Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Βρείτε τα τέλεια τετράγωνα (νέο με λύσεις)!



Ποιος είναι ο αριθμός του οποίου το τετράγωνο αν πολλαπλασιαστεί με το
Α) 8 
Β) 11
Γ) 61
Δ) 67
Ε) 92
και κατόπιν προσθέτοντας μία μονάδα, γίνεται τέλειο τετράγωνο;

Είναι πέντε διαφορετικές υποθέσεις, άρα και πέντε διαφορετικά ζητούμενα. Το ζητούμενο μπορεί  να μην είναι μοναδικό, ας ανακαλύψουμε τον μικρότερο!

Ο Brahmagupta (625  μ.Χ.) έλεγε:

« Όποιος κατορθώσει να βρει σε ένα χρόνο, το τετράγωνο (ενός αριθμού) πολλαπλασιασμένο με το 92 και αυξανόμενο κατά 1, ώστε (το αποτέλεσμα αυτό) να είναι τέλειο τετράγωνο, τότε αυτός θα είναι μαθηματικός».

Την εν λόγω ανάρτηση την εμπνεύστηκα από το http://eisatopon.blogspot.com του φίλου Σωκράτη Ρωμανίδη.

Μετά τις όμορφες λύσεις (δείτε σχόλια) του Γιώργου Ριζόπουλου από την Λεμεσό, δίνω την πηγή του άρθρου (Ντάλα Γεωργία: Τα αρχαία Ινδικά Μαθηματικά μέχρι τον 7ο μ.χ. αιώνα) για περισσότερες πληροφορίες ή μελέτη. 

Σχόλια

  1. Γιώργος Ριζόπουλος13 Ιαν 2013, 10:43:00 μ.μ.

    Καλησπέρα!
    Α) Αντιστοιχεί στη διοφαντική εξίσωση:
    8 x^2 – y^2 +1 = 0
    x(0)=0, y(0)=1 (για κάθε {x,y} = λύση ,επίσης {-x,-y} =λύση)
    X(ν+1) = α X(ν) + β Y(ν)
    Y(ν+1) = γ X(ν) + δ Y(ν)
    α = 3, β=1, γ=8, δ=3
    Ελάχιστες (θετικές)λύσεις: {x=1, y=3} (8*1^2 – 3^2 +1 =0)

    Β) Αντιστοιχεί στη διοφαντική εξίσωση:
    11 x^2 – y^2 +1 = 0
    x(0)=0, y(0)=1 (για κάθε {x,y} = λύση ,επίσης {-x,-y} =λύση)
    X(ν+1) = α X(ν) + β Y(ν)
    Y(ν+1) = γ X(ν) + δ Y(ν)
    α = 10, β=3, γ=33, δ=10
    Ελάχιστες (θετικές)λύσεις: {x=3, y=10} (11*3^2 – 10^2 +1 =0)

    Γ) Αντιστοιχεί στη διοφαντική εξίσωση:
    61 x^2 – y^2 +1 = 0
    x(0)=0, y(0)=1 (για κάθε {x,y} = λύση ,επίσης {-x,-y} =λύση)
    X(ν+1) = α X(ν) + β Y(ν)
    Y(ν+1) = γ X(ν) + δ Y(ν)
    α = 1766319049, β= 226 153980, γ= 13795 392780, δ= 1766 319049
    Ελάχιστες (θετικές)λύσεις: {x=226153980, y=1766319049} (61*226153980^2 – 1766319049^2 +1 =0)

    Δ) Αντιστοιχεί στη διοφαντική εξίσωση:
    67 x^2 – y^2 +1 = 0
    x(0)=0, y(0)=1 (για κάθε {x,y} = λύση ,επίσης {-x,-y} =λύση)
    X(ν+1) = α X(ν) + β Y(ν)
    Y(ν+1) = γ X(ν) + δ Y(ν)
    α = 48842, β= 5967, γ= 399789, δ= 48842
    Ελάχιστες (θετικές)λύσεις: {x=5967, y=48842} (67*5967^2 – 48842^2 +1 =0)

    Ε) Αντιστοιχεί στη διοφαντική εξίσωση:
    92 x^2 – y^2 +1 = 0
    x(0)=0, y(0)=1 (για κάθε {x,y} = λύση ,επίσης {-x,-y} =λύση)
    X(ν+1) = α X(ν) + β Y(ν)
    Y(ν+1) = γ X(ν) + δ Y(ν)
    α = 1151, β= 120, γ= 11040, δ= 1151
    Ελάχιστες (θετικές)λύσεις: {x=120, y=1151} (92*120^2 – 1151^2 +1 =0)

    ΥΓ. Ωραίο το ιστολόγιό σας!
    Γ.Ριζόπουλος, Λεμεσός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστούμε Γιώργο για τις όμορφες λύσεις σου!

      Επισυνάπτω την πηγή στο κείμενό μου, δες την για περισσότερες πληροφορίες.

      Να είσαι καλά

      Διαγραφή
  2. Aγαπητέ Μάκη, καλημέρα!
    Πολύ ωραία η εργασία της κας Ντάλα για τα ινδικά Μαθηματικά.
    Μεγάλη η συμβολή των Ινδών. Και μόνο η εισαγωγή του μηδενός(σαν αρ. ψηφίο) και οι ινδικοί αριθμοί (οι ευρέως αποκαλούμενοι σήμερα "αραβικοί", αλλά οι ίδιοι οι Άραβες που τούς γνώρισαν στο Φιμπονάτσι τους αποκαλούσαν ''Ινδικούς", άρα κάτι ήξεραν..)αρκούν!

    Οι λύσεις μου βασίζονται(πολύ συνοπτικά) στα εξής:
    Για την υπερβολική περίπτωση, δηλ. της ομογενούς εξίσωσης
    αx2 + βxy + γy2 + δ = 0
    Αν η Διακ΄ρινουσα= β2-4αγ>0 (αν είναι 0 πάμε στην περίπτωση παραβολής, αν αρνητική =έλειψη..μεγάλη ιστορία)

    Γενικά ,αφού διαιρέσουμε την εξίσωση με τον Μ.Κ.Δ, προσπαθούμε να την ελέγξουμε/εκφράσουμε modulo των πρώτων διαιρετών.
    Ας πούμε, στην περίπτωση της : 92 x^2 - y^2 +1 = 0 ο Μ.Κ.Δ των{92,0,-1,0,0}=1 .Πρέπει να βρούμε το ανάπτυγμα συνεχών καλασμάτων (continued fraction expansion) των ριζών τής: 92 t^2 - 1 = 0 κ.λ.π

    Πολύ ωραία τα θέματά σου! Καλή και δημιουργική συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

71 νέα θέματα (προβλήματα) προστέθηκαν στην Τράπεζα Θεμάτων Άλγεβρα Α΄ Λυκείου

Όπως είχε προαναγγείλει η Υπουργός Παιδείας, στις 24/9/2025 προστέθηκαν 71 νέα θέματα στην Τράπεζα Θεμάτων στο μάθημα της Άλγεβρας Α΄ Γενικού Λυκείου.  Τα συνολικά θέματα της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου που έχουν αναρτηθεί στην Τράπεζα θεμάτων είναι 469. Τα θέματα είναι προβλήματα και θυμίζουν το στυλ του Ι.Β.  Δείτε τα 71 θέματα  πατώντας εδώ (τράπεζα θεμάτων από το επίσημο site του Ι.Ε.Π.). Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (εκφωνήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Ιορδάνης Κοσόγλου (lisari team) Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (+ απαντήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Τάκης Τσακαλάκος (lisari team) Σχολιασμός Ένας πρώτος σχολιασμός:  1) Αλλάζει το στυλ και το ύφος των θεμάτων της Τράπεζας θεμάτων... γιατί;  2) Ποιος έχει την ευθύνη των θεμάτων; Στα προηγούμενα γνωρίζουμε ποιοι ήταν θεματοδότες. Δεν έγινε από το Ι.Ε.Π. ποτέ ανοικτή πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους.  3) Δεν είναι μετρήσιμα τα θέματα... πώς θα βαθ...

Μαθηματικά Α' Γυμνασίου: Φύλλα εργασίας στο 1ο κεφάλαιο

126.243  κλικ, 20 σχόλια και συνεχίζει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον σας! Ένα φυλλάδιο που είχα παρουσιάσει στους μαθητές του 6ου Γυμνάσιου Ιλίου περίπου πριν δεκατέσσερα χρόνια (2008) παρόλα αυτά στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς το αρχείο αυτό είναι πρώτο στις εμφανίσεις! Ένα αρχείο που το αγαπήσατε! Το ανανεώσαμε λίγο και το αναρτούμε εκ νέου. Παρουσιάζει το πρώτο κεφάλαιο της Α΄ τάξης με θεωρία και ασκήσεις. Περιέχει 13 υποδειγματικά φύλλα εργασίας που θα τα αγαπήσουν οι μαθητές! Τελευταία ενημέρωση: 20/9/2022 Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Κεφάλαιο 1ο - Φύλλα εργασίας 1 μέχρι 13 from Μάκης Χατζόπουλος

Νέες οδηγίες διδασκαλίας Μαθηματικών για όλες τις τάξεις Γυμνασίου σχολικό έτος 2025 - 26

 Δείτε τις νέες οδηγίες διδασκαλίας που μοιράστηκαν στα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας για το σχολικό έτος 2025 - 26 στα Γυμνάσια. Οι οδηγίες έχουν αλλάξει αρκετά από τις περσινές οπότε πρέπει όλοι οι καθηγητές που διδάσκουν στα Γυμνάσια να τις προσέξουν - διαβάσουν. Για ευκολία των εκπαιδευτικών, αναρτούμε παράλληλα και ένα αρχείο excel σε κάθε τάξη με τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν από τις περσινές οδηγίες διδασκαλίας ( 2024 - 25 ).  Αποκλειστικά από το lisari.blogspot.com .  Τμήμα Οδηγίες διδασκαλίας 2025 – 26 Οδηγίες διδασκαλίας 2024 - 25 Αλλαγές από τις περσινές οδηγίες Α΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Β΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Γ ΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Ερωτήματα  αναγνωστών 1) Ποιοι επιμελήθηκαν τις αλλαγές; Το Ι.Ε.Π.;  2) Τι σημαίνει η νέα...