Ας ξεκινήσουμε χρονικά αντίστροφα… Ο νέος αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης δήλωσε ότι η Τράπεζα Θεμάτων καταργείται! Όλη η προετοιμασία που είχε γίνει από μαθητές και καθηγητές πάει περίπατο, όλα τα βιβλία που γράφτηκαν γι’ αυτό το σκοπό είναι περιττά και οδηγούμαστε εκεί που ξεκινήσαμε! Οι καθηγητές θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για τα θέματα εξετάσεων.
Λάθος; Σίγουρα όχι! Σωστή κίνηση αν σκεφτούμε πώς ξεκίνησε, συνέχισε και κατέληξε αυτή η ταλαίπωρη Τράπεζα Θεμάτων…
Θα συνοψίσουμε τα βασικά σημεία της Τράπεζας Θεμάτων που μας προβλημάτισαν από την αρχή. Θα τονίσουμε διαφορετικά πράγματα από αυτά που γράφονται και έχουν επισημάνει αξιόλογοι συνάδελφοί μας. Όσα ακολουθούν, βασίζονται στην Τράπεζα θεμάτων για τα μαθηματικά, αφού έχουμε άποψη εξ’ ιδίας πείρας. Λογικά τα ίδια ισχύουν και για τα άλλα μαθήματα.
- Τα θέματα δίνονται αποκλειστικά σε pdf! Γιατί; Γιατί να μην μπορεί να τα επεξεργαστεί η εκπαιδευτική κοινότητα; Όταν δίνεται σε word το σχολικό βιβλίο Μαθηματικών Κατεύθυνσης, γιατί όχι και οι 50 σελίδες ασκήσεων;
- Τα θέματα ΔΕΝ είναι χωρισμένα ανά κεφάλαια – παραγράφους! Ο διαχωρισμός των ασκήσεων σε κεφάλαια – παραγράφους διευκολύνει το μαθητή από κάθε άποψη. Με αυτό τον τρόπο, η Τράπεζα γίνεται προέκταση του βιβλίου, το συμπληρώνει. Κατά συνέπεια, λόγω της αναγκαιότητας του εν λόγω διαχωρισμού, ο εκάστοτε εκπαιδευτικός είναι υποχρεωμένος να την κάνει μόνος του. Μέσα σε όλη την ταλαιπωρία, το αρχείο δεν είναι διαθέσιμο σε word !!
- Τα θέματα δεν είναι λυμένα‼ Τα θέματα, στα οποία θα εξεταστούν στο τέλος οι μαθητές δεν είναι λυμένα! Ποιος θα τα λύσει; Ο διδάσκων στο σχολείο; Προλαβαίνει; Περισσεύουν ώρες; Ο οδηγός σπουδών έχει προβλέψει ώρες για την επίλυση της Τράπεζας Θεμάτων; Όχι φυσικά! Άρα ποιος; Το Φροντιστήριο; Μήπως έτσι ωθούμε απροκάλυπτα τους μαθητές στην παραπαιδεία; Θεωρώ ότι έπρεπε όλα τα θέματα να συνοδεύονται από τις λύσεις τους. Συνεπώς, παρέχεται η δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν, έχουν όρεξη και διάθεση, να τα διαβάσουν. Να επιβραβεύεται ο διαβασμένος μαθητής ακόμα κι αν αυτός ωθείται στη λεγόμενη «παπαγαλία» και όχι ο προνομιούχος που θα παρακολουθήσει ένα ταχύρυθμο τμήμα με αντικείμενο τις λύσεις κάποιων ασκήσεων.
- Τα θέματα στην Α΄ Λυκείου δημοσιεύτηκαν 2 μέρες πριν τις εξετάσεις! Ποιος ο λόγος; Προκειμένου να υπάρχει ένας εύλογος χρόνος προετοιμασίας των μαθητών, η δημοσίευση των θεμάτων πρέπει να πραγματοποιείται εγκαίρως. Ποιο είναι το ζητούμενο; Να διαβάσουν οι μαθητές, να εργαστούν! Και γι’ αυτό απαιτείται χρόνος…
- Τα θέματα της Β΄ Λυκείου, ύστερα από το Δελτίο Τύπου που ανακοινώθηκε, έπρεπε να αριθμούσαν περί τα 50, 80 ή 100 για τα διάφορα αντικείμενα των μαθηματικών. Υπάρχει Τράπεζα με 50 θέματα; Μήπως εννοούν τα SOS; Μήπως η αποστήθιση έγινε ζητούμενο; Ευτυχώς που το Ι.Ε.Π τελευταία στιγμή αγνοεί το Δελτίο Τύπου και δημοσιεύει περίπου τα διπλάσια θέματα. Παρ’ όλα αυτά, απέχει μακράν από τις αρχικές δηλώσεις και διαθέσεις του Υπουργού για μια Τράπεζα 1000 Θεμάτων, γεγονός που οδήγησε
στην παραίτηση του Αντιπροέδρου του Δ.Σ του ΙΕΠ κ. Γ. Κουμέντου, η οποία δεν έγινε δεκτή από τον πρώην Υπουργό Α. Λοβέρδο.
στην παραίτηση του Αντιπροέδρου του Δ.Σ του ΙΕΠ κ. Γ. Κουμέντου, η οποία δεν έγινε δεκτή από τον πρώην Υπουργό Α. Λοβέρδο.
- Πολλές διορθώσεις και προσθαφαιρέσεις θεμάτων! Αν κάποιος δε διατηρούσε ενημερωμένο αρχείο προκειμένου να καταγράφει τις συνεχείς και μάλιστα ουκ ολίγες αλλαγές στην Τράπεζα Θεμάτων, εύκολα θα έχανε την επαφή. Συνεπώς, ιδιωτικές πρωτοβουλίες (site πχ. lisari.blogspot.gr) έπρεπε να συντηρούν ένα ημερολόγιο αλλαγών.
Δεδομένων όλων των παραπάνω ελλείψεων, υπήρξε επιτακτική ανάγκη να βρεθεί κάποιος ή κάποιοι που θα στηρίξουν, θα καλύψουν, θα ολοκληρώσουν το έργο αυτό. Μια ομάδα που τα έκανε όλα αυτά, είναι και η lisari team. Εκπαιδευτικοί από διάφορες γωνιές της πατρίδας μας ένωσαν τις δυνάμεις τους για ένα μοναδικό σκοπό, να παρέχουν αφιλοκερδώς τη βοήθειά τους στο μαθητή που ενδιαφέρεται, στο μαθητή που έχει όρεξη για μάθηση αλλά δεν μπορεί να ανταπεξέλθει οικονομικά. Η ανταπόκριση των μαθητών – καθηγητών ήταν πρωτόγνωρη, καθημερινά επισκέπτονταν πάνω από 1000 άτομα το σύνδεσμο της Τράπεζα θεμάτων, με τη νέα της μορφή – δομή, ως αυτή όφειλε να είναι!
Οι απόψεις που εκφράστηκαν ουδόλως κομματική χροιά έχουν. Να επισημανθεί, επιπλέον, ότι δε θίγουν κανένα εκπαιδευτικό του Ι.Ε.Π που εργάστηκε με ζήλο για τη δουλειά του. Ας όψονται οι πολιτικές αποφάσεις – οδηγίες που δεν τους άφησαν να κάνουν άρτια τη δουλειά τους.
Γλωσσική επιμέλεια: Ελευθερία Αναγνωστοπούλου
Το κείμενο αναδημοσιεύεται και στο http://www.alfavita.gr
Το κείμενο αναδημοσιεύεται και στο http://www.alfavita.gr
Η προχειρότητα στις αλλαγές στην παιδεία στη χώρα μας είναι μνημειώδης. Οχι μόνο με την τράπεζα θεμάτων, αλλά και παλαιότερα. Αρκεί να θυμηθούμε τις αλλαγές 99 - 2000 και λίγο πιο παλιά στις δέσμες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα έπρεπε, κατά την άποψη μου, το θέμα της παιδείας και της εξωτερικής πολιτικής να είναι υπεράνω πολιτικών κομμάτων που εναλλάσονται στην άσκηση της εξουσίας.
Φυσικά συμφωνώ απολύτως σε όλα με το Μάκη. Δυστυχώς, είναι ολα αλήθεια και σωστά.
Πονηρά όμως σκεπτόμενος, ήθελα να θέσω μια σκέψη.
Μήπως η τόση βιασύνη και πρεμούρα για την τράπεζα θεμάτων και λοιπών αλλαγών ύλης κλπ
κρύβει χρηματοδότηση (ΕΣΠΑ ή από κάπου αλλού) που έπρεπε να δικαιολογηθεί; Δηλαδή θελω να πω, μήπως το θέμα ήταν να προλάβουν κάποιοι επιτήδιοι να πάρουν τα χρήματα, χωρίς να μετρήσουν τις παραμέτρους που αναφέρει ο Μάκης; Δεν αναφέρομαι στους εκλεκτούς συναδέλφους που ασχολήθηκαν με ζήλο για τη δημιουργία των ασκήσεων φυσικά.
Τέλος, πιστεύω ότι δεν είναι δίκαιο, ο κάθε νέος υπουργός να αναιρεί με τόση ευκολία την οποιαδήποτε πρωτοβουλία του προκατόχου του... καλή ή κακή θα ήταν δημοκρατικότερο να ληφθεί απόφαση μετά από διάλογο με τους αρμόδιους και εμπλεκόμενους φορείς...
Δυστυχώς όμως, ο κουρέας μαθαίνει στου κασίδη το κεφάλι...
κοινός νόμος για την παιδεία που θα υπογραφεί από όλα τα κόμματα και δεν θα αλλάξει για τα επόμενα 20 χρόνια άσχετα ποιος θα είναι κυβέρνηση...μόνο έτσι φως στον ορίζοντα
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν θα πω αν ειναι σωστο λαθος καλο κακο,ομως ειναι απιστευτο πως απο την μια μερα στην αλλη γινεται μια τοση μεγαλη αλλαγη τοσο για εμας ,μαθητες γονεις
ΑπάντησηΔιαγραφήεπιτελους ας αφησουν τη παιδεια ανεξαρτητη απο κομματα σε φορεα ο οποιος θα κανει προγραμματισμο και αργα σταθερα θετικα...βηματα για την παιδεια
ασχετο με την υλη θα γινει κατι?
Ειναι πολυ ευκολο και αρκετα λαικιστικο να προχωρας στην καταργηση ενος νεου θεσμου χωρις μαλιστα να εχεις δειξει με τι θα το αντισταθμισεις. Ο νεος θεσμος της τραπεζας θεματων ταρακουνησε τα λιμναζοντα νερα του σχολειου και εβαλε σε ολους εναν στοχο. Τωρα ο καθε διδασκοντας θα διδασκει οτι θελει , οποτε θελει, οσο θελει. Ο θεσμος της τραπεζας ειχε πολλα προβληματα και πολλα σημεια που μπορουσαν να βελτιωθουν προκειμενου να παμε ενα βημα μπροστα. Η καταργηση της, μας παει παλι πισω.
ΑπάντησηΔιαγραφή1. Η τραπεζα θα επρεπε να περιοριστει σε λιγοτερα μαθηματα και οχι σε ολα.
2. Η τραπεζα θα επρεπε να ειναι ερμητικα κλειστη σε ολους ωστε να αποφευχθει η παπαγαλια.
3. Η τραπεζα θα επρεπε να εφαρμοστει για ολα τα θεματα και οχι μονο για το 2ο και το 4ο, σε συνδυασμο με ενα κοινο προγραμμα εξετασεων σε ολα τα σχολεια της χωρας. (διασφαλιση αντικειμενικοτητας λεγεται αυτο)
Ετσι δημιουργειται ενα κλιμα αξιοκρατιας σχετικα με τους βαθμους των παιδιων, δινεται η ευκαιρια σταδιακα οι μαθητες να μπαινουν στο κλιμα των εξετασεων, να εχουν το χρονο μπροστα τους προκειμενου να κανουν βελτιωτικες κινησεις μεχρι να φτασουν στην αποφοιτηση τους και κυριως να γνωρισουν πιο αντικειμενικα τους εαυτους τους.
Νικος Π.
"Μία ακόμη απόδειξη της ασοβαρότητας του ελληνικού κράτους" θα μπορούσε να είναι εναλλακτικά ο τίτλος του άρθρου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΞεκίνησε πριν μερικούς μήνες η εφαρμογή ενός θεσμού που συνάντησε αρκετές αντιδράσεις κυρίως σε μαθητές και γονείς.
1) Ανακοινώθηκαν 2-3 μέρες πριν τις εξετάσεις γύρω στα 600 θέματα Μαθηματικών, μεταξύ άλλων, προκειμένου να αποφευχθεί (!!!) το άγχος στους μαθητές, αφού δεν θα ήταν φυσικά δυνατό να προλάβουν να τα λύσουν όλα. Μόνο που... με την έναρξη της νέας σαιζόν το υπουργείο μας ενημέρωσε ότι η τράπεζα της Β' θα δοθεί εγκαίρως στη δημοσιότητα (πάλι για να αποφευχθεί το άγχος, αφού θα έχουν αρκετό χρόνο οι μαθητές να τα λύσουν όλα ;;; )
2) Στην τράπεζα της Α' τον Μάιο είδαμε να υπάρχουν θέματα λανθασμένα, θέματα κακοδιατυπωμένα, θέματα που δεν έχουν την παραμικρή σχέση με τις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου. Μήπως όφειλε να ζητήσει κάποιος συγνώμη στους μαθητές για αυτή την ταλαιπωρία;
Είδαμε να συμβαίνει το ενδεχόμενο να κληρώνονται σε σχολείο θέματα Β και Δ που εξετάζουν την ίδια ύλη!!! (αλήθεια ήταν τόσο δύσκολο να μπει ένας κλειδάριθμος να αποφευχθεί αυτό;)
Είδαμε να υπάρχουν θέματα Δ (αλλά και Β) με μεγάλες διαφορές στον συντελεστή δυσκολίας. Πώς εξασφαλίζει αυτό την ίση αντιμετώπιση των μαθητών τη στιγμή μάλιστα, που ο βαθμός έστω και κατ'ελάχιστο θα προσμετρούσε στην εισαγωγή τους σε κάποια σχολή;
Φθινόπωρο 2014: ανακοινώνονται τα θέματα της τράπεζας Β'. Περίπου μία από τα ίδια, μόνο που τουλάχιστον τώρα υπάρχει ο χρόνος να μπει μία τάξη μέχρι το καλοκαίρι.
Γενάρης 2015: Μερικές ώρες μετά την ανάδειξη της νέας κυβέρνησης μαθαίνουμε από τον αναπληρωτή υπουργό ότι η τράπεζα θεμάτων -ως τρόπος εξετάσεων- αποτελεί παρελθόν. Επίσης μαθαίνουμε από τον πρώην υπουργό ότι ενδεχομένως να χρειαστεί να επιστρέψουμε κονδύλια στην Ευρώπη για τον λόγο αυτό.
Αναρωτιέμαι τι άλλο θα δούμε σε αυτή τη χώρα. Ξεκινάμε ένα θεσμό και τον καταργούμε πριν καν εφαρμοστεί σοβαρά.
Προσωπικά είμαι υπέρ του θεσμού μιας τράπεζας θεμάτων, πολύ προσεκτικά δομημένης από καθηγητές που γνωρίζουν εκ πείρας τι είδους θέματα πρέπει να υπάρχουν σε μια τέτοια συλλογή. Είμαι όμως σαφώς εναντίον της εφαρμογής της με τον τρόπο που τη γνωρίσαμε πέρσι.
Τουλάχιστον μας μένει ένας μεγάλος αριθμός ασκήσεων που ο καθένας μπορεί κατάλληλα να αξιοποιήσει.
Και δεν νομίζω ότι έχουμε ουσιαστικά τελειώσει με την τράπεζα. Τον Μάιο πιθανολογώ ότι σε πολλές σχολικές εξετάσεις θα συναντήσουμε τα θέματα ανεξαρτήτως της κατάργησης.
Χρόνια πολλά για τη μέρα!
Συμφωνώ απόλυτα... Όλα όσα λέτε τα έχω συζητήσει και εγώ με τους μαθητές μου... Δεν βρίσκω λόγια να σας ευχαριστήσω για αυτή τη δημόσια τοποθέτησή σας... Μπράβο σας!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ σωστή προσέγγιση του θέματος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι άδικο να κληρώνονται τα θέματα ανά σχολείο, αφού ποικίλουν ως προς την δυσκολία τους. Ας κληρώνονται στο Υπουργείο και να είναι πανελλαδικά, όπως οι πανελλήνιες εξετάσεις. Το μόνο θετικό ήταν ότι θα έβαζε μαθητές και καθηγητές να δουλέψουν.