Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επιστροφή στην δραχμή!

Ο Carlo αγόρασε 120 στυλό συνολικής αξίας 120 ευρώ από τις εξής κατηγορίες:

* Οι Bic κοστίζουν 0,50 € (ή δραχμές το ίδιο θα είναι αν γυρίσουμε στην δραχμή, η ισοτιμία αυτή θα είναι)

* Οι Pilot κοστίζουν 2 € 
* Oι Parker κοστίζουν 3 €

Πόσα αντικείμενα αγόρασε ο Carlo από κάθε είδος χωριστά; Η λύση είναι μοναδική; Να γίνει πλήρη ανάλυση και δικαιολόγηση της απάντησή σας.

Σημείωση: Το πρόβλημα λύνεται και με δραχμές αντί ευρώ €, έτσι γίνεται και πιο επίκαιρο!

Ιστορικά σχόλια (από τον papaveri48) 
Το πρόβλημα αυτό ανάγεται στη κατηγορία "Προβλήματα των 100 Πτηνών" του 13ου αιώνα. Με αυτού του είδους τα προβλήματα ασχολήθηκε ο Leonardo (di Pisa) Fibonacci (1170-1230) στο βιβλίο του «Liber Abbaci = Βιβλίο Άβακος=Εγχειρίδιο Αριθμητικής,1202, β΄ έκδοση,1228, αποτελούμενο από 15 κεφάλαια». Δείτε την ανάρτηση: "To Πρόβλημα Των Πτηνών"

Πηγήhttp://papaveri48.blogspot.com

Λύση
Τελικά η λύση δεν είναι μοναδική, αλλά υπάρχουν 7 λύσεις, δείτε αναλυτικά παρακάτω.


Έχουμε, έστω
x: προϊόντα των 2 €
y: προϊόντα των 3 €
z: προϊόντα των 0,50 €

Οπότε:
x+y+z = 120   (1)
2x+3y+0,5z = 120 (2)

Από το σύστημα (1) και (2) παίρνουμε αν απαλείψουμε το  z

3x+ 5y = 120  (3)

όμως 3x = 120 – 5y  δηλαδή  3x = 5(24 – y)  

άρα x = πολ5 = 5κ, (4) όπου κ φυσικός αριθμός (διάφορος του μηδενός)

Επίσης από την (3) έχουμε,
5y = 120 – 3x δηλαδή  5y = 3(40 – x)  

άρα y = πολ3 = 3λ, (5) όπου λ φυσικός αριθμός (διάφορος του μηδενός)

Άρα η σχέση (3) γίνεται:

3x+ 5y = 120  δηλαδή 15κ + 15λ = 120 άρα κ + λ =8, οπότε τα πιθανά ζευγάρια λύσεων (κ, λ) είναι:

(1,7), (2,6), (3,5), (4,4), (5,3), (6,2), (7,1)

τα ζευγάρια (8,0) και (0,8) απορρίπτονται αφού ο Carlo αγόρασε από όλα τα προϊόντα.

1η λύση: (κ, λ)=(1,7) έχουμε από τις σχέσεις (4) και (5):  x = 5, y = 21 , z = 120 – 5 – 21 = 94

2η λύση: (κ, λ)=(2,6) έχουμε από τις σχέσεις (4) και (5): x = 10, y = 18 ,z = 120 – 10  – 18 =92

3η λύση: (κ, λ)=(3,5) έχουμε από τις σχέσεις (4) και (5):  x = 15, y = 15 , z=120 – 15 – 15 = 90

4η λύση: (κ, λ)=(4,4) έχουμε από τις σχέσεις (4) και (5):  x = 20, y = 12 , z = 88

5η λύση: (κ, λ)=(5,3) έχουμε από τις σχέσεις (4) και (5):  x = 25, y =9 , z = 86

6η λύση: (κ, λ)=(6,2) έχουμε από τις σχέσεις (4) και (5):  x = 30, y = 6 , z = 84

7η λύση: (κ, λ)=(7,1) έχουμε από τις σχέσεις (4) και (5):  x = 35, y = 3 , z = 82

Σχόλια

  1. Γεια σου Μάκη.
    Είδα τον τίτλο και ...τρόμαξα.
    Σου εύχομαι καλή σχολική χρονιά με υγεία, ευτυχία και χαρά για σένα και την οικογένειά σου. Και με πολύ δύναμη, που όπως φαίνεται θα τη χρειασθούμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @ Γιάννης Φιορεντίνος
    Γιατί τρόμαξες. Όπως φαίνεται εκ των πραγμάτων προς αυτή τη κατεύθυνση οδεύουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μάκη καλημέρα!
    Ωραία η διατύπωση του προβλήματος. Σ' ευχαριστώ. Δες τη λύση και το σχόλιο που έκανα στο γρίφο http://papaveri48.blogspot.com/2011/09/blog-post_08.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γιάννη σε ευχαριστώ για τις ευχές σου και αντεύχομαι!

    Ό,τι καλύτερο και για σένα και την οικογένειά σου, ελπίζω να έχουμε μια ΗΡΕΜΗ σχολική χρονιά παρά τα αντίθετα μηνύματα που λαμβάνουμε...

    Γιάννη ο επόμενος τίτλος θα είναι (για να μην τρομάξεις σε ενημερώνω):

    "Οι σειρήνες του πολέμου δεν θα αργήσουν να ηχήσουν"

    (Ζούμε εποχές '74, οικονομική κατάρρευση, χαλαρή διακυβέρνηση, σοβαρά εσωτερικά προβλήματα και οι Τούρκοι καταδρομείς κάνουν ντου σε φυλάκια της Κύπρου και αρπάζουν την Ελληνική σημαία)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @papaveri (Carlo)

    Την είδα, νομίζω ότι έχω καλύτερη λύση, πιο κομψή!! Μπράβο πάντως για την άσκηση, πολύ καλή, την κρατάμε! Θα προσθέσω και τα ιστορικά σχόλια που έγραψες στο blog σου...

    Περιμένω λύση και από τον άριστο λύτη - μαθηματικό Γιάννη Φιορεντίνο, μήπως δώσει μια άλλη ιδέα καλύτερη από αυτές που έχουμε...

    Θα την ανεβάσω σύντομα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ Χατζόπουλος Μάκης
    Από καταβολής κόσμου η Τουρκία διακατεχόταν απο εχθρικές τάσεις προς την Ελλάδα και ας πρεσβεύουν ότι είναι "φίλη" λόγω πολιτικών σποπιμοτήτων και βλέψεων
    μελλοντικών. Τα προβλήματα της εξωτερικής πολιτικής θα διογκόνονται μέρα με τη μέρα μέχρι να γίνει αυτό που έγραψες:
    "Οι σειρήνες του πολέμου δεν θα αργήσουν να ηχήσουν"
    προσθέτω και τη λέξη "εκ νέου".
    Ο Μεγαλοδύναμος να βάλει το Χέρι ΤΟΥ να μη συμβεί τέτοιο κακό!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Χατζόπουλος Μάκης
    Νομίζω ότι η λύση μου δεν
    υστερεί σε τίποτα και είναι
    αναλυμένη σε βάθος ή όχι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Για μένα είναι λίγο κουραστικό να κάνεις 9 δοκιμές και να ελέγχεις ποια είναι σωστή για να την δεχτείς, εγκυμονεί κινδύνους όπως και έγινε με την λύση που ξέχασες, για a = b = 4 είναι δεκτή δηλ. ο αριθμός 44 που δεν τον βρήκες, σωστά ή σε αδικώ;

    Τώρα ποια είναι ποιο κομψή ας κρίνει άλλος, μαθηματικά δεν υστερεί η λύση σου...

    Φιλικά
    Μάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @Χατζόπουλος Μάκης
    Στις δοκιμές που έκανα χρησιμοποίησα και το "4", αλλά δεν το "είδα" σε βάθος, γι' αυτό μου διέφυγε. Μετά που το είδα πιο ψύχραιμα κατάλαβα το λάθος μου να μη το δεκτώ σαν τρίτη λύση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @Χατζόπουλος Μάκης
    Ποια είναι η λύση του 7^2011. Δεν μπόρεσα να τη βρω. Έχει τον ίδιο μηχανισμό με το 7^20;
    Στείλε μου τη λύση στην ηλεκτρονική μου διεύθυνση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ακριβώς!Πάρε τις τέσσερις δυνάμεις του 7 και θα καταλάβεις πως πάει το τελευταίο ψηφίο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @Χατζόπουλος Μάκης
    Μπορείς να με βοηθήσεις λίγο, γιατί και πάλι δεν κατάλαβα το σκεπτικό σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Θες να πάμε στην αντίστοιχη ανάρτηση να την σχολιάσουμε; Γιατί εδώ δεν είναι η σωστή θέση της...

    Που την έχουμε δει αυτή την άσκηση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Εσύ μου τη πρότεινες στην ανάρτησή μου "Το Ψηφίο", στις 24-06-2011. Γράψε μου εκεί το σχόλιό σου ή στείλε μου ένα ηλεκτρονικό μήνυμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Θα κάνω κάτι διαφορετικό, θα την αναρτήσω και εδώ, έτσι ώστε να την σχολιάσουμε - λύσουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

71 νέα θέματα (προβλήματα) προστέθηκαν στην Τράπεζα Θεμάτων Άλγεβρα Α΄ Λυκείου

Όπως είχε προαναγγείλει η Υπουργός Παιδείας, στις 24/9/2025 προστέθηκαν 71 νέα θέματα στην Τράπεζα Θεμάτων στο μάθημα της Άλγεβρας Α΄ Γενικού Λυκείου.  Τα συνολικά θέματα της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου που έχουν αναρτηθεί στην Τράπεζα θεμάτων είναι 469. Τα θέματα είναι προβλήματα και θυμίζουν το στυλ του Ι.Β.  Δείτε τα 71 θέματα  πατώντας εδώ (τράπεζα θεμάτων από το επίσημο site του Ι.Ε.Π.). Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (εκφωνήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Ιορδάνης Κοσόγλου (lisari team) Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (+ απαντήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Τάκης Τσακαλάκος (lisari team) Σχολιασμός Ένας πρώτος σχολιασμός:  1) Αλλάζει το στυλ και το ύφος των θεμάτων της Τράπεζας θεμάτων... γιατί;  2) Ποιος έχει την ευθύνη των θεμάτων; Στα προηγούμενα γνωρίζουμε ποιοι ήταν θεματοδότες. Δεν έγινε από το Ι.Ε.Π. ποτέ ανοικτή πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους.  3) Δεν είναι μετρήσιμα τα θέματα... πώς θα βαθ...

Μαθηματικά Α' Γυμνασίου: Φύλλα εργασίας στο 1ο κεφάλαιο

126.243  κλικ, 20 σχόλια και συνεχίζει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον σας! Ένα φυλλάδιο που είχα παρουσιάσει στους μαθητές του 6ου Γυμνάσιου Ιλίου περίπου πριν δεκατέσσερα χρόνια (2008) παρόλα αυτά στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς το αρχείο αυτό είναι πρώτο στις εμφανίσεις! Ένα αρχείο που το αγαπήσατε! Το ανανεώσαμε λίγο και το αναρτούμε εκ νέου. Παρουσιάζει το πρώτο κεφάλαιο της Α΄ τάξης με θεωρία και ασκήσεις. Περιέχει 13 υποδειγματικά φύλλα εργασίας που θα τα αγαπήσουν οι μαθητές! Τελευταία ενημέρωση: 20/9/2022 Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Κεφάλαιο 1ο - Φύλλα εργασίας 1 μέχρι 13 from Μάκης Χατζόπουλος

Νέες οδηγίες διδασκαλίας Μαθηματικών για όλες τις τάξεις Γυμνασίου σχολικό έτος 2025 - 26

 Δείτε τις νέες οδηγίες διδασκαλίας που μοιράστηκαν στα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας για το σχολικό έτος 2025 - 26 στα Γυμνάσια. Οι οδηγίες έχουν αλλάξει αρκετά από τις περσινές οπότε πρέπει όλοι οι καθηγητές που διδάσκουν στα Γυμνάσια να τις προσέξουν - διαβάσουν. Για ευκολία των εκπαιδευτικών, αναρτούμε παράλληλα και ένα αρχείο excel σε κάθε τάξη με τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν από τις περσινές οδηγίες διδασκαλίας ( 2024 - 25 ).  Αποκλειστικά από το lisari.blogspot.com .  Τμήμα Οδηγίες διδασκαλίας 2025 – 26 Οδηγίες διδασκαλίας 2024 - 25 Αλλαγές από τις περσινές οδηγίες Α΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Β΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Γ ΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Ερωτήματα  αναγνωστών 1) Ποιοι επιμελήθηκαν τις αλλαγές; Το Ι.Ε.Π.;  2) Τι σημαίνει η νέα...