Στηρίξτε το έργο μας!

Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2020

Τέσσερα χάλκινα μετάλλια απέσπασε η Ελληνική αποστολή στη 61η ΙΜΟ 2020

0) Τι πανηγυρίζουμε;

Πανηγυρίζουμε για την εξαμελή ομάδα της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας που απέσπασε 4 χάλκινα μετάλλια και δυο εύφημες μνείες μεταξύ 105 χωρών και 616 υποψηφίων! Δεν είναι η καλύτερη θέση που έχουμε λάβει όλα αυτά τα χρόνια, αλλά είναι μια σπουδαία επιτυχία - διάκριση αφού τα θέματα δεν ευνόησαν τους Έλληνες μαθητές. 

Πέρυσι οι Έλληνες μαθητές, στον αντίστοιχο διαγωνισμό, κατέκτησαν ένα  αργυρό (Μελάς Δημήτριος), δύο χάλκινα μετάλλια και τρεις εύφημες μνείες.

Στη γενική κατάταξη η Ελλάδα πήρε την 55η θέση.

Η κατάταξη των Ελλήνων υποψηφίων και η αναλυτική βαθμολογία τους φαίνονται στον παρακάτω πίνακα.

 

1) Μερικά στοιχεία για τους μαθητές που συμμετείχαν;

Ας ξεκινήσουμε από το μικρότερο μέλος της Ελληνικής αποστολής. Τον Ορέστη Λιγνό (από Εκπαιδευτήρια «Η Ελληνική Παιδεία» ). Αν και μαθητής της Γ Γυμνασίου (!) - είχε προκριθεί ως μαθητής της Β Γυμνασίου - συμμετείχε επάξια στο διαγωνισμό που αφορά μαθητές που έχουν ολοκληρώσει τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Ευθύμιος Ντόκας από το 2ο Λύκειο Παλαιού Φαλήρου

Μηνάς Μαργαρίτης από το Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου Κρήτης

Διονύσιος Αδαμόπουλος από 3ο Λύκειο Πύργου Ηλείας

Δημήτριος Εμμανουήλ από την Ευαγγελική Σχολή Ν. Σμύρνης

Ιωάννης Δημουλιός από τα Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη


2) Θέλετε να δείτε τα θέματα του διαγωνισμού; Λίγα λόγια για τα θέματα;

Για να δείτε και έξι θέματα του διαγωνισμού πατήστε εδώ! Επίσημες απαντήσεις δεν αναρτώνται... 

Την πρώτη μέρα (Δευτέρα 21/9/20) τα θέματα που υπεβλήθησαν στους μαθητές ήταν τα κλασικά (Άλγεβρα – Γεωμετρία – Συνδυαστική και Θεωρία Αριθμών).

Τη δεύτερη μέρα (Τρίτη 22/9/20) έγινε η ανατροπή! 

Τα τελευταία έτη συνηθίζεται να βλέπουμε θέματα από τη θεωρία αριθμών και Γεωμετρία. Φέτος, όμως και τα τρία θέματα ήταν από τη «Συνδυαστική» (με λίγα στοιχεία από τη θεωρία αριθμών). Οι Έλληνες μαθητές (και όχι μόνο) ατύχησαν αφού τα τελευταία έτη είχαν συνηθίσει να αντιμετωπίζουν κυρίως θέματα Γεωμετρίας που είναι σε πολύ καλό επίπεδο (παρά την απαξίωση που υπάρχει στη χώρα μας). 


3) Ποιος διαγωνισμός είναι ο ΙΜΟ;

Είναι η Διεθνής (International) Μαθηματική (Mathematical) Ολυμπιάδα (Olympiad) και αποτελεί τον κορυφαίο διαγωνισμό μαθηματικών για μαθητές.

 

4) Ποια χώρα - πόλη ήταν υπεύθυνη για τη διαδικτυακή διοργάνωση;

Η Ρωσία - Αγ. Πετρούπολη  (St. Petersburg).

 

5) Πώς διεξάχθηκε ο διαγωνισμός και πότε;

Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε virtual στις 21 και 22 Σεπτεμβρίου στις χώρες των μαθητών με συντονισμό της IMO2020 από την Αγία Πετρούπολη.

 

6) Ποιες χώρες ήταν πρώτες στην συνολική κατάταξη;

Οι πρώτες πέντε σε βραβεία χώρες ήταν η Κίνα, Ρωσία, ΗΠΑ, Κορέα και Ταϊλάνδη.

 

7) Πόσα μαθητές πήραν μετάλλιο; Ποια βαθμολογία ήταν το άριστα; Σε ποιο σημείο «κόπηκαν» τα μετάλλια;

Μέγιστος δυνατός βαθμός ανά διαγωνιζόμενο ήταν το 42 (διότι είχαμε έξι θέματα από επτά μονάδες έκαστος).

Χρυσά μετάλλια (βαθμολογία ≥ 31 πόντοι) βραβεύτηκαν 49 άτομα δηλαδή το ποσοστό 7,95% .

Ασημένια μετάλλια (βαθμολογία ≥ 24 πόντοι) βραβεύτηκαν 112 άτομα δηλαδή το ποσοστό 18,2%

Χάλκινα μετάλλια (βαθμολογία ≥ 15 πόντοι) βραβεύτηκαν 155 άτομα δηλαδή το ποσοστό 25,1% .

Τιμητικές αναφορές έλαβαν 173 άτομα δηλαδή το ποσοστό 28,1% .

 

8) Υπάρχει επίσημη ιστοσελίδα για το διαγωνισμό;

Ναι, είναι η www.imo-official.org όπου μπορείτε να ενημερωθείτε για την αναλυτική κατάταξη και τα θέματα για όλες τις χώρες που συμμετείχαν.

 

Συγχαρητήρια στα παιδιά 

και στους συντελεστές αυτής της επιτυχίας.

- Oι παρακάτω φωτογραφίες είναι από το χώρο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού (μια προσφορά του Μανόλη Κρητικού).

 





Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2020

Μια επανάληψη στη Β Λυκείου... μέσα από συναρτήσεις

Επειδή για το σχολικό έτος 2020 - 21 οι καθηγητές πρέπει να υπενθυμίσουν (ή να διδάξουν από την αρχή) τις βασικές γνώσεις από τη Β Λυκείου και κυρίως το Κεφάλαιο 5ο με τις εκθετικές - λογαριθμικές συναρτήσεις στους μαθητές της Γ Λυκείου, ετοίμασα ένα φυλλάδιο που δίνει μια διαφορετική πρόταση.

Οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου πρέπει να γνωρίζουν τα βασικά σημεία των τριγωνομετρικών, εκθετικών και λογαριθμικών συναρτήσεων. Πώς πρέπει να διδάξουμε; Τα λέμε από την αρχή; Τα διδάσκουμε αναλυτικά όπως τα λέμε στους μαθητές της Β΄ Λυκείου; Ή πρέπει να βρούμε ένα πιο συνοπτικό τρόπο που να συνδυαστεί με τις γνώσεις της Γ Λυκείου; 

Ο τρόπος που επέλεξα είναι να δοθούν αυτές οι γνώσεις μέσα από τις συναρτήσεις! Πώς; Δείτε το αρχείο! 

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.

Σημείωση: Ένα φυλλάδιο που έγινε κατά τη διάρκεια μιας κατάληψης... τουλάχιστον να βγει κάτι θετικό από τη σημερινή μέρα. 

Για να δείτε όλα τα νέα αρχεία για το σχολικό έτος 2020 - 21 

από το Λύκειο - Γυμνάσιο και ΕΠΑΛ πατήστε εδώ

Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2020

1ο τεστ από το Καλαμαρί για το σχολικό έτος 2020 - 21

Ο αγαπητός φίλος από την Ελληνογαλλική Σχολή Καλαμαρί Ιωάννης Σαράφης μας προσφέρει και φέτος τα μοναδικά του τεστ στην ύλη της Γ Λυκείου. 

Ύλη: μέχρι την παράγραφο 1.3

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.

Για να δείτε όλα τα νέα αρχεία για το σχολικό έτος 2020 - 21 

από το Λύκειο - Γυμνάσιο και ΕΠΑΛ πατήστε εδώ


Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2020

Επαναληπτικές Εξετάσεις ΕΠΑΛ 2020 - θέματα και απαντήσεις

Σήμερα 25/9 διενεργήθηκαν οι Επαναληπτικές Εξετάσεις για τους λιγοστούς μαθητές των ΕΠΑΛ. Προφανώς τα θέματα αυτά δεν τραβούν τα βλέμματα τη δεδομένη στιγμή αλλά την επόμενη χρονιά λίγο πριν δώσουν εξετάσεις οι νέοι μαθητές.

Επίσης, στις επαναληπτικές εξετάσεις συνηθίζεται να βλέπουμε θέματα πιο αναμενόμενα, θέματα δηλαδή που κυκλοφορούν και συζητούνται. Η λογική είναι να «ακυρωθούν» όταν οι υποψήφιοι είναι λιγότεροι και τα φώτα της δημοσιότητας στραμμένα αλλού.

Για απευθείας αποθήκευση των θεμάτων πατήστε εδώ.

Για λύσεις πατήστε εδώ.

Επιμέλεια λύσεων: Σάντρα Γκανά και Μάκης Χατζόπουλος

Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2020

Παρόραμα στο σχολικό βιβλίο Γ Λυκείου Μαθηματικών

Προσοχή στην άσκηση Α4 / σελ. 47 σχολικό βιβλίο Μαθηματικών Προσανατολισμού της Γ Λυκείου. Ενώ, η πρόταση είναι "Αληθής" οι υποδείξεις στο τέλος του βιβλίου (σελ. 248) το αναφέρουν ως "Ψευδής". 

Επειδή, στις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας δεν περιέχεται το λάθος το αναφέρουμε για αποφυγή οποιαδήποτε σύγχυσης, όπως το εντόπισε ο συνάδελφος και μέλος της lisari team Χρήστος Μαρούγκας [3ο ΓΕΛ Ν. Κηφισιάς]. 

Διδακτέα ύλη και οδηγίες διαχείρισης για τα Μαθηματικά του Γυμνασίου για το σχολικό έτος 2020-2021

Το Ι.Ε.Π. πριν λίγες μέρες ανακοίνωσε το σχετικό αρχείο με την Α΄ και Β΄ Λυκείου. Σήμερα, ανακοινώνει το σχετικό αρχείο διδακτέας ύλης και τις οδηγίες διαχείρισης για τα Μαθηματικά του Γυμνασίου για το Σχολικό Έτος 2020-2021.

Ένα αρχείο 59 σελίδων που περιέχει και προτάσεις ειδικά για το σχολικό έτος 2020-21, λόγω των ειδικών συνθηκών που διαμορφώθηκαν κατά το προηγούμενο σχολικό έτος (πανδημία Covid-19). 

Για να δείτε το αρχείο πατήστε εδώ.

Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2020

Αλλαγή της διδακτέας ύλη στην Άλγεβρα Α΄ Λυκείου [2020 - 21]

Το Ι.Ε.Π. ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες τη διδακτέα ύλη και τις οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθηματικών στην Α΄ και Β΄ Λυκείου για το σχολικό έτος 2020 - 21. 

Συγκεκριμένα στις οδηγίες αυτές παρατηρούμε ότι πλέον η ύλη της Α΄ Λυκείου στην Άλγεβρα ολοκληρώνεται στην παράγραφο 6.3! Δηλαδή ΔΕΝ θα διδαχθούν οι παράγραφοι 7.1 και 7.3 που ήταν τόσα χρόνια εντός ύλης.

Ένα μεγάλο λάθος διορθώνεται αφού η διδασκαλία αυτών των παραγράφων απαιτείται η γνώση την μονοτονίας που υπάρχει στην παράγραφο 6.4 και μετατοπίσεων που είναι στην παράγραφο 6.5 που ήταν πάντα εκτός ύλης! Γενικότερα οι παράγραφοι από το 6.4 και μετά θα διδαχθούν στη Β Λυκείου στο 2ο Κεφάλαιο της Άλγεβρας. 

Επομένως η νέα διδακτέα ύλη της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου είναι: 

ΙΙ. Διδακτέα ύλη

Από το βιβλίο «Άλγεβρα και Στοιχεία Πιθανοτήτων Α ́ Γενικού Λυκείου»

Εισαγωγικό κεφάλαιο

Ε.2 Σύνολα

Κεφ.2ο: Οι Πραγματικοί Αριθμοί

2.1 Οι Πράξεις και οι Ιδιότητές τους

2.2 Διάταξη Πραγματικών Αριθμών (εκτός της απόδειξης της ιδιότητας 4)

2.3 Απόλυτη Τιμή Πραγματικού Αριθμού

2.4 Ρίζες Πραγματικών Αριθμών (εκτός των ιδιοτήτων 3 και 4)

Κεφ.3ο: Εξισώσεις

3.1 Εξισώσεις 1ου Βαθμού

3.2 Η Εξίσωση x^v = α

3.3 Εξισώσεις 2ου Βαθμού

Κεφ.4ο: Ανισώσεις

4.1 Ανισώσεις 1ου Βαθμού

4.2 Ανισώσεις 2ου Βαθμού

Κεφ.5ο: Πρόοδοι

5.1 Ακολουθίες

5.2 Αριθμητική πρόοδος (εκτός της απόδειξης για το άθροισμα ν διαδοχικών όρων

αριθμητικής προόδου )

5.3 Γεωμετρική πρόοδος (εκτός της απόδειξης για το άθροισμα ν διαδοχικών όρων

γεωμετρικής προόδου )

Κεφ.6ο: Βασικές Έννοιες των Συναρτήσεων

6.1 Η Έννοια της Συνάρτησης

6.2 Γραφική Παράσταση Συνάρτησης

6.3 Η Συνάρτηση f(x)= αx+β