Στηρίξτε το έργο μας!

Τρίτη 1 Νοεμβρίου 2022

Αποδείξεις στη διάταξη των πραγματικών αριθμών

Μια απαιτητική ομολογουμένως παράγραφος για τους μαθητές αποτελεί και η παράγραφος της διάταξης των πραγματικών αριθμών ή ανισότητες όπως τις αποκαλούμε πιο γρήγορα. Ο μαθητής έχει ολοκληρώσει τις ιδιότητες της ισότητας, ταυτότητες, αναλογίες, παραγοντοποίηση κτλ. και είναι έτοιμος να διδαχθεί τις ιδιότητες της διάταξης. 

Παρόλο που τα έχει ξανά δει στο Γυμνάσιο αντιμετωπίζει αρκετές δυσκολίες στην κατανόηση της έννοιας. 

Ποιο μπορεί να είναι το πρόβλημα; Ότι πρέπει ο μαθητής μεταξύ άλλων να αποστηθίσει αμέτρητους κανόνες! Δεν κατανοεί γιατί το κάνει αλλά το κάνει. Απλά προσπαθεί να εφαρμόσει τις ιδιότητες με αποτέλεσμα τις περισσότερες φορές να τις μπερδεύει, αν δεν τις έχει δουλέψει αρκετά. 

Σκεφτείτε το! 

Γιατί να αλλάζει η φορά της ανισότητας όταν πολλαπλασιάζουμε και τα δύο μέλη με έναν αρνητικό αριθμό; Και ας το δείξουμε με νούμερα στους μαθητές μας δεν σημαίνει ότι έχουμε πείσει το ακροατήριό μας. 

Και πως μπορεί ο μαθητής να θυμάται όλες τις περιπτώσεις για παράδειγμα όταν υψώνει στο τετράγωνο κατά μέλη; Είναι θετικοί οι όροι; Ή μήπως αρνητικοί; Ή δεν ξέρουμε το πρόσημό τους; Και τι πρέπει να κάνουμε σε κάθε περίπτωση; Χάθηκα κύριε…., ξέχασα κύριε….. μπερδεύτηκα κύριε και όλες τις αντιδράσεις όταν ρωτούμε τους μαθητές μας σε ανάλογη περίπτωση τι πρέπει να πράξουμε. 

Άρα τι προτείνουμε; 

Να κάνουμε όλες τις αποδείξεις των ιδιοτήτων από τις ανισότητες! Μα όλες όσες αναφέρει το σχολικό βιβλίο χωρίς απόδειξη. Δεν θυμάμαι, αν ποτέ τις διδάσκαμε και αν ήταν γραμμένες στα σχολικά βιβλία, αλλά νιώθω χρέος μου να τις συγκεντρώσω σε ένα αρχείο και όποιος μαθητής ενδιαφέρεται να τις μελετήσει. 

Επιμέλεια: Μάκης Χατζόπουλος
Σχολικό έτος: 2022 - 23

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.

Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2022

Αποκλείεται να έχετε προσέξει αυτό το σημείο από το σχολικό βιβλίο Μαθηματικών της Γ΄ Λυκείου!

Διδάσκω το σχολικό βιβλίο της Γ΄ Λυκείου από την πρώτη χρονιά που εκδόθηκε. Έχω ασχοληθεί πολύ που νιώθω ότι το γνωρίζω καλύτερα σε σχέση με τα βιβλία που έχω επιμεληθεί και εκδώσει ως ομάδα. 

Το εντυπωσιακό είναι ότι κάθε χρόνο ανακαλύπτω και κάτι καινούργιο. Φέτος, μετά από μια απορία ενός μαθητή, διαπίστωσα ότι τόσα χρόνια έπαιρνα ως δεδομένο μια έννοια της Ανάλυση που δεν είχα αναφέρει ποτέ! 

Για εμάς τους μαθηματικούς μπορεί να είναι γνωστή και οικεία, αλλά οι μαθητές την ακούνε για πρώτη φορά!

Το εντυπωσιακό είναι ότι κανένας μαθητής μέχρι τώρα δεν με είχε ρωτήσει! Ποτέ δεν έγινε συζήτηση σε καμία μαθηματική ομάδα, forum από συναδέλφους ή τουλάχιστον δεν έπεσε στην αντίληψή μου. Τέλος να αναφέρω ότι έχει τεθεί κανονικά στις εξετάσεις λες και είναι μια καθημερινή έννοια του σχολικού βιβλίου, αν και κατά την γνώμη μου για μένα είναι μια γκρίζα ζώνη και θα έπρεπε να αποφεύγεται. 

Σας κίνησα την περιέργεια; 

Πατήστε εδώ για να δείτε το αρχείο και την έννοια αυτή!

Σημείωση: Ο τίτλος είναι επίτηδες προκλητικός και προσπαθεί να προσομοιάσει με τα μεγάλα site που προσπαθούν να λάβουν όσα περισσότερα κλικ. 

Σχολικό έτος: 2022-23

Επιμέλεια: Μάκης Χατζόπουλος

Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2022

Μια διαφορετική και έξυπνη προσέγγιση σε μια απλή άσκηση Άλγεβρας της Α΄ Λυκείου

Επιμέλεια: Μάκης Χατζόπουλος
Σχολικό έτος: 2022 - 23

Επειδή αυτή την περίοδο αναρτώ ασκήσεις από διάφορα σχολικά βιβλία που παρουσιάζουν ενδιαφέρον και δεν τα έχω δει να κυκλοφορούν έτσι είναι και η άσκηση Β5 από την παράγραφο 2.1 Άλγεβρας Α΄ Λυκείου. 

Εκτιμώ, ότι όλοι την λύνουν και με αρκετούς διαφορετικούς τρόπους, αλλά με την ιδιότητα των αναλογιών κανείς! 

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ!

Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2022

Λόγω ημέρας προσφέρουμε αρχεία και αστεία (καμμένα)

Λόγω της ονομαστικής μου εορτής προσφέρουμε δύο αρχεία για την Α και Β Λυκείου και μερικά memes lisari για να το ρίξουμε λίγο έξω! 



1) Ένα ανανεωμένο αρχείο για τους μαθητές της Β΄ Λυκείου Θετικού Προσανατολισμού με 50 άλυτες + μερικές λυμένες ασκήσεις στο Κεφάλαιο 1ο: Διανύσματα. 

Σχολικό έτος: 2022 - 23

Επιμέλεια: Μάκης Χατζόπουλος

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.


2) Ένα φυλλάδιο στη βάση της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου, στην παράγραφο 2.1 που περιέχει ασκήσεις στις δυνάμεις, ταυτότητες και παραγοντοποίηση. Σε ένα σημείο που αρκετοί μαθητές έχουν πρόβλημα και πρέπει να το αντιμετωπίσουν άμεσα αν δεν θέλουν να το κουβαλούν σε όλο το Λύκειο. 

Σχολικό έτος: 2022 - 23

Επιμέλεια: Μάκης Χατζόπουλος

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.

Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2022

Διαγώνισμα κεφάλαιο 2ο Άλγεβρα Β΄ Λυκείου (2022 - 23)

Ο αγαπητός συνάδελφος Θωμάς Νικόλαος μας προσφέρει ένα διαγώνισμα στο Κεφάλαιο 2ο: Ιδιότητες Συναρτήσεων Άλγεβρας για τους μαθητές της Β΄ Λυκείου.

Επιμέλεια: Θωμάς Νικόλαος ΓΕΛ Κρηνίδων, Καβάλας

Σχολικό έτος: 2022 - 23

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.