Στηρίξτε το έργο μας!

Πέμπτη 17 Ιουνίου 2021

Πανελλαδικές Εξετάσεις ΕΠΑΛ 2021 - Θέματα - Απαντήσεις - Σχολιασμός

 

Τα link θα ενεργοποιηθούν την ώρα που δημοσιεύονται τα θέματα και οι λύσεις το γρηγορότερο δυνατό (πληκτρολογημένες) από τη lisari team.


1) Εκφωνήσεις θεμάτων ΕΠΑΛ 17/6/2021  

Ημερήσια: pdf word*

(από το site του Υπουργείου Παιδείας)

                                      * τα αρχεία word είναι μια προσφορά του Χρήστου Τσουκάτου

Σημείωση: Υπήρξε διευκρίνηση προς τα εξεταστικά κέντρα για το ερώτημα Γ3. Η διατύπωση "το πολύ 16 έτη υπηρεσίας" έγινε "λιγότερο από 16 έτη υπηρεσίας" αφού η λέξη "πολύ" περιέχει και την τιμή 16... 

2) Απαντήσεις από τη lisari team

Ημερήσια: pdf (ώρα 10:30!!)

Σημείωση: Η ομάδα προσφέρει σε ΌΛΑ τα βαθμολογικά κέντρα (Β.Κ) τις λύσεις σε word.


3) Σχολιασμός 

Τα θέματα ήταν πιο εύκολα από τα περσινά. Δεν είχαν δύσκολα ερωτήματα, εντάσεις, παγίδες ΑΝ κάποιος φυσικά είχε διαβάσει ανάλογα θέματα. 

Λογικά η έκφραση  "η γραφική παράσταση της f τέμνει τον άξονα x′x σε σημείο με τετμημένη ίση με 1" μπορεί να προβληματίσει τους υποψήφιους. 

Επίσης, η θεωρία με την (απόλυτη) συχνότητα δεν είναι από αυτές που αναμένουν οι μαθητές. Η έξυπνη ερώτηση είναι το Δ4, αλλά προκύπτει και αλγεβρικά. 

Αναμένουμε διάφορες βαθμολογίες και η εκτίμηση του μέσου όρου είναι μη προβλέψιμη! 


Αληθινό γεγονός

Μαθητής ενώ έχει πάρει τα θέματα κατά τις 9:20 το πρωί στο εξεταστικό κέντρο, βγαίνει κατά τις 10 που είναι η δυνατή αποχώρηση. Τον ρωτάει ο καθηγητής του: 

Καθηγητής: Γιατί βγήκες τόσο νωρίς; 

Μαθητής: "Εκεί θα έμενα δάσκαλε;" 

  

Τετάρτη 16 Ιουνίου 2021

Πανελλαδικές Εξετάσεις 2021 ΓΕΛ (Ημερήσια και Εσπερινά)

Τα link θα ενεργοποιηθούν την ώρα που δημοσιεύονται τα θέματα και οι λύσεις το γρηγορότερο δυνατό (πληκτρολογημένες) από τη lisari team.


1) Εκφωνήσεις θεμάτων ΓΕΛ 16/6/2021  

Ημερήσια: pdf - word*

(από το site του Υπουργείου Παιδείας)

                                      * τα αρχεία word είναι μια προσφορά του Χρήστου Τσουκάτου


2) Απαντήσεις από τη lisari team

Ημερήσια: pdf (τελική έκδοση)

Σημείωση: Η ομάδα προσφέρει σε ΌΛΑ τα βαθμολογικά κέντρα (Β.Κ) τις λύσεις σε word. 

Δείτε εναλλακτικούς τρόπους αντιμετώπισης διάφορων ερωτημάτων

Η πηγή του ερωτήματος Δ4


3) Σχολιασμός 

Με αγωνία περιμέναν τα θέματα οι υποψήφιοι αφού άργησαν σε αρκετά σχολεία να τα διανεμηθούν. Σε αρκετές περιπτώσεις οι μαθητές ξεκίνησαν μετά τις 9:45! 

Πάμε στην ουσία!

Γενικά σχόλια

1) Τα θέματα ήταν όπως τα περιμέναμε και όπως άρμοζαν στις συνθήκες που πέρασαν οι μαθητές τους τελευταίου έξι μήνες αλλά με λεπτομέρειες που σου κόστιζαν μονάδες χωρίς να το καταλάβεις!

Τελικά επαληθεύτηκε η «άτυπη» οδηγία που διαβάσαμε σε Κυριακάτικη εφημερίδα για βατά θέματα. 

Δεν θα κάνω ακόμα σύγκριση με τα περσινά θέματα … 

2) Δεν είδαμε 

• πρόβλημα 

• όριο α/0 

• Θ.Μ.Τ. 

• σχεδιασμό

Κατά τα άλλα καλύφτηκε όλο το εύρος της ύλης! 

3) Χρειάστηκαν βασικές γνώσεις Α΄ και Β΄ Λυκείου (πρόσημο τριωνύμου, τιμές τριγωνομετρικών αριθμών).

4) Δεν είχαμε δύσκολες συναρτήσεις

5) Σχετικά λίγες πράξεις και όχι δύσκολες. 

6) Δεν είδαμε το «σχολικό βιβλίο» σχεδόν σε κανένα θέμα! Οι θεματοδότες ΔΕΝ ξεκίνησαν με βάση το σχολικό βιβλίο όπως γινόταν τα τελευταία χρόνια. Μάλλον γιατί έχουν καλυφτεί όλα τα θέματα. 


Σε δύο θέματα θα μείνω περισσότερο, στο Α και στο Δ! Γιατί; Μας ενδιαφέρουν οι μαθητές που πάνε για το βασικό κομμάτι του διαγωνίσματος που είναι το Α θέμα (έτσι και αλλιώς όλοι θα περάσουν από εκεί) και για τους μαθητές που πάνε για το άριστα που είναι το Δ θέμα.  


Θέμα Α (αντιπαράδειγμα γιοκ…)

Μάλλον το αντιπαράδειγμα πρέπει να μας αποχαιρέτισε! Δεν πιστεύω ότι θα το ξανά δούμε στις εξετάσεις. 

Εκτός από τα δύο πρώτα Σ – Λ που είχαν παγίδα, όλα τα άλλα κρίνονται απλά και αναμενόμενα για τους υποψήφιους. 

Ένα αστεράκι στο πρώτο Σ – Λ κόστιζε 2 μονάδες! Πονηρό! Άρα εδώ αρκετοί μαθητές έχασαν τις 2 μονάδες. 

Επίσης, στο δεύτερο Σ- Λ ήταν πολύ πονηρό! Ο τρόπος που δόθηκε έτσι είναι ξεκάθαρα παγίδα! 

Θα βοηθούσε να υπήρχε η μεταβλητή y στη θέση του x, για να κατανοήσει καλύτερα ο υποψήφιος τη διαφορά. Έτσι και αλλιώς έτσι το έχει το σχολικό βιβλίο, με y και όχι με x όπως ζητήθηκε.

Όμως και στο παρελθόν με τον ίδιο τρόπο είχε ζητηθεί το ερώτημα αυτό, επομένως όποιος έλυσε - διάβασε όλα τα Σ – Λ των προηγούμενων ετών δεν θα είχε πρόβλημα. Όμοια, αρκετοί μαθητές θα έχασαν και εδώ 2 μονάδες. 

Δεν είδαμε τελικά ερώτημα από τις ερωτήσεις κατανόησης του σχολικού βιβλίου. Μάλλον έφταναν τα δύο απαιτητικά ερωτήματα…  

Ένας βαθμός για ένα μέσο υποψήφιο είναι περίπου 21/25. 


Θέμα Β (huge)

Μεγάλο! Ογκώδες! 

Εξέταζε πολλά σημεία της Ανάλυσης, εκτός από σχεδιασμό, κάλυπτε τα πάντα γύρω από μια συνάρτηση. Ένας μέτριος μαθητής δεν αντιμετώπιζε πρόβλημα… 

Το e^(1-x) θα προβλημάτισε τους μαθητές στα όρια στο συν άπειρο… 

Επίσης, το πλήθος των λύσεων στο Β4 ii μου φαίνεται λίγο «βαρύ» για Β Θέμα. 

Ένας βαθμός για ένα μέσο υποψήφιο είναι περίπου 20 - 22 / 25. 


Θέμα Γ (πολλαπλού τύπου)

Μάλλον καθιερώνεται στο Γ θέμα συνάρτηση πολλαπλού τύπου! 

Μια απλή συνάρτηση με τη μόνη ιδιαιτερότητα στον ένα κλάδο περιέχει μια παράμετρο και να την κουβαλάει σε όλη την έκταση λύσης, χωρίς να χρειάζεται να την υπολογίσει ο μαθητής. 

Αρκετοί μαθητές, όπως ενημερώνομαι, έκαναν το εξής στο Γ2 θέμα: 

«η f ικανοποιεί το Θ. Rolle αφού έχει ρίζα η f ’(x) = 0»

που προφανώς είναι λάθος διότι το αντίστροφο δεν ισχύει. 

Επίσης, οι αριθμοί συν0, συν(3π/2), ημπ κτλ. κρίνονται άγνωστα για αρκετούς μαθητές, πόσο μάλλον για τους μαθητές των Οικονομικών – Πληροφορικής που δεν τα έχουν συναντήσει ξανά στη Φυσική. 

Επίσης, στο Γ3 ο μαθητής έπρεπε να θυμηθεί βασικές γνώσεις τριωνύμου (πρόσημο) για να λύσει την άσκηση. Όχι απαγορευτική σκέψη… 

Τόσο απλό Γ4 δεν έχω ξανά δει σε διαγώνισμα Εξετάσεων! Ένα απλό ελάχιστο και να δίνει 7 μονάδες θεωρώ ότι ήταν δώρο! 


Ένας πιθανός βαθμός για ένα μέσο υποψήφιο είναι 18 / 25. 



Θέμα Δ (ειδική άσκηση - περιπτώσεις)

Εδώ λογικά θα ξεκίνησαν τα προβλήματα για τους μαθητές. Αν όχι στο Δ1 και Δ2 σίγουρα στο Δ3 και Δ4 που ήταν πιο ειδικά θέματα. 

Τα επικίνδυνα σημεία είναι

• στο Δ3 ο υποψήφιος πρέπει να πάρει περιπτώσεις για το x πριν “ln” κατά μέλη 

• και στο Δ4 ο υποψήφιος πρέπει να πάρει περιπτώσεις για αν η συνάρτηση της απόστασης παραγωγίζεται στο σημείο x0. 

Γενικά οι περιπτώσεις θα «έφαγαν» τους μαθητές και τις μονάδες! 

Εκτιμώ ότι και στις δύο περιπτώσεις θα "κοστίσει" 2 μονάδες (μετά από ενημέρωση από Βαθμολογικά Κέντρα). 

Άρα σε αυτά τα ερωτήματα οι περισσότεροι μαθητές δεν θα έχουν δώσει ολοκληρωμένες λύσεις. 

Επίσης, ακόμα υπάρχει σύγχυση αν πρέπει η συνάρτηση της απόστασης των σημεία Α και Β να είναι παραγωγίσιμη σε περιοχή του x0 για να εφαρμόσουν το Θ. Fermat. Αν εμείς δυσκολευόμαστε να τα κατανοήσουμε αυτές τις λεπτομέρειες φανταστείτε τους μαθητές. 

Ένας πιθανός βαθμός για ένα μέσο υποψήφιο είναι 10 / 25. 


Σύνολο: 59 – 61 / 100


Συμπέρασμα: Πιο εύκολα από τα περσινά (όχι αισθητά, αλλά ένα κλικ πιο εύκολα). 

Δευτέρα 14 Ιουνίου 2021

Πρεμιέρα του Μαθηματικού Μεζεδοπωλείου + link



Συνάντηση: Μέλη - φίλοι - funs - παρατηρητές - followers του lisari.blogspot.com


Ημερομηνία:  Τρίτη 15 Ιουνίου 2021

Ώρα: 21:30

Τιμή: Δωρεάν ό,τι φάτε και πιείτε! 

Ένδυμα: Από σμόκιν μέχρι μαγιό

Κάμερες: Ανοικτές για να πιστοποιούμε ότι είμαστε καθηγητές - γονείς και όχι μαθητές! 

Ιδέα: Να προσφέρουμε "μεζέδες" στο πιάτο του υποψηφίου και να γνωριστούμε! 

Σημείωση: Η συμμετοχή είναι ήδη μεγάλη

Ευχαριστούμε για την ανταπόκρισή σας! Θα είναι στην παρέα μας και γνωστοί συγγραφείς μαθηματικών βιβλίων και αρκετοί διακεκριμένοι μαθηματικοί. 

Σκοπός μας είναι η πρώτη γνωριμία, η συνέχεια θα γίνει από κοντά! 

Σάββατο 12 Ιουνίου 2021

Τι ΔΕΝ πρέπει να δούμε στις Πανελλαδικές εξετάσεις;

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος η αγωνία μαθητών και καθηγητών είναι στα ύψη! Λίγες μέρες απομένουν μέχρι οι μαθητές να πιάσουν το στυλό στο εξεταστικό κέντρο για να ξεκινήσει η διαδικασία που περιμέναν από πέρυσι το καλοκαίρι. 

Αν και αυτά τα λόγια δεν βοηθούν, γιατί εντείνουν το άγχος των μαθητών, δεν θα τα απλοποιήσω γιατί γνωρίζω ότι μετά την πρώτη τους εξέταση θα διαπιστώσουν οι μαθητές ότι όλα αυτά που αναφέρονται (site, εφημερίδες, τηλεόραση, κοινωνικός περίγυρος) ήταν υπερβολικά και τελικά οι Πανελλαδικές εξετάσεις δεν διαφέρουν από τις κανονικές εξετάσεις που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο (εκτός πέρυσι και φέτος) στα σχολεία τους. 

Πάμε στο θέμα μας!

Κάποια στιγμή είχα συγκεντρώσει ένα αρχείο με αρκετές αναφορές στα οποία ΔΕΝ πρέπει να δούμε στις εξετάσεις. Δυστυχώς, το έχασα μέσα στον όγκο των αρχείων και θα προσπαθήσω να σημειώσω τα πιο βασικά. 

Κάθε χρόνο, όλοι οι καθηγητές λένε στους μαθητές τις προτάσεις τους για τις εξετάσεις. Όμως ΔΕΝ υπάρχει κάποιο άρθρο, δημοσίευμα τι πρέπει να αποφύγει η επιτροπή εξετάσεων δια ροπάλου, κατά την γνώμη μου! 

Ας τα δούμε ένα ένα και ίσως να το αρχείο εμπλουτιστεί μετά από τις προτάσεις σας. 

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.

Τρίτη 8 Ιουνίου 2021

Online μεζεδοπωλείο (πρώην καφενείο) - Λίγοοο πριν την Πανελλαδική Εξέταση των μαθηματικών

Και φέτος το lisari.blogspot.com σας προσκαλεί να συμμετέχετε στο Online καφενείο! Φέτος θα το ονομάσουμε Μεζεδοπωλείο! Γιατί; Οι ιδέες και οι προτάσεις σας θα είναι μεζέδες στο πιάτο μας!

Ποια είναι η φετινή καινοτομία που προέκυψε αυθόρμητα μέσα από κάποιες αναρτήσεις; 

Η συνάντηση θα γίνει διαδικτυακά! Μέσω WebEx! 

Με κάμερες ανοικτές και πολύ διάθεση θα γνωριστούμε και θα παρουσιάσουμε, όσοι επιθυμούν, τις προτάσεις τους! 

Πλέον η καταγραφή των ιδεών στα σχόλια της ανάρτησης θα μεταφερθούν στις οθόνες του υπολογιστή μας μέσω share!

Όσοι θέλουν να είναι παρόντες σε αυτή τη διαδικασία το link που θα συνδεθούμε θα είναι το εξής: 

Σημείωση: Ήδη έχω ετοιμάσει το υλικό που θα παρουσιάσω! 

Για απευθείας αποθήκευση του καταλόγου πατήστε εδώ!

Κυριακή 6 Ιουνίου 2021

Ασκήσεις Α΄ Γυμνασίου - Ευκλείδης Α (τεύχος 120)

Οι αγαπητοί φίλοι Καρκαζής Γιάννης, Κωστοπούλου Καλλιόπη, Οικονομόπουλος Μπάμπης, Παυλόπουλος Τάκης από το Παράρτημα ΕΜΕ Τρίπολης μας προσφέρουν ένα γεμάτο αρχείο που αναρτήθηκε στο τελευταίο τεύχος του Ευκλείδη Α, για τους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου. 


Στηρίζουμε τα περιοδικά της Μαθηματικής Εταιρείας, βοηθάνε τους μαθητές να δουν τα μαθηματικά ως παιχνίδι και να εξασκηθούν στα μαθηματικά από μικρή ηλικία.


Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.

Πέμπτη 3 Ιουνίου 2021

Μια γνωστή άσκηση του σχολικού βιβλίου με προεκτάσεις ένα άρθρο στον Ευκλείδη Β (τεύχος 120)

Ο "Ευκλείδης Β" είναι το αγαπημένο περιοδικό καθηγητών και μαθητών του Λυκείου. 

Πλέον μετράει 120 τεύχη (για τους μικρούς μαθητές: Να βρείτε πόσα χρόνια κυκλοφορεί το περιοδικό ΑΝ θεωρήσουμε ότι για κάθε έτος εκδίδονται 4 περιοδικά) και "κλείνει" την σχολική χρονιά με ένα άρθρο "κανόνι"!

Οι αγαπητοί συγγραφείς, φίλοι, μέλη της lisari team και συνάδελφοι από το 3ο ΓΕΛ Κηφισιάς, Μάκης Χατζόπουλος (ο υπογράφων) και ο Χρήστος Μαρούγκας (και οι δύο έχουν αρχικά Μ.Χ) μας παρουσιάζουν μια κλασική άσκηση από το σχολικό βιβλίο με σχόλια, λύσεις, προεκτάσεις και συμπληρωματικές ασκήσεις. Το άρθρο θα το βρείτε στη σελίδα 53 του περιοδικού - τεύχος 120. 


Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ (το αρχείο είναι το εμπλουτισμένο και όχι αυτό που κυκλοφορεί στο περιοδικό που λόγω έκτασης περιορίστηκε).