Στηρίξτε το έργο μας!

Τετάρτη 17 Απριλίου 2013

Ιστορικά βιβλία: Μαθηματικά Ε΄ Γυμνασίου του Ηλία Ντζιώρα (Α΄ τόμος)


Ο φίλος Παύλος Τρύφων επιμελήθηκε και μας προσφέρει ένα σπάνιο και ιστορικό βιβλίο από τον αγαπητό μαθηματικό Ηλία Ντζιώρα, Μαθηματικά Ε΄ Γυμνασίου (Α΄ τόμος). 

Ένα βιβλίο που πρέπει να έχουν όλοι οι καθηγητές στην βιβλιοθήκη τους. Η ύλη είναι διευρυμένη που αντιστοιχεί σε όλες τις τάξεις του Λυκείου.

Για άμεση αποθήκευση (αφού το scribd ζητά υποχρεωτική εγγραφή για να αποθηκεύσετε ή να εκτυπώσετε το αρχείο) πατήστε εδώ

Παρακαλώ όποιος κοινοποιεί το βιβλίο σε site και blog, να αναφέρετε την πηγή και την επιμέλεια, ένα δείγμα σεβασμού και αναγνώρισης.



Τρίτη 16 Απριλίου 2013

Φτιάχνουμε θέματα από το σχολικό βιβλίο για τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης της Γ΄ Λυκείου

Μια αξιόλογη συλλογή που την επιμελήθηκε ο φίλος και γνωστός συγγραφέα Μαθηματικών βιβλίων Μπάμπης Στεργίου στον ιστότοπο του mathematica.gr
(Άνοιξη 2011, αποδελτιώθηκε το 2013).

Η ιδέα ήταν η εξής:

"Βλέπω ότι κάθε χρόνο μετά τις εξετάσεις λέμε : "Με ποια άσκηση του σχολικού βιβλίου μοιάζει το θέμα αυτό ή αυτή η ερώτηση ;Το έλυνε ο μαθητής αν είχε λύσει αυτή(...) την άσκηση"; Δεν σας κρύβω ότι και γω στις εξετάσεις δε φοβάμαι τίποτα πιο πολύ από το να τεθεί μια μικρή παραλλαγή ή επέκταση μας σχολικής άσκησης και να μου πουν : "Να κύριε, αυτή δεν την είχαμε ξαναλύσει ή δεν την προσέξαμε"!
    Επειδή λοιπόν είναι από κάθε σκοπιά είναι παράλογο οι μαθητές μας να έχουν λύσει χίλιες εξωσχολικές ασκήσεις και να χάσουν μια σχολική, άρχισα από χθες να παίρνω μία - μία τις πιο χαρακτηριστικές ασκήσεις του σχολικού και να τις κάνω θέματα ή να κρύβω τις ιδέες των ασκήσεων μέσα σε απλές κατά τα άλλα ασκήσεις του σχολικού βιβλίου".


Για αποθήκευση πατήστε εδώ.

Για λύσεις – υποδείξεις δείτε εδώ (μέσα από τις σελίδες του mathematica.gr) όπου ανήκει και το θέμα.

Επίσης στην συλλογή ασκήσεων συμμετέχουν ως δημιουργοί οι εξής αγαπητοί φίλοι
  • Χάρης Γ. Λάλας , από την Κατερίνη
  • Βασίλης Κακαβάς, ο αγαπητός φίλος και Φροντιστής από την "Ώθηση"
  • Μίλτος Παπαγρηγοράκης, ο αγαπητός φίλος από την Κρήτη (Χανιά)

Για την αξία του παραπάνω αρχείου συμφωνεί και ένας από τους συγγραφείς του σχολικού βιβλίου, Στέφανος Μέτης μέσα από το άρθρο του 


«ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕΙ ΤΗ ΒΑΣΙΚΗ ΠΗΓΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ;»

Δίνονται παραδείγματα αντιπαραβάλλοντας θέματα Πανελλαδικών εξετάσεων με θέματα του σχολικού βιβλίου, δείτε το εν λόγω αρχείο.

Δευτέρα 15 Απριλίου 2013

Διευκρινίσεις για την εξεταστέα ύλη στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης Γ΄ ΓΕ.Λ.

Επειδή ρωτούν αρκετοί συνάδελφοι ή γίνονται συζητήσεις τώρα που  η διδακτέα-εξεταστέα ύλη έχει ολοκληρωθεί στα Μαθηματικά Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης ο Μαθηματικός Περιηγητής έχει ενσωματωθεί ένα μικρό αρχείο με όλες τις απαραίτητες διευκρινήσεις. 

Το παρακάτω αρχείο φτιάχτηκε με βάση τα έγγραφα 05/07/2012 (αρ.πρωτ. 76775/Γ2) με θέμα «καθορισμός διδακτέας εξεταστέας ύλης μαθηματικών Γ΄ΓΕ.Λ.» και 07/09/2012 (αρ. πρωτ. 102721/Γ2) με θέμα: «Διαχείριση διδακτέας-εξεταστέας ύλης Γ΄ΓΕ.Λ. και Δ΄Εσπερινού).

Επιμέλεια: Καραγιάννης Γιάννης-Σχ. Σύμβουλος Μαθηματικών Ν. Δωδεκανήσου

Προσομοιωτικό διαγώνισμα μαθηματικών Γ Λυκείου Κατεύθυνσης (με λύσεις)

Ο Μαθηματικός Περιηγητής δημοσιεύει την πρώτη προσομοίωση θεμάτων Πανελλαδικών Εξετάσεων για το 2013 στα Μαθηματικά Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης Γ΄ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. (Β Ομάδα).

Παρατηρούμε ότι τα θέματα είναι στην λογική και την μορφή των εξετάσεων,  διαβαθμισμένης δυσκολίας και καλύπτουν όλη την ύλη. Ίσως κάποια σημεία αναγκάσουν τους μαθητές να επαναλάβουν τμήματα της εξεταστέας ύλης και επανεξετάσουν τις γνώσεις τους όπου διαπιστώσουν κενά.

Την ευθύνη των θεμάτων είχε ο Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών Ν. Δωδεκανήσου Γιάννης Καραγιάννης.

Κάντε κλικ στον επόμενο σύνδεσμο για να δείτε τα θέματα:

Θέματα Προσομοίωσης Πανελληνίων Εξετάσεων Μαθηματικών Κατεύθυνσης 2013

Για λύσεις πατήστε εδώ. 

30 Ασκήσεις μιγαδικών + 10 Συνδυαστικές με ανάλυση

Λόγω επιμέλειας...
Μια όμορφη συλλογή, που πρότειναν διάφοροι καθηγητές στο forum www.mathematica.gr και επιμελήθηκε ο φίλος μας Parmenides.

Απαραίτητο αρχείο για μαθητές και καθηγητές.

Δίνεται σε δύο μορφές (.doc και .pdf)

(προς στιγμήν δεν λειτουργούν οι παραπομπές, θα αντικατασταθούν μέχρι νεωτέρας)

Ανανεώθηκε: 16/4/2013(αντικατάσταση συνδέσμων)

Η Google τιμά και αφιερώνει το doodle στο Λέοναρντ Όιλερ

Η Google αφιερώνει ακόμη ένα λογοτυπό της. Το σημερινό doodle είναι για τον σπουδαίο Ελβετό μαθηματικό και φυσικό Λέοναρντ Όιλερ ( 1707-1783) λόγω της συμπλήρωσης 360 ετών από τη γέννησή του.

Α) Τι ξέρετε για τον Εuler
  • Γεννήθηκε στις 15 Απριλίου 1707 στη Βασιλεία της Ελβετίας και ήταν γιος ιερέα. 
  • Υπήρξε ο παραγωγικότερος μαθηματικός που έζησε ποτέ.
  • Ταυτότητα Euler-Cauchy α3 + β33 – 3αβγ = 0,5(α+β+γ)[(α – β)2 + (β – γ)2  + (γ – α)2]
  • Ταυτότητα (ή εξίσωση) του Euler eiπ +1 = 0
  • Η συνάρτηση 'Οιλερ (Euler), η οποία έχει καθιερωθεί να συμβολίζεται με το ελληνικό γράμμα φ, είναι μια αριθμοθεωρητική συνάρτηση η οποία ορίζεται στους θετικούς ακέραιους αριθμούς.
  •  Εξίσωση Euler-Lagrange
  • Θεώρημα του Euler
  • O υπερβατικός αριθμός e ≈ 2,71828 18284 59045 23536 02874 71352 λέγεται και σταθερά Euler
B) Τι δεν ξέρετε για τον Euler
  •  Καταπιάστηκε σχεδόν με τα πάντα. Παρήγαγε κατά τον ιστορικό των μαθηματικών E.T.Bell , 800 σελίδες με πρωτότυπα μαθηματικά ανά έτος επί 60 χρόνια!!
  • Σε αυτόν οφείλεται, ανάμεσα σε άλλα, και η καθιέρωση του συμβόλου f(x) για τις συναρτήσεις. 
  • Θεωρείται ο «πατέρας» του γνωστού παιχνιδιού σουντόκου (sudoko), αφού διατύπωσε τους πρώτους κανόνες του. 
  • Το πρόβλημα των 36 αξιωματικών. 
  • Μέθοδος Euler
  • Σώζεται και ένα επεισόδιο, το οποίο έλαβε χώρα λίγες μέρες μετά την άφιξη του Euler στο Βερολίνο, όπου η χήρα Βασιλομήτωρ, εντυπωσιασμένη από τη φήμη του μεγάλου μαθηματικού, προσπάθησε να τον εξιχνιάσει. Οι απαντήσει όμως του Euler ήταν μονοσύλλαβες. Στο τέλος τον ρώτησε: "Γιατί δεν θέλετε να μου μιλήσετε;". "Κυρία", της απάντησε, "έρχομαι από μια χώρα όπου, αν μιλήσεις, σε κρεμούν".
  • Ο Euler, όπως και πολλοί άλλοι κορυφαίοι μαθηματικοί, είχε πολύ γερή μνήμη. Ήξερε απ' έξω όλη την Αινειάδα του Βιργιλίου, καθώς και όλους τους βασικούς τύπους σ' όλη την έκταση των μαθηματικών που ήταν γνωστά ως την εποχή του. Επιπλέον, διέθετε και εξαιρετική ικανότητα αριθμητικών υπολογισμών με το μυαλό, και όχι μόνο αριθμητικού τύπου, αλλά και του πολύ δυσκολότερου τύπου που απαιτούνται στην ανώτερη Άλγεβρα και στον Λογισμό. 
Για περισσότερες πληροφορίες δείτε εδώ.