Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αν το παιδί σας δυσκολεύεται στα μαθηματικά...

Μία ειδική μαθησιακή δυσκολία που τα τελευταία κυρίως χρόνια έχει γίνει αντικείμενο μελέτης των νευροεπιστημονικών ερευνών είναι η δυσαριθμησία. Πρόκειται για μία νευρογνωστική διαταραχή με γενετική βάση που εμφανίζεται στα παιδιά ως δυσκολία στην κατανόηση των μαθηματικών εννοιών, στην ανάγνωση και στη γραφή των μαθηματικών συμβόλων και αριθμών και στην πρακτική υλοποίηση και εκτέλεση των μαθηματικών πράξεων.
Αν και η δυσλεξία είναι η πιο γνωστή ειδική μαθησιακή δυσκολία, που αφορά παιδιά με δυσκολίες στην ανάγνωση και στο γραπτό λόγο, η δυσαριθμησία είναι εξίσου σημαντική δυσκολία και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή ώστε να γίνεται κατάλληλη διάγνωση και έγκαιρη αντιμετώπιση στα παιδιά που αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στην αριθμητική. Άλλωστε ένα μεγάλο ποσοστό των παιδιών με δυσλεξία - περίπου 4 στα 10 παιδιά - παρουσιάζουν παράλληλα και δυσαριθμησία.

Οι κυριότερες ενδείξεις που μας κατευθύνουν στο να αξιολογήσουμε μία μαθησιακή δυσκολία ενός παιδιού ως δυσαριθμησία είναι οι εξής:

• δυσκολία στην ανάγνωση και στη γραφή των αριθμών
• παραλείψεις αριθμών, αντιστροφές ή αντικατάσταση ενός αριθμού με κάποιον άλλον αριθμό
• δυσκολία τοποθέτησης των αριθμών στη σωστή σειρά (προβλήματα σειροθέτησης)
• εκτέλεση των μαθηματικών πράξεων με χρησιμοποίηση των δαχτύλων για το μέτρημα των αριθμών (ακόμη και σε ηλικία άνω των 8 ετών)
• δυσκολία στην εκτέλεση της πρόσθεσης, της αφαίρεσης, του πολλαπλασιασμού και της διαίρεσης είτε γραπτώς είτε νοερώς
• συνεχής παράλειψη των κρατουμένων στις μαθηματικές πράξεις
• δυσκολία στην κατανόηση προμαθηματικών εννοιών (το παιδί δεν μπορεί να διαχωρίσει εύκολα το μεγάλο από το μικρό, τα πολλά από τα λίγα)
• δυσκολία, ενδεχομένως στην κατανόηση των μαθημάτων της γεωμετρίας και της τριγωνομετρίας
• προβλήματα προσανατολισμού στο χώρο και δυσκολία ανάγνωσης των χαρτών
• αδυναμία αίσθησης του χρόνου (το παιδί δυσκολεύεται να κατανοήσει γεγονότα που είτε έχουν γίνει στο παρελθόν είτε πρόκειται να γίνουν στο μέλλον)
• δυσκολία εκμάθησης της ώρας
• δυσκολία, ενδεχομένως, στην εκμάθηση των μουσικών συμβόλων
• δυσκολία στην ενασχόληση με επιτραπέζια παιχνίδια που βασίζονται σε μία λογική σειρά (το παιδί μπορεί να μη θυμάται πότε είναι η σειρά του να παίξει ή να μη μπορεί θυμηθεί το σκορ των παικτών)
• τέλος, δυσκολίες στις συναλλαγές και στη διαχείριση των χρημάτων στην καθημερινή ζωή

Όσο νωρίτερα γίνει η αξιολόγηση και η εξατομικευμένη ειδική διδασκαλία (κατά προτίμηση στην αρχή της σχολικής ζωής) τόσο μεγαλύτερα είναι τα περιθώρια βελτίωσης της μαθησιακής προόδου του παιδιού. Κύριος στόχος είναι το παιδί να μάθει τα μαθηματικά σύμβολα, να κατανοήσει τις μαθηματικές έννοιες και να μπορέσει να επεξεργαστεί και να συγκρίνει τα ποσοτικά μεγέθη. Η απόκτηση όλων αυτών των μαθησιακών ικανοτήτων είναι βασικής σημασίας και για την ενήλικη ζωή του επιτρέποντάς του να λειτουργήσει ικανοποιητικά στο σύγχρονο και απαιτητικό εργασιακό και κοινωνικό περιβάλλον του.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαγώνισμα στην απόλυτη τιμή [2021] σε word + pdf

O αγαπητός φίλος και συνάδελφος από το 4ο ΓΕΛ Λάρισας Άρης Χατζηγρίβας μας προσφέρει σε επεξεργάσιμη μορφή (!) ένα όμορφο διαγώνισμα στην Άλγεβρα Α΄ Λυκείου που έγραψαν οι μαθητές του για το πρώτο τετράμηνο. Ύλη : Παράγραφος 2.3 (Απόλυτη τιμή πραγματικού αριθμού) Για απευθείας αποθήκευση πατήστε word - pdf  αντίστοιχα.  Για περισσότερα αρχεία από τη Α΄ Λυκείου  πατήστε την αντίστοιχη καρτέλα

Το έχετε προσέξει;

Όλοι διδάσκουμε την πρόταση  σωστά;  Και κάνουμε τις αντίστοιχες ασκήσεις του σχολικού βιβλίου (ασκ. Β9 σελ. 122)  Σωστά; Τι δεν έχουμε προσέξει (αν όχι όλοι, οι περισσότεροι); Την υποσημείωση του σχολικού βιβλίου κάτω από την απόδειξη της πρότασης. Ποια είναι; Να δείξω ολόκληρη τη σελίδα του σχολικού βιβλίου για να αντιληφθούμε αυτό που αναφέρω:  Τι σημαίνει αυτό; Ότι γλυτώνουμε "κομμάτια" απόδειξης από την λύση της άσκησης 9 του ερωτήματος ii (και όχι ολόκληρη την απόδειξη ${f}'\left( 0 \right)=0$).  Επίσης, οποιαδήποτε συνάρτηση της μορφής $f\left( x \right)={{x}^{\alpha }},x\ge 0,\,\,\alpha >1$ είναι παραγωγίσιμη στο $\left[ 0,+\infty  \right)$ και θα παίρνουμε απευθείας και χωρίς απόδειξη ότι  ${f}'\left( 0 \right)=0$ λόγω της υποσημείωσης. Με ευκαιρία αυτής της υποσημείωσης έφτιαξα ένα αναλυτικό άρθρο που γράφει αναλυτικά την παραγώγιση της συνάρτησης όπου ορίζεται $f\left( x \right)=\sqrt[v]{{{x}^{\mu }}},\,\,\mu ,v\in \mathbb{N}\,\...

Επαναληπτικό διαγώνισμα στο 1ο Κεφάλαιο - Μαθηματικά Προσανατολισμού Γ΄ Λυκείου

 Ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος Νίκος Μιχαλόπουλος από την Πύλο μας προσφέρει ένα διαγώνισμα επαναληπτικό στο 1ο κεφάλαιο για τους μαθητές της Γ¨ Λυκείου στα Μαθηματικά Προσανατολισμού. Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Σχολικό έτος: 2025 - 26