Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το παράδοξο των γενεθλίων: Πόσους πρέπει να ρωτήσουμε μέχρι να βρούμε κάποιον με την ίδια ημερομηνία γέννησης με μας;

Ένα γνωστό πρόβλημα της βιβλιογραφίας των Μαθηματικών που υπάρχει στην  Γ΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας αλλά είναι εκτός ύλης!


Διερεύνηση του προβλήματος

Ερ.: Πόσες μέρες έχει ένας χρόνος που δεν είναι δίσεκτος;
Απάντηση: 365

Ερ. : Ποια είναι η πιθανότητα να έχουμε γεννηθεί μία από αυτές τις ημέρες;
Απάντηση: 1/365

Ερ.: Πόσα άτομα πρέπει να ρωτήσουμε για να πετύχουμε την ίδια ημερομηνία γέννησης (ημέρα και μήνα γέννησης) με την δική μας;
Λογική απάντηση: Πολλούς! Πάνω από 200 άτομα!

• Και όμως, ρωτώντας μόνο 70 άτομα έχουμε 99,9% να βρούμε άτομο με την ίδια ημερομηνία γέννησης με την δική μας και γι αυτό ονομάζεται παράδοξο!!
• Αποδεικνύεται με απλές γνώσεις Πιθανοτήτων – Συνδυαστικής όπως φαίνεται παρακάτω.


Ένα όμορφο πρόγραμμα που αποδεικνύει το παραπάνω είναι το εξής:
http://www-stat.stanford.edu/~susan/surprise/Birthday.html 

Πατήστε Start, και το πρόγραμμα αρχίζει να δίνει τυχαίες ημερομηνίες γέννησης. Σταματάει μέχρι βρει κάποια ίδια τιμή, δηλαδή μια δεύτερη ημερομηνία γέννησης με την αρχική που είχε δώσει. 
Έχουμε την δυνατότητα να δώσουμε όσες τιμές θέλουμε και να μας ενημερώνει το πρόγραμμα μετά από πόσες τιμές βρέθηκε η ίδια και πόσες ίδιες τιμές έχουμε... 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαγώνισμα στην απόλυτη τιμή [2021] σε word + pdf

O αγαπητός φίλος και συνάδελφος από το 4ο ΓΕΛ Λάρισας Άρης Χατζηγρίβας μας προσφέρει σε επεξεργάσιμη μορφή (!) ένα όμορφο διαγώνισμα στην Άλγεβρα Α΄ Λυκείου που έγραψαν οι μαθητές του για το πρώτο τετράμηνο. Ύλη : Παράγραφος 2.3 (Απόλυτη τιμή πραγματικού αριθμού) Για απευθείας αποθήκευση πατήστε word - pdf  αντίστοιχα.  Για περισσότερα αρχεία από τη Α΄ Λυκείου  πατήστε την αντίστοιχη καρτέλα

Το έχετε προσέξει;

Όλοι διδάσκουμε την πρόταση  σωστά;  Και κάνουμε τις αντίστοιχες ασκήσεις του σχολικού βιβλίου (ασκ. Β9 σελ. 122)  Σωστά; Τι δεν έχουμε προσέξει (αν όχι όλοι, οι περισσότεροι); Την υποσημείωση του σχολικού βιβλίου κάτω από την απόδειξη της πρότασης. Ποια είναι; Να δείξω ολόκληρη τη σελίδα του σχολικού βιβλίου για να αντιληφθούμε αυτό που αναφέρω:  Τι σημαίνει αυτό; Ότι γλυτώνουμε "κομμάτια" απόδειξης από την λύση της άσκησης 9 του ερωτήματος ii (και όχι ολόκληρη την απόδειξη ${f}'\left( 0 \right)=0$).  Επίσης, οποιαδήποτε συνάρτηση της μορφής $f\left( x \right)={{x}^{\alpha }},x\ge 0,\,\,\alpha >1$ είναι παραγωγίσιμη στο $\left[ 0,+\infty  \right)$ και θα παίρνουμε απευθείας και χωρίς απόδειξη ότι  ${f}'\left( 0 \right)=0$ λόγω της υποσημείωσης. Με ευκαιρία αυτής της υποσημείωσης έφτιαξα ένα αναλυτικό άρθρο που γράφει αναλυτικά την παραγώγιση της συνάρτησης όπου ορίζεται $f\left( x \right)=\sqrt[v]{{{x}^{\mu }}},\,\,\mu ,v\in \mathbb{N}\,\...

Επαναληπτικό διαγώνισμα στο 1ο Κεφάλαιο - Μαθηματικά Προσανατολισμού Γ΄ Λυκείου

 Ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Νίκος Μιχαλόπουλος από την Πύλο μας προσφέρει ένα διαγώνισμα επαναληπτικό στο 1ο κεφάλαιο για τους μαθητές της Γ¨ Λυκείου στα Μαθηματικά Προσανατολισμού. Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Σχολικό έτος: 2025 - 26