Λάβαμε μια ανοικτή δημόσια επιστολή από το Μαθηματικό, συγγραφέα και φίλο Γιώργο Μαυρίδη προς τη νέα Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
Ο Γιώργος προτείνει ένα μεταβατικό σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια με κεντρικό ρόλο τη "Στατιστική - Πιθανότητες" για όλα τα επιστημονικά πεδία μέχρι η κυβέρνηση εφαρμόσει το δικό της πρόγραμμα.
Επίσης, καταλήγοντας ο Γιώργος παρατηρεί ότι οι Μαθηματικοί που διδάσκουν στα Λύκεια θα έχουν φέτος [2019 - 20] λιγότερα τμήματα στη Γ΄ Λυκείου άρα και έλλειμμα ωρών. Πώς θα το καλύψουν; Μα πηγαίνοντας σε δύο ή τρία σχολεία της περιφέρειά τους!
Επίσης, καταλήγοντας ο Γιώργος παρατηρεί ότι οι Μαθηματικοί που διδάσκουν στα Λύκεια θα έχουν φέτος [2019 - 20] λιγότερα τμήματα στη Γ΄ Λυκείου άρα και έλλειμμα ωρών. Πώς θα το καλύψουν; Μα πηγαίνοντας σε δύο ή τρία σχολεία της περιφέρειά τους!
Αναμένω και την δική σας πρόταση ή άποψη για όσα αναφέρονται. Είναι ένα θέμα που μας αφορά και πρέπει να τοποθετηθούμε κόσμια και με επιχειρήματα.
Νομίζω ότι δεν είναι εύκολο να βρει κανείς κάποιον – εκπαιδευτικό ή όχι – που να αμφιβάλλει για την αλήθεια του παραπάνω ισχυρισμού.
Ενός ισχυρισμού που οφείλεται σε έναν από τους μεγαλύτερους δασκάλους των Μαθηματικών που υπήρξαν ποτέ.
Επίσης, είναι απίθανο να βρεθεί κάποιος – εκπαιδευτικός ή όχι – που να μη γνωρίζει ότι η Μαθηματική Σκέψη είναι η πιο αποτελεσματική μορφή σκέψης που διαθέτουμε. Το περίεργο είναι ότι παρόλο που θα συμφωνούσαμε με τα παραπάνω, η εκπαιδευτική κοινότητα – με εξαίρεση τους Μαθηματικούς – φαίνεται να έχει συμβιβαστεί με την ιδέα ότι η εισαγωγή των μαθητών σε σχολές όπως οι Ιατρικές και οι Νομικές γίνεται με εξετάσεις που δεν αφορούν τα Μαθηματικά. Να σημειώσω εδώ, ότι είμαστε η μοναδική χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συμβαίνει αυτό.
Κατά την άποψη μου δύο είναι τα μαθήματα στα οποία θα έπρεπε να εξετάζονται οι μαθητές προκειμένου να εισαχθούν σε οποιαδήποτε σχολή:
α) τα «Μαθηματικά» που καλλιεργούν τη σκέψη και
β) η «Γλώσσα» που την εκφράζει και τη μεταφέρει.
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν θέλουμε πραγματικά η επιλογή των αυριανών γιατρών, νομικών κ.λπ. να γίνεται με ορθολογικά κριτήρια. Αν επιθυμούμε ειλικρινά η επιλογή αυτή να γίνεται περισσότερο στη βάση του «είναι» και όχι του «φαίνεσθαι» θα πρέπει έμπρακτα να υποστηρίξουμε τα παραπάνω.
Για το σκοπό αυτό προτείνω έναν ομαλό μετασχηματισμό του συστήματος εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Έναν μετασχηματισμό που διατηρεί το πλήθος των ωρών διδασκαλίας στη Γ΄ Λυκείου αυξάνοντας τα εξεταζόμενα μαθήματα κατά ένα πολύ απλό και βασικό μάθημα που υπάρχει σχεδόν αυτούσιο και στα βιβλία του Γυμνασίου!
Πρόκειται για το μάθημα «Στατιστική και Πιθανότητες» που δεν έχει προαπαιτούμενες γνώσεις και είναι χρήσιμο σε όλες τις πανεπιστημιακές σχολές.
Εκτιμώ ότι η εφαρμογή του νόμου Γαβρόγλου είναι επιζήμια για τη μαθηματική παιδεία όπως πολύ εύστοχα επισημαίνει και η Ε.Μ.Ε.
________________________________________
«Ο πρώτος και κύριος στόχος ενός εκπαιδευτικού είναι να μάθει τους μαθητές του να σκέφτονται».
George Polya
Ενός ισχυρισμού που οφείλεται σε έναν από τους μεγαλύτερους δασκάλους των Μαθηματικών που υπήρξαν ποτέ.
Επίσης, είναι απίθανο να βρεθεί κάποιος – εκπαιδευτικός ή όχι – που να μη γνωρίζει ότι η Μαθηματική Σκέψη είναι η πιο αποτελεσματική μορφή σκέψης που διαθέτουμε. Το περίεργο είναι ότι παρόλο που θα συμφωνούσαμε με τα παραπάνω, η εκπαιδευτική κοινότητα – με εξαίρεση τους Μαθηματικούς – φαίνεται να έχει συμβιβαστεί με την ιδέα ότι η εισαγωγή των μαθητών σε σχολές όπως οι Ιατρικές και οι Νομικές γίνεται με εξετάσεις που δεν αφορούν τα Μαθηματικά. Να σημειώσω εδώ, ότι είμαστε η μοναδική χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συμβαίνει αυτό.
Κατά την άποψη μου δύο είναι τα μαθήματα στα οποία θα έπρεπε να εξετάζονται οι μαθητές προκειμένου να εισαχθούν σε οποιαδήποτε σχολή:
α) τα «Μαθηματικά» που καλλιεργούν τη σκέψη και
β) η «Γλώσσα» που την εκφράζει και τη μεταφέρει.
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν θέλουμε πραγματικά η επιλογή των αυριανών γιατρών, νομικών κ.λπ. να γίνεται με ορθολογικά κριτήρια. Αν επιθυμούμε ειλικρινά η επιλογή αυτή να γίνεται περισσότερο στη βάση του «είναι» και όχι του «φαίνεσθαι» θα πρέπει έμπρακτα να υποστηρίξουμε τα παραπάνω.
Για το σκοπό αυτό προτείνω έναν ομαλό μετασχηματισμό του συστήματος εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Έναν μετασχηματισμό που διατηρεί το πλήθος των ωρών διδασκαλίας στη Γ΄ Λυκείου αυξάνοντας τα εξεταζόμενα μαθήματα κατά ένα πολύ απλό και βασικό μάθημα που υπάρχει σχεδόν αυτούσιο και στα βιβλία του Γυμνασίου!
Πρόκειται για το μάθημα «Στατιστική και Πιθανότητες» που δεν έχει προαπαιτούμενες γνώσεις και είναι χρήσιμο σε όλες τις πανεπιστημιακές σχολές.
Εκτιμώ ότι η εφαρμογή του νόμου Γαβρόγλου είναι επιζήμια για τη μαθηματική παιδεία όπως πολύ εύστοχα επισημαίνει και η Ε.Μ.Ε.
Επίσης, πρέπει να προσέξουμε ότι με το νέο σύστημα οι μαθητές που επιλέγουν το πρώτο και τρίτο επιστημονικό πεδίο δεν θα παρακολουθούν το μάθημα των μαθηματικών. Με πρόχειρους υπολογισμούς αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα σε κάθε 2 – 3 Λύκεια να περισσεύει ένας μαθηματικός.
Γιώργος Μαυρίδης
Μαθηματικός