Τρίτη 3 Φεβρουαρίου 2015

Αποκλειστικό: Δύο μαθηματικοί στη νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας!!!

Φημολογείται ότι δύο μαθηματικοί θα είναι στη νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.

(Αποκλειστικό): Ο πρώτος, θα είναι εκτός απροόπτου ο νέος Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, στη θέση του Αθανάσιου Κυριαζή.

Ο Δημήτρης Χασάπης , εκτός απροόπτου, είναι ο νέος Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας . Ο Δημήτρης Χασάπης είναι καθηγητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Τμήμα ΤΕΑΠΗ).


Ο δεύτερος (όπως έχει ανακοινωθεί από διάφορα site και το e-sos) αναλαμβάνει Διευθυντής στο πολιτικό γραφείο του Υπουργού Παιδείας και είναι ο Δημήτρης Ζέρβας. 

Πέμπτη 29 Ιανουαρίου 2015

Περί Τράπεζας Θεμάτων η δυστυχία…

Του Μάκη Χατζόπουλου 

Ας ξεκινήσουμε χρονικά αντίστροφα… Ο νέος αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης δήλωσε ότι η Τράπεζα Θεμάτων καταργείται!  Όλη η προετοιμασία που είχε γίνει από μαθητές και καθηγητές πάει περίπατο, όλα τα βιβλία που γράφτηκαν γι’ αυτό το σκοπό είναι περιττά και οδηγούμαστε εκεί που ξεκινήσαμε! Οι καθηγητές θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για τα θέματα εξετάσεων.

Λάθος; Σίγουρα όχι! Σωστή κίνηση αν σκεφτούμε πώς ξεκίνησε, συνέχισε και κατέληξε αυτή η ταλαίπωρη Τράπεζα Θεμάτων…

Θα συνοψίσουμε τα βασικά σημεία της Τράπεζας Θεμάτων που μας προβλημάτισαν από την αρχή. Θα τονίσουμε διαφορετικά πράγματα από αυτά που γράφονται και έχουν επισημάνει αξιόλογοι συνάδελφοί μας. Όσα ακολουθούν, βασίζονται στην Τράπεζα θεμάτων για τα μαθηματικά, αφού έχουμε άποψη εξ’ ιδίας πείρας. Λογικά τα ίδια ισχύουν και για τα άλλα μαθήματα.

- Τα θέματα δίνονται αποκλειστικά σε pdf! Γιατί; Γιατί να μην μπορεί να τα επεξεργαστεί η εκπαιδευτική κοινότητα; Όταν δίνεται σε word το σχολικό βιβλίο Μαθηματικών Κατεύθυνσης, γιατί όχι και οι 50 σελίδες ασκήσεων;

- Τα θέματα ΔΕΝ είναι χωρισμένα ανά κεφάλαια – παραγράφους! Ο διαχωρισμός των ασκήσεων σε κεφάλαια – παραγράφους διευκολύνει το μαθητή από κάθε άποψη. Με αυτό τον τρόπο, η Τράπεζα γίνεται προέκταση του βιβλίου, το συμπληρώνει. Κατά συνέπεια, λόγω της αναγκαιότητας του εν λόγω διαχωρισμού, ο εκάστοτε εκπαιδευτικός είναι υποχρεωμένος να την κάνει μόνος του. Μέσα σε όλη την ταλαιπωρία, το αρχείο δεν είναι διαθέσιμο σε word !!

- Τα θέματα δεν είναι λυμένα‼ Τα θέματα, στα οποία θα εξεταστούν στο τέλος οι μαθητές δεν είναι λυμένα! Ποιος θα τα λύσει; Ο διδάσκων στο σχολείο; Προλαβαίνει; Περισσεύουν ώρες; Ο οδηγός σπουδών έχει προβλέψει ώρες για την επίλυση της Τράπεζας Θεμάτων; Όχι φυσικά! Άρα ποιος; Το Φροντιστήριο; Μήπως έτσι ωθούμε απροκάλυπτα τους μαθητές στην παραπαιδεία; Θεωρώ ότι έπρεπε όλα τα θέματα να συνοδεύονται από τις λύσεις τους. Συνεπώς, παρέχεται η δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν, έχουν όρεξη και διάθεση, να τα διαβάσουν. Να επιβραβεύεται ο διαβασμένος μαθητής ακόμα κι αν αυτός ωθείται στη λεγόμενη «παπαγαλία» και όχι ο προνομιούχος που θα παρακολουθήσει ένα ταχύρυθμο τμήμα με αντικείμενο τις λύσεις κάποιων ασκήσεων.

- Τα θέματα στην Α΄ Λυκείου δημοσιεύτηκαν 2 μέρες πριν τις εξετάσεις! Ποιος ο λόγος; Προκειμένου να υπάρχει ένας εύλογος χρόνος προετοιμασίας των μαθητών, η δημοσίευση των θεμάτων πρέπει να πραγματοποιείται εγκαίρως. Ποιο είναι το ζητούμενο; Να διαβάσουν οι μαθητές, να εργαστούν! Και γι’ αυτό απαιτείται χρόνος…

- Τα θέματα της Β΄ Λυκείου, ύστερα από το Δελτίο Τύπου που ανακοινώθηκε, έπρεπε να αριθμούσαν περί τα 50, 80 ή 100 για τα διάφορα αντικείμενα των μαθηματικών.  Υπάρχει Τράπεζα με 50 θέματα; Μήπως εννοούν τα SOS; Μήπως η αποστήθιση έγινε ζητούμενο; Ευτυχώς που το Ι.Ε.Π τελευταία στιγμή αγνοεί το Δελτίο Τύπου και δημοσιεύει περίπου τα διπλάσια θέματα. Παρ’ όλα αυτά, απέχει μακράν από τις αρχικές δηλώσεις και διαθέσεις του Υπουργού για μια Τράπεζα 1000 Θεμάτων, γεγονός που οδήγησε
στην παραίτηση του Αντιπροέδρου του Δ.Σ του ΙΕΠ κ. Γ. Κουμέντου, η οποία δεν έγινε δεκτή από τον πρώην Υπουργό Α. Λοβέρδο.

- Πολλές διορθώσεις και προσθαφαιρέσεις θεμάτων! Αν κάποιος δε διατηρούσε ενημερωμένο  αρχείο προκειμένου να καταγράφει τις συνεχείς και μάλιστα ουκ ολίγες αλλαγές στην Τράπεζα Θεμάτων, εύκολα θα έχανε την επαφή. Συνεπώς, ιδιωτικές πρωτοβουλίες (site πχ. lisari.blogspot.gr) έπρεπε να συντηρούν  ένα ημερολόγιο αλλαγών

Δεδομένων όλων των παραπάνω ελλείψεων, υπήρξε επιτακτική ανάγκη να βρεθεί κάποιος ή κάποιοι που θα στηρίξουν, θα καλύψουν, θα ολοκληρώσουν το έργο αυτό. Μια ομάδα που τα έκανε όλα αυτά, είναι και η lisari team. Εκπαιδευτικοί από διάφορες γωνιές της πατρίδας μας ένωσαν τις δυνάμεις τους για ένα μοναδικό σκοπό, να παρέχουν αφιλοκερδώς τη βοήθειά τους στο μαθητή που ενδιαφέρεται, στο μαθητή που έχει όρεξη για μάθηση αλλά δεν μπορεί να ανταπεξέλθει οικονομικά. Η ανταπόκριση των μαθητών – καθηγητών ήταν πρωτόγνωρη, καθημερινά επισκέπτονταν πάνω από 1000 άτομα το σύνδεσμο της Τράπεζα θεμάτων, με τη νέα της μορφή – δομή, ως αυτή όφειλε να είναι!

Οι απόψεις που εκφράστηκαν ουδόλως κομματική χροιά έχουν. Να επισημανθεί, επιπλέον, ότι δε θίγουν κανένα εκπαιδευτικό του Ι.Ε.Π που εργάστηκε με ζήλο για τη δουλειά του. Ας όψονται οι πολιτικές αποφάσεις – οδηγίες που δεν τους άφησαν να κάνουν άρτια τη δουλειά τους.


Γλωσσική επιμέλεια: Ελευθερία Αναγνωστοπούλου 

Το κείμενο αναδημοσιεύεται και στο http://www.alfavita.gr

Κυριακή 25 Ιανουαρίου 2015

Εκλογές και μαθηματικά!!!

Επειδή τα μαθηματικά υπάρχουν παντού, όπως τα jumbo, σήμερα θα ασχοληθούμε πως  μπλέκονται στις εκλογές.

1) Εκλογές - δημοσκοπήσεις
Δεν είναι δυνατόν να έχουμε εκλογές και να μην έχουν προηγηθεί οι δημοσκοπήσεις και τα γνωστά σε όλους μας exit poll. Οι αρχές και οι μέθοδοι πως θα εκλεγεί το δείγμα ενός πληθυσμού προς εξέταση γίνεται από ένα συγκεκριμένο κλάδο των μαθηματικών την δειγματοληψία.

2) Εκλογές - Γραφικές παραστάσεις
Για καλύτερη παρουσιάσει των δεδομένων που λάβαμε από την δειγματοληψία γίνεται με τις διάφορες γραφικές παραστάσεις ή διαγράμματα.

Τα πιο συνηθισμένα είναι:

α) Ραβδόγραμμα

β) Κυκλικό διάγραμμα

γ) Χρονόγραμμα

Οι κανόνες που σχεδιάζουμε τα παραπάνω διαγράμματα είναι συγκεκριμένοι και αν κάτι δεν αποδοθεί σωστά εύκολα μπορούν να παραπλανήσουν ή να μπερδέψουν το κοινό. Κάποια πρόσφατα παραδείγματα είδαμε εδώ και εδώ.

3) Κατανομή εδρών σε πανελλαδικό επίπεδο
Πολλές φορές θα έχουμε αναρωτηθεί πως γίνεται η κατανομή εδρών, σωστά; Τα μαθηματικά μας βοηθάνε και εδώ,πως;



Σε πανελλαδικό επίπεδο η κατανομή των εδρών γίνεται με τη χρήση μιας σχετικά εύκολης εξίσωσης.  - Αρχικά πολλαπλασιάζουμε το ποσοστό του κόμματος με το 250 και στη συνέχεια διαιρούμε το γινόμενο με το συνολικό ποσοστό των εντός Βουλής κομμάτων. 
- Το αποτέλεσμα στρογυλλοποιημένο δίνει τον αριθμό των εδρών που δικαιούται σε όλη τη χώρα το συγκεκριμένο κόμμα. 

Αν το ποσοστό ενός κόμματος είναι 10% και τα κόμματα που θα μπουν στη Βουλή αθροίζουν 95%, θα πάρει 26 έδρες. Το πανελλαδικά πρώτο κόμμα λαμβάνει και τις άλλες 50 έδρες ως μπόνους για να μπορέσει να σχηματίσει κυβέρνηση.

Με αναλογικό τρόπο μοιράζονται οι 12 έδρες Επικρατείας.

Και με μαθηματικούς τύπους τα παραπάνω απεικονίζονται ως εξής (του Στέλιου Αμπράζη)

Έδρες κόμματος = [ Ποσοστό % / (100 - Α.Κ.Ε.Β.%) ] × 250
όπου, Α.Κ.Ε.Β.% = Άθροισμα Κομμάτων Εκτός Βουλής %


Το Α.Κ.Ε.Β.% του 2012 ήταν 5,98 %

π.χ. 1) Με ποσοστό 38% και Α.Κ.Ε.Β. = 6%, βρίσκουμε 101 έδρες.
π.χ. 2) Με ποσοστό 5% και Α.Κ.Ε.Β. = 6%, βρίσκουμε 13 έδρες.
π.χ. 3) Με ποσοστό 36% και Α.Κ.Ε.Β. = 11% προκύπτει ξανά το 101!
π.χ. 4) Με ποσοστό 31% και Α.Κ.Ε.Β. = 8% θα υπάρχουν 84 έδρες.


Σημείωση: Οι 50 έδρες που απουσιάζουν από την αρχή, ως γνωστόν, πάνε στον πρώτο κόμμα, ως bonus!

tips: Για κάθε 1% περισσότερο του Α.Κ.Ε.Β. αφαιρέστε 0,4% από το κόμμα, ενώ αντίστροφα, για κάθε 1% λιγότερο του Α.Κ.Ε.Β. προσθέστε 0,4% στο κόμμα και ... προκύπτουν οι ίδιες έδρες!


4)  Αναγωγή ποσοστών
Δείτε εδώ

Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2015

Δημοσιεύτηκαν τα νέα προγράμματα σπουδών Λυκείου 2015 -2016 για τα μαθηματικά!!!

Λογικά μεταπηδήσατε από αυτό το σύνδεσμο!
Όλα όσα διαβάσατε ήταν μυθοπλασία λόγω της 1ης Απριλίου που γιορτάζουμε κάθε χρόνο!!

Καλό μήνα παιδιά!!

Τα παρακάτω ήταν η ύλη που είχε δημοσιευτεί για να εφαρμοστεί το σχολικό έτος 2015 - 16 και τελικά δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Για τους δικούς μας λόγους την ξανά αναφέρουμε!

 _____________________________________________________
Δημοσιεύτηκε τελικά η νέα σχολική ύλη Μαθηματικών 
της Α΄, Β΄ και Γ΄ Λυκείου για το 2015 - 16

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.



Με μια ματιά η ύλη για την Γ΄ Λυκείου (και οι δύο κατευθύνσεις)



Με μια ματιά η ύλη της Β΄ Λυκείου (Άλγεβρα, Γεωμετρία και Κατεύθυνση)


Με μια ματιά η ύλη της Α΄ Λυκείου (Άλγεβρα, Γεωμετρία)



Σημείωση: Η ύλη της Γ΄ Λυκείου είναι ίδια που είχαμε περιγράψει εδώ και μήνες αποκλειστικά στο lisari.  

Είχαμε αναφέρει την απουσία μιγαδικών από το Λύκειο, την απουσία των θεωρημάτων με "ξ" , την συνδυαστική και την εισαγωγή των κωνικών τομών στη Γ΄ Λυκείου. 

Δεν είναι τυχαίο ότι μόλις ανακοινώθηκε η ύλη στο lisari οι επισκέπτες που μας επισκέφτηκαν ήταν πάνω από 800 άτομα!! 

Σας ευχαριστούμε για την ανταπόκριση και την εμπιστοσύνη που μας δείχνετε!!!