Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2019

Ένα υπέρ - αρχείο για τη B Λυκείου

Και μια νέα σχολική χρονιά για να πάει καλά πρέπει να ξεκινήσει 
με τις πιο αγαπημένες σημειώσεις! 

Ο Νίκος Ράπτης από το Αγρίνιο, πιστός στο ραντεβού του μας προσφέρει τις ανανεωμένες και εμπλουτισμένες σημειώσεις του για τη Β΄ Λυκείου Μαθηματικά Κατεύθυνσης.

Αναλυτικά
  • Αναλυτική Θεωρία
  • 500 Ασκήσεις
  • 280 ενδοσχολικά θέματα εξετάσεων (νέο)
  • Σελίδες 109
Γι απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.



Το νέο αρχείο ΔΕΝ είναι αυτό που φαίνεται στην προεπισκόπηση αλλά το αρχείο που γίνεται απευθείας αποθήκευση

Τρίτη 27 Αυγούστου 2019

Σε ελεύθερη πτώση όλες οι σχολές των Μαθηματικών τμημάτων

Για ακόμα μία χρονιά οι σχολές των Μαθηματικών τμημάτων πέφτουν στα τάρταρα! Και μία χρονιά που τουλάχιστον τα θέματα των Μαθηματικών ήταν τα πιο κατάλληλα για τους μαθητές.

Ένα λυπητερό αποτέλεσμα, αρκετές Μαθηματικές Σχολές να βρίσκονται κάτω από 10.000 μόρια. Δυστυχώς ήρθε η ισοτιμία των ΑΕΙ με τα ΤΕΙ και έγιναν τελικά όλα τα τμήματα ΤΕΙ. Η ισοτιμία έγινε προς τα κάτω.

Είναι λυπητερό ο φοιτητής του Μαθηματικού τμήματος να εισάγεται με 7.500 μόρια, δηλαδή να έχει γράψει κατά μέσο όρο 7,5 στα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Άρα πιθανόν να έχει γράψει μαθηματικά κάτω από 5! Δηλαδή ένας μαθητής που δεν γνωρίζει ούτε τη θεωρία στα Μαθηματικά να έχει τη δυνατότητα να εισάγεται στο Μαθηματικό τμήμα! Και σε μια χρονιά που τα θέματα των Μαθηματικών μόνο δύσκολα δεν θεωρήθηκαν! Δεν είναι λυπητερό; Δεν είναι ανησυχητικό;

Ο μαθητής που "δημιούργησε" τη βάση στο Μαθηματικό Σάμου έχει άθροισμα βαθμών 
στη Μαθηματικά + Φυσική: 11,3 με άριστα 20 + 20 = 40!

Είναι ένα θέμα που πρέπει να το δει άμεσα η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και να σταματήσει αυτή την κατάσταση.
  • Για να δείτε όλες τις βάσεις πατήστε εδώ (από το επίσημο site του Υπουργείου Παιδείας). 
  • Για συγκριτικά βάσεων 2019 πατήστε εδώ (από το επίσημο site του Υπουργείου Παιδείας). 

Οι βάσεις των Μαθηματικών τμημάτων για το 2019 και 2018


Σημείωση: Στη λίστα μπορεί να προστεθεί και η σχολή ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ-ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΣΑΜΟΣ) με βάση 5.148

Αλλά ας δούμε και την άλλη όψη έτσι ώστε να έχουμε μια θετική ματιά σε ότι εξετάζουμε, μας δίνει δύναμη και θάρρος να συνεχίζουμε.

Δείτε τις υψηλότερες βαθμολογίες των μαθητών που εισήχθησαν στις αντίστοιχες σχολές, μαθητές που έχουν διάθεση και όρεξη να ακολουθήσουν αυτό που αγαπάνε χωρίς να τους ενδιαφέρει πόσο ψηλά είναι η σχολή τους από πλευράς μορίων.
  • Αθήνα 19.092
  • ΣΕΜΦΕ 19.007
  • Στατιστικής 18.238
  • Θεσσαλονίκη 18.780
  • Πάτρα 18.898
  • Ιωάννινα 18.036
  • Λαμία 14.212
  • Κρήτη 17.625
  • Κρήτη εφαρμοσμένων 15.824
  • Καστοριά 13.858
  • Σάμος 13.038

Κυριακή 25 Αυγούστου 2019

Οι πρώτες εκτιμήσεις προβλέπουν κάτω από 10.000 μόρια το νεοσύστατο τμήμα των Μαθηματικών στη Λαμία


Διαβάζουμε από την ιστοσελίδα https://www.lamiareport.gr τα εξής:

"Μέσα στο γενικότερο κλίμα πτώσης των βάσεων, σε χαμηλά επίπεδα θα κινηθούν και οι βάσεις στα τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας που έχουν έδρα τη Λαμία. Ειδικότερα στα νεοσύστατα τμήματα, φαίνεται σε όλη του τη… «μεγαλοπρέπεια» το «εγχείρημα Γαβρόγλου» με βάσεις που δεν ξεπερνούν τα 10.000 μόρια για άλλοτε δύσκολα Τμήματα Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. 

Το γεγονός ότι, τα τμήματα στο 2ο επιστημονικό πεδίο των Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών και στο 4ο επιστημονικό πεδίο της Οικονομίας και της Πληροφορικής διαθέτουν σχεδόν αντίστοιχες θέσεις με τους υποψηφίους, είχε ως αποτέλεσμα να κατρακυλήσουν οι βάσεις! 

Οι «χάντρες» Γαβρόγλου στους Λαμιώτες ιθαγενείς, εκτιμήθηκαν… δεόντως από τους υποψηφίους με τους υπολογισμούς να θέλουν το νέο Μαθηματικό Τμήμα που θα λειτουργήσει στην πόλη, να δέχεται φοιτητές με βάση τα 9.800 μόρια!

Ομοίως απογοητευτική είναι η πρόβλεψη και για το ολοκαίνουριο Τμήμα της Φυσικής (Λαμία) με την εκτίμηση να το θέλει με βάση τα 11.800 μόρια
".

Εκτιμά ότι η βάση στο Μαθηματικό τμήμα με έδρα τη Λαμία θα είναι στα 9.800 μόρια, δηλαδή κάτω από 10.000 μόρια! Άρα οι επιτυχόντες της σχολής θα έχουν μέσο όρο στα μαθήματα κοντά στη βάση! 

Αν το δημοσίευμα είναι έγκυρο τότε υπάρχει κίνδυνος ένας υποψήφιος με Μαθηματικά κοντά στο 5/20 να εισέλθει στο Μαθηματικό τμήμα! Η απαξίωση μιας σχολής και μιας επιστήμης δεν πρέπει να μείνει στα συρτάρια του Υπουργείου Παιδείας, θα πρέπει άμεσα να αποκατασταθεί η τάξη. 

Μια άμεση λύση είναι η μείωση των θέσεων σε όλες τις σχολές των Μαθηματικών τμημάτων.  Αναμένουμε την ίδια ευαισθησία που υπέδειξε το Υπουργείο Παιδείας με την κατάργηση της Νομικής Σχολής στην Πάτρα με την αλλαγή της ηγεσίας.

Σάββατο 24 Αυγούστου 2019

Εξετάσεις μαθηματικών για την Α, Β και Γ Λυκείου για νέο σχολικό έτος 2019-20

Το esos.gr μας ενημερώνει τι θα ισχύσει για μαθήματα και εξετάσεις για τους μαθητές της Α, Β και Γ Λυκείου από το νέο σχολικό έτος 2019-20 (δείτε εδώ).

Στα μαθηματικά δεν υπάρχει κάποια αλλαγή, δηλαδή:

- Στην Α΄ Λυκείου ενδοσχολικά θα εξετάζονται τα μαθήματα Άλγεβρα και Γεωμετρία από όλους τους μαθητές.

- Στην Β΄ Λυκείου ενδοσχολικά θα εξετάζονται η Άλγεβρα από τους μαθητές των Ανθρωπιστικών Σπουδών και τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης από τις άλλες ομάδες προσανατολισμού. Η Γεωμετρία δεν θα εξετάζεται στη Β΄ Λυκείου.

- Στην  Γ ́ Λυκείου ενδοσχολικά θα εξετάζεται μόνο τα Μαθηματικά Προσανατολισμού για όσους μαθητές το δίνουν Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Τρόπος εξέτασης των μαθημάτων
1. Τα θέματα των προαγωγικών, απολυτηρίων και κατατακτηρίων εξετάσεων λαμβάνονται από την ύλη που ορίζεται ως εξεταστέα για κάθε μάθημα κατά το έτος που γίνονται οι εξετάσεις. Οι ερωτήσεις είναι ανάλογες με εκείνες που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια και στις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, δια- τρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσμα διδακτικών στόχων και είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας. Οι μαθητές απαντούν υποχρεωτικά σε όλα τα θέματα.

2. Σε περίπτωση κατά την οποία ένα θέμα αναλύεται σε υποερωτήματα, η βαθμολογία που προβλέπεται για αυτό κατανέμεται ισότιμα στις επιμέρους ερωτήσεις, εκτός αν κατά την ανακοίνωση των θεμάτων καθορίζεται διαφορετικός βαθμός για κάθε μια από αυτές.

ΣΤ. Μαθηματικά

1. Η εξέταση στην Άλγεβρα και τη Γεωμετρία στις Α ́ και Β ́ τάξεις Ημερησίου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου και στα Μαθηματικά της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών της Β ́ τάξης Ημερησίου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου γίνεται ως εξής:

Ι. Στους μαθητές δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη, με τα οποία ελέγχεται η γνώση εννοιών και ορολογίας, η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών στοιχείων, η ικανότητα εκτέλεσης γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του μαθητή να αναλύει, να συνθέτει και να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.

II. Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους μαθητές διαρθρώνονται ως εξής:

α. Το πρώτο θέμα αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος περιέχει πέντε (05) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου (πολλαπλής επιλογής, Σωστού-Λάθους, αντιστοίχισης) με τις οποίες ελέγχεται η γνώση και η κατανόηση των βασικών εννοιών και των σπουδαιότερων συμπερασμάτων της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης. Στο δεύτερο μέρος ζητείται η απόδειξη μίας απλής πρότασης (ιδιότητας, λήμματος, θεωρήματος ή πορίσματος), που είναι αποδεδειγμένη στο σχολικό εγχειρίδιο.

β. Το δεύτερο θέμα αποτελείται από μία άσκηση που είναι εφαρμογή ορισμών, αλγορίθμων ή προτάσεων (ιδιοτήτων, θεωρημάτων, πορισμάτων).

γ. Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση που απαιτεί από τον μαθητή ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών και αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών.

δ. Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του απαιτεί από τον μαθητή ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη στρατηγικών επίλυσής του.

Το δεύτερο, τρίτο και τέταρτο θέμα μπορούν να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα που διευκολύνουν τον μαθητή στη λύση.

III. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά εικοσιπέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα (4) θέματα. Ειδικότερα, στο πρώτο θέμα το πρώτο μέρος βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες, ενώ το δεύτερο μέρος βαθμολογείται με δεκαπέντε (15) μονάδες. Στο δεύτερο, τρίτο και τέταρτο θέμα η κατανομή της βαθμολογίας στα επιμέρους ερωτήματα μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας τους και καθορίζεται στη διατύπωση των θεμάτων.

2. Για την εξέταση στα Μαθηματικά της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής στη Γ ́ τάξη Ημερησίου Γενικού Λυκείου και στη Γ ́ και Δ ́ τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου ισχύουν τα εξής:

Στους μαθητές δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη, τα οποία μπορούν να αναλύονται σε υποερωτήματα, με τα οποία ελέγχεται η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών στοιχείων, η γνώση εννοιών και ορολογίας και η ικανότητα εκτέλεσης γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του μαθητή να αναλύει, να συνθέτει και να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.

Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους μαθητές διαρθρώνονται ως εξής:

α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήματα θεωρίας που αφορούν έννοιες, ορισμούς, λήμματα, προτάσεις, θεωρήματα και πορίσματα. Με το θέμα αυτό ελέγχεται η κατανόηση των βασικών εννοιών, των σπουδαιότερων συμπερασμάτων, καθώς και η σημασία τους στην οργάνωση μιας λογικής δομής.

β) Το δεύτερο και το τρίτο θέμα αποτελείται το καθένα από μία άσκηση που απαιτεί από το μαθητή ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών.

Η κάθε άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.

γ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του απαιτεί από το μαθητή ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης προηγούμενων γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών στη διαδικασία επίλυσης του. Το θέμα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα, τα οποία βοηθούν το μαθητή στη λύση.

Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.

Όταν τα μη μαθηματικά site ασχολούνται με τα μαθηματικά…

Προφανώς λάθη και αβλεψίες υπάρχουν σε όλα τα site, μαθηματικά και μη. Απλά όταν οι συζητήσεις ή τα ερωτήματα τίθενται από μαθηματικά site βοηθάνε την περαιτέρω αναζήτηση – συζήτηση και την εξαγωγή συμπερασμάτων από άτομα που έχουν μεγαλύτερη γνώση και εξοικείωση με ανάλογα θέματα και οι ανακρίβειες είναι ελάχιστες. 

Αν τα ερωτήματα ή αναρτήσεις γίνονται από μη αρμόδιους ιστότοπους τότε διαδίδεται μια εσφαλμένη πληροφορία που μπορεί να δημιουργήσει λάθος εντυπώσεις κτλ. Κάτι τέτοιο διαπιστώσαμε την τελευταία περίοδο από δύο έγκριτα site. Δεν μένουμε στα ονόματα - πρόσωπα γιατί δεν έχουμε τέτοιο σκοπό, αλλά στην ουσία του θέματος. 

1) Διαβάσαμε σε ένα εκπαιδευτικό site μια ανοικτή επιστολή του καθηγητή Πανεπιστημίου, τμήματος Μαθηματικού, την απόσυρση ενός τεύχους του Ευκλείδη Α.

Πηγή: www.alfavita.gr

Η ένσταση του καθηγητή γίνεται γιατί στο τελευταίο τεύχος του Ευκλείδη Α αναφέρει στην παράγραφο άρτιοι και περιττοί τα εξής: 

«Οι άρτιοι είναι οι θηλυκοί ή φαύλοι και οι περιττοί οι άρρενες ή αγαθοί.»

«Ανάμεσα στους αριθμούς αυτούς γίνονται γάμοι με πρόσθεση ή πολλαπλασιασμό. Από γάμους δια πολλαπλασιασμού προκύπτουν ‘εκ αγαθών γονέων, αγαθά τέκνα’ πχ 3*5=15, ‘εκ φαύλων, φαύλα’ π.χ. 2*4=8 και ‘εκ μεικτών φαύλα’ π.χ. 2*3=6».


Ο συμπαθής καθηγητής από την πλευρά του αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής: 

"Οι Πυθαγόρειοι διαιρούσαν όντως τους αριθμούς σε περιττούς και άρτιους. Οι περιττοί είναι πεπερασμένοι, περιορισμένοι και αρσενικοί. Οι άρτιοι είναι απεριόριστοι, άπειροι και θηλυκοί", δίνοντας τη σχετική βιβλιογραφία.

2) Διαβάσαμε στο twitter με ανακοινοποίηση στο skai.gr την εξής ανάρτηση:


«Άνω κάτω έγινε η κοινότητα των μαθηματικών στο Τwitter εξαιτίας μίας εξίσωσης. Ένας χρήστης ανέβασε την εξίσωση 8 ÷ 2(2+2) και ζήτησε τις απαντήσεις των χρηστών. Αρκετοί υποστήριξαν ότι η σωστή απάντηση για το αποτέλεσμα είναι 16. Πολλοί όμως διαφώνησαν και επέμεναν ότι η απάντηση είναι 1».

Πηγή: http://www.skai.gr 

Που προφανώς δεν είναι εξίσωση αλλά μια αριθμητική παράσταση. Επίσης, στα σχολικά βιβλία αποφεύγεται αυτή η μορφή για να μην υπάρχει σύγχυση. Χρησιμοποιούνται αγκύλες για να αποδοθεί σωστά η προτεραιότητα των πράξεων. Αν βάλουμε αγκύλες τότε έχουμε τις εξής περιπτώσεις:
[8 ÷ 2] * (2 + 2) = 16   ή  8  ÷ [ 2 * (2 + 2) ] = 1
Αν δεν υπάρχουν αγκύλες τότε ακολουθούμε τη σειρά των πράξεων από τα αριστερά προς τα δεξιά για τον πολ/σμό και τη διαίρεση.

3) Μετά από το πέρας των εξετάσεων ΕΠΑΛ 2019 διαβάσαμε μια ανάρτηση στο esos.gr για την ορθότητα ενός Σωστού – Λάθους.



Το έγκριτο κατά τα άλλα site έβαλε τα πράγματα σε σωστή θέση με την απάντηση του π. Σχ. Συμβούλου.

Τετάρτη 14 Αυγούστου 2019

Καλό καλοκαίρι 2019 με μαθηματ1κά!


Μια νέα καλοκαιρινή και δροσερή ανάρτηση φιλοδοξεί να σας κρατήσει συντροφιά για το υπόλοιπο του καλοκαιριού!

Με απλούς γρίφους, προβλήματα μαθηματικών και ερωτήσεις σκέψης - λογικής θα σας κολλήσει στο πληκτρολόγιο του κινητού σας όποια ηλικία και αν είστε! Οι απαντήσεις σας είναι ευπρόσδεκτες στα σχόλια της ανάρτησης.

Όποιος επιθυμεί να στείλει το δικό του γρίφο κτλ. να το προωθήσει στο email lisari.blogspot@gmail.com. Οι λύσεις να δίνονται στα σχόλια της παρούσας ανάρτησης (μόνο σε πολύπλοκη λύση να στέλνεται με email).
______________________________________________________

38) 24/8/2019 - Άρθρο



Πηγή: Protagon.gr

Λύση στην εικασία Duffin-Schaeffer, έδωσε ο Έλληνας μαθηματικός Δημήτρης Κουκουλόπουλος, η επιστημονική πορεία του οποίου τον έφερε από το Μαθηματικό του Αριστοτελείου στο Σικάγο και το Πρίνστον. 

Ο Κουκουλόπουλος, μόλις 35 ετών, με καταγωγή από την Κοζάνη, είναι σήμερα αναπληρωτής καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ. Μαζί με τον συνεργάτη του Τζέιμς Μέιναρντ από την Οξφόρδη, κατάφεραν να αποδείξουν την εικασία που ταλάνιζε τους μαθηματικούς της Αναλυτικής Θεωρίας των Αριθμών εδώ και 78 χρόνια. 

Και δεν είναι καν ο πιο παλιός γρίφος που παιδεύει τους μαθηματικούς. Εικασίες όπως  αυτή του Πουανκαρέ ή το Τελευταίο Θεώρημα του Φερμά απασχολούσαν τους μαθηματικούς για δύο και τρεις αιώνες μέχρι να δοθεί ικανοποιητική λύση. 

Σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ, ο Δημήτρης Κουκουλόπουλος εξήγησε σε τι συνίσταται η εικασία και μίλησε για τις εφαρμογές της. Μίλησε ακόμη για το ελληνικό πανεπιστήμιο που του έδωσε τα εφόδια να φτάσει στην ανακάλυψή του, αλλά και για το brain drain που απειλεί την τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας. 

Η εικασία διατυπώθηκε από τον Ντάφιν και τον Σάφερ το 1941 και αναφέρει τα κριτήρια που μπορούμε να θέσουμε ώστε να προσεγγίσουμε αριθμούς εάν απαγορεύσουμε κάποιους παρονομαστές. Οι δύο μαθηματικοί εισήγαγαν επίσης μια λεπτομέρεια που λέει ότι, εάν απαγορεύσουμε κάποιους παρονομαστές ακόμη και ένα αραιό υποσύνολό τους αυτών, μπορεί κάποιοι αριθμοί να μην προσεγγιστούν ποτέ. Γύρω στο 1990, υπήρξαν κάποια μικρά αποτελέσματα για την επίλυση της αλλά η εικασία παρέμενε άλυτη μέχρι το 2019 που αποδείχτηκε πλήρως από τον Κουκουλόπουλο και τον Μέιναρντ, δίνοντας λύση σε ένα από τα κεντρικά προβλήματα στον τομέα της μετρικής διοφαντικής προσέγγισης. Ονομάζεται έτσι προς τιμήν του αρχαίου μαθηματικού Διόφαντου από την Αλεξάνδρεια. 

Όσο για την εφαρμογή της λύσης της εικασίας στην καθημερινότητα – «το αιώνιο ερώτημα» σε ένα μαθηματικό, όπως λέει- ο Κουκουλόπουλος εξηγεί: «Δεν ξέρω εάν θα υπάρξει κάποια συγκεκριμένη εφαρμογή. Στα θεωρητικά μαθηματικά θα ήταν ωραίο να βλέπεις τη δουλειά σου να εφαρμόζεται στην πραγματική ζωή, αλλά η φύση των θεωρητικών μαθηματικών είναι τέτοια, που η εφαρμογή των ιδεών μπορεί να πάρει πολλά χρόνια μέχρι να γίνει κάτι ή να υπάρξει έστω μια έμμεση συμβολή». 

Προσθέτει ότι στα θεωρητικά μαθηματικά όπως και στις πιο πολλές θεωρητικές επιστήμες, δουλεύεις εντατικά ακόμη και για ολόκληρη τη ζωή σου, να καταλάβεις και να λύσεις ένα ερώτημα χωρίς απαραίτητα να γνωρίζεις εάν αυτό θα έχει προεκτάσεις στον πραγματικό κόσμο. Παρ’όλα αυτά επισημαίνει ότι η χρηματοδότηση της έρευνας στα θεωρητικά μαθηματικά είναι θεμελιώδης γιατί με τρόπους που δεν μπορούμε να καταλάβουμε επηρεάζει και την έρευνα στα Εφαρμοσμένα μαθηματικά, στη Μηχανική και στην Φυσική

Τέκνο της δημόσιας εκπαίδευσης, ο Κουκουλόπουλος αποφοίτησε από το 2ο ΓΕΛ Κοζάνης και στη συνέχεια εισήλθε στο Μαθηματικό του ΑΠΘ. «Μου άρεσαν τα μαθηματικά και οι αριθμοί και στην τελευταία τάξη του Λυκείου έλαβα μέρος στον διαγωνισμό της Ελληνικής Μαθηματικής εταιρίας όπου κέρδισα το χάλκινο μετάλλιο», είπε στο ΑΠΕ και πρόσθεσε ότι το συγκεκριμένο γεγονός του πρόσφερε αυτοπεποίθηση και το ειδικό βάρος ώστε να διαλέξει την Μαθηματική Σχολή αντί του Πολυτεχνείου. 

Μιλά με σεβασμό και αγάπη για δύο καθηγητές του και τη συμβολή τους στη διαμόρφωση των κριτηρίων και των δεξιοτήτων του. «Ο Αθανάσιος Κοζικόπουλος ήταν ο μαθηματικός μου στο Πειραματικό Γυμνάσιο Κοζάνης, ένας άνθρωπος με πάθος για τα μαθηματικά που κατάφερε τελικά να μου μεταδώσει για τα καλά το μικρόβιο και ο καθηγητής Μαθηματικών του ΑΠΘ Δημήτρης Μπετσάκος ήταν εκείνος που συνομίλησα μαζί του πριν αποφασίσω τελικά τι να επιλέξω». 

Στο τελευταίο έτος του ΑΠΘ έκανε αιτήσεις για να πάει στις ΗΠΑ επιλέγοντας να πάει απευθείας για διδακτορικό στο πανεπιστήμιο του Ιλινόις «γιατί εκεί έχει μια πολύ καλή ομάδα στην Αναλυτική θεωρία των αριθμών που είναι ο τομέα της έρευνας μου». Προσθέτει: «Ήμουν αρκετά τυχερός γιατί εκεί άρχισα να δουλεύω με τον Kevin Ford έναν καθηγητή που είναι κορυφαίος στον τομέα του». 

Τον τελευταίο χρόνο του διδακτορικού ακολούθησε τον μέντορα του στο «ναό» της Αναλυτικής Θεωρίας, στο πανεπιστήμιο του Πρίνστον. Η εμπειρία του εκεί φαίνεται ότι επηρέασε ακόμη περισσότερο τον Κουκουλόπουλο αφού εκεί γνώρισε τους πιο σημαντικούς επιστήμονες στο τομέα του. Το 2012 σε ηλικία μόλις 28 ετών προσελήφθη ως επίκουρος καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ και σήμερα, μόλις 35 ετών, είναι αναπληρωτής καθηγητής στο ίδιο πανεπιστήμιο. Είναι κατηγορηματικός για το ότι το ελληνικό πανεπιστήμιο προσέφερε τα κατάλληλα επιστημονικά εφόδια. «Όταν πήγα στις ΗΠΑ δεν ένοιωσα κανένα μειονέκτημα σε σχέση με τους συμφοιτητές μου, ήμουν πλήρως προετοιμασμένος, είχα όλα τα εφόδια για να κάνω έρευνα γιατί στην Ελλάδα είχα πολύ καλούς δασκάλους και τα μαθηματικά που ήταν να μάθω, τα έμαθα». 

Πιστεύει ότι η κρίση έχει τρομακτικό αντίκτυπο στα ελληνικά πανεπιστήμια αφού συνταξιοδοτήθηκαν αρκετοί καθηγητές χωρίς να αναπληρωθούν από νέο επιστημονικό αίμα. «Τα τελευταία δύο χρόνια μού λένε συνάδελφοί μου ότι άρχισαν να προσλαμβάνουν καθηγητές αλλά δεν υπάρχουν χρήματα για διδακτορικά προγράμματα κι αυτό έχει σαν αποτέλεσμα πολλοί νέοι να φεύγουν για το εξωτερικό και να μην επιστέφει κανένας πίσω». 

Χαρακτηρίζει το φαινόμενο της φυγής των νέων επιστημόνων ως το κορυφαίο πρόβλημα της χώρας, θεωρεί ότι η Ελλάδα έχει καθοδική πορεία που πρέπει να αναστραφεί επειγόντως και να επιστρέψουν ορισμένοι από τους ανθρώπους που έφυγαν. Εξηγεί: «Πρέπει να αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας των πανεπιστήμιων, να πλησιάσει το πλαίσιο λειτουργίας των ευρωπαϊκών και αμερικάνικων πανεπιστήμιων, να είναι αυτοδύναμα και να αποφασίζουν τα ίδια πού θέλουν να πάνε την έρευνα τους». 

Σχολίασε ακόμη την ανάμειξη της κεντρικής κυβέρνησης στην ίδρυση και στην κατάργηση της Νομικής Σχολής της Πάτρας και αναρωτήθηκε γιατί ο υπουργός πρέπει να αποφασίζει εάν η Πάτρα θα πρέπει να έχει Νομική σχολή, αφού αυτό είναι καθαρά θέμα του πανεπιστημίου. Αναφέρθηκε με θετικό πρόσημο στον νόμο Διαμαντοπούλου και στα συμβούλια των ιδρυμάτων, που όμως καταργήθηκαν, θεωρώντας ότι ήταν ένα μεγάλο βήμα για τα ελληνικά πανεπιστήμια, ενώ αναφέρθηκε με επικριτικό τόνο στην παρουσία και τον έλεγχο που ασκούν οι παρατάξεις στη διοίκηση του πανεπιστήμιου δηλώνοντας ότι «ουσιαστικά, οι σύγκλητοι των πανεπιστημίων είναι όμηροι των παρατάξεων». 

Με την εμπειρία των αμερικανικών πανεπιστημίων ο Δημήτρης Κουκουλόπουλος θεωρεί ότι το σύστημα ελέγχου και διοίκησης των ελληνικών πανεπιστημίων είναι απόλυτα εξαρτώμενο από την κεντρική διοίκηση, όπου ο υπουργός αποφασίζει για πολλά. «Όταν το υπουργείο αποφασίζει τους μισθούς των πάντων τότε όλα γίνονται δύσκολα. Όσο πιο κεντρικά γίνεται κάτι, τόσο πιο δύσκολα θα έχεις ευελιξία. Ευελιξία και εμπιστοσύνη χρειάζεται και να είμαστε σίγουροι ότι οι άνθρωποι θα κάνουν σωστά τη δουλειά τους». 

Υποστηρικτής της αξιολόγησης, θεωρεί ότι η εφαρμογή της πρέπει να υποστηρίζει θετικά το έργο των πανεπιστημιακών, ώστε να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους. Υποστηρικτής, ακόμη, και της μονιμότητας στο πανεπιστήμιο γιατί όπως λέει «οι καθηγητές δεν πρέπει να φοβούνται ότι κάποια στιγμή θα κινδυνεύσουν να απολυθούν γιατί πολλές φορές ορισμένα πρότζεκτ χρειάζεται μια ολόκληρη ακαδημαϊκή ζωή για να τα φέρεις σε πέρας». 

Διαβάστε το αντίστοιχο link στη σελίδα https://www.quantamagazine.org/ και την απόδειξη εδώ!

37) 23/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2018 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Ποιο σχήμα μπορείτε να κατασκευάσετε ενώνοντας τα παρακάτω κομμάτια;

36) 22/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2018 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Ο Ιερεμίας έχει δημιουργήσει μια εφαρμογή για έξυπνα κινητά, που την ονομάζει «Δημιουργό Αριθμητικών Παραστάσεων».  Πρέπει να χρησιμοποιήσετε και τα τέσσερα μαθηματικά σύμβολα (+, -, : και x) με όποια σειρά θέλετε, έτσι ώστε ξεκινώντας από τον αριθμό 7 να καταλήξετε στον αριθμό 144.

35) 21/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2018 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Μπορείτε να βρείτε ποιο από τα αυτοκίνητα ανήκει σε ποιον;

Γνωρίζετε τις εξής πληροφορίες;

• Κάποια από τα αυτοκίνητα αυτά χρησιμοποιούν αμόλυβδη βενζίνη ενώ άλλα όχι.

• Αυτά που δεν καταναλώνουν αμόλυβδη βενζίνη, παράγουν περισσότερα καυσαέρια.

• Ο Δημήτρης δεν χρησιμοποιεί αμόλυβδη βενζίνη, αλλά το αυτοκίνητό του έχει ραδιόφωνο. Οι ζάντες του είναι ίδιες με του Φώτη.

• Ο Ανδρέας έχει ραδιόφωνο στο αυτοκίνητό του και οι ζάντες του είναι ίδιες με αυτές του Στέφανου.

• Ο Στέφανος βάζει στο αυτοκίνητό του τον ίδιο τύπο καυσίμου που χρησιμοποιεί και ο Ευγένιος.

34) 20/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2018 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Συμπληρώστε τον πίνακα, ώστε το άθροισμα κάθε γραμμής και κάθε στήλης να είναι ίσο με τον αριθμό που φαίνεται στο εξωτερικό του.


33) 19/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2018 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Υπάρχει τρίγωνο με δύο ύψη μεγαλύτερα ή ίσα από τις πλευρές προς τις οποίες καταλήγουν; Αν ναι, ποιες είναι οι γωνίες του τριγώνου;

32) 18/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2018 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Ποιος αριθμός λείπει από την πόρτα στα δεξιά του σπιτιού;



31) 17/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Στο σχήμα βλέπετε ένα τραπέζιο. Αν φέρουμε μια κάθετη στο εσωτερικό του τραπεζίου, παρατηρούμε ότι εμφανίζεται ένα ολόκληρο τετράγωνο και το μισό του. Μπορείτε να χωρίσετε το τραπέζιο σε τέσσερα σχήματα που όλα να έχουν ακριβώς το ίδιο μέγεθος και μορφή;

30) 16/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Ο κύριος Αγαπητός (Α) χρωστάει 50 € στη δεσποινίδα Βαρώνου (Β), ενώ η κυρία Διαμάντη (Δ) χρωστάει 40 € στον κύριο Γαληνό (Γ) και ούτω καθεξής, όπως φαίνεται παρακάτω. Πώς μπορούν να διευθετηθούν αυτά τα πέντε χρέη με δύο απλές αποπληρωμές;


29) 15/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Τα γράμματα α και β παριστάνουν δύο ψηφία διαφορετικά από το μηδέν. Μπορείτε να τα προσδιορίσετε;  (Να βρείτε περισσότερες από μια απαντήσεις.)

28) 14/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Ακολουθώντας το μοτίβο των σχημάτων από τα αριστερά προς τα δεξιά, επιλέξτε ποιο από τα παρακάτω σχήματα είναι αυτό που ταιριάζει στο τέλος της γραμμής.

27) 13/8/2019
Άρθρο: Απόψε η βροχή των αστεριών
Η πιο θεαματική θερινή - αν όχι ετήσια - βροχή από «πεφταστέρια», οι διάττοντες Περσείδες, θα κορυφωθούν από απόψε τα μεσάνυχτα προς τα χαράματα της Τρίτης, στο νυχτερινό ουρανό της χώρας μας και γενικότερα του βορείου ημισφαιρίου.

Φέτος όμως, ακολουθεί πανσέληνος στις 15 Αυγούστου, με αποτέλεσμα η λάμψη από το μεγάλο φεγγάρι, που θα είναι αρκετά φωτεινό, να εμποδίσει σε ένα βαθμό την παρατήρηση των μετεώρων, έτσι θα γίνουν ορατά μόνο τα πιο φωτεινά από αυτά.

Οι Περσείδες είναι εντυπωσιακές βροχές διαττόντων, καθώς τα «πεφταστέρια» τους είναι γρήγορα και φωτεινά, διαθέτοντας συνήθως μακριές πύρινες «ουρές».

Αν τελικά αποφασίσετε να παρακολουθήσετε το όμορφο φαινόμενο προτείνουμε να το κάνετε σε μια περιοχή με χαμηλό φωτισμό και να μην εμποδίζεται η πλήρη παρακολούθηση του ουρανού! Δεν χάνετε τίποτα να βάλετε μια ευχή καθώς θα βλέπετε να πέφτουν τα ορατά εκατοντάδες αστέρια! 
26) 12/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Τρεις γείτονες μοιράστηκαν το περιφραγμένο πάρκο που φαίνεται στην εικόνα. Σύντομα υπήρξε ένας μικροκαβγάς ανάμεσά τους. Ο ιδιοκτήτης του κεντρικού σπιτιού παραπονέθηκε ότι το σκυλί των γειτόνων έσκαψε στον κήπο του και κατασκεύασε αμέσως ένα περιφραγμένο μονοπάτι που οδηγεί στην έξοδο 1 της εικόνας. Ο ιδιοκτήτης του αριστερού σπιτιού κατασκεύασε ένα περιφραγμένο μονοπάτι που οδηγεί στην έξοδο 2, ενώ αυτός που μένει στο σπίτι δεξιά στην εικόνα κατασκεύασε ένα περιφραγμένο μονοπάτι που οδηγεί στην έξοδο 3. Να σχεδιάσετε τα μονοπάτια χωρίς αυτά να διασταυρώνονται.


25) 11/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Εφτά φοιτητές, οι οποίοι συγκατοικούν σ΄ ένα μεγάλο διαμέρισμα στο Εδιμβούργο της Σκωτίας, μοιράζονται εφτά διαφορετικές δουλειές του σπιτιού. Ο Γιώργος επινοεί αυτό τον γρίφο, ενώ προσπαθεί να σκεφτεί ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα για τους έξι συγκατοίκους του με σκοπό να βρεθεί ένας τρόπος, ώστε ο καθένας τους να κάνει κάθε δουλειά του σπιτιού μόνο μία φορά. Δίνει τον γρίφο στη συγκάτοικο του, την Αλίκη, και της λέει:

«Μπορείς να συμπληρώσεις το πλέγμα, έτσι ώστε κάθε γραμμή και στήλη, αλλά και κάθε περιγεγραμμένη περιοχή, να περιέχει τα γράμματα από το Α ως το Η;»

Ξεκινήστε από τη δεξιά ακριανή στήλη ή δοκιμάστε να βάλετε το Ζ στο κέντρο του πλέγματος.



24) 10/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Στα τετραγωνάκια του πίνακα να τοποθετήσετε τους φυσικούς αριθμούς από το 1 έως και το 12 με τρόπο ώστε :
α) το άθροισμα σε κάθε στήλη να είναι το ίδιο,
β) το άθροισμα σε κάθε γραμμή να είναι το ίδιο,
γ) στην πρώτη γραμμή οι αριθμοί να είναι διατεταγμένοι κατά αύξουσα σειρά.



23) 9/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Τρεις φίλοι μπαίνουν σε μία κάβα και αγοράζουν ένα μπουκάλι καλό κρασί που κοστίζει 30€ δίνοντας 10€ ο καθένας. Φεύγοντας, τους προλαβαίνει ο υπάλληλος και τους λέει πως έκανε λάθος γιατί το μπουκάλι στοιχίζει 25€ και όχι 30€ και γι’ αυτό τους επιστρέφει 5€ ρέστα. Αυτοί, αφού δε μπορούν να μοιράσουν τα 5€ στα τρία, παίρνουν ο καθένας από 1€ και δίνουν 2€ φιλοδώρημα στον υπάλληλο για την καλή του πράξη. Στο τέλος όμως σκέφτονται: Έδωσε ο καθένας μας 10€ και πήρε ένα πίσω, άρα 9€. Τρεις φορές το 9€ μας κάνει 27€ και 2€ για το φιλοδώρημα, 29€. Τι έγινε το 1€;

22) 8/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Τοποθετήστε στα κενά τετράγωνα τους αριθμούς 1 έως 9 , έτσι ώστε τα αποτελέσματα των πράξεων οριζόντια και κάθετα να είναι σωστά. Όλοι οι υπολογισμοί γίνονται από τα αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω και εμπεριέχουν μόνο θετικά αποτελέσματα.



21) 7/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Ένας αθλητής πραγματοποιεί άλματα συνεχώς χωρίς σταματημό. Ωστόσο, σε κάθε νέο άλμα λόγω κούρασης προχωρά τη μισή απόσταση του προηγούμενου άλματος. Αν στο πρώτο του άλμα ο αθλητής έφτασε τα 5 μέτρα, πόσα άλματα θα χρειαστεί για να φτάσει τα 10 μέτρα;

20) 6/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Παρατήρησε την ακολουθία των παρακάτω αριθμών:

1, 11, 21, 1211, 111221, 312211 … 
Οι όροι της δεν προκύπτουν από τον ή τους προηγούμενους όρους μετά από κάποιες αριθμητικές πράξεις. Ποιος είναι ο επόμενος αριθμός;

19) 5/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Ρώτησαν τον κ. Χάιντ να φανερώσει τον μυστικό εξαψήφιο αριθμό που χρησιμοποιούσε στον Η/Υ του και αυτός απάντησε ως εξής: Σας δίνω τρία στοιχεία:
1. Ο αριθμός διαβάζεται το ίδιο και από τα δεξιά και από τα αριστερά.
2. Είναι πολλαπλάσιο του 9.
3. Ο αριθμός που σχηματίζεται από τα τέσσερα μεσαία ψηφία έχει πρώτο παράγοντα μόνο το 11.
Βρείτε τον μυστικό αριθμό του κ. Χάιντ.

18) 4/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Ο κ. Μιχάλης αποφάσισε να κάνει δώρο στα ανίψια του, για τα γενέθλιά τους ένα παιχνίδι με αριθμούς. Έτσι κατασκεύασε τα εξάγωνα που βλέπετε στο σχήμα. Ο σκοπός είναι να τοποθετήσουν τα εξάγωνα στο κεντρικό πλέγμα, έτσι ώστε εκεί όπου το ένα εξάγωνο ακουμπά το άλλο κατά μήκος της έντονης γραμμής, θα πρέπει και τα δύο τρίγωνα να έχουν το ίδιο περιεχόμενο. Δεν επιτρέπεται η περιστροφή κανενός εξάγωνου. Μπορείτε να τους βοηθήσετε;



17) 3/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Ποιος αριθμός λείπει;



16) 2/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Ο Αχιλλέας και η χελώνα έτρεξαν σε μία κούρσα 100 μέτρων. Όταν ο Αχιλλέας τερμάτισε, η χελώνα βρισκόταν 20 μέτρα πριν από τον τερματισμό. Ο Αχιλλέας πρότεινε στην χελώνα να ξανατρέξουν, αλλά αυτή τη φορά θα ξεκινούσε 20 μέτρα πιο πίσω από την γραμμή της αφετηρίας. Αν κρατηθούν όλες οι συνθήκες ίδιες, θα κερδίσει ο Αχιλλέας, η χελώνα ή θα τερματίσουν ταυτόχρονα;

15) 1/8/2019
Πηγή: Από τους μαθηματικούς διαγωνισμούς 2017 Γυμνασίου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης. Μας τα πρόσφερε ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Κωνσταντίνος Λάττας

Εκφώνηση: Μπορείς να μετακινήσεις ένα σπίρτο ώστε να προκύψει αληθής σχέση;



14) Διάταξη - Άσκηση [31/7/2019]
Πηγή: Παραποιημένο θέμα από τις σημειώσεις του καθηγητή Πανεπιστημίου Ανδρέα Μπούκα που έχει τη λέξη
"M I S S I S S I P P I"

Εκφώνηση: Με πόσους διαφορετικούς τρόπους μπορούμε να διατάξουμε τα γράμματα της λέξης 
"l i s a r i"

13) Παλίνδρομοι αριθμοί - άσκηση [30/7/2019]
Πηγή: Τέθηκε σε φοιτητές των ΗΠΑ και μόλις το 2% τους κατέγραψε όλους!

Εκφώνηση: "Να βρείτε όλους τους παλίνδρομους πενταψήφιους αριθμούς που διαιρούνται  με το 45".
Απάντηση: Οι ζητούμενοι αριθμοί είναι μόνο δέκα και είναι οι εξής:
50805, 51615, 52425, 53235, 54045, 55755, 56565, 57375, 58185, 59895


12) Παλίνδρομοι αριθμοί - άρθρο [30/7/2019]
Πηγή: https://blogs.sch.gr/imavros/files/2011/02/024.pdf
Παλινδρομικοί αριθμοί είναι αυτοί που διαβάζονται το ίδιο είτε ευθέως είτε ανάποδα. Για παράδειγμα, οι αριθμοί 565, 13231, 1234321 κλπ. Επιλέγουμε έναν τυχαίο αριθμό, για παράδειγμα το 83. Τον αντιστρέφουμε και τον προσθέτουμε στον αρχικό μας αριθμό. Έχουμε δηλαδή 83+38=121 Έναν παλινδρομικό δηλαδή αριθμό. Επιλέγουμε έναν άλλο τυχαίο αριθμό, για παράδειγμα το 67. Τον αντιστρέφουμε και τον προσθέτουμε στον αρχικό μας αριθμό. Έχουμε δηλαδή 67+76=143. Επαναλαμβάνουμε την διαδικασία κι έχουμε 143+341=484. Έναν παλινδρομικό δηλαδή αριθμό. Η ιδιότητα αυτή που έχουν οι αριθμοί, να καταλήγουν σε παλινδρομικούς μετά από μερικές προσθέσεις με τον αντεστραμμένο εαυτό τους φαίνεται να ισχύει για όλους. Υπάρχουν όμως μερικοί αριθμοί για τους οποίους ακόμα δεν έχουμε καταλήξει σε παλίνδρομο παράγωγό τους. Ο μικρότερος από αυτούς, είναι το 196. Κατόπιν πολλών πράξεων, φτάσαμε σε αριθμό με 263.000.000 ψηφία, ο οποίος όμως δεν ήταν παλίνδρομος. Για αριθμούς μικρότερους του 10.000 απαιτούνται το πολύ 24 προσθέσεις και το ρεκόρ αυτό κατέχει ο αριθμός 89.
11) Γρίφος - κουτσομπολιό [29/7/2019]
Επειδή οι συζητήσεις για την επιτροπή εξετάσεων κτλ. καλά κρατεί κάθε χρόνο (αν και δεν βρίσκω λόγο γιατί συμβαίνει) τους προτείνω να ασχοληθούν με τον παρακάτω γρίφο! Είναι κυρίως για τα άτομα που δίνουν σημασία στα ονόματα και στην ιστορία!

"Ποιος ήταν ο Καθηγητής Πανεπιστημίου που ηγήθηκε στην επιτροπή των Μαθηματικών στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις 2019 και επίσης είχε ξανά ηγηθεί το 2013 (και όχι μόνο);" 


Οι απαντήσεις θα γίνονται δεκτές μόνο σε προσωπικό μήνυμα!

10) Εισιτήριο σε αστικό λεωφορείο - Άσκηση [28/7/2019]

Πηγή: Από τα ενδεικτικά θέματα του Πυθαγόρα για τάξεις Α΄ και Β΄ Γυμνασίου


9) Αγγλικά και Γαλλικά - Άσκηση [27/7/2019]
Πηγή: Από τα ενδεικτικά θέματα του Πυθαγόρα για τάξεις Α΄ και Β΄ Γυμνασίου


8) Βρείτε την περίμετρο - άσκηση [26/7/2019]

Πηγή: Μια άσκηση που έρχεται από το διαγωνισμό του "Πυθαγόρα" 2018 - 19 για τις τάξεις Α΄ - Β΄ Γυμνασίου.


7) Βρείτε το εμβαδόν - άσκηση [25/7/2019]

Πηγή: Μια άσκηση που έρχεται από το διαγωνισμό του "Πυθαγόρα" 2018 - 19 για τις τάξεις Α΄ - Β΄ Γυμνασίου.



6) Σεισμοί και καταποντισμοί - άσκηση [24/7/2019]
Χθες ο διευθυντής του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου Άκης Τσελέντης  δήλωσε στο Έθνος ότι αναμένουμε 30 φορές πιο δυνατό σεισμό στην Αθήνα (σε σχέση με τον πρόσφατο σεισμό των 5,1 ρίχτερ). Άρα τι σεισμό αναμένει ο διευθυντής του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου; Η απάντηση να δοθεί σύμφωνα με τη γνώση που έχουμε από το σχολικό βιβλίο Άλγεβρας της Β Λυκείου.



5) Blog - άρθρο [23/7/2019]
Περιηγηθείτε σε ένα ενδιαφέρον blog που ανακάλυψα πρόσφατα. Είναι το
Είναι ένα δημοφιλές blog με επίκεντρο την προστασία του Παιδιού. Μια αφιλοκερδής προσπάθεια που αξίζει να τη στηρίξουμε - επιβραβεύσουμε. Από σήμερα είμαστε αδελφοποιημένα blog


4) Άσκηση lisari - Άσκηση [22/7/2019]
Πηγή: Παραποιημένο θέμα από τον Κυπριακό διαγωνισμό 2018 - 19 για τους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου.

Εκφώνηση: Γράφουμε τη λέξη lisari επανειλημμένα χωρίς κενά και σχηματίζουμε το ακόλουθο μοτίβο γραμμάτων: lisarilisarilisarilisarilisarilisari … Να προσδιορίσετε, αιτιολογώντας την απάντησή σας το γράμμα που θα βρίσκεται στην 2019η θέση.

3) Κηπουρός και πεύκα - Άσκηση [21/7/2019]

Πηγή: Από τα ενδεικτικά θέματα του Πυθαγόρα για τάξεις Α΄ και Β΄ Γυμνασίου

Εκφώνηση - σχήμα: 
2) Βρείτε το εμβαδόν - Άσκηση [20/7/2019]

Πηγή: Μια άσκηση που προέρχεται από τους διαγωνισμούς για την εισαγωγή στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης

Εκφώνηση - σχήμα: 


1) Βρείτε το εμβαδόν - Άσκηση [19/7/2019]

Πηγή: Μια άσκηση που έρχεται από το διαγωνισμό του "Πυθαγόρα" 2018 - 19 για τις τάξεις Α΄ - Β΄ Γυμνασίου και έχει αρκετούς τρόπους επίλυσης.

Εκφώνηση: Στο παρακάτω σχήμα είναι ένα τετράγωνο με περίμετρο 48 cm και είναι χωρισμένο σε μικρότερα ίσα τετραγωνάκια. Πόσα cm^2 είναι το εμβαδόν της σκούρας επιφάνειας;


Παρασκευή 2 Αυγούστου 2019

Τέλος η Στατιστική από τη Β Λυκείου!


Όπως διαφαίνεται η Στατιστική το 2019 - 20 δεν θα διδαχθεί σε καμία τάξη του Λυκείου πόσο μάλλον στη Β΄ τάξη όπως είχε προαναγγείλει ο πρώην Υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου.

Όπως αναμέναμε η Στατιστική στη Β Λυκείου δεν ταίριαζε με το υπάρχον καθεστώς των μαθημάτων και της ασφυκτικής ύλης της Β΄ Λυκείου και αποσύρεται πάραυτα από το Υπουργείο Παιδείας. 

Σε λίγες ημέρες αναμένουμε και τις επίσημες ανακοινώσεις της Υπουργού Παιδείας για να είναι έγκυρη η ανάρτηση.