Στηρίξτε το έργο μας!

Πέμπτη 22 Ιουλίου 2010

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι ΠΕ:03

Οι 47 Σχολικοί Σύμβουλοι ΠΕ:03 σύμφωνα με τα στοιχεία της ΠΕΣΣ είναι:


1.     ΑΓΡΑΦΙΩΤΟΥ    ΞΑΝΘΙΠΠΗ    Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ    ΒΕΡΟΙΑ
2.     ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ    ΣΜΑΡΩ    ΑΝ. ΜΑΚ. & ΘΡΑΚΗΣ  ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
3.     ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΣ    ΗΛΙΑΣ    ΣΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ    ΛΑΜΙΑ
4.     ΑΦΡΑΤΗΣ     ΓΕΩΡΓΙΟΣ    ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ    ΠΥΡΓΟΣ
5.     ΒΑΣΑΚΟΣ    ΘΩΜΑΣ    Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ    ΚΙΛΚΙΣ
6.     ΒΑΣΙΛΑΣ    ΝΙΚΟΛΑΟΣ    ΑΤΤΙΚΗΣ    ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ
7.     ΒΕΡΓΙΔΗΣ    ΘΕΟΔΩΡΟΣ    ΑΝ. ΜΑΚ. & ΘΡΑΚΗΣ    ΚΑΒΑΛΑ
8.     ΒΕΡΥΚΙΟΣ    ΠΕΤΡΟΣ    ΑΤΤΙΚΗΣ    ΓΕΡΑΚΑΣ
9.     ΒΛΑΧΟΣ    ΙΩΑΝΝΗΣ    ΗΠΕΙΡΟΥ    ΙΩΑΝΝΙΝΑ
10.  ΓΑΡΔΕΛΗ    ΣΟΦΙΑ    ΣΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ    ΧΑΛΚΙΔΑ
11.   ΓΚΙΝΗΣ    ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ    ΑΤΤΙΚΗΣ    Β' ΑΘΗΝΑΣ
12.   ΔΗΜΑΡΑΚΗΣ    ΙΩΑΝΝΗΣ    ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ    ΚΟΡΙΝΘΟΣ
13.  ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΥ    ΕΛΕΝΗ    Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ    ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
14.  ΔΟΡΤΣΙΟΣ    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ    ΔΥΤ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ    ΚΟΖΑΝΗ
15.  ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ    ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ    Β. ΑΙΓΑΙΟΥ    ΜΥΤΙΛΗΝΗ
16.    ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ    ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ    ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ    ΤΡΙΠΟΛΗ
17.    ΚΑΖΟΥΡΑΣ    ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ    ΚΡΗΤΗΣ    ΧΑΝΙΑ
18.   ΚΑΜΠΑΝΗ-ΠΟΤΟΥΡΙΔΟΥ    ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ    ΑΤΤΙΚΗΣ    ΑΙΓΑΛΕΩ
19.    ΚΑΝΕΛΛΟΣ    ΙΩΑΝΝΗΣ    ΚΡΗΤΗΣ    ΗΡΑΚΛΕΙΟ
20.    ΚΑΤΣΙΑΡΗΣ    ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ    Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ    ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
21.     ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗΣ    ΙΩΑΝΝΗΣ    Ν. ΑΙΓΑΙΟΥ    ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ
22.     ΚΟΡΔΑΚΗ    ΜΑΡΙΑ    ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ    ΠΑΤΡΑ
23.      ΚΟΥΦΟΣ    ΘΕΟΔΩΡΟΣ    Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ    ΚΑΤΕΡΙΝΗ
24.       ΛΟΥΒΗΣ    ΗΛΙΑΣ    Ν. ΑΙΓΑΙΟΥ    ΡΟΔΟΣ
25.      ΜΑΝΩΛΟΠΟΥΛΟΣ    ΜΙΧΑΗΛ    ΣΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ    ΛΙΒΑΔΕΙΑ
26.     ΜΕΛΕΤΗ – ΚΛΟΥΒΑΤΟΥ    ΒΑΣΙΛΙΚΗ     ΑΤΤΙΚΗΣ    ΕΛΕΥΣΙΝΑ
27.     ΜΗΛΙΩΝΗΣ    ΧΡΙΣΤΟΣ    ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ    ΚΑΛΑΜΑΤΑ
28.    ΜΗΤΡΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ    ΑΓΓΕΛΙΚΗ    ΑΤΤΙΚΗΣ    ΑΘΗΝΑ
29.    ΜΠΑΡΑΛΟΣ    ΓΕΩΡΓΙΟΣ    ΑΤΤΙΚΗΣ    ΠΕΙΡΑΙΑΣ
30.      ΜΠΙΤΣΗΣ    ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ    ΑΝ. ΜΑΚ. & ΘΡΑΚΗΣ    ΚΟΜΟΤΗΝΗ
31.   ΜΠΟΥΝΑΚΗΣ    ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ    ΚΡΗΤΗΣ    ΗΡΑΚΛΕΙΟ
32.    ΝΑΚΟΣ    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ    ΗΠΕΙΡΟΥ    ΠΡΕΒΕΖΑ
33.   ΝΤΡΙΖΟΣ    ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ    ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ    ΤΡΙΚΑΛΑ
34.     ΠΑΠΑΒΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ    ΣΩΖΩΝ    ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ    ΚΕΡΚΥΡΑ
35.     ΠΙΤΕΡΗ    ΣΟΦΙΑ    ΑΤΤΙΚΗΣ    Β' ΑΘΗΝΑΣ
36.      ΠΡΙΜΕΡΑΚΗΣ    ΓΕΩΡΓΙΟΣ    Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ    ΣΕΡΡΕΣ
37.    ΣΑΛΙΧΟΣ    ΜΙΧΑΗΛ    ΑΤΤΙΚΗΣ    ΠΕΙΡΑΙΑΣ
38.   ΣΟΥΡΛΑΣ    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ    Β. ΑΙΓΑΙΟΥ    ΣΑΜΟΣ
39.  ΣΤΑΤΕΡΑΣ    ΧΡΗΣΤΟΣ    ΑΤΤΙΚΗΣ    ΑΘΗΝΑ
40.    ΣΤΑΦΥΛΙΔΟΥ    ΣΤΑΜΑΤΙΑ    Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ    ΠΟΛΥΓΥΡΟΣ
41.   ΤΖΟΥΜΑΣ    ΜΙΧΑΗΛ    ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ    ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ
42.   ΤΟΥΜΑΣΗΣ    ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ    ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ    ΠΑΤΡΑ
43.      ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ    ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ    ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ    ΛΑΡΙΣΑ
44.     ΤΣΩΝΗΣ    ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ    ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ    ΒΟΛΟΣ
45.    ΦΕΡΕΝΤΙΝΟΣ    ΣΠΥΡΙΔΩΝ    ΑΤΤΙΚΗΣ    ΑΙΓΑΛΕΩ
46.   ΧΑΛΚΟΥ    ΜΑΡΙΑ    ΑΤΤΙΚΗΣ    ΑΘΗΝΑ
47.   ΧΡΥΣΟΒΕΡΓΗΣ    ΜΙΧΑΗΛ    ΑΤΤΙΚΗΣ    ΑΘΗΝΑ

Σημειώσεις:
1. Όποιος Σχολικός Σύμβουλος (Σ.Σ.) ΠΕ:03 έχει ιστοσελίδα και ενδιαφέρεται να φαίνεται στο blog μου, μπορεί με ένα προσωπικό μήνυμα στο mac190604@gmail.com να μου το γνωστοποιεί και εγώ με την σειρά μου θα την αναρτώ στα site των Σχολικών Συμβούλων ΠΕ:03.
   Με αυτό τον τρόπο βοηθάμε στη καλύτερη ενημέρωση των Εκπαιδευτικών.
2.  Επειδή γνωρίζω την δουλειά πολλών Σ.Σ., προτείνω στους συναδέλφους (κυρίως νέους) να αναζητούν και να ζητάνε το υλικό που έχουν διαθέσιμο, έχω δει καταπληκτικές δουλειές που μπορεί να μας βοηθήσει στο έργο μας μέσα στην τάξη.


Θέματα ΚΕΕ Λυκείου, για τον μαθητή και τον καθηγητή

Τα βιβλία του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας (ΚΕΕ) για την αξιολόγηση των μαθητών



Μαθηματικά και GPS

Τα μαθηματικά στο Global Positioning System (GPS)

Για να ξεφύγουμε λίγο από την παράνοια των θεωρητικών μαθηματικών, από τα 1 + 1 = 0 και από την ισοδυναμία ή όχι δυο απειροσυνόλων, ας μιλήσουμε για κάτι πρακτικό και εφαρμόσιμο, βλέποντας πως τα μαθηματικά χρησιμεύουν στην τεχνολογία.


Το σύστημα GPS
Είναι γνωστό ότι τα διάφορα ηλεκτρονικά μέσα, και κυρίως οι διάφοροι δορυφόροι που περιφέρονται γύρω από τη Γη χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, και για τον εντοπισμό διαφόρων αντικειμένων ή και ανθρώπων πάνω στην επιφάνεια της Γης. Η διαδικασία είναι γνωστή σας GPS (Global Positioning System), και χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο για στρατιωτικούς σκοπούς.
Οι 24 δορυφόροι, που χρησιμοποιούνται για το σύστημα GPS, τέθηκαν σε τροχιά γύρω από τη Γη σε ύψος 20000 χιλιομέτρων από την επιφάνειά της, κατά το χρονικό διάστημα από το 1978 έως το 1994. Εκτελούν δυο πλήρεις περιστροφές σε λιγότερο από 24 ώρες, και κινούνται με ταχύτητα περίπου 11000 χιλιόμετρα την ώρα. Σαν κινητήριο δύναμη έχουν την ηλιακή ενέργεια, χωρίς να τους λείπει η εφεδρική μπαταρία σε περίπτωση έκλειψης ηλίου. Τα επίπεδα των τροχιών των δορυφόρων έχουν επιλεγεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε ανά πάσα στιγμή να είναι ορατοί τουλάχιστον πέντε έως οκτώ δορυφόροι από κάθε σημείο της επιφάνειας της Γης.


Για να γίνει κατανοητό το σύστημα GPS, υποθέτουμε ότι έχουμε ένα σύστημα συντεταγμένων Οxyz, του οποίου η αρχή Ο βρίσκεται στο κέντρο της Γης, και ο άξονας Οz περνά από το Βόρειο Πόλο. Υποθέτουμε επίσης, ότι η μονάδα μήκους είναι η ακτίνα της Γης, και ότι ο χρόνος μετράται σε εκατοστά του δευτερολέπτου από τα μεσάνυχτα.
Έστω ότι ένα πλοίο βρίσκεται σε κάποιο άγνωστο σημείο της επιφάνειας της Γης, του οποίου οι συντεταγμένες είναι (x,y,z) που πρέπει να προσδιορίσουμε. Το γεγονός ότι η μονάδα μήκους είναι η ακτίνα της Γης σημαίνει ότι, οι συντεταγμένες (x,y,z) κάθε σημείου της επιφανείας της Γης ικανοποιούν τη σχέση
 x^2 + y^2 + z^2 = 1
Η απόσταση του πλοίου από ένα δορυφόρο προσδιορίζεται, αν ο δορυφόρος στείλει ένα σήμα στο πλοίο. Το σήμα κινείται με την ταχύτητα του φωτός, που είναι περίπου 0,469(t-to).
Aν ο δορυφόρος στείλει ταυτόχρονα και τις συντεταγμένες του (Xo,Yo,Zo), τότε η απόσταση του δορυφόρου από το πλοίο θα δίνεται και από τη σχέση
 d = \sqrt{(x-xo)^2 + 
(y-yo)^2 + (z-zo)^2}
Από τις δυο τελευταίες σχέσεις προκύπτει η εξίσωση
 (x-xo)^2 + (y-yo)^2 + 
(z-zo)^2 = [0,469(t-to)]^2
η οποία, μετά τη στρογγυλοποίηση σε τρία δεκαδικά ψηφία μας δίνει
 (x-xo)^2 + (y-yo)^2 + 
(z-zo)^2 =0,22 (t-to)^2
Από την εξίσωση αυτή ο δορυφόρος γνωρίζει τη θέση του και το χρόνο αποστολής του σήματος, δηλαδή γνωρίζει τα Xo, Yo, Zo, to. Επομένως έχουμε 4 αγνώστους x,y,z,t. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο χρειαζόμαστε μετρήσεις από 4 διαφορετικούς δορυφόρους για να προσδιορίσουμε τη θέση (x,y,z) του πλοίου.
Οι εξισώσεις που προκύπτουν λύνονται με μεθόδους γραμμικής άλγεβρας, ένας από τους πιο εφαρμόσιμους κλάδους των μαθηματικών. Σίγουρα υπάρχουν και άλλες μέθοδοι, πολλές περισσότερο αποτελεσματικές, αλλά πάντα μαθηματικές!

Τετάρτη 21 Ιουλίου 2010

Η σχέση Πλάτωνα και Αριστοτέλη με τα Μαθηματικά

Η σχέση Πλάτωνα και Αριστοτέλη με τα Μαθηματικά

Τα μαθηματικά και η φιλοσοφία γεννήθηκαν στην αρχαία Ελλάδα, ως αποτέλεσμα της αγάπης των αρχαίων ελλήνων στην ακριβολόγηση και την απόδειξη. Μια ιστορική επομένως ανασκόπηση της φιλοσοφίας των μαθηματικών είναι φυσιολογικό να αρχίζει από εκεί.
Σύμφωνα με τον Thomas Kuhn για να κατανοήσουμε παλαιότερες εργασίες οφείλουμε να ξεχάσουμε την τρέχουσα επιστήμη και να εμβαπτισθούμε στην ανατραπείσα θεωρία, της οποίας τμήματα είναι οι προαναφερθείσες εργασίες.Ένας όμως σύγχρονος μαθηματικός δεν χρειάζεται να αναδιοργανώσει τη σκέψη του για να μελετήσει τα Στοιχεία του Ευκλείδη, τα οποία μοιάζουν με τις σύγχρονες εργασίες. Σήμερα είναι παραδεκτό πως τα Στοιχεία είναι το αποτέλεσμα μιας διαδικασίας που ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της ζωής του Πλάτωνα.Ο Κόσμος του Είναι είναι μια σύντομη περιγραφή της θεωρίας των Ιδεών του Πλάτωνα. Έχουμε πχ εικόνες του ωραίου' παρόλα αυτά τίποτα δεν είναι απολύτως ωραίο. Ο υλικός κόσμος έχει ψεγάδια. Υπάρχει όμως ο κόσμος των Μορφών (Ιδεών), αιώνιος και αναλλοίωτος στον οποίο υπάρχει η «όντως Ομορφιά», η «Όντως Δικαιοσύνη» κλπ. Οι ιδέες είναι οντολογικά υπαρκτές, όχι νοητικά κατασκευάσματα.

Έτσι ο Πλάτων δεν θα συμφωνούσε με την άποψη ότι η ομορφιά ή δικαιοσύνη κλπ βρίσκονται στο τρόπο που βλέπει κανείς τα πράγματα. Ο φυσικός κόσμος ονομάζεται κόσμος του γίγνεσθαι, γιατί υπόκειται σε αλλαγή και στη φθορά, κατανοείται δε με τις αισθήσεις.
Πώς κατά τον Πλάτωνα αντιλαμβανόμαστε τις Μορφές, δηλ. ποια είναι η επιστημολογία του; Τις αντιλαμβανόμαστε μέσω της νόησης. Στον έργο του «Μένων», ο Πλάτωνας υποστηρίζει ότι η «μάθηση» στην πραγματικότητα είναι ανάμνηση από τη ζωή της ψυχής στον κόσμο της Αληθείας, πριν εισέλθει στο σώμα.Τα μαθηματικά κατά τον Πλάτωνα είναι ένα μέσο για να εξυψωθεί το πνεύμα πέρα από τον υλικό κόσμο στον αιώνιο κόσμο του Είναι.

Ο Πλάτωνας για τα Μαθηματικά
Η γεωμετρία αποτελεί κατά τον Πλάτωνα ένα παράδειγμα του κόσμου των Ιδεών και της σχέσης του με τον φυσικό κόσμο. Ο τελευταίος δεν περιέχει τέλειους κύκλους ευθείες ή σημεία, σε αντίθεση με τον πρώτο. Τα γεωμετρικά αντικείμενα ως αιώνια και αναλλοίωτα δεν υπάρχουν στον φυσικό κόσμο. Τοιουτοτρόπως τα θεωρήματα της γεωμετρίας είναι αντικειμενικά αληθή ανεξάρτητα από τον νου την γλώσσα, ή άλλα χαρακτηριστικά του
μαθηματικού. Πρόκειται για ένα ρεαλισμό ως προς την τιμή αληθείας, που φθάνει μέχρι τον ρεαλισμό στην οντολογία.

Η γεωμετρική γνώση αποκτάται με καθαρή σκέψη, ή με ανάμνηση της ψυχής από την ύπαρξή της στον κόσμο του Είναι, πριν εισέλθει στο σώμα.
Η δυναμική γλώσσα στη γεωμετρία (πχ
κατασκευές) έφερε σε δύσκολη θέση πολλούς από την Ακαδημία του Πλάτωνα, αφού δεν συμβιβάζεται με το αναλλοίωτο και αιώνιο των γεωμετρικών αντικειμένων.
Το γεωμετρικό σχήμα κατά τον Πλάτωνα βοηθά τον νου να συλλάβει τον αιώνιο και αναλλοίωτο κόσμο της γεωμετρίας. Πώς γίνεται όμως αυτό αφού ο κόσμος του Είναι είναι προσεγγίσιμος μόνο μέσω του νου και όχι των αισθήσεων;
Οι συνεχιστές των θεωριών του Πλάτωνα, αν και εγκατέλειψαν κάποιες μυστικιστικές απόψεις του σχετικά με την επιστημολογία. Διατήρησαν όμως, την άποψη ότι η γεωμετρική γνώση είναι a priori, ανεξάρτητη από την αισθητηριακή εμπειρία. Ένα εγειρόμενο ερώτημα που ζητά απάντηση είναι το πώς η γεωμετρία έχει εφαρμογές στο φυσικό κόσμο.
Τις ίδιες απόψεις του ρεαλισμού ως προς την τιμή αληθείας, και ως προς την οντολογία έχει ο Πλάτων και για την αριθμητική και την άλγεβρα. Ισχύουν προσεγγιστικά στο φυσικό κόσμο, ενώ ισχύουν ακριβώς και αυστηρώς στον κόσμο του Είναι.
Η θεωρία των αριθμών στη αρχαία Ελλάδα ονομαζόταν αριθμητική, ενώ η πρακτική αριθμητική λογιστική. Και η λογιστική και η αριθμητική κατά τον Πλάτωνα ανήκουν στον κόσμο των Ιδεών. Η αριθμητική ασχολείται με τους φυσικούς αριθμούς και η λογιστική ασχολείται με την σχέση μεταξύ των αριθμών. Και οι δύο βοηθούν το πνεύμα να συλλάβει τη φύση του αριθμού καθεαυτή.

Ο Σωκράτης και Πλάτωνας για τα Μαθηματικά
Ο Πλάτωνας θαύμαζε τα επιτεύγματα των μαθηματικών. Δεν ήταν όμως ίδια η στάση του
Σωκράτη. Ο Σωκράτης ενδιαφερόταν για την πολιτική και ηθική και όχι για την επιστήμη. Συζητούσε με τον καθένα που ήθελε και αυτό το έπραττε σε καθημερινή βάση. Στη συζήτηση προχωρούσε προσεκτικά, εκμαιεύοντας το πιστεύω του συνομιλητή του και κατόπιν προχωρούσε σε απροσδόκητες και ανεπιθύμητες συνέπειες αυτού του πιστεύω. Η όλη συζήτηση βοηθούσε στο ξεκαθάρισμα των αντιλήψεων.
Αντίθετα ο ώριμος Πλάτων, ενδιαφέρεται για τα μαθηματικά και διατείνεται ότι είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να μάθει κάποιος, αφού είναι χρήσιμα σε όλες τις τέχνες, αλλά και σε κάθε μορφή γνώσης και διανοητικής λειτουργίας. Υποστήριζε ότι με τα μαθηματικά μπορούσε να περάσει κάποιος την πύλη που οδηγεί στο όντως Είναι. Με τα μαθηματικά οι άρχοντες θα περάσουν από τον κόσμο του γίγνεσθαι στον κόσμο του Είναι. Γι' αυτό συνιστούσε πολύχρονη μελέτη των μαθηματικών, των οποίων η γνώση αποτελεί προϋπόθεση για την ενασχόληση με την φιλοσοφία.
Ο Πλάτωνας δεν πιστεύει ότι η φιλοσοφία είναι για τον οποιονδήποτε. Στην ιδανική του πολιτεία, ελάχιστοι συμμετέχουν στον φιλοσοφικό στοχασμό, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία παίρνει τις οδηγίες από αυτούς, κοιτώντας την δουλειά της. Έφθανε στο σημείο να υποστηρίξει ότι η φιλοσοφία είναι ακόμη και επικίνδυνη για τις μάζες.
Τα μαθηματικά προχωρούν με την μέθοδο της αποδείξεως, ενώ η Σωκρατική μεθοδολογία προχωρά με την μέθοδο της δοκιμής και του λάθους. Έτσι, με το πέρασμα του χρόνου η μέθοδος του Σωκράτη εγκαταλείπεται από τον Πλάτωνα, ο οποίος θέλγεται από την χωρίς περιπλοκές μαθηματική μεθοδολογία, την οποία θέλει να εφαρμόσει σε όλη την γνώση. Μετά τις σπουδές στα μαθηματικά και την φιλοσοφία κάποιοι θα συναντήσουν και κατανοήσουν τις Μορφές, ανεξάρτητα από παραδείγματα του υλικού κόσμου, φθάνοντας σε μη υποθετικές πρώτες αρχές.

Αριστοτέλης, ο Αντίπαλος του Πλάτωνα

Οι θέσεις του Αριστοτέλη για τα μαθηματικά είναι κυρίως μια πολεμική των θέσεων του Πλάτωνα. Η φιλοσοφία του Αριστοτέλη
περιέχει σπέρματα εμπειρισμού.
Ο Αριστοτέλης απέρριπτε τον κόσμο του Είναι. Δεχόταν όμως την ύπαρξη των Μορφών όχι όμως ως μέλη κάποιου ξεχωριστού κόσμου. Η Ομορφιά για παράδειγμα είναι το κοινό που υπάρχει στα όμορφα αντικείμενα, όταν όμως αυτά
καταστραφούν παύει να υπάρχει και η
Ομορφιά. Ο Αριστοτέλης δίνει σημασία όχι στο ερώτημα αν υπάρχουν τα μαθηματικά
αντικείμενα, αλλά με ποιο τρόπο υπάρχουν. Γιατί χρειαζόμαστε τα μαθηματικά αντικείμενα και σε ποιου πράγματος την εξήγηση βοηθούν; Όσον αφορά στην ύπαρξη των μαθηματικών αντικειμένων, αυτά ενυπάρχουν στα αισθητά αντικείμενα και όχι έξω από αυτά. Φαίνεται πως ο Αριστοτέλης υπονοούσε κάποια νοητική ικανότητα αφαίρεσης, με τη βοήθεια της οποίας για παράδειγμα αν επικεντρωθούμε στην επιφάνεια μιας από τις πλευρές ενός κύβου από πάγο, αποκτούμε την έννοια του επιπέδου. Αντίστοιχα οι φυσικοί αριθμοί κατακτώνται μέσω αφαιρέσεως, από συλλογές φυσικών αντικειμένων. Αυτό που μένει είναι μια εξήγηση της λειτουργίας της
αφαίρεσης.
Η αφαίρεση έτσι όπως τουλάχιστον την χρησιμοποιεί ο Αριστοτέλης έχει επικριθεί αρκετά συχνά, όπως τον 20ο αιώνα από τον λογικολόγο Gottlob Frege.
Μια δεύτερη ερμηνεία των θέσεων του Αριστοτέλη απορρίπτει την οντολογική αφαίρεση. Αν παραλείψουμε κάποιες ιδιότητες πχ μιας σφαίρας από ορείχαλκο, για να μελετήσουμε κάποιες ιδιότητες της σφαίρας δεν δημιουργούμε κάποιο καινούργιο αντικείμενο, μελετάμε συγκεκριμένες όψεις αυτού του φυσικού αντικειμένου. Παρόλα αυτά ο Αριστοτέλης θεωρούσε αβλαβές να προσποιηθούμε ότι το γεωμετρικό στερεό σφαίρα είναι ένα ξεχωριστό αντικείμενο.

Τελικά κατά τον Αριστοτέλη ο μαθηματικός μελετά πραγματικές ιδιότητες πραγματικών φυσικών αντικειμένων, δεν υπάρχουν δύο κόσμοι ο φυσικός και ο μαθηματικός.
Μια άλλη διαφορά μεταξύ Αριστοτέλη και Πλάτωνα είναι ότι για τον πρώτο έχει νόημα η δυναμική γλώσσα της γεωμετρίας αφού η μετακίνηση ο τετραγωνισμός η επίθεση η
πρόσθεση κλπ αφορά φυσικά αντικείμενα.
Υπάρχει και η άποψη πως η συνεχής αφαίρεση από τα πραγματικά αντικείμενα, όπως η αφαίρεση των ατελειών αλλά και του υλικού από το οποίο αποτελούνται, οδηγούν από την
πίσω πόρτα σε ένα κόσμο ιδεών σαν και αυτό του Πλάτωνα.

Συμπεράσματα

Η μεγάλη σημασία που δίνεται στον Πλάτωνα είναι δικαιολογημένη. Κατά τον Gödel ο πλατωνισμός είναι η μόνη ολοκληρωμένη απάντηση στο μεταφυσικό πρόβλημα της ύπαρξης ή μη των μαθηματικών οντοτήτων. Από ψυχολογική άποψη ο πλατωνισμός είναι κοντύτερα στον μαθηματικό, παρά σε οποιονδήποτε άλλο επιστήμονα των φυσικών επιστημών, αφού το αντικείμενο του πρώτου δεν έχει τον υλικό χαρακτήρα των υπό εξέταση αντικειμένων των δευτέρων.
Τέλος υπάρχει μια αισθητή διαφορά στην αντιμετώπιση των μαθηματικών από τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη. Ο Αριστοτέλης σε αντίθεση με τον Πλάτωνα πίστευε ότι τα μαθηματικά δεν έχουν ηθικό περιεχόμενο, γιατί δεν αναφέρονται σε πράξεις που γίνονται με ελεύθερη επιλογή.

Μιχαήλ Μανωλόπουλος
Σχ. Σύμβουλος ΠΕ: 03

Πλήρες το κείμενο το διαβάζεται εδώ

Το παραπάνω άρθρο το βρήκαμε στην ιστοσελίδα, http://filosofiatheoritikis.blogspot.com/2010/07/blog-post_21.html που αναρτήθηκε από την Σοφία Κανιάκα.

Συμπερασματική λογική


Το διάβασα στο demelene.blogspot.com και μου άρεσε η συνεπεγωγική, συμπερασματική, επαγωγική λογική,  παρακολουθήστε την, αξίζει!!

Πρόταση 1. Περί έρωτα

Έξυπνος άνδρας + έξυπνη γυναίκα = ειδύλλιο
Έξυπνος άνδρας + χαζή γυναίκα = δεσμός
Χαζός άνδρας + έξυπνη γυναίκα = γάμος
Χαζός άνδρας + χαζή γυναίκα = εγκυμοσύνη

Πρόταση 2.  Περί εργασίας
Έξυπνο αφεντικό + έξυπνος υπάλληλος = προκοπή
Έξυπνο αφεντικό + χαζός υπάλληλος = παραγωγή
Χαζό αφεντικό + έξυπνος υπάλληλος = προαγωγή
Χαζό αφεντικό + χαζός υπάλληλος = υπερωρίες

Πρόταση 3. Περί αγοράς
Ένας άνδρας πληρώνει 2 ευρώ για
ένα αντικείμενο που χρειάζεται και κοστίζει 1 ευρώ.
Μια γυναίκα πληρώνει 1 ευρώ για
ένα αντικείμενο που δε χρειάζεται και κοστίζει 2 ευρώ.

Πόρισμα στις σχέσεις φύλων :
Μια γυναίκα ανησυχεί για το μέλλον μέχρι να βρει σύζυγο.
Ένας άντρας ποτέ δεν ανησυχεί για το μέλλον ,
παρά μόνο όταν βρει σύζυγο .

Γενίκευση :
Επιτυχημένος άνδρας είναι εκείνος που βγάζει, περισσότερα απ' όσα μπορεί να ξοδέψει η γυναίκα του. Επιτυχημένη γυναίκα είναι κάποια που μπορεί να βρει έναν τέτοιο άντρα!

Πρόταση 4. Περί ευτυχίας
Για να είσαι ευτυχισμένη μ' έναν άντρα, πρέπει να τον καταλαβαίνεις
πολύ και να τον αγαπάς λίγο.
Για να είσαι ευτυχισμένος με μια γυναίκα, πρέπει να την αγαπάς πολύ
και να μην προσπαθείς να την καταλάβεις καθόλου.

Πρόταση 5. Περί ανθεκτικότητας
Οι παντρεμένοι άντρες ζουν περισσότερο από τους ανύπαντρους , αλλά είναι πιο πρόθυμοι να πεθάνουν νωρίτερα!

Πρόταση 6. Περί αλλαγών
Μια γυναίκα παντρεύεται κάποιον ελπίζοντας πως θα τον αλλάξει , αλλά αυτός δεν αλλάζει .
Ένας άντρας παντρεύεται μια γυναίκα ελπίζοντας πως αυτή δε θ ' αλλάξει , αλλά , διάολε , αλλάζει !

Πρόταση 7. Περί διαλόγων
Μια γυναίκα έχει την τελευταία λέξη στον καυγά.

Γενίκευση : Ότι μιλήσει ένας άνδρας μετά την τελευταία λέξη της γυναίκας , είναι η αρχή ενός νέου καυγά .

Άσκηση:
Πώς μπορείτε να ταπώσετε αυτούς που θέλουν να σας παντρέψουν ;

Υπόδειξη {λίγο μακάβρια} :
Οι συγγενείς μου σε όποιο γάμο κι αν πήγαινα μου λέγανε : ' Έλα , τώρα η σειρά σου '. Σταμάτησαν να το κάνουν μόνο όταν εγώ άρχισα να τους λέω το ίδιο στις κηδείες ..

Αναλφάβητοι στα Ελληνικά και τα Μαθηματικά οι Κύπριοι μαθητές



Λευκωσία: Σχεδόν ένας στους δέκα μαθητές που αποφοίτησαν, φέτος, από το Δημοτικό κινδυνεύουν να παραμείνουν λειτουργικά αναλφάβητοι. Αυτό σημαίνει ότι εκατοντάδες παιδιά, έχουν σοβαρές πιθανότητες να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση (την Γ' Γυμνασίου) χωρίς να κατέχουν τις τρεις βασικές δεξιότητες αλφαβητισμού που είναι η ανάγνωση και η γραφή από τη μια και η αριθμητική από την άλλη.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που διεξήγαγε τη σχολική χρονιά 2009 - 2010 το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (ΚΕΕΑ), το ποσοστό των παιδιών με διαγνωσμένο πρόβλημα αλφαβητισμού στα Ελληνικά φτάνει το 9%. Αντίστοιχα, το ποσοστό των μαθητών με διαγνωσμένο πρόβλημα αλφαβητισμού στα Μαθηματικά φτάνει το 8%.

Με βάση τα στοιχεία που εξασφάλισε ο «Φ», σε πραγματικούς αριθμούς σημαίνει ότι συνολικά 792 μαθητές που θα φοιτήσουν τον προσεχή Σεπτέμβριο στην πρώτη τάξη του γυμνασιακού κύκλου δεν κατέχουν τις απαιτούμενες δεξιότητες στη γραφή και την ανάγνωση, ενώ 650 δεν έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις στην αριθμητική. Εάν σε αυτά τα παιδιά δεν παρασχεθεί η κατάλληλη στήριξη, τότε στα 15 τους χρόνια μπορεί να χαρακτηριστούν λειτουργικά αναλφάβητοι, που σημαίνει ότι οι επιδόσεις τους στα δύο κύρια μαθήματα του σχολείου θα είναι πιο κάτω από το επίπεδο της Β' τάξης του Δημοτικού.

Να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα της έρευνας αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του ΚΕΕΑ στην οποία έχουν πρόσβαση μόνο οι διευθυντές σχολείων με τη χρήση μυστικού κωδικού αριθμού. Ο στόχος είναι να ενημερωθούν για τα παιδιά που διατρέχουν κίνδυνο έτσι ώστε να μπορέσουν να τα εντάξουν σε προγράμματα στήριξης.

Της Χριστίνας Κυριακίδου στον "Φ" της Τετάρτης

Σημείωση: Δεν ξέρω αν το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό αλλά έχω γνωρίσει πολλούς Κύπριους που έχουν σπουδάσει στην Ελλάδα , Αγγλία, Αμερική και δεν διαπίστωσα κάτι ανάλογο όπως αναφέρει η συντάκτρια του "Φ", το εναντίον θα έλεγα, αλλά σεβαστή κάθε έρευνα και γι αυτό την παρουσιάζουμε.

Ελυσαν την... εξίσωση που τους οδήγησε σε ΜΙΤ και Κέιμπριτζ





Ελυσαν την... εξίσωση που τους οδήγησε σε ΜΙΤ και Κέιμπριτζ
21/07/2010 - 10:34
Ε. Ταρατόρης                        -                      Φ. Λογοθέτης
Δύο 18χρονοι με μαθηματικό μυαλό έγιναν δεκτοί από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου. Ο ένας μάλιστα πήρε και υποτροφία 44.362 δολαρίων
Στην «αγκαλιά» των καλύτερων πανεπιστημίων του κόσμου έστειλε δύο 18χρονους αποφοίτους λυκείου η διάκρισή τους στη Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα. Ο ένας μαθητής ονομάζεται Ευάγγελος Ταρατόρης και στο τέλος του Αυγούστου θα βρεθεί ανάμεσα στους πρωτοετείς φοιτητές του ΜΙΤ στη Βοστόνη, αφού αυτό το φημισμένο πανεπιστήμιο όχι μόνο τον δέχτηκε στην κοινότητά του, αλλά του έδωσε και υποτροφία της τάξης των 44.362 δολαρίων!
Ο άλλος λέγεται Φώτης Λογοθέτης και θα βρεθεί στο δεύτερο καλύτερο πανεπιστήμιο του κόσμου, στο Κέιμπριτζ, όπου θα σπουδάσει ηλεκτρολόγος μηχανικός ή ό,τι άλλο του... γυαλίσει.
Η ιστορία των δύο αγοριών έχει ως εξής: έλαβαν μέρος στην 51η Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα που έγινε στο Καζακστάν από 2 έως 14 Ιουλίου 2010 και πήραν αργυρά μετάλλια. Η Ελλάδα συμμετείχε μέσω της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας με ομάδα έξι μαθητών και όλοι οι μαθητές διακρίθηκαν. Κατόπιν αυτού, δεν ήταν δύσκολο τα δύο παιδιά να γίνουν δεκτά στα μεγάλα ξένα πανεπιστήμια σε ΗΠΑ και Μεγάλη Βρετανία, αφού αυτά τα ιδρύματα κυνηγούν τα ταλέντα και κάνουν τα αδύνατα δυνατά προκειμένου να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες των φοιτητών τους.
«Τα παιδιά αυτά αποτελούν εθνικό κεφάλαιο και είναι η καλύτερη διαφήμιση της χώρας μας στη διεθνή επιστημονική κοινότητα», λέει στο «Εθνος» με υπερηφάνεια ο γενικός γραμματέας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (EME) Γιάννης Τυρλής και συμπληρώνει: «Η επιτυχία τους στη Μαθηματική Ολυμπιάδα οφείλεται στην ικανότητα των παιδιών και στη δουλειά της ΕΜΕ, που είναι δουλειά εθελοντών. Το κύρος της Ελλάδας στη διεθνή μαθηματική κοινότητα, όπως και της ΕΜΕ, είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο».

Ευάγγελος Ταρατόρης
Θα ήθελα να ασχοληθώ με την έρευνα

Ευάγγελος Ταρατόρης, 18 ετών, απόφοιτος Λυκείου Θεσσαλονίκης: «Με τη διάκριση αυτή μπορούσα να πάω σε όποιο ΑΕΙ ήθελα. Φυσικά προτίμησα το ΜΙΤ, αφού με δέχτηκαν αμέσως και μάλιστα με υποτροφία 44.362 δολαρίων.
Ξεκινάω στις 24-25 Αυγούστου και κατ’ αρχάς σκέφτομαι να σπουδάσω ηλεκτρολόγος ή φυσικός. Θα το ψάξω, όμως, λιγάκι πριν πάρω την οριστική μου απόφαση. Αλλωστε, σε αυτά τα πανεπιστήμια είναι πολύ ευέλικτοι στις επιλογές των φοιτητών.
Θα ήθελα να ασχοληθώ με την έρευνα και πιστεύω ότι θα τα καταφέρω. Οταν ήμουν μικρός, μου άρεσαν οι γρίφοι και είχα ευχέρεια στα Μαθηματικά. Κάπως έτσι ξεκίνησα. Μετά έμαθα για τους διαγωνισμούς της Μαθηματικής Εταιρείας, άρχισα να πηγαίνω και έτσι έφτασα μέχρι εδώ. Οι γονείς μου δεν έχουν καμία σχέση με τα Μαθηματικά, τώρα βέβαια χαίρονται με τηΐν επιτυχία μου, αλλά ανησυχούν και λίγο που θα φύγω για την Αμερική».

Φώτης Λογοθέτης
Εχω πολλές διακρίσεις σε διεθνείς Ολυμπιάδες

Φώτης Λογοθέτης, 18 ετών, απόφοιτος ιδιωτικού σχολείου της Αθήνας: «Ασχολήθηκα από μικρός με τους διαγωνισμούς της Μαθηματικής Εταιρείας και έχω πολλές διακρίσεις και σε άλλες διεθνείς Ολυμπιάδες. Με τη φετινή διάκριση μου δίνεται η δυνατότητα να σπουδάσω σε όποιο ΑΕΙ θέλω σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά μάλλον θα προτιμήσω το Κέιμπριτζ.
Τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι κάπως απογοητευτικά, παρά το γεγονός ότι ορισμένα έχουν πολύ καλούς καθηγητές αλλά το όλο κλίμα είναι αποθαρρυντικό. Οσον αφορά τις μελλοντικές μου σπουδές, ακόμη δεν έχω πάρει οριστικές αποφάσεις. Μου αρέσουν τα Μαθηματικά, αλλά θα ήθελα να κάνω και κάτι άλλο στη ζωή μου. Ο πατέρας μου και η μητέρα μου είναι μαθηματικοί και με βοηθούσαν στην αρχή, όταν ήμουν στο γυμνάσιο. Σίγουρα έχω κάποια κλίση, αλλά μεγάλο ρόλο στις επιδόσεις μου έπαιξαν οι γονείς μου και το διάβασμα». Και νέες διακρίσεις