Στηρίξτε το έργο μας!

Τρίτη 24 Αυγούστου 2010

Δευτέρα 23 Αυγούστου 2010

Μαθηματικά + Μουσική

Μελέτη της σχέσης που υπάρχει ανάμεσα στα
μαθηματικά και τη μουσική.

Τα μαθηματικά και η μουσική είναι δυο επιστήμες που έχουν πολύ μεγάλη
σχέση μεταξύ τους.

Από την αρχαιότητα ακόμη οι δύο τέχνες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και η
αλληλεπίδραση αυτή φτάνει ως τις μέρες μας...
Η ιδέα της σύνδεσης των μαθηματικών και της μουσικής γεννήθηκε πριν από
26 ολόκληρους αιώνες στην αρχαία Ελλάδα από τον Πυθαγόρα, μαθηματικό
και ιδρυτή της πυθαγόρειας σχολής σκέψης. Ο φιλόσοφος γνώριζε πολύ καλά
τη σχέση της μουσικής με τους αριθμούς. Οι ειδικοί ερευνητές θεωρούν ότι το
πιθανότερο είναι πως ο ίδιος και οι μαθητές του εντρύφησαν στη σχέση της
μουσικής και των αριθμών μελετώντας το αρχαίο όργανο μονόχορδο.
Όπως φαίνεται από το όνομά του, το μονόχορδο ήταν ένα όργανο με μία
χορδή και ένα κινητό καβαλάρη που διαιρούσε τη χορδή επιτρέποντας μόνο
ένα τμήμα της να ταλαντώνεται.που από αρκετούς μελετητές τοποθετείται
στην οικογένεια του λαούτου δηλαδή με βραχίονα, χέρι. 

Το μονόχορδο χρησιμοποιήθηκε για τον καθορισμό των μαθηματικών σχέσεων των
μουσικών ήχων
Ονομάζονταν και "Πυθαγόρειος κανών" γιατί απέδιδαν την εφεύρεσή του στον Πυθαγόρα. Πολλοί μεγάλοι μαθηματικοί εργάσθηκαν για τον υπολογισμό των μουσικών διαστημάτων πάνω στον κανόνα, όπως ο Αρχύτας (εργάσθηκε στις αναλογίες των διαστημάτων του τετραχόρδου στα τρία γένη, διατονικό, χρωματικό και εναρμόνιο και ανακάλυψε το λόγο της μεγάλης τρίτης στο εναρμόνιο γένος), ο Ερατοσθένης ο Δίδυμος (σ΄ αυτόν αποδίδεται ο καθορισμός του "κόμματος του Διδύμου", που είναι η διαφορά
μεταξύ του μείζονος τόνου (9/8) και του ελάσσονος (10/9) δηλαδή 81/80).

Διαβάστε το πλήρες κείμενο και όπως την κατασκευή με απλά υλικά του μονόχορδου ,στο παρακάτω σύνδεσμο http://www.ea.gr/ea/myfiles/File/monoxordo.pdf

Εξετάσεις Γ' Γυμνασίου - Σχολείο Ουρσουλίνες 2008-09

ΕΛΛΗΝΟΓΑΛΛΙΚΗ
ΣΧΟΛΗ ΟΥΡΣΟΥΛΙΝΩΝ

Εξετάσεις Μαϊου - Ιουνίου 2008 - 09
Μαθηματικά στην Γ' Γυμνασίου

Θέματα
Λύσεις

Κυριακή 22 Αυγούστου 2010

Μαθηματικά + Σκάκι

Δείτε στον σύνδεσμο http://skakistiko.blogspot.com

Κάθε σκακιστής που έχει ασχοληθεί με την ιστορία του παιχνιδιού θα αναγνωρίσει στο όνομα του Εμμ. Λάσκερ τον Παγκόσμιο Πρωταθλητή που κράτησε τον τίτλο για 27 χρόνια στις αρχές του 20ού αιώνα. Λίγοι θα γνωρίζουν ωστόσο ότι το όνομα είναι γνωστό και σε όσους ασχολούνται με την Αλγεβρα, καθώς ο γερμανός πρωταθλητής ήταν ταυτόχρονα και αρκετά γνωστός μαθηματικός με σημαντικές εργασίες στη Μεταθετική Αλγεβρα και τη Θεωρία των Παιγνίων.

Εναν αιώνα μετά, ο τωρινός Παγκόσμιος Πρωταθλητής ξαναφέρνει στην επικαιρότητα τη σχέση Σκακιού- Μαθηματικών. Ο Ανάντ στις 24 Αυγούστου θα δώσει στην Ηyderaband της Ινδίας, στο πλαίσιο του παγκόσμιου συνεδρίου Μαθηματικών που γίνεται εκεί, ένα σιμουλτανέ εναντίον 40 αντιπάλων, που όλοι τους θα είναι διακεκριμένοι μαθηματικοί. Μιλώντας για τη σχέση του με τον τομέα ειδικότητας των αντιπάλων του, ο Ανάντ δηλώνει ερασιτέχνης: «... Ανυπομονώ να παραβρεθώ στο συνέδριο και ί σως παρακολουθήσω και κάποιες παρουσιάσεις. Οταν κατέκτησα τον τίτλο του GΜ κάποιος μου δώρισε τη βιογραφία του Ramanujan (διάσημος αυτοδίδακτος ινδός μαθηματικός, πέθανε 32 χρονών, αλλά πρόλαβε να συμβάλει ουσιαστικά στη μαθηματική επιστήμη), με τον τίτλο «Ο άνθρωπος που γνώριζε το άπειρο». Γοητεύτηκα από την ακατέργαστη ιδιοφυΐα του. Αυτή ήταν η πρώτη μου επαφή με τον κλάδο των μαθηματικών επιστημόνων. Ενα από τα αγαπημένα μου βιβλία είναι αυτό που έγραψε ο Simon Singh, για το τελευταίο θεώρημα του Fermat, το έχω διαβάσει αρκετές φορές. Στη Σόφια, κατά τη διάρκεια του ματς για τον παγκόσμιο τίτλο διάβαζα «Το βιβλίο του κενού» λίγο πριν αρχίσουν οι παρτίδες. Το Σκάκι και τα Μαθηματικά συνδέονται στενά και οι τεχνικές επίλυσης προβλημάτων στους δύο τομείς έχουν πολλά κοινά.

Σε άλλη συνέντευξή του, μιλώντας για τις αναλογίες ανάμεσα στους δύο τομείς, αναφέρει ότι όπως και στο Σκάκι έτσι και στα Μαθηματικά, όσο γενικότερη γνώση έχεις πάνω στο αντικείμενο τόσο ευκολότερη γίνεται η επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζεις, καθώς μπορείς να συσχετίσεις μεθόδους που προέρχονται από διαφορετικούς κλάδους της επιστήμης. Σε σχέση με τη διδασκαλία των Μαθηματικών αναφέρει: «Στις μέρες μας υπάρχουν πολλοί που ξόδεψαν πολύ χρόνο για να κάνουν τα Μαθηματικά ενδιαφέροντα και διασκεδαστικά σε αυτόν που θέλει να ασχοληθεί μαζί τους. Δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει στο σχολείο. Ισως θα έπρεπε να ξανασχεδιαστεί ο τρόπος διδασκαλίας. Ο εκπαιδευτικός, ανάλογα με τις ικανότητές του, μπορεί να επηρεάσει αλλά όχι καθοριστικά. Είναι κρίμα γιατί, ανάλογα με τον τρόπο που θα τα πρωτοσυναντήσεις, μπορεί να τα ερωτευτείς αλλά και να τα μισήσεις. Η κατανόηση πολλών πραγμάτων στον σύγχρονο κόσμο έχει τα θεμέλιά της στα Μαθηματικά με πρώτο παράδειγμα τις οικονομικές αγορές. Αν οι άνθρωποι καταλάβαιναν περισσότερο τις μαθηματικές έννοιες θα αντιμετώπιζαν ευκολότερα την πολυπλοκότητα της ζωής σήμερα»

Aγγλο-ελληνικό λεξικό στατιστικών όρων

Aγγλο-ελληνικό λεξικό
στατιστικών όρων
Τσαγρής Μιχαήλ
English-Greek dictionary of statistics

Σάββατο 21 Αυγούστου 2010