Τρίτη 3 Ιουνίου 2025

Πανελλαδικές Εξετάσεις ΕΠΑΛ 2025/ Θέματα/ Απαντήσεις/ Σχολιασμός


Σήμερα, 3/6/2025 θα αναρτηθούν τα θέματα Μαθηματικών από τα ΕΠΑ.Λ Γ΄ τάξης. Αθόρυβα και ήσυχα θα περάσουν αυτά τα θέματα χωρίς πολλά σχόλια και μουρμούρα! Εύχομαι να μην έχουμε τα περσινά αμαρτήματα! 

1) Εκφωνήσεις θεμάτων 3/6/2025 

ΓΕΛpdf word*

(από το site του Υπουργείου Παιδείας)
* τα αρχεία word είναι μια προσφορά του Χρήστου Τσουκάτου

2) Απαντήσεις από τη lisari team

Σημείωση: Το αρχείο σε word προσφέρεται από lisari team σε όλα τα Βαθμολογικά Κέντρα (Β.Κ) της Ελλάδας. Καλή δύναμη!

Ευχαριστώ τον Κώστα Τσόλκα από την Πάτρα για τα 
πινακάκια μεταβολών που μας πρόσφερε!

3) Σχολιασμός από την Ε.Μ.Ε.

4) Σχολιασμός από τον επιμελητή του lisari Μάκης Χατζόπουλο

Τα θέματα μου φάνηκαν απαιτητικά. Το θέμα Γ και Δ είναι παρόμοια. Εξέταζαν, περίπου, τα ίδια σημεία του σχολικού βιβλίου.
  
Δεν είδα συνδυαστικό θέμα. Απλά το αναφέρω... 
 
Οι μεθοδολογίες είναι copy - paste από τις μεθοδολογίες που εφαρμόζουν οι μαθητές των ΓΕΛ. Άρα θα μεταφερθούν όλες οι ασκήσεις του ΓΕΛ στα ΕΠΑΛ; Με τρομάζει η ιδέα!

Η ύλη των ΕΠΑΛ είναι φτωχή, τόσο φτωχή που για να γίνουν τα θέματα απαιτητικά πρέπει λίγο να ξεφύγουν από τη λογική των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου.
 
Στα θέματα των ΓΕΛ τα θέματα των εξετάσεων ακουμπάνε στις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου. Στα ΕΠΑΛ ούτε λόγος, δεν μπορούμε ούτε ως αστείο να το ισχυριστούμε.

33 σχόλια:

  1. https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2025/panelladikes_2025_iounios/them_mathimatika_epal_20250603.pdf

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μια ένσταση στο Β4/α
    Λογίζεται ως υπερωριακή απασχόληση οι 0 ώρες ώστε να τις συμπεριλάβουμε στο ποσοστό; Μα 0 επιπλέον ώρες δεν σημαίνει υπερωρία... Διακρίνω κάποια ασάφεια εδώ ή κάτι δεν καταλαβαίνω εγώ σωστά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη εξαιρετική παρατήρηση!!

      Διαγραφή
    2. Στις ενδεικτικές απαντήσεις προσθέτουν και το ποσοστό με το μηδέν! Άρα όλες οι λύσεις που κυκλοφορούν είναι σωστές.

      Παρόλα αυτά η παρατήρηση του Γιάννη είναι εύστοχη!

      Άστοχη θεωρώ τη διατύπωση του θέματος όπως δόθηκε στις εξετάσεις.

      Γιατί, ονομάζει τον πίνακα ως πίνακα με το πλήθος των ωρών που εργάζονται υπερωριακά 50 υπάλληλοι και περιέχει και το ΜΗΔΕΝ! Άρα θεωρεί με το μηδέν, ότι εργάζονται οι υπάλληλοι! Με αυτό το δεδομένο, στο ερώτημα Β4 (α), το πολύ τρεις ώρες, περιέχει και το μηδέν ώρες.

      Αν ο τίτλος στον πίνακα ήταν ο εξής: "Ο παρακάτω πίνακας παρουσιάζει το πλήθος των υπερωριών που εργάζονται κάποιοι από τους 50 υπαλλήλους σε μία επιχείρηση κατά τη διάρκεια ενός μήνα" τότε στην απάντηση το πολύ 3 ώρες, θα έπρεπε να πάρουμε τα ποσοστά από μία έως 3 ώρες υπερωριών.

      Κατά τη γνώμη μου για δεύτερη χρονιά τα θέματα των ΕΠΑΛ δεν απέφυγαν τις ασάφειες.

      Διαγραφή
    3. Μάκη είναι πολύ σημαντικό ζήτημα διότι πέραν των 3 μονάδων προσβάλει για δεύτερη συνεχή χρονιά τη νοημοσύνη μας. Τι θα γίνει αν συνάδελφος διορθώσει γραπτό με τη σωστή απάντηση η οποία δεν συμπεριλαμβάνει αυτό το ποσοστό; Θα την αξιολογήσει λανθασμένη; Ας δούμε και τις επίσημες απαντήσεις που θα δώσεις σα ΒΚ η επιτροπή. Αν και προσωπικά δεν τρέφω καμία ελπίδα για διόρθωσεις.

      Διαγραφή
    4. Θα πρέπει όποιο Β.Κ. βρει λύση που να μην έχει υπολογίσει την παρατήρηση μηδέν, να το λάβουν σωστά.

      Διαγραφή
    5. "Εργάζονται υπερωριακα το πολύ 3 ώρες" σημαίνει ξεκαθαρα από καμιά ώρα έως και 3 ώρες. Καμία ασάφεια στο ερώτημα.

      Η ασάφεια με βάση τη Λογικη είναι στην εκφώνηση που συμπεριλαμβάνει το 0 στις υπερωρίες.

      Απάντηση που περιλαμβανει 1,2 και 3 ώρες χωρίς το 0 ειναι λανθασμένη.

      Διαγραφή
    6. Σταύρο μου, θα έλεγες ποτέ πως εργάζεσαι υπερωριακά για 0 ώρες; Έχει λογική αυτή η πρόταση;

      Εργάζομαι υπερωριακά το πολύ 3 ώρες στο δικό μου το μυαλό και με βάση το πρόβλημα που περιέχει μόνο θετικές ακέραιες απαντήσεις σημαίνει 1, 2 ή 3 ώρες.

      Κατά τη γνώμη μου δεν είναι ασαφές το ερώτημα αλλά ξεκάθαρα λανθασμένη η ενδεικτική απάντηση σε αυτό.

      Διαγραφή
    7. Γιάννη σου λένε ότι στις ασκήσεις που λέμε πόσες οικογένειες έχουν το πολύ 3 παιδιά, εμείς συμπεριλαμβάνουμε και τα μηδέν παιδιά. Εμένα μου άρεσε η παρατήρησή σου. Την κρατάμε!

      Διαγραφή
  3. Μάλλον ο θεματοδότης κάποιο "θέμα" έχει με το μηδέν!!! και χθες το ίδιο θέμα με το (0) μηδέν!!!!
    προφανώς και αστειεύομαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τα θέματα μετα το ερώτημα Γ2 δεν συνάδουν με το επίπεδο του ΕΠΑΛ, οπως είναι διαμορφωμένο σήμερα. Η λέξη μέσος όρος αντί για ημιάθροισμα είναι πιο δόκιμη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αν στην απόδειξη μαθητής έχει γράψει :
    ''y_i=t_i - x μέσο
    Από γνωστή εφαρμογή έχουμε ότι
    y μέσο = x μέσο - x μέσο =0''

    Παίρνει τις μονάδες ή κάποιες από αυτές ;

    Ή θα περιμένουμε οδηγίες βαθμολόγησης για να απαντηθεί το ερώτημά μου ;

    Ευχαριστώ.

    Καλά αποτελέσματα στους μαθητές και τους καθηγητές τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. κανονικά θα πρέπει να δοθούν οι μονάδες αλλά Σταύρο δεν πρόκειται να δοθούν γιατί το θεωρούν θεωρία και όχι άσκηση. Το συγκεκριμένο δεν πρέπει να το ξαναζητήσουν κυρίως για να προστατευθούν οι ίδιοι οι θεματοδότες.

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ για την απάντηση.
      Θεωρώ πως με το ποσοστό των υποψηφίων που θα δώσουν τη "μαθηματική", πλήρη απόδειξη, θα αναγκαστούν να δίνουν έστω κάποιες μονάδες σε απάντηση σαν την παραπάνω .

      Στην τελική ή θεωρούνται γνωστές οι πληροφορίες που απορρέουν από τις εφαρμογές του σχολικού βιβλίου (σύμφωνα με τις οδηγίες διδασκαλίας ναι) ή όχι.

      Σε κάθε περίπτωση νομίζω θα απασχολήσει η συγκεκριμένη απάντηση.

      Διαγραφή
    3. το πρόβλημα Σταύρο θα είναι με τα παιδιά που δίνουν προφορικά και ήδη έχουν πάρει βαθμό. Σκέψου μαθητής με προφορικά να δώσει απάντηση y=x-xμέσο και να πει "σύμφωνα με την εφ3 σελ 99 βγαίνει 0", οι βαθμολογητές να μην του δώσουν μονάδες και στα βαθμολογικά κέντρα να δώσουν εντολή να δίνονται οι μονάδες σε όποιον έχει χρησιμοποιήσει την εφ3.

      Διαγραφή
    4. Εγώ δεν θα έδινα καμία μονάδα. Ο λόγος είναι απλός, η εφαρμογή ακολουθεί την απόδειξη. Επομένως, δεν μπορούμε να χρησιμοποιούμε ύλη που βρίσκεται παρακάτω για να αποδεικνύουμε προτάσεις που προϋπάρχουν στο σχολικό βιβλίο.

      Διαγραφή
  6. εγώ νομίζω πως αυτά τα λάθη και οι ασάφειες (υπερωρία οι 0 ώρες, μέση τιμή πέρυσι με τις θερμοκρασίες αρνητικός αριθμός κ.τ.λ.) θα μπορούσαν να αποφευχθούν αν ανακοινώνονταν τα ονόματα των θεματοδοτών. Κάτω από την πίεση της δημοσίευσης των ονομάτων θα ήταν πιο προσεκτικοί. Δεν το λέω για να γίνει διαπόμπευση των ανθρώπων αυτών, ούτε για υπάρχουν τιμωρίες αλλά είναι γνωστό ότι κάτω από το πέπλο της ανωνυμίας ο άνθρωπος χαλαρώνει και κάνει λάθη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διαφωνώ αγαπητέ μου φίλε. Δεν είναι λύση η δημοσίευση των ονομάτων. Για παράδειγμα αν είχαμε κοινοποιήσει τα ονόματα της χρονιάς πχ. του 2013 (με το ξακουστό ερώτημα Β3) μπορεί να του έκαιγαν το σπίτι του ανθρώπου που το πρότεινε. Πάντως ότι πρέπει να αλλάξει αυτή η διαδικασία με βρίσκει σύμφωνο.

      Διαγραφή
    2. πιστεύω ότι όταν κάτι γίνεται επώνυμα, γίνεται σωστά. Με τα επώνυμα των θεματοδοτών γνωστά τα θέματα δεν θα είχαν ούτε ένα ψεγάδι οπότε κανένα σπίτι δεν θα κινδυνευε

      Διαγραφή
    3. Παλιά είχα την ίδια άποψη και πιο έντονα! Όσο πλησίασα τη διαδικασία και μίλησα με τους θεματοδότες είδα και μια διαφορετική όψη που αγνοούσα. Πλέον κατανοώ γιατί λειτουργεί έτσι το σύστημα. Το αποδέχομαι. Κατανοώ και τη δική σου άποψη. Να ξέρεις ότι συζητάμε έχει εφαρμοστεί στο παρελθόν οπότε το έχουμε δει στη πράξη. Οπότε, αυτοί που αποφασίζουν έχουν περισσότερα δεδομένα από εμάς. Τέλος, θα σου σημειώσω ότι στα δικά μας φυλλάδια αναφέρουμε τους συντελεστές και δεν γράφουμε ένα σκέτο "lisari team". Η ευθύνη και η αναγνώριση πρέπει να έχει ονοματεπώνυμο.

      Διαγραφή
    4. οντως, τα φυλλάδιά του lisari team έχουν τα ονόματα των ανθρώπων που συνεβαλλαν στην προσπάθεια και πολύ καλά γίνεται. Μάκη είπες πιο πάνω " ... είδα και μια διαφορετική όψη που αγνοούσα..."
      Θα ήθελες να μοιραστείς μαζί μας την όψη αυτή ώστε και εμείς να καταλάβουμε που μπορεί να βρίσκεται το πρόβλημα? Ευχαριστώ

      Διαγραφή
  7. Το θέμα Γ4 , το όρισα ως συνάρτηση g(x) = x^3 - 3x^2 + 4 , υπολόγισα την παράγωγο , μονοτονία και ακρότατα και μετά με λόγια εξήγησα σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μονοτονίας ότι x^3 - 3x^2 + 4 >= 0 ή με αλλά λόγια g(x) >= 0 για κάθε χE[2,+άπειρο) .

    Λέτε να μου το πάρουν για σωστό ? Αφού δεν ανέφερε πουθενά για την συνάρτηση f(x) (στο Γ4) ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το Γ4 με παραγοντοποίηση και πρόσημο πολυωνύμου θα ήταν σωστό?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. βεβαίως και ειναι σωστο και βγαίνει μάλιστα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Όλο το πρόβλημα στο θέμα Β βρίσκεται ότι θεωρεί η άσκηση ότι κάποιος εργάζεται υπερωρία και με μηδέν ώρες! Αν διαβάσετε την εκφώνηση θα καταλάβετε το άτοπο. Επομένως, αν οι παρατηρήσεις ήταν 1, 2, 3, 4 και 5, τότε ΔΕΝ θα υπήρχε κανένα πρόβλημα στο θέμα. Έτσι, θα το είχαν σώσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλημέρα αν μαθητής στο Δ3( θέματα επαλ )τα έχει αιτιολογήσει σωστά αλλά στο παρονομαστή έχει βρει λάθος πρόσημο θα χάσει όλο το ερώτημα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. θα παρει μέρος των μονάδων ίσως και 5 μονάδες

      Διαγραφή
    2. Χριστίνα, σου εύχομαι καλά αποτελέσματα και να περάσεις στην σχολή που επιθυμείς

      Διαγραφή
    3. Χριστίνα θα πάνε όλα καλά! Να μου το θυμηθείς! Όταν βγουν τα αποτελέσματα μην μας ξεχάσεις!

      Διαγραφή

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος