Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ποίηση και Μαθηματικά - Ένας διαφορετικός τρόπος διδασκαλίας

Ένας έξυπνος τρόπος να μιλήσεις για μαθηματικά χωρίς να εγκλωβιστείς στο τετριμμένο τρόπο παράδοσης είναι ο εξής, ποιηματάκια με μαθηματικές έννοιες! Ανάλογο σκεπτικό έχουν τα αινίγματα με ποίηση και μαθηματικό κείμενο. Δείτε τα παρακάτω.

Την ιδέα αυτή την "έκλεψα" από τον άξιο συνάδελφο Κώστα Μπουμπουλή, όπου και τα παρακάτω ποιήματα είναι από την συλλογή του. Απολαύστε τα! 

Αναμένω τις δικές σας εμπνεύσεις! Επιχειρήστε το, τουλάχιστον θα διασκεδάσετε ασχέτως του αποτελέσματος.
1) Ένα ποίημα πάνω στα γραμμικά συστήματα για τους μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου

Η γιαγιά μας η καλή
ζώα έχει στην αυλή,
όλα τους αρτιμελή .

Κότες και αρνιά λευκά,
δεκαοκτώ συνολικά.
Πόδια έχουνε σαράντα
-μες στη λάσπη είναι πάντα.

Τα αρνάκια πόσα να ναι
στο μαντρί όταν γυρνάνε;
Πόσες να ‘ναι κι κοτούλες;
-είν’ πεντέξι ούλες κι ούλες;

Ποιος το πρόβλημα θα λύσει,
Η γιαγιά να ξεκολλήσει;

2) Η προσπάθεια επίλυση μιας άσκησης...

Άσκηση είναι δύσκολη
μου λεν.
Να την αφήσω;
Μπα…
Έχω κάνει σχέδιο!
Και θα το αναλύσω:

Αν είναι μια παράγωγος, θα την ολοκληρώσω
κι αν είναι ρίζα νιοστή, στη «νι» θα την υψώσω.

Αν είναι ολοκλήρωμα θα το παραγωγίσω
κι αν είναι μια εκθετική, θα τη λογαριθμίσω!

Αν είναι διτετράγωνη, κατάλληλα θα θέσω
Κι αν έχει περιορισμούς, θα τους συναληθεύσω!

Αν είναι μια εξίσωση, γνωρίζω τι θα κάνω.
(κι αν δω ότι δε λύνεται, ας ειν’ καλά ο Bolzano!)

Αν είναι πιθανότητα … αδέσμευτη κι ωραία,
φωνάζω και τους φίλους μου και λύνουμε … παρέα!

Αν είναι μια «μονότονη» συνάρτηση και κρύα
…ξέρω, έχει κι αυτή ευαίσθητα και «κρίσιμα» σημεία!

Αν είναι μια παραβολή, στα πόδια θα το βάλει
κι αν είναι μια υπερβολή, το ξέρω …απλά υπερβάλει!

Αν είναι κύκλος (στρογγυλός), του βρίσκω την ακτίνα
κι αν είναι μία έλλειψη, είναι απλώς ρουτίνα!

Αν είναι απροσδιόριστη μορφή ή …τίποτ’ άλλο,
φωνάζω για βοήθεια τον L’ Hospital… τον Γάλλο!

3) Να  βρεθεί συνάρτηση…

Απ’ το μηδέν ξεκίνησες κι ένοιωσα να σε χάνω
σαν έστρεφες τα κοίλα σου συνέχεια επάνω.

Ήσουν κυρτή και αύξουσα σε θετικό πεδίο
κι έφτασες πολύ γρήγορα σε κρίσιμο σημείο.

Μη «πέσεις» εφοβήθηκα, τον άξονα! –είπα- πιάσε,
μα εσύ τα κοίλα  άλλαξες και μου ’πες:  μη φοβάσαι!

Συνέχισες αυξάνοντας μέχρι το μέγιστό σου
κι εκεί ψηλά καμάρωνες, γιατί ’ταν ολικό σου!

Εκεί ’ταν  που σε λάβωσε του Rolle  η εφαπτομένη
κι έγειρες κάτω, φθίνουσα, ξώφαλτσα χτυπημένη!

Τη μοίρα σου την άλλαξε  κλάδος νέος και λείος
που ευθύς  σε παραγώγισε και σ’ άλλαξε  τελείως.

Καρτέσιε!  το επίπεδο, καλό να της κληρώσει!
να βρει κι ένα ολοκλήρωμα, να την ολοκληρώσει!

4) Αινίγματα και ποίηση

Α. Είμαι κόρη της Ελέν 
κι υπερβολική με λεν. 
Ποια είμαι; 

Β. Του παιδιού μου είμαι παιδί, 
αύξουσα και θετική. 
Ποια είμαι; 

Γ. Βαδίζω ή οπισθοχωρώ 
πάντα με βήμα σταθερό. 
Κι άκου κι αυτό, με αφορά: 
το βήμα μου είναι η διαφορά! 
Ποια είμαι; 

Δ. Το αδερφάκι μου αν μιλήσει, 
τη δική μου δίνει κλίση! 
Τι είμαι;

Κάτι ανάλογο μας έστειλε και ο συνάδελφος Ηλ. Φρ. 

ΧΑΣΑΜΕ ΤΑ ΑΥΓΑ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΛΑΘΙΑ

Έχω αυγουλάκια και καλάθια.
Βάζω τα αυγά στα καλάθια μου
ανά εννέα
και περισσεύουν δύο καλάθια μου άδεια.
Τα βάζω ανά έξι και
μου περισσεύουν 15 αυγά.
Πόσα αυγά και πόσα καλάθια έχω;

________________________________________________________________

Ένα ποίημα που ορίζει την αντιστοιχία "ένα προς ένα" με την ποίηση είναι το ποίημα "Η Γυναίκα της Ζάκυνθος" του Διονυσίου Σολωμού.
 
Ο Διονύσιος Σολωμός με ποιητικό τρόπο βρίσκει την συνάρτηση - σχέση μαθηματικών και ποίησης, απολαύστε το!
H Γυναίκα της Zάκυθος
ΚΕΦ. 1
"1. Εγώ, Διονύσιος Ιερομόναχος, εγκάτοικος στο ξωκλήσι του Αγίου Λύπιου, για να περιγράψω ό,τι στοχάζουμαι, λέγω:
2. Ότι εγύριζα από το μοναστήρι του Αγίου Διονυσίου, όπου είχα πάει για να μιλήσω με ένα καλόγερο για κάτι υπόθεσες ψυχικές,
3. και ήταν η ώρα οπού θολώνουνε τα νερά, και είχα φθάσει στα Τρία Πηγάδια, και ήταν εκεί τριγύρου η γη όλο νερά, γιατί πάνε οι γυναίκες και συχνοβγάνουνε.
4. Εσταμάτησα σε ένα από τα Τρία Πηγάδια, και απιθώνοντας τα χέρια μου στο φιλιατρό του πηγαδιού, έσκυψα να ιδώ αν ήτουν πολύ νερό·
5. και το είδα σκεδόν γιομάτο, και είπα: Δόξα σοι ο Θεός·
6. γλυκιά η δροσιά που στέρνει για τα σπλάχνα του ανθρώπου το καλοκαίρι, μεγάλα τα έργα Του, και μεγάλη η αφχαριστία του ανθρώπου.
7. Και οι δίκαιοι κατά την Θεία Γραφή πόσοι είναι; Και συλλογίζοντας αυτό, επέσανε τα μάτια μου στα χέρια μου οπού ήτανε απιθωμένα στο φιλιατρό.
8. Και θέλοντας να μετρήσω με τα δάχτυλα τους δίκαιους, ασήκωσα από το φιλιατρό το χέρι μου το ζερβί, και κοιτώντας τα δάχτυλα του δεξιού είπα: Τάχα να είναι πολλά;
9. Και αρχίνησα και εσύγκρενα τον αριθμό των δικαίων οπού εγνώριζα, με αυτά τα πέντε δάχτυλα, και βρίσκοντας πως ετούτα επερισσεύανε, ελιγόστεψα το δάχτυλο το λιανό, κρύβοντάς το ανάμεσα στο φιλιατρό και στην απαλάμη μου·
10. και έστεκα και εθεωρούσα τα τέσσερα δάχτυλα για πολληώρα, και αιστάνθηκα μεγάλη λαχτάρα, γιατί είδα πως ήμουνα στενεμένος να λιγοστέψω, και κοντά στο λιανό μου δάχτυλο έβαλα το σιμοτινό του στην ίδια θέση.
11. Εμνέσκανε το λοιπόν αποκάτου από τα μάτια μου τα τρία δάχτυλα μοναχά, και τα εχτυπούσα ανήσυχα απάνου στο φιλιατρό, για να βοηθήσω το νου μου να εύρει κάνε τρεις δίκαιους.
12. Αλλά επειδή αρχινήσανε τα σωθικά μου να τρέμουνε σαν τη θάλασσα που δεν ησυχάζει ποτέ,
13. ασήκωσα τα τρία μου έρμα, και έκαμα το σταυρό μου.
14. Έπειτα, θέλοντας να αριθμήσω τους άδικους, έχωσα το ένα χέρι μες στην τζέπη του ράσου μου, και το άλλο ανάμεσα στο ζωνάρι μου, γιατί εκατάλαβα, αλίμονον!, πως τα δάχτυλα δεν εχρειαζόντανε ολότελα.
15. Και ο νους μου εζαλίστηκε από το μεγάλον αριθμό· όμως με παρηγορούσε το να βλέπω πως καθένας κάτι καλό είχε απάνου του.........."
 
Για περισσότερα δείτε εδώ, στο blog της αγαπητής Λίας Παπαπέτρου.

Σχόλια

  1. οσαν αφορα τα αινιγματα

    1) 1/x
    2) e^x
    3) προοδος
    4) και εδω δεν ειμαι βεβαιος, μηπως ειναι η συν-εφαπτομενη;

    αμα μπορειτε απαντηστε κυριως για το τελευταιο.
    ευχαριστω

    Χρήστος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χρήστο σε ευχαριστώ για την συμμετοχή σου.

    Ας μην απαντήσω εγώ, ας περιμένουμε μήπως κάποιος θέλει να γράψει κάτι διαφορετικό!

    Καλό καλοκαίρι σε όλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

71 νέα θέματα (προβλήματα) προστέθηκαν στην Τράπεζα Θεμάτων Άλγεβρα Α΄ Λυκείου

Όπως είχε προαναγγείλει η Υπουργός Παιδείας, στις 24/9/2025 προστέθηκαν 71 νέα θέματα στην Τράπεζα Θεμάτων στο μάθημα της Άλγεβρας Α΄ Γενικού Λυκείου.  Τα συνολικά θέματα της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου που έχουν αναρτηθεί στην Τράπεζα θεμάτων είναι 469. Τα θέματα είναι προβλήματα και θυμίζουν το στυλ του Ι.Β.  Δείτε τα 71 θέματα  πατώντας εδώ (τράπεζα θεμάτων από το επίσημο site του Ι.Ε.Π.). Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (εκφωνήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Ιορδάνης Κοσόγλου (lisari team) Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (+ απαντήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Τάκης Τσακαλάκος (lisari team) Σχολιασμός Ένας πρώτος σχολιασμός:  1) Αλλάζει το στυλ και το ύφος των θεμάτων της Τράπεζας θεμάτων... γιατί;  2) Ποιος έχει την ευθύνη των θεμάτων; Στα προηγούμενα γνωρίζουμε ποιοι ήταν θεματοδότες. Δεν έγινε από το Ι.Ε.Π. ποτέ ανοικτή πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους.  3) Δεν είναι μετρήσιμα τα θέματα... πώς θα βαθ...

Μαθηματικά Α' Γυμνασίου: Φύλλα εργασίας στο 1ο κεφάλαιο

126.243  κλικ, 20 σχόλια και συνεχίζει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον σας! Ένα φυλλάδιο που είχα παρουσιάσει στους μαθητές του 6ου Γυμνάσιου Ιλίου περίπου πριν δεκατέσσερα χρόνια (2008) παρόλα αυτά στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς το αρχείο αυτό είναι πρώτο στις εμφανίσεις! Ένα αρχείο που το αγαπήσατε! Το ανανεώσαμε λίγο και το αναρτούμε εκ νέου. Παρουσιάζει το πρώτο κεφάλαιο της Α΄ τάξης με θεωρία και ασκήσεις. Περιέχει 13 υποδειγματικά φύλλα εργασίας που θα τα αγαπήσουν οι μαθητές! Τελευταία ενημέρωση: 20/9/2022 Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Κεφάλαιο 1ο - Φύλλα εργασίας 1 μέχρι 13 from Μάκης Χατζόπουλος

Νέες οδηγίες διδασκαλίας Μαθηματικών για όλες τις τάξεις Γυμνασίου σχολικό έτος 2025 - 26

 Δείτε τις νέες οδηγίες διδασκαλίας που μοιράστηκαν στα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας για το σχολικό έτος 2025 - 26 στα Γυμνάσια. Οι οδηγίες έχουν αλλάξει αρκετά από τις περσινές οπότε πρέπει όλοι οι καθηγητές που διδάσκουν στα Γυμνάσια να τις προσέξουν - διαβάσουν. Για ευκολία των εκπαιδευτικών, αναρτούμε παράλληλα και ένα αρχείο excel σε κάθε τάξη με τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν από τις περσινές οδηγίες διδασκαλίας ( 2024 - 25 ).  Αποκλειστικά από το lisari.blogspot.com .  Τμήμα Οδηγίες διδασκαλίας 2025 – 26 Οδηγίες διδασκαλίας 2024 - 25 Αλλαγές από τις περσινές οδηγίες Α΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Β΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Γ ΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Ερωτήματα  αναγνωστών 1) Ποιοι επιμελήθηκαν τις αλλαγές; Το Ι.Ε.Π.;  2) Τι σημαίνει η νέα...