Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2024

Φυλλάδιο στις ταυτότητες Γ΄ Γυμνασίου με συνεπιμέλεια ChatGPT !

 Τον τελευταίο καιρό έχει χυθεί πολύ μελάνι για την Τεχνητή νοημοσύνη σε συνδυασμό με τα μαθηματικά. Συνέδρια και ξανά συνέδρια για την τεχνητή νοημοσύνη και για το πόσο μας διευκολύνει την ζωή μας. 

Πρόσφατα μια φίλη μου ζήτησε ένα φυλλάδιο στις ταυτότητες για τον γιο της που είναι στην Γ΄ Γυμνασίου. Όχι κάτι σπουδαίο λίγες ασκήσεις για να ελέγξει το επίπεδό του. Αφού μου επιβεβαίωσε ότι έχει κάνει τις ασκήσεις του  σχολικού και κάποιες από ένα φυλλάδιο του καθηγητή είπα να βοηθήσω. 

Δεν ξέρω αν το παθαίνετε και εσείς, αλλά όταν έχεις πολλά αρχεία, φυλλάδια και ασκήσεις, σου είναι πιο απλό να φτιάξεις ένα καινούργιο φυλλάδιο από το να ξοδέψεις ώρες στον υπολογιστή σου για να εντοπίσεις το κατάλληλο αρχείο. Άσε που κάθε χρόνο δεν μου αρέσουν αυτά που έχω φτιάξει! Βλέπετε με κυνηγάει η κατάρα του καλλιτέχνη! Βλέπω πάντα το έργο μου από απόσταση, αυστηρά και όχι τέλειο!

Με την ευκαιρία αυτή είπα να χρησιμοποιήσω το ChatGPT το πιο γνωστό site τεχνητής νοημοσύνης. 

Τι του ζήτησα; Ένα φυλλάδιο με ασκήσεις στην έννοια της ταυτότητας για μαθητές Γ΄ Γυμνασίου.  

Και μου στέλνει το αρχείο (αρχείο 1)

Του ζητάω να μου δώσει και τις απαντήσεις και το κάνει πάλι άμεσα!! Δείτε το αρχείο 2. 

Πριν πάμε στο ιστορικό της συζήτησης τα εξής αρχεία: 

- αρχείο 3ο: ChatGPT και αβλεψίες

- αρχείο 4ο: To Φυλλάδιο ταυτότητες στην Γ Γυμνασίου (κατάλληλο για test) και διορθωμένο από μένα

- αρχείο 5ο: To Φυλλάδιο ταυτότητες στην Γ Γυμνασίου με απαντήσεις και διορθωμένο από μένα

Γρήγορα και εύκολα! Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα είχα ένα φυλλάδιο με ασκήσεις και απαντήσεις στην παράγραφο που ήθελα! Ένιωσα μικρός! Ένιωσα ότι αυτό το μαραφέτι, όπως θα το έλεγε και η γιαγιά μου η Αλεξάνδρα, Θεός σχωρέστην, θα φέρει επανάσταση! Θα καταργήσει τα βιβλία, το lisari, τα site, τους μαθητικούς κτλ.!

Μόλις είμαι έτοιμος να το αποθηκεύσω και να το προωθήσω στη φίλη μου, διαβάζω διαγώνια το αρχείο και διαπιστώνω τα εξής: 

1) Οι εκφράσεις δεν είναι οι οικίες για τους μαθητές. Δεν χρησιμοποιεί τις εκφράσεις που έχει το σχολικό βιβλίο με αποτέλεσμα να ξινίσουν στον μαθητή.

2) Οι ασκήσεις του δεν ακολουθούσαν τη ροή της σχολικής ύλης. Δηλαδή είχε ασκήσεις από εξισώσεις που θα δουν οι μαθητές στο επόμενο κεφάλαιο. 

3) Λάθος διατυπώσεις και εκφράσεις!

4) Λάθος λύσεις!

Τότε πρόσεξα στον υπότιτλο του ChatGPT ότι μας ενημερώνει ότι 


Αρχικά, τον ρώτησα ποια ήταν η πηγή των ασκήσεων για να μην πάρω τη δουλειά κάποιου χωρίς να τον αναφέρω, διαφορετικά θα έβαζα "Επιμέλεια: ChatGPT". Η απάντησή του ήταν η εξής: 



Όταν τον ρώτησα αν έχει λίγο πιο απαιτητικές ασκήσεις, τότε ανταποκρίθηκε και έστειλε άλλες έξι ασκήσεις!

Και τότε αρχίζω να του διευκρινίζω τα λάθη του. 

1) Η λύση από το αριθμητικό πρόβλημα που έδωσες είναι λανθασμένη. Και απαντάει ως εξής: 


2) Του διευκρινίζω ότι η έκφραση που χρησιμοποιεί "με μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ δύο ζυγών αριθμών" είναι λανθασμένη αφού μπορεί να είναι άπειρη, μου απαντάει: 


3) Του διευκρινίζω ένα δεύτερο λάθος: "Επίσης λάθος έκανες και στην απόδειξη ταυτοτήτων την πρώτη! Το σωστό αποτέλεσμα είναι 4x(y+z)" και μου απαντάει ως εξής: 


4) Μετά επιτειδευμένα ξεκινάω την επίθεση! "Με τόσα λάθη πώς να σε εμπιστευτώ; Είσαι αναξιόπιστος!" για να μου απαντήσει: 



5) Του εξηγώ ότι έχει και άλλο λάθος στην άσκηση από την εφαρμογή πρόκληση 3, για να ξεκινάει τη διόρθωση και να κάνει πάλι λάθος (!) και αφού το επισημαίνω και αυτό να μου απαντάει: 



6) Αρχίζω να καταλαβαίνω ότι είμαι αρκετή ώρα εκεί και τελικά έχασα τον καιρό μου και δουλειά δεν έκανα, με αποτέλεσμα να γίνω (εσκεμμένα) εριστικός! 

"Νιώθω ότι εσύ είσαι ο μαθητής και εγώ ο καθηγητής! Θα με πληρώσεις να συνεχίσουμε το μάθημα;"

Εκεί είδα κάτι που δεν πίστευα ότι είχε προγραμματιστεί! Δεν μίλησε απλά ήρεμα και με ευγένεια που το περίμενα αλλά με χιούμορ! Έπιασε το ύφος της περιπαικτικής μου τοποθέτησης! Ένιωσα δέος!! Ένιωσα να επικοινωνώ με ένα άτομο στενού μου κύκλου με υψηλό IQ! 



7) Εντωμεταξύ δεν το βάζω κάτω και συνεχίζω να διαβάζω όσα μου έχει στείλει και τελικά να εντοπίζω και άλλα λάθη! Όταν του γράφω: 

"Και το Ανοιχτό πρόβλημα για συζήτηση είναι λανθασμένη η λύση σου" 

τότε ξεκινάει η εξής στιχομυθία: 



και παρουσιάζει την εκφώνηση και αναλυτική λύση βήμα προς βήμα. 

8) Αφού πάλι γίνονται κάποια λάθη που τα εντοπίζω του απαντάω ακόμα πιο επιθετικά: 

"Τα έχεις παίξει!! Μήπως θέλει ξεκούραση; Πολλά λάθη!"

για να μου απαντήσει πάλι με χιούμορ ως εξής: 


9) Εκεί αρχίζω να τον πειράζω πιο έντονα και επίμονα να δω τα όριά του!


για να μου απαντήσει έξυπνα και χωρίς να με πάει κόντρα ως εξής: 


10) Τέλος, του έκανα μια ερώτηση παγίδα!

για να μου απαντήσει ως εξής: 


για να μου θέσει το εξής ανοικτό πρόβλημα: 


και όταν ζήτησα να μου το αναλύσει το έκανε διεξοδικά και πολύ αναλυτικά! Έγραψε το εξής


και συνέχισε να κάνει ανάλυση, διερεύνηση και να μου εξηγεί τελικά γιατί δεν μπορεί να βρει τη γενική λύση. 

11) Όταν το ρώτησα αν

τότε άρχισε να με κοροϊδεύει αυτός! 




Θετικά

1) Είναι πρόθυμος και δεν προσβάλλεται! 

2) Με γνωρίζει!! 

3) Δίνει ασκήσεις και απαντήσεις σε όποια παράγραφο των μαθηματικών επιθυμείς. Πχ. βασική αρχή απαρίθμησης κτλ. 

4) Ελέγχει τις απαντήσεις του αν του το ζητήσεις. Για παράδειγμα, όταν του ζήτησα κάποιες ασκήσεις  και του ζήτησα να ελέγξει πόσα λάθη έχει κάνει μου απάντησε ως εξής: 



5) Διορθώνει τις απαντήσεις του! 

6) Έχει χιούμορ! 

7) Δίνει μια βάση, μια μαγιά για το υλικό που θα ζητήσεις. 

8) Είναι ένα μέσο που μπορείς να συζητήσεις! Να ανταλλάξεις απόψεις, να σου πει τη γνώμη για οποιαδήποτε θέμα σε ενδιαφέρει και κυρίως να τα έχεις αποθηκευμένα στο ιστορικό σου. 

Αν στο μέλλον διορθωθούν οι παραπάνω αβαρίες του συστήματος, τότε θα μπορεί κάποιος να γράψει ένα βιβλίο ακολουθώντας το ChatGPT! 

Το μέλλον όντως τελικά του ανήκει όπου θα δούμε εντυπωσιακά πράγματα. Πάντως για την ώρα δεν παύει να είναι ένα απλό συμβουλευτικό όργανο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί επικουρικά για τη δουλειά μας. Εγώ το χρησιμοποιώ και για λόγους διασκεδαστικούς!

Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Ο όμιλος "Μαθηματικά & διαγωνισμοί" στη Βαρβάκειο Σχολή

(Από αριστερά προς τα δεξιά: Ορέστης Λιγνός, Κυριάκος Κουρκούλης, Μάκης Χατζόπουλος)


 Ο Ορέστης Λιγνός παραβρέθηκε στην Βαρβάκειο Σχολή για να παραδώσει μαθήματα στον όμιλο "Μαθηματικά και Ολυμπιάδες" στους μαθητές της Α και Β Λυκείου.

Οι μαθητές τον απόλαυσαν να περιγράφει την ταυτότητα της Sophie Germain και να την εφαρμόζει σε διάφορα θέματα Άλγεβρας και Θεωρίας αριθμών!

Κερδισμένοι οι μαθητές και εγώ που παρακολουθήσαμε έναν "παλαίμαχο" των διαγωνισμών!

Ορέστη καλή πρόοδο! Το μέλλον στη διδασκαλία (και όχι μόνο) σου ανήκει! Έγινε η αρχή! 

Θα συνεχίσουν οι προσκλήσεις διακεκριμένων καθηγητών και φοιτητών στη Βαρβάκειο Σχολή. Η πρόσκληση είναι ανοικτή για όλους! 

Ο όμιλος πραγματοποιείται κάθε Τετάρτη και ώρα 14:15 μέχρι 15: 45. 


Υ.Γ: Guest star ο Κυριάκος Κουρκούλης, ένας άριστος απόφοιτος της Βαρβακείου Σχολής! Σήμερα βρίσκεται στο Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών στην Αθήνα (ΕΚΠΑ) με σειρά επιτυχίας 7ος!!  

Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024

4ο Μαθητικό Συνέδριο Έρευνας & Επιστήμης στις 22-23-24 Νοεμβρίου 2024

Το lisari.blogspot.com σας ενημερώνει για το 4ο Μαθητικό Συνέδριο Έρευνας & Επιστήμης που διοργανώνει η ΕΛΜΕ Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων στις 22-23-24 Νοεμβρίου 2024 στο ΕΚΕΦΕ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ (Αγία Παρασκευή). 

Στο συνέδριο μαθητές από όλα τα σχολεία της β'θμιας εκπαίδευσης παρουσιάζουν εργασίες υπό την επίβλεψη των καθηγητών τους.

Το συνέδριο είναι υβριδικό δηλαδή οι εισηγήσεις θα γίνουν είτε δια ζώσης στο αμφιθέατρο του Δημόκριτου είτε θα παρουσιαστούν εξ αποστάσεως στην οθόνη του αμφιθεάτρου. Το ίδιο ισχύει και για το ακροατήριο που μπορεί να παρακολουθήσει είτε από το αμφιθέατρο είτε από την πλατφόρμα Zoom στο σύνδεσμο:

https://us02web.zoom.us/j/84559135193

Εκτός από τις εισηγήσεις στην κεντρική αίθουσα, υπάρχουν και άλλες παρουσιάσεις (poster) που θα γίνονται στον ίδιο χώρο τις οποίες όμως δεν μπορείτε να τις παρακολουθήσετε από το διαδίκτυο. 

Η συμμετοχή στο συνέδριο είναι δωρεάν για όλους (εισηγητές κι ακροατές). 

 Στο συνέδριο θα συμμετέχουν διακεκριμένοι επιστήμονες. Η ΕΛΜΕ ΠΠΣ προσκάλεσε από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο τον διακεκριμένο καθηγητή μαθηματικών κ. Στέφανο Αρετάκη που θα δώσει μία διάλεξη το Σάββατο στις 3μμ. 

Υπάρχουν επίσης και κάποιες πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως θα δείτε στο πρόγραμμα του συνεδρίου  παρακάτω. Επειδή οι θέσεις είναι περιορισμένες θα πρέπει να δηλώσετε συμμετοχή.

 Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο σύνδεσμο https://www.scrs.edu.gr/el/normal/home

Για να δείτε το πρόγραμμα του συνεδρίου πατήστε ΣΥΝΤΟΜΟ - ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ.

Ραντεβού στο συνέδριο!

Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2024

13 Εισηγήσεις από το 39ο συνέδριο Ε.Μ.Ε που διεξήχθηκε στις 1 - 2 - 3 Νοεμβρίου 2024

 Σας παρουσιάζουμε τις εισηγήσεις που ξεχωρίσαμε και παρακολουθήσαμε από το 39ο συνέδριο της ΕΜΕ που πραγματοποιήθηκε στο χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας στις 1 - 2 -3 Νοεμβρίου 2024. 

Οι εισηγήσεις που αναρτώνται έχει δοθεί εξ΄ αρχής η άδεια από τους εισηγητές τους για δημοσίευση  οποίους ευχαριστούμε θερμά.


1) Οι μαθητές λύνουν την ανίσωση f(x) ^g(x) < 1 (pdf - powerpoint)

Εισηγητές: Μάκης Χατζόπουλος και Γιώργος Χασάπης


2) Διερευνήσεις μετασχηματισμών μεταφοράς σε περιβάλλον δυναμικής Γεωμετρίας στη Β΄ Γυμνασίου

Εισηγητής: Γεώργιος Κόσυβας, Τσίτσος Βασίλης


3 - 4) Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024: Παρότι το Σχολικό Βιβλίο, αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τα θέματα των φετινών Εξετάσεων, οι επιδόσεις των υποψηφίων σε αυτά «κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου» Μέρος 1ο και 2ο 

Εισηγητές: Βασίλης Καρκάνης, Αντωνόπουλος Γιώργος, Μπαρούτης Δημήτρης, Σαράφης Γιάννης


5) Πώς το σκέφτηκες; Η Μαθηματική Αναλυτική Σκέψη ως την στιγμή της δημιουργίας κατάλληλης μεθόδου επίλυσης ή κατασκευής Γεωμετρικού Προβλήματος. Μια άλλη απόδειξη της θεωρήματος του Καραθεοδωρή

Εισηγητής: Σωτήρης Λουρίδας


6) Η διδακτική αξιοποίηση των σπειροπλεύρων (Spirolaterals) στην Μαθηματική Εκπαίδευση

Εισηγητές: Απόστολος Παπανικολάου, Μαυρομμάτης Άρης, Σταθοπούλου Σοφία, Κουτσουμπός Γιώργος


7) Η επαγωγική φύση της Τεχνητής Νοημοσύνης. Ένα πεδίο ουσιαστικής αξιοποίησης

στη μαθηματική εκπαίδευση

Εισηγητής: Στέφανος Κεΐσογλου


8) Συγκριτική Ανάλυση της Μαθηματικής Εκπαίδευσης στο Γυμνάσιο σε Ελλάδα και Σιγκαπούρη μέσω των Αποτελεσμάτων του PISA 2022

Εισηγητές: Γρυπάρης Παντελεήμων, Κιουμουρτζή Μαρία


9) Περιορισμοί Τυπικών Μαθηματικών Συστημάτων: Φιλοσοφικές και Τεχνολογικές Επιπτώσεις

Εισηγητής: Βλάστος Αιμίλιος


10) Η χρήση αναπαραστάσεων σε προβλήματα Στοχαστικών Μαθηματικών και ο ρόλος τους στη διδασκαλία της Συνδυαστικής

Εισηγητές: Μαλλιάκας Κωνσταντίνος, Ζώρζος Μιχαήλ, Ταμβακά Ελπίδα, Τσαγκάρη Άννα-Ραφαέλα


11) Τα οφέλη των διασχολικών συνεργασιών στη Μαθηματική κουλτούρα και στη σύγχρονη εκπαίδευση

Εισηγητές: Μάλλιαρης Χρήστος, Πετροτσάτου Λουκία


12) Ο σχεδιασμός ψηφιακών εφαρμογών από επιμορφωτές ως μέθοδος μελέτης της επιμόρφωσης Β΄ επιπέδου

Εισηγητές: Διαμαντίδης Δημήτρης, Κυνηγός Χρόνης, Μάλλιαρης Χρήστος


13) Αντίστροφες Γεωμετρικές Προτάσεις

Εισηγητής: Αθανάσιος Ξένος

Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2024

Θέματα και απαντήσεις του διαγωνισμού "Θαλής" που διεξάχθηκε στις 8/11/2024

 

Ομαλά διεξάχθηκε και φέτος ο διαγωνισμός του "Θαλή" που διεξάχθηκε στις 8/11/2024 στις σχολικές αίθουσες. Αρκετοί μαθητές εκμεταλλεύτηκαν την εύκολη πρόσβαση στο διαγωνισμό και η συμμετοχή τους ήταν αυξημένη. 

Για να δείτε τα θέματα "Θαλής" πατήστε αντίστοιχα ΓΥΜΝΑΣΙΟ - ΛΥΚΕΙΟ, ενώ για να δείτε τις απαντήσεις πατήστε εδώ από τον επίσημο ιστότοπο της Ε.Μ.Ε.  


Για το διαγωνισμό της Α΄ Γυμνασίου από τα τοπικά παραρτήματα δείτε παρακάτω

1) Ευάγγελος Σταμάτης (Παράρτημα ΕΜΕ Βοιωτίας)

2) Εύδημος (15ος διαγωνισμός) (Παράρτημα Ε.Μ.Ε. Δωδεκανήσου)  - Απαντήσεις

3) Η Υπατία (Παράρτημα Ημαθίας)

4) "Ο Θαλής για την Α΄" από το παράρτημα της ΕΜΕ Μαγνησίας εκφωνήσεις - απαντήσεις