Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι σχέση έχει η ημερομηνία 22/7 με το π;

Πηγή: https://en.wikipedia.org/

Ποιος είναι μεγαλύτερος αριθμός; Ο 22/7 ή ο αριθμός π; Αρχικά κάντε μια εκτίμηση! Τι πιστεύετε; Κάντε επαλήθευση με την αριθμομηχανή τσέπης. Κάνατε σωστή εκτίμηση;

Τελικά, π < 22/7! Και θεωρείται ένα καλό (άνω) φράγμα για τον αριθμό π.  

Απόδειξη του μαθηματικού προκύπτει ότι ο ρητός αριθμός 22/7 είναι μεγαλύτερο από το π (pi) χρονολογούνται από την αρχαιότητα (επί εποχή Αρχιμήδη). Μία από αυτές τις αποδείξεις, που αναπτύχθηκε πιο πρόσφατα αλλά απαιτεί μόνο στοιχειώδεις τεχνικές από τον λογισμό, έχει προσελκύσει την προσοχή στα σύγχρονα μαθηματικά λόγω της μαθηματικής κομψότητάς της και των συνδέσεών της με τη θεωρία των διοφαντικών προσεγγίσεων . Ο Stephen Lucas αποκαλεί αυτή την απόδειξη «ένα από τα πιο όμορφα αποτελέσματα που σχετίζονται με την προσέγγιση του π ».

Ο σκοπός της απόδειξης δεν είναι πρωτίστως να πείσει τους αναγνώστες του ότι 22/7 (ή 3+1/7) είναι όντως μεγαλύτερο από το π. Υπάρχουν συστηματικές μέθοδοι υπολογισμού της τιμής του π . Εάν κάποιος γνωρίζει ότι το π είναι περίπου 3,14159, τότε άμεσα προκύπτει ότι π < 22/7, που είναι περίπου 3,142857. Αλλά χρειάζεται πολύ λιγότερη δουλειά για να δείξουμε ότι π < 22/7 με τη μέθοδο που χρησιμοποιείται σε αυτήν την απόδειξη παρά για να δείξουμε ότι το π είναι περίπου 3,14159.

Η απόδειξη μπορεί να εκφραστεί πολύ συνοπτικά:

Επομένως, 22/7 > π .

Το παραπάνω θέμα αποτελεί το πρώτο πρόβλημα στον Διαγωνισμό Putnam του 1968. Είναι ευκολότερο (!)  από τα περισσότερα προβλήματα του Putnam Competition, αλλά ο διαγωνισμός συχνά παρουσιάζει φαινομενικά σκοτεινά προβλήματα που αναφέρονται σε κάτι πολύ οικείο. Αυτό το ολοκλήρωμα έχει χρησιμοποιηθεί επίσης στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα Ινδικά Ινστιτούτα Τεχνολογίας.

Σημείωση: Η σημερινή ημερομηνία (22/7/22) είναι παλινδρομική (palindromic date) επειδή διαβάζεται με τον ίδιο τρόπο και από τα δεξιά προς τα αριστερά (λες και είμαστε Άραβες)!

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαγώνισμα στην απόλυτη τιμή [2021] σε word + pdf

O αγαπητός φίλος και συνάδελφος από το 4ο ΓΕΛ Λάρισας Άρης Χατζηγρίβας μας προσφέρει σε επεξεργάσιμη μορφή (!) ένα όμορφο διαγώνισμα στην Άλγεβρα Α΄ Λυκείου που έγραψαν οι μαθητές του για το πρώτο τετράμηνο. Ύλη : Παράγραφος 2.3 (Απόλυτη τιμή πραγματικού αριθμού) Για απευθείας αποθήκευση πατήστε word - pdf  αντίστοιχα.  Για περισσότερα αρχεία από τη Α΄ Λυκείου  πατήστε την αντίστοιχη καρτέλα

Το έχετε προσέξει;

Όλοι διδάσκουμε την πρόταση  σωστά;  Και κάνουμε τις αντίστοιχες ασκήσεις του σχολικού βιβλίου (ασκ. Β9 σελ. 122)  Σωστά; Τι δεν έχουμε προσέξει (αν όχι όλοι, οι περισσότεροι); Την υποσημείωση του σχολικού βιβλίου κάτω από την απόδειξη της πρότασης. Ποια είναι; Να δείξω ολόκληρη τη σελίδα του σχολικού βιβλίου για να αντιληφθούμε αυτό που αναφέρω:  Τι σημαίνει αυτό; Ότι γλυτώνουμε "κομμάτια" απόδειξης από την λύση της άσκησης 9 του ερωτήματος ii (και όχι ολόκληρη την απόδειξη ${f}'\left( 0 \right)=0$).  Επίσης, οποιαδήποτε συνάρτηση της μορφής $f\left( x \right)={{x}^{\alpha }},x\ge 0,\,\,\alpha >1$ είναι παραγωγίσιμη στο $\left[ 0,+\infty  \right)$ και θα παίρνουμε απευθείας και χωρίς απόδειξη ότι  ${f}'\left( 0 \right)=0$ λόγω της υποσημείωσης. Με ευκαιρία αυτής της υποσημείωσης έφτιαξα ένα αναλυτικό άρθρο που γράφει αναλυτικά την παραγώγιση της συνάρτησης όπου ορίζεται $f\left( x \right)=\sqrt[v]{{{x}^{\mu }}},\,\,\mu ,v\in \mathbb{N}\,\...

Επαναληπτικό διαγώνισμα στο 1ο Κεφάλαιο - Μαθηματικά Προσανατολισμού Γ΄ Λυκείου

 Ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Νίκος Μιχαλόπουλος από την Πύλο μας προσφέρει ένα διαγώνισμα επαναληπτικό στο 1ο κεφάλαιο για τους μαθητές της Γ¨ Λυκείου στα Μαθηματικά Προσανατολισμού. Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Σχολικό έτος: 2025 - 26