Στηρίξτε το έργο μας!

Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2019

Γ' Λυκείου: Οδηγίες για τη διδασκαλία Μαθηματικών 2019-2020

Σήμερα, 17/9/2019 ανακοινώθηκαν οι οδηγίες για τη διδασκαλία Μαθηματικών της Γ΄ Λυκείου 2019 - 2020.

Οι υπογραμμισμένες σημειώσεις στο έγγραφο ανήκουν στο lisari.

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.

Οδηγίες διδασκαλίας για τα μαθηματικά Α και Β Λυκείου 2019 - 20 ΔΕΝ έχουν ανακοινωθεί ακόμα. Έχουν ανακοινωθεί μόνο τα Φιλολογικά μαθήματα, πληροφορική, ξένες γλώσσες και καλλιτεχνική παιδεία.

Εδώ βλέπετε τις οδηγίες 2017 - 18 (οι περσινές οδηγίες 2018 - 19 ήταν ίδιες μετά από σχετική οδηγία) για να κάνετε σύγκριση.

Μετά από μελέτη βρήκαμε τα εξής νέα εδάφια που έχουν προστεθεί στις ΝΕΕΣ οδηγίες και πρέπει να τις μελετήσουμε. Ιδίως μεγάλη προσοχή στην οδηγία εικόνα 2. Είναι μια νέα πρόταση που μπορούμε να την χρησιμοποιούμε χωρίς απόδειξη!


Μια νέα πρόταση!






Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2019

Η έβδομη ώρα για την ειδικότητα ΠΕ03


Αναφερόμαστε στο φετινό [2019 – 20] ωρολόγιο πρόγραμμα Μαθηματικών Προσανατολισμού της Γ΄ Λυκείου!

Η ύλη; Είναι, όπως όλοι γνωρίζουμε, ίδια με πέρυσι, αλλά με αυξημένο ωράριο, έχουμε +2 ώρες!

Το ερώτημα που τίθεται είναι 

"Πώς θα αξιοποιήσουν την έκτη και κυρίως την έβδομη ώρα οι καθηγητές του σχολείου (δηλαδή τις εξτρά ώρες που προστέθηκαν);"

Το άρθρο απευθύνεται κυρίως στους καθηγητές που υπηρετούν στα Δημόσια σχολεία αλλά παράλληλα θα ήθελα όλοι να εκφράσουν τις απόψεις τους.

Μετά από αρκετές συζητήσεις με συναδέλφους που υπηρετούν σε σχολεία της Δημόσιας Εκπαίδευσης η επικρατούσα άποψη είναι η εξής:

« Μάκη, θα μπαίνω στην τάξη και θα ρωτάω: Έχετε καμία απορία; Θέλετε να ρωτήσετε κάτι; Αν δεν μου απαντήσει κανείς, θα κάνω κανονικά μάθημα, θα λύνω εξτρά ασκήσεις στην παράγραφο που θα βρίσκομαι ή θα προχωράω στην ύλη.»

Εδώ ξεκινάει η συζήτηση!

Για μένα δεν χρειάζεται να έχουμε άγχος, δεν χρειάζεται να τρέξουμε, δεν χρειάζεται να παίξουμε το ρόλο του «λαγού».

Φέτος, έχουμε μια ιδανική και μοναδική ευκαιρία να πούμε όσα θέλουμε στους μαθητές μας χωρίς πίεση χρόνου. Εγώ προτείνω να ακολουθήσουμε τα παρακάτω, η σειρά είναι αξιολογική:

1) Επιλύουμε απορίες (ασκήσεις για το σπίτι, ασκήσεις που διδάξαμε στην τάξη, σημεία θεωρίας κτλ.)

2) Τεστ θεωρίας (ερωτήσεις θεωρίας, αποδείξεις, ορισμοί, πολλαπλής επιλογής, Σ – Λ, ερωτήσεις κρίσεως, αντιπαραδείγματα)

3) Τεστ ασκήσεις (δύο ασκήσεις)

4) Τεστ άσκηση – θεωρία (μία θεωρία και μία άσκηση)

5) Θέτουμε μια άσκηση και την συζητάμε με όλη την τάξη. Μπορεί να είναι και ερωτήσεις κρίσεως πάνω στη θεωρία. Εδώ ο καθηγητής δεν έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, εδώ δίνει τη σκυτάλη στους μαθητές του. Ξεχνάει την μετωπική διδασκαλία και μετατρέπει την τάξη σε μια ομάδα που πρέπει να επιλύσει από κοινού ένα θέμα λέγοντας απόψεις – ιδέες.

6) Καλούμε ένα μαθητή στον πίνακα για να επιλύσει μια άσκηση. Παράλληλα να λύνουν και οι συμμαθητές τους την άσκηση στα τετράδια τους.

7) Να λύσει εξτρά ασκήσεις ο καθηγητής

8) Να προχωρήσει στην ύλη


Τα παραπάνω μπορούμε να τα ακολουθήσουμε από μια φορά κάθε εβδομάδα (δηλαδή μία διδακτική ώρα) πχ. την τελευταία ώρα της εβδομάδας που έχουμε μαθηματικά Προσανατολισμού. Ίσως, κάποιος καθηγητής να θεωρεί ότι είναι σωστό να το ακολουθεί και για τις δύο τελευταίες ώρες (6η και 7η ώρα) του μαθήματος! Ό,τι και να επιλέξει θα προλάβει να ολοκληρώσει έγκαιρα την ύλη. 

Το lisari θα προσπαθήσει να δημιουργήσει μια νέα ανάρτηση με θέμα «Η έβδομη ώρα» που θα έχει υλικό ειδικά για αυτή την περίπτωση! Κάθε πρόταση και προσφορά δεκτή!

Ο λόγος σε σας!

Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2019

Ανατροπή στην ανατροπή! Η Στατιστική Β Λυκείου θα διδαχθεί κανονικά για το σχολικό έτος 2019-20

Μετά από αρκετές διαβουλεύσεις επικράτησε το σενάριο να διδαχθεί για το σχολικό έτος 2019 - 20
Επειδή τα μηνύματα και οι κλήσεις είναι αρκετές, επαναφέρω το θέμα γιατί διακρίνω μια εύλογη ανησυχία. 

Η Στατιστική με την ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ που έχουμε θα διδαχθεί κανονικά φέτος στα σχολεία. Δεν είναι ούτε φήμες, ούτε πληροφόρηση. 

Αν δεν βγει ανακοίνωση απλά θα ισχύουν οι αποφάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης. Το ΙΕΠ το καλοκαίρι (4/7/2019) έκανε ενημέρωση στο Υπουργείο Παιδείας για το μεταβατικό πρόγραμμα σπουδών. Απλά δεν έχει ανακοινώσει (το ΙΕΠ) το πρόγραμμα με τις προτεινόμενες ώρες διδασκαλίας για κάθε παράγραφο. Δηλαδή από που θα εξοικονομήσουμε χρόνο για να διδάξουμε τη Στατιστική. Αλλά φαντάζομαι πως άμεσα θα γίνει αυτό. Επίσης, δεν έχουν αναρτηθεί και οι λύσεις από το αντίστοιχο μάθημα, αν και ξεκινάμε αύριο. 

Οπότε εύλογα ο εκπαιδευτικός αναμένει την επικαιροποίηση των νέων δεδομένων. Εγώ ως εκπαιδευτικό στο 1ο ΓΕΛ Ψυχικού θα διδάξω κανονικά την παράγραφο της Στατιστικής, αν δεν έρθει καμία οδηγία.
__________________________________________
Οριστικό! 

Η Στατιστική Β Λυκείου, λόγω κάποιων αντιδράσεων και ότι έχει τυπωθεί και  διανεμηθεί το σχολικό βιβλίο, θα διδαχθεί κανονικά για το σχολικό έτος 2019 - 20.

Η απόφαση είναι προς υπογραφή οπότε δεν αλλάζει, όπως είχαμε ανακοινώσει τον Ιούλιο. Αναμένουμε ξανά τις επίσημες ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας για να είναι έγκυρη η ανάρτηση. 

Για να δείτε το βιβλίο πατήστε εδώ που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ.

Ανακεφαλαιώνουμε
1) Η ανάρτηση που έγινε τον Ιούλιο δεν ισχύει, αφού άλλαξε η απόφαση.

2) Η Στατιστική θα διδαχθεί μέσα στο πρόγραμμα της Άλγεβρας. Δεν θα δοθούν εξτρά ώρες.

3) Θα ξεκινήσουμε με τη Στατιστική και μετά ακολουθούμε το σχολικό βιβλίο Άλγεβρας Β Λυκείου.

4) Το κεφάλαιο της Στατιστικής θα διδαχθεί σε 8 διδακτικές ώρες.

5) Από το ΙΕΠ προτείνεται να εξοικονομηθούν ώρες από διάφορες παραγράφους (θα ανακοινωθούν σύντομα).

6) Η Άλγεβρα Β΄ Λυκείου ΔΕΝ εξετάζεται ενδοσχολικά για τους μαθητές που εξετάζονται θετικών Σπουδών.

Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2019

Εύρεση εμβαδόν χωρίου (ερώτημα Δ2) χωρίς τη χρήση σχέσης


Ένας πολύ ενδιαφέρον τρόπος εύρεσης του εμβαδόν χωρίου στο Δ2 ερώτημα των Επαναληπτικών εξετάσεων 2019 μας προσφέρει ο Παύλος Τρύφων από τη lisari team. 

Το ενδιαφέρον παρουσιάζεται στην εύρεση του εμβαδόν χωρίς τη χρήση της βοηθητικής σχέσης που δίνει το ερώτημα Δ2 κάνοντας διαίρεση πολυωνύμων. Είναι μια κλασική περίπτωση εύρεση ολοκληρωμάτων ρητής συνάρτησης που ο βαθμός του αριθμητή είναι μεγαλύτερος από το βαθμό του παρονομαστή. Μια κατηγορία ασκήσεων που το βιβλίο την έχει στο αόριστο ολοκλήρωμα 

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.

Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2019

Εσείς πώς λύσατε το ερώτημα Δ1 από τις Επαναληπτικές Εξετάσεις 2019;

Μετά από τις εξετάσεις και από τα θέματα που έχουν τεθεί μπορεί να γίνει μια πιο σοβαρή συζήτηση για συγκεκριμένα λεπτά σημεία των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Δεν θα κρίνουμε κανέναν, αφού το έργο των θεματοδοτών είναι αρκετά δύσκολο και κουραστικό και θα ήταν άδικο να τους κρίνουμε από την πολυθρόνα μας και με όλα τα βιβλία στο γραφείο μας ανοικτά. Επίσης, έχουμε τη πολυτέλεια να επικοινωνήσουμε με όποια άτομα επιθυμούμε και να σκεφτούμε όσο απαιτείται χωρίς να είμαστε αναγκασμένοι να γράψουμε - ανακοινώσουμε κάτι.

Οπότε το κείμενο που θα ακολουθήσει δεν μέμφεται τους θεματοδότες, αντίθετα σέβεται τη δουλειά και το έργο τους. Επίσης, σε προηγούμενη ανάρτηση έχουν δοθεί τα συγχαρητήρια στην επιτροπή των εξετάσεων και αυτό δεν αναιρείται με καμία επόμενη ανάρτηση.

Εσείς πώς θα λύνατε το ερώτημα Δ1;


Μάλλον όπως τον Α΄ τρόπο που έδωσε η ομάδα μας! Είναι και 4 μονάδες οπότε "κλειδώνω" την απάντησή σας! Σωστά;

Παρόλα αυτά αν θέλουμε να βρούμε πρόβλημα μπορούμε να πούμε τα εξής (δείτε το επισυναπτόμενο αρχείο).

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. 


Το ανανεωμένο αρχείο είναι αυτό που είναι προς αποθήκευση και όχι η παραπάνω προεπισκόπηση που αποτελεί την 1η έκδοση

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2019

Εναλλακτικοί τρόποι επίλυσης του ερωτήματος Δ


Δείτε εναλλακτικούς τρόπους επίλυσης του ερωτήματος Δ3 από τα Επαναληπτικά θέματα εξετάσεων 2019 στα μαθηματικά.

Επιμέλεια: Μπάμπης Στεργίου

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.



(Το ανανεωμένο αρχείο είναι αυτό προς αποθήκευση και ΟΧΙ η προεπισκόπηση)