριθμητικής σε  9 κεφάλαια ( υπολογισμοί εμβαδών) . Προσέγγιση της τιμής του π .
ΜεσοποταμίαΕμφάνιση σφηνοειδούς γραφής των αριθμών .