Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συστήματα με ορίζουσες - Προσοχή στο θεώρημα!


Όταν το D = 0 το σχολικό βιβλίο απλά αναφέρει ότι το σύστημα είναι αδύνατο ή έχει άπειρο πλήθος λύσεων (αόριστο - ταυτότητα), χωρίς να να ξεκαθαρίζει το τοπίο τι ακριβώς συμβαίνει. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι μαθητές πρέπει να πάρουν το αρχικό σύστημα και να το λύσουν εκ νέου με τις γνωστές μεθόδους (αντικατάσταση, αντίθετους συντελεστές κτλ).

Να θυμίσουμε ότι πριν λίγα χρόνια τα συστήματα υπήρχαν στην ύλη της Α΄ Λυκείου στο κεφάλαιο 6ο. Η πρόταση και τότε ήταν στην παραπάνω μορφή. Πρέπει να ανατρέξουμε στα σχολικά βιβλία δεσμών (Γ Λυκείου) για να δούμε το πλήρες θεώρημα. Ποιο είναι;

  • D = Dx = Dy =0  <=> έχει άπειρες λύσεις 
  • D = 0 και {Dx # 0 ή Dy #0) <=> δεν έχει λύσεις 

Παρατηρείται, κυρίως από τους μεγάλους καθηγητές, να μην έχουν συμβιβαστεί με το νέο στυλ της πρότασης και να διδάσκουν κανονικά τις παραπάνω περιπτώσεις.Και προφανώς διδάσκουν και όλες τις ασκήσεις που ταιριάζουν σε αυτήν την πλήρεις πρόταση.

Αρχικά πρέπει να τονίσουμε ότι και D =Dx = Dy =0 να ισχύει μπορεί το σύστημα να είναι αδύνατο! Άρα πολύ πιθανόν να μην εφαρμόζεται σωστά το Θεώρημα.

Νομίζω ότι πρέπει να το ξανά δούμε το θέμα γιατί δεν χρειάζεται να μεγαλώνουμε την ύλη χωρίς νόημα, επίσης δεν είναι όμορφο να διδάσκει κάθε σχολείο - Φροντιστήριο κάτι διαφορετικό, τουλάχιστον φέρνουμε σύγχυση στους μαθητές μας.

Η απόδειξη του Θεωρήματος δεν διδάσκεται, οπότε μαθαίνουμε στους μαθητές μας ξερούς τύπους. Λογικά θα είναι ένας λόγος που απλοποιήθηκε το Θεώρημα. Πρέπει να μην επιβραβεύουμε την αποστήθιση τύπων χωρίς να κατανοούν οι μαθητές πως προέκυψαν. 

Σχόλια

  1. Λίγο άσχετο με το θέμα, απλώς η φράση "Πρέπει να μην επιβραβεύουμε την αποστήθιση τύπων χωρίς να κατανοούν οι μαθητές πως προέκυψαν" περιέγραψε,νομίζω ουσιαστικά, το μάθημα της Γεωμετρίας πλέον (βλέπε 7ο, 8ο κεφάλαιο Γεωμετρίας Β' λυκείου κλπ).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις (ξανά) για άλλη μια φορά δίκαιο! Σε μια εισήγησή μου έκανα αναφορά για την κατάντια της Γεωμετρίας. Ένας λόγος που πλέον δεν μπορούν να παρακολουθήσουν οι μαθητές είναι ότι λείπουν οι αποδείξεις. Για παράδειγμα στο θεώρημα των διχοτόμων η απόδειξη είναι καταπληκτική και δεν τη διδάσκουμε. Γιατί; Άρα να μην λέμε για την υποβάθμιση της Γεωμετρίας όταν εμείς την κάνουμε σε κάθε μάθημά μας πιο φτωχή.

      Διαγραφή
  2. " ....Παρατηρείται, κυρίως από τους μεγάλους καθηγητές, να μην έχουν συμβιβαστεί με το νέο στυλ της πρότασης και να διδάσκουν κανονικά τις παραπάνω περιπτώσεις..."
    ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΚΑΝΟΥΝ. Η΄ ΘΑ ΔΙΔΑΣΚΟΥΜΕ ΣΩΣΤΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Η΄ ΝΑ ΠΑΜΕ ΣΠΙΤΙΑ ΜΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε, τότε να λέμε και το Θεώρημα Darboux στη Γ Λυκείου, το θεώρημα του Μενελάου στη Γεωμετρία, Πιθανότητες στην Α΄ Λυκείου κτλ.

      Δεν πάει έτσι!

      Δεν μαθαίνουν οι μαθητές μαθηματικά επειδή διδάσκουμε κάτι παραπάνω. Μαθαίνουν οι μαθητές όταν δικαιολογούμε - εξηγούμε αυτό που τους λέμε. Διαφορετικά είναι αποστήθιση κανόνων και τύπων.

      Διαγραφή
  3. Το πρόβλημα είναι γενικευμένο και η παραπάνω αναφορά στον τρόπο λύσης ενός συστήματος είναι μόνο μία περίπτωση παρέκκλισης. Πως σας φαίνεται καθηγητής να ει μιλάει για τοπικά ακρότατα στη Β΄Λυκείου αναφέροντας τον ορισμό του βιβλίου ή να μιλά για αύξουσα συνάρτηση ( όχι γνησίως αύξουσα) πάλι με τον ορισμό του σχολικού.Ότι μπορούμε όλες τις περιπτώσεις ασκήσεων μονοτονίας να τις αντιμετωπίσουμε με χρήση παραγώγων και δεν ασκούμαστε στον ορισμό κλπ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εγω δεν ειμαι παλιος αλλα την μεθοδο την ξερω. Αν δεν το πουμε ποιος ο λογος να τους μαθουμε οριζουσες;αφου συμφωνα με τις οδηγιες θελει μονο αριθμητικα παραδειγματα;για να μπορουν να λυσουν καποιο με ριζα;(αφου οι παραμετρικες δεν θεωρουνται αριθμητικες;) Και αν ενα παιδι ρωτησει γιατι μαθαινουμε οριζουσες αφου οταν ειναι αδυνατο η αοριστο δεν μπορουμε να βγαλουμε συμπερασμα συμπερασμα και παμε στα παλια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Είναι ένα θέμα στο οποίο είναι δύσκολο να ταχθείς υπέρ του ενός ή του άλλου άκρου. Ούτε ο καθηγητής μπορεί να μπει 100% σε καλούπια ούτε όμως είναι καλό, για αρκετούς λόγους, να λειτουργεί ανεξέλεγκτα.

    Αυτό που θα μπορούσαμε ίσως να συμφωνήσουμε είναι ότι είναι διαφορετικό να βρίσκεις αφορμές και να διευρύνεις κάπως την ύλη του βιβλίου, κλείνοντας γρήγορα την παρένθεση και επανερχόμενος στη σχολική ύλη και άλλο να ξεφεύγεις εντελώς.

    Προσωπικά και σύμφωνα με τα δεδομένα της εποχής (υπερφορτωμένη ύλη με Στατιστική) είχα σκοπό να μην αναφέρω καν την παραπάνω πρόταση (αν D=0 και Dx#0 τότε αδύνατο κλπ) όμως αναγκάστηκα διότι μου ανέφεραν παιδιά ότι την άκουσαν στο σχολείο. (εγώ σε φροντιστήριο εργάζομαι)

    Θυμάμαι όμως πριν κάποια χρόνια εξηγώντας τα 3χ3 συστήματα με ρώτησε ένα παιδί ποια είναι η γεωμετρική τους ερμηνεία και αν παριστάνουν και αυτές οι εξισώσεις ευθείες όπως στα 2χ2 συστήματα.
    Θεώρησα ότι η απάντηση "αυτά είναι εκτός ύλης" δεν θα ήταν η κατάλληλη. Έτσι, αφιέρωσα 5-6 λεπτά, πήρα 3 κόλλες Α4 και τους είπα δυο λόγια για σχετικές θέσεις επιπέδων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

71 νέα θέματα (προβλήματα) προστέθηκαν στην Τράπεζα Θεμάτων Άλγεβρα Α΄ Λυκείου

Όπως είχε προαναγγείλει η Υπουργός Παιδείας, στις 24/9/2025 προστέθηκαν 71 νέα θέματα στην Τράπεζα Θεμάτων στο μάθημα της Άλγεβρας Α΄ Γενικού Λυκείου.  Τα συνολικά θέματα της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου που έχουν αναρτηθεί στην Τράπεζα θεμάτων είναι 469. Τα θέματα είναι προβλήματα και θυμίζουν το στυλ του Ι.Β.  Δείτε τα 71 θέματα  πατώντας εδώ (τράπεζα θεμάτων από το επίσημο site του Ι.Ε.Π.). Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (εκφωνήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Ιορδάνης Κοσόγλου (lisari team) Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (+ απαντήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Τάκης Τσακαλάκος (lisari team) Σχολιασμός Ένας πρώτος σχολιασμός:  1) Αλλάζει το στυλ και το ύφος των θεμάτων της Τράπεζας θεμάτων... γιατί;  2) Ποιος έχει την ευθύνη των θεμάτων; Στα προηγούμενα γνωρίζουμε ποιοι ήταν θεματοδότες. Δεν έγινε από το Ι.Ε.Π. ποτέ ανοικτή πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους.  3) Δεν είναι μετρήσιμα τα θέματα... πώς θα βαθ...

Μαθηματικά Α' Γυμνασίου: Φύλλα εργασίας στο 1ο κεφάλαιο

126.243  κλικ, 20 σχόλια και συνεχίζει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον σας! Ένα φυλλάδιο που είχα παρουσιάσει στους μαθητές του 6ου Γυμνάσιου Ιλίου περίπου πριν δεκατέσσερα χρόνια (2008) παρόλα αυτά στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς το αρχείο αυτό είναι πρώτο στις εμφανίσεις! Ένα αρχείο που το αγαπήσατε! Το ανανεώσαμε λίγο και το αναρτούμε εκ νέου. Παρουσιάζει το πρώτο κεφάλαιο της Α΄ τάξης με θεωρία και ασκήσεις. Περιέχει 13 υποδειγματικά φύλλα εργασίας που θα τα αγαπήσουν οι μαθητές! Τελευταία ενημέρωση: 20/9/2022 Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Κεφάλαιο 1ο - Φύλλα εργασίας 1 μέχρι 13 from Μάκης Χατζόπουλος

Νέες οδηγίες διδασκαλίας Μαθηματικών για όλες τις τάξεις Γυμνασίου σχολικό έτος 2025 - 26

 Δείτε τις νέες οδηγίες διδασκαλίας που μοιράστηκαν στα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας για το σχολικό έτος 2025 - 26 στα Γυμνάσια. Οι οδηγίες έχουν αλλάξει αρκετά από τις περσινές οπότε πρέπει όλοι οι καθηγητές που διδάσκουν στα Γυμνάσια να τις προσέξουν - διαβάσουν. Για ευκολία των εκπαιδευτικών, αναρτούμε παράλληλα και ένα αρχείο excel σε κάθε τάξη με τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν από τις περσινές οδηγίες διδασκαλίας ( 2024 - 25 ).  Αποκλειστικά από το lisari.blogspot.com .  Τμήμα Οδηγίες διδασκαλίας 2025 – 26 Οδηγίες διδασκαλίας 2024 - 25 Αλλαγές από τις περσινές οδηγίες Α΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Β΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Γ ΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Ερωτήματα  αναγνωστών 1) Ποιοι επιμελήθηκαν τις αλλαγές; Το Ι.Ε.Π.;  2) Τι σημαίνει η νέα...