Έχετε σκεφτεί τη διαδρομή που κάνει μια πετυχημένη άσκηση από το σημείο που ξεκινάει από το δημιουργό μέχρι να κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο και στα εμπορικά βοηθήματα;
Επίσης, μπορείτε να φανταστείτε ποια μπορεί να είναι αυτή η
άσκηση που έκανε το γύρο των βοηθημάτων, προτάθηκε σε διαγωνισμούς και
κυκλοφορεί ευρέως στο διαδίκτυο;
Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
.....................................................................................................................
Η άσκηση της Γ΄ Λυκείου του Ηλία Ζωβοΐλη εμφανίζεται για πρώτη φορά στο περιοδικό «Απολλώνιος» (έκδοση του παραρτήματος της Ε.Μ.Ε. της
Ημαθίας) το 2004, όπως βλέπετε στις παρακάτω φωτογραφίες.
(Προσοχή: Δεν είναι f ' (1) αλλά f (1) στην ανισότητα. Και στο δεύτερο ερώτημα είναι η εξίσωση "f(x) = 0" και όχι "f(0) = 0 ". Ήταν τυπογραφικά λάθη που είχαν διευκρινιστεί εξ' αρχής από τον δημιουργό)
Δείτε την πρωτότυπη άσκηση του Ηλία Ζωβοΐλη έτσι όπως την εμπνεύστηκε (ενδεχομένως από μελέτη κάποιων παλαιότερων μαθηματικών συγγραμμάτων).
Από τότε ξεκίνησε η διαδρομή της άσκησης!
Τα βοηθήματα που
κυκλοφόρησαν και πήραν την ιδέα είναι:
1) Το 2005 κυκλοφορεί στο βοήθημα του Χριστόφορου
Αχτσαλωτίδη.
2) Τις επόμενες προσεχείς χρονιές, περίπου το 2006 με
2007, κυκλοφορεί στο βιβλίο του Γκατζούλη.
3) Στη συνέχεια, το 2010 προτάθηκε στο μαθηματικό
διαγωνισμό Βασίλη Ξανθόπουλο ( διαγωνισμός μαθηματικών και φυσικής,
που διεξάγεται ανελλιπώς από το 1992 μέχρι και σήμερα στη μνήμη του
δολοφονηθέντος Δραμινού καθηγητή και επιστήμονα Βασίλη Ξανθόπουλου
(8/4/1951-27/11/1990).
4) Ακόμα, το 2012 βλέπουμε την άσκηση στα αντίστοιχα
θέματα της Ε.Μ.Ε. (2012).
5) Τα επόμενα έτη κυκλοφορεί στο βιβλίο του Χρήστου Πατήλα,
όπως και στο επαναληπτικό του βιβλίο, που προς τιμήν του
συγγραφέα, αναφέρει στην υποσημείωση την πηγή της άσκησης.
6) Το 2014 την βλέπουμε την άσκηση και στο βιβλίο της
Ελληνοεκδοτικής «Ζανταρίδης -Ραϊκόφτσαλης – Μαυροφρίδης».
7) Η άσκηση δεν απουσιάζει και από τα βιβλία του Βασίλη Παπαδάκη (μέχρι και στην τελευταία έκδοση)!
8) Τέλος, η άσκηση βρίσκεται και στις σημειώσεις των
ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Αυγουλέα – Λιναρδάτου και σε σημειώσεις
στο διαδίκτυο κ.ο.κ.
Συμπέρασμα: Από αυτή τη διαδρομή η άσκηση απουσίαζε από το lisari και για "τιμωρία" μας της κάνουμε ιδιαίτερη αναφορά!
Προς αποφυγή των παρεξηγήσεων: Αξίζει να σημειωθεί ότι η λογική της άσκησης μπορεί να προϋπήρχε και σε παλαιότερα βιβλία, δεν το γνωρίζω και δεν νομίζω να είναι εφικτό να ανακαλύψω την πρώτη πηγή - έμπνευση της άσκησης, εστίασα όμως στη διαδρομή μιας άσκησης που γίνεται από βιβλίο σε βιβλίο με αρχή αφετηρίας το σημείο που μου υπέδειξε ο δημιουργός της.
Η καταγραφή της διαδρομής μεταξύ των βοηθημάτων δεν γίνεται με σκωπτικό τρόπο, το εναντίον, επιθυμεί να αναδείξει όλα τα βήματα που γίνεται κατά την επεξεργασία - ζύμωσης μιας ιδέας που έχει δημοσιευτεί - αναρτηθεί.
Όσα βοηθήματα αναφέρθηκαν αποτελούνται από καταξιωμένους συγγραφείς με αναγνωρισμένο έργο που προφανώς στη βιβλιογραφία τους αναφέρεται η πηγή της άσκησης και η αναφορά τους δεν επιρρίπτει καμία ευθύνη ή δόλο.
________________________________________________
Ως καθηγητής, συγγραφέας και κατασκευαστής ασκήσεων σας
προτείνω να αναγράφετε σε κάθε φυλλάδιο, σημειώσεις, βιβλία κτλ. που
χρησιμοποιείτε και δίνετε στους μαθητές σας την πηγή της άσκησης. Είναι η
επιβράβευση του δημιουργού.
Ο δημιουργός νιώθει περήφανος όταν αντικρύζει την άσκησή του
στα εμπορικά βιβλία, σε διαγωνισμούς, στο διαδίκτυο! Νιώθει ευτυχής και θα
προσπαθήσει να κατασκευάσει στην πορεία περισσότερες και καλύτερες ασκήσεις.
Με την κοινοποίησή σας δίνετε bonus – ώθηση σε όσους
εργάζονται και προσφέρουν δημόσια υλικό. Του επιτρέπετε να λάβουν την
«αποζημίωσή» τους για τον χρόνο που έχουν δαπανήσει για να τη κατασκευή των
ασκήσεων - φυλλαδίων.
Μπορεί για εσάς να μην λέει τίποτα αυτή η αναφορά, όμως για
τον κατασκευαστή είναι ο κύριος λόγος που τη διακινεί! Οι ασκήσεις του είναι
πνευματικά παιδιά του και μας τις προσφέρει αφιλοκερδώς!
Σκεφτείτε, αν σε κάθε φυλλάδιο που έχει ένα όνομα σβήνετε τα
διακριτικά, τότε αρχικά οικειοποιήστε ένα αρχείο που δεν σας ανήκει και κατά
δεύτερον στην εποχή του διαδικτύου όλοι θα το αναγνωρίσουν!
Δεν θα αναφερθώ στα πνευματικά δικαιώματα του δημιουργού
γιατί είναι μια άλλη συζήτηση και δεν θέλω να την οδηγήσω προς αυτή την
κατεύθυνση. Θέλω όλοι να νιώσουμε τιμή να αναφέρουμε την πηγή και όχι
υποχρέωση.
Όταν γράφω την πηγή της άσκησης αυτόματα εγώ δεν νιώθω
υπεύθυνος αν κάτι πάει στραβά με την άσκηση ή το φυλλάδιο! Ο υπεύθυνος είναι
άλλος!
Δεν θέλω να αναφέρω για τα κακώς κείμενα που έχουν υπό πέσει
στην αντίληψή μου όλα αυτά τα χρόνια (και δυστυχώς δεν είναι λίγα) αλλά τις
περιπτώσεις που είναι άξιες προς αναφορά.
Περιστατικό 1ο
Δίνω στο 1ο ΓΕΛ Πετρούπολης ένα διαγνωστικό τεστ στους
μαθητές της Α΄ Λυκείου (δημιουργία lisari team). Προφανώς το είχα αναρτήσει στο διαδίκτυο πριν λίγες μέρες.
Το παίρνει μια μαθήτρια και μου λέει:
«… κύριε να το ξανά κάνω;».
Τι ρωτάω τι εννοείς;
- «Το έκανα χθες στο
Φροντιστήριο! Ήταν ακριβώς το ίδιο! Με τα εξώφυλλα και τα λογότυπα!»
Σε αυτή την περίπτωση μόνο συγχαρητήρια μπορούμε να
αποδώσουμε στο Φροντιστήριο που δεν αλλοίωσε τα χαρακτηριστικά του
διαγωνίσματος και δεν το πρόσφερε ως δική τους δημιουργία.
Περιστατικό 2ο
Στο 1ο ΓΕΛ Ν. Ψυχικού οι συνάδελφοι καθηγητές έδιναν τα
διαγωνίσματα του Ιωάννη Σαράφη από την Ελληνογαλλική Σχολή Καλαμαρί στους
μαθητές της Γ Λυκείου. Προφανώς χωρίς να παραποιήσουν κάτι από το διαγώνισμα.
Δεν ένιωθαν «λιγότεροι» που δεν αναγράφεται το όνομά τους.
Περιστατικό 3ο
Στο 1ο ΓΕΛ Πετρούπολης όταν πήγα διαπίστωσα ότι είχαν
σημειώσεις στην Άλγεβρα. Όταν άνοιξα είδα δικά μου φυλλάδια!! Στο τέλος έγραφε
την πηγή των σημειώσεων.
Περιστατικό νιοστό
Και κάτι τελευταίο: Αρκετοί μαθητές μου με ρωτούν:
«κύριε; Ποιος είναι
αυτός ο Νίκος Ράπτης που γράφετε στις σημειώσεις;»
Ποιος είναι ο γεωμετρικός τόπος όλων αυτών; Λέμε ένα μπράβο
σε όποιον προσφέρει και προσπαθεί να μας διευκολύνει στο εκπαιδευτικό μας έργο.