Εκτίμηση
των Επαναληπτικών θεμάτων
Κάθε χρόνο έτσι και φέτος παρατηρώ μια αδιαφορία
των εκπαιδευτικών για τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων και κυριότερα της
Ε.Μ.Ε. Δεν είναι λογικό επειδή αφορούν λιγότερους μαθητές να μην μας απασχολεί.
Επειδή δεν γράφουν οι μαθητές μας σε αυτά τα θέματα να γυρίζουμε την πλάτη μας. Ενώ όπου υπάρχει ντόρος και φώτα να τοποθετούμαστε. Αν εμφανιζόμαστε μόνο όπου υπάρχει
κίνηση τότε δεν γίνεται για την ουσία, δεν μας ενδιαφέρει τελικά το αντικείμενο
που σχολιάζουμε - παρατηρούμε. Το κάνουμε αναγκαστικά, γιατί πρέπει, γιατί
πρέπει να είμαστε παρόντες στις μεγάλες εξελίξεις.
Ξεκίνησα λίγο ανάποδα και γι αυτό κλείνω πάραυτα
αυτή την παρένθεση.
Θα προσπαθήσω να αποφύγω τις υπερβολές και τις
συγκρίσεις με τα θέματα των κανονικών εξετάσεων που χύθηκε πολύ μελάνι.
Τα σημερινά θέματα ήταν εύστοχα. Εξέταζαν όλη
την ύλη του μαθήματος. Δεν υπήρχαν ακρότητες. Θα αφήσουν το στίγμα τους με τα έξυπνα
και πρωτότυπα ερωτήματα όπως είναι πχ. το Γ3! Ήταν θέματα που τα αποκαλούμε SOS
χωρίς να ταυτίζονται με τα διαγωνίσματα προσομοίωσης Φροντιστηρίων – σχολείων.
Ήταν θέματα που υπάρχουν παντού παρόλα αυτά νιώθεις ότι τα εμπορικά βοηθήματα
(αν όχι όλα) δεν μπόρεσα να ταυτιστούν με την λογικής - νοοτροπία των νέων θεμάτων.
Τέλος, θα ήταν άδικο να μην πούμε ότι αυτά τα
θέματα θα τα θέλαμε, θα τα περιμέναμε για τον Ιούνιο και αντίστροφα, τα θέματα
του Ιουνίου για τον Σεπτέμβριο. Είναι άδικο ένας μαθητής με 3 μήνες παραπάνω
διαβάσματος να αντιμετωπίζει πιο απλά θέματα.
Ας τα δούμε αναλυτικά.
Θέμα Α
Ζητήθηκε η πιο αναμενόμενη (ως προς τους μαθητές)
απόδειξη του Ιουνίου. Επίσης δόθηκε μια πρόταση και ζητήθηκε αν είναι Αληθής ή
Ψευδής. Συνεχίστηκε η ίδια διατύπωση στο επόμενο ερώτημα για την δικαιολόγηση
της απάντησης. Δεν εισακούστηκαν οι διαμαρτυρίες των εκπαιδευτικών για τον ορθό
τρόπο διατύπωσης και επέμεναν στην ίδια έκφραση. Έσφαλαν κατά τη γνώμη μου,
αλλά πλέον οι μαθητές ήταν υποψιασμένοι για το τι ήθελαν οι θεματοδότες.
Τέλος, είδαμε ένα νέο ερώτημα στο Α θέμα.
Ερώτημα πολλαπλή επιλογής! Μπορεί να εγκαινιάστηκαν και οι ερωτήσεις πολλαπλής
επιλογής στο Α θέμα! Θα το δούμε στην πορεία.
Δεν έλειψαν και οι ερωτήσεις Σ -
Λ που είχαν το καθιερωμένο στυλ. Σε μερικές ερωτήσεις Σ - Λ δεν είχαν την
καλύτερη διατύπωση αφού σε μερικές περιπτώσεις είναι Σωστές και σε άλλες περιπτώσεις
είναι Λάθος (προφανώς και αυτές οι προτάσεις λαμβάνονται ως Λάθος).
Θέμα Β
Το θέμα Β ήταν ένα πρόβλημα που υπάρχει ατόφιο
μέσα στο σχολικό βιβλίο (άσκηση Α9/ παράγραφο 2.7).
Τα 3 από
τα 4 ερωτήματα ήταν αυτούσια από το σχολικό βιβλίο. Φυσικά μας έκανε εντύπωση
που ένα ερώτημα που ζητήθηκε (το Β1) δεν είχε καθόλου γνώσεις από τη Γ΄
Λυκείου. Απλά ο μαθητής έπρεπε να εφαρμόσει ένα Πυθαγόρειο Θεώρημα και αυτό
ήταν όλο! Άρα εξετάσαμε αποκλειστικά τον μαθητή στο Πυθαγόρειο Θεώρημα! Είχα
την εντύπωση ότι οι οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας έλεγαν ότι θα
εξετάζονται μόνο οι γνώσεις της Γ Λυκείου. Μάλλον επειδή υπάρχει και στο
σχολικό βιβλίο της Γ Λυκείου να θεωρείται ότι με αυτό τον τρόπο εξετάσαμε τις γνώσεις
των μαθητών σε αυτή την τάξη. Προφανώς και δεν ήταν ένα απαιτητικό ερώτημα και
δεν θα σταθεί εμπόδιο σε κανένα μαθητή απλά καταγράφω την απορία μου: «μπορεί
να ζητηθεί ένα ερώτημα που να λύνεται αποκλειστικά με γνώσεις Α΄ ή Β΄ Λυκείου;».
Το
ερώτημα Β4 που δεν ήταν μέσα από το σχολικό βιβλίο ήταν ένα όμορφο αλλά και
απαιτητικό ερώτημα για Β θέμα. Επίσης έξυπνο και διαφορετικό με τα ερωτήματα
που έχουμε δει όλα αυτά τα χρόνια. Ένα ερώτημα αλγεβρικό!
Θέμα Γ
(edit): Εδώ υπάρχει βασική παράλειψη!! Ξεχάστηκε να δοθεί και ΔΕΝ ξέρω αν το παρατήρησε κανείς (εκτός από τα μέλη μας, δείτε τα σχόλια), η έκφραση "ο άξονα x΄x".
Για την ακρίβεια, ενώ η άσκηση δίνει το εμβαδόν του χωρίου που περικλείεται μεταξύ της Cf ' και των ευθειών x = 0 και x = 3 ΔΕΝ δίνεται και ο άξονα x΄x. Νομίζω ότι δεν έγινε ποτέ ερώτηση από μαθητή και δεν ήρθε ποτέ διευκρίνηση αφού δεν το παρατήρησε κανείς μαθητής...
Ένα θέμα
που το περίμεναν όλοι τον Ιούνιο! Είναι η κλασική άσκηση Α4 από την παράγραφο
2.7. Όμως η μορφή που δόθηκε, τα δεδομένα της άσκησης ξέφευγαν τελικά από την
κλασική μορφή που κυκλοφορεί. Μια παρόμοια άσκηση δε (δεν μπορώ να αποκρύψω)
υπάρχει στα βοηθήματα της ομάδα μου. Όλη η άσκηση εξέταζε αρκετά κομμάτια της ύλης.
Το ερώτημα Γ3 ήταν το ερώτημα με την πιο έξυπνη και διαφορετική προσέγγιση που
έχουμε δει σε ερωτήματα των Πανελλαδικών εξετάσεων. Ίσως η παρακάτω διατύπωση
«Η f
δεν ικανοποιεί τις υποθέσεις του θεωρήματος ενδιάμεσων τιμών στο διάστημα [0,
3]»
να μην
ήταν η καλύτερη για τους μαθητές. Ίσως η βέλτιστη
διατύπωση να ήταν η εξής:
« Η f δεν ικανοποιεί
το θεώρημα των ενδιαμέσων τιμών στο διάστημα [0, 3]».
Χωρίς να σημαίνει ότι αυτό ήταν προβληματικό σημείο για να επιλυθεί το Γ3.
Ολοκληρώνεται
το Γ θέμα με ένα κλασικό ερώτημα. Τον σχεδιασμό της γραφικής παράστασης της f με δεδομένη τη γραφική
παράσταση της παραγώγου της. Βαθμολογείται πλέον με 4
μονάδες!
ΘΕΜΑ Δ
Πάλι στο
θέμα Δ βλέπουμε μια συνάρτηση με γνωστό τύπο (οι συναρτησιακές σχέσεις τις έχουμε χάσει χρόνια τώρα). Είναι μια συνάρτηση πολλαπλού
τύπου και αρχίζουμε να υποψιαζόμαστε ότι το Δ θέμα θα είναι από εδώ και στο εξής αυτής της μορφής;;
Τα ερωτήματα Δ1 και Δ2 είναι ίσως τα πιο απλά ερωτήματα που
έχουμε δει για Δ θέμα. Φυσικά βαθμολογούνται από 2 μονάδες έκαστος, αλλά η
ψυχολογία των μαθητών θα βρίσκεται ήδη στο ζενίθ!!
Στο ερώτημα Δ3 είναι ένα
κλασικό ερώτημα μονοτονίας που το μοναδικό δύσκολο σημείο είναι η εύρεση
προσήμου της παράστασης ημx – xσυνx που προήλθε από την παραγώγιση της - ημx /x. Πλέον γνωστό ερώτημα αφού υπάρχει και ως
άσκηση στο σχολικό βιβλίο.
Το
ερώτημα Δ4 είναι ένα ερώτημα που μπορείς να χάσει λίγο χρόνο αν δεν αντιληφθείς
γρήγορα σε ποιο διάστημα πρέπει να δουλέψεις. Παρόλα αυτά δεν θα δυσκολέψει ένα
μαθητή που έχει κάνει ανάλογες ασκήσεις.
Τέλος, το
ερώτημα Δ5 κρύβει μια λεπτή λεπτομέρεια για μαθητικούς! Η διαγραφή των f δεν μπορεί να
γίνει τόσο απλά. Η πορεία επίλυσης από κει και κάτω είναι απλή και γνωστή.