Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διδακτικά σενάρια Α Λυκείου [2020]

Μια διδακτική ιστορία όπως εξελίχθηκε σε μια τάξη της Α΄ Λυκείου στην παράγραφο 3.3: "Εξισώσεις β βαθμού".

Καλά Κούλουμα - Καλή Σαρακοστή - Καλές απόκριες

Επιμέλεια: Μάκης Χατζόπουλος

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.


Σχόλια

  1. Εξαιρετική προσέγγιση για τον λόγο ότι εκτός από τα παιδιά που έρχονται από το γυμνάσιο στο λύκειο υιοθετώντας την απαράδεκτη κατακόρυφη γραφή κατά την επίλυση μιας εξίσωσης, υπάρχουν και εκείνα που κολλάνε μία ισοδυναμία στην επίλυση της επειδή τους είπαν ότι "στις εξισώσεις βάζουμε ισοδύναμία", δίχως να γνωρίζουν τον πραγματικό λόγο των ισοδύναμων ως προς τις λύσεις εξισώσεων που προκύπτουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θέλετε να μας πείτε τον λόγο που είναι, κατά τη γνώμη σας, απαράδεκτη η κατακόρυφη γραφή κατά την επίλυση μιας εξίσωσης;

      Μάκη, πολύ καλή δουλειά!

      Διαγραφή
    2. Για δύο βασικούς λόγους εν συντομία.
      Πρώτον διότι η χρήση των συμβόλων της λογικής (απλής συνεπαγωγής και ισοδυναμίας) είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη μαθηματική διδασκαλία. Δεν υπάρχει πουθενά μαθηματική γραφή δίχως αυτά τα σύμβολα να συνδέουν προτάσεις ή ισχυρισμούς (ή μάλλον υπάρχουν.. σε αρκετές σχολικές αίθουσες γυμνασίου)
      Κατά δεύτερο λόγο η διδασκαλία των συμβόλων δεν θα απαιτούσε ιδιαίτερη προσπάθεια από κανέναν καθηγητή. Εξάλλου όπως εμείς διδαχθήκαμε αυτά τα σύμβολα στο γυμνάσιο, θεωρώ πως μπορούν και τα παιδιά σήμερα να το κάνουν και κατά τη γνώμη μου η ευθύνη βαρύνει κυρίως τους διδάσκοντες παρά το υπουργείο με τις οδηγίες που δίνει επί του θέματος. Ελπίζω να σας κάλυψα.

      Διαγραφή
    3. Η ερώτησή μου δεν αφορούσε τη χρήση συμβόλων λογικής, αλλά την κατακόρυφη γραφή κατά την επίλυση, την οποία θεωρείτε απαράδεκτη. Εκτός αν εννοείτε, ότι η κατακόρυφη γραφή πρέπει να έχει το σύμβολο της ισοδυναμίας και να μην έχουμε απλώς διαδοχικές εξισώσεις. Αν εννοείτε αυτό, τότε είμαι σύμφωνος.

      Διαγραφή
    4. Ακριβώς αυτό εννοώ. Τη χρήση των συμβόλων.

      Διαγραφή
  2. Μάκη έχω ενστάσεις....στα πλαίσια εποικοδομητικής συζήτησης πάντα....έτσι όπως το παρουσιάζεις εγώ καταλαβαίνω ότι περνάς στους μαθητές ότι στην εξίσωση αx^2+βx+γ τα α,β,γ, και Δ δεν είναι μοναδικά. Φυσικά και είναι. Η εξίσωση x^2+x+1=0 έχει μοναδικά α=β=γ=1 και Δ=-3 ενώ η εξίσωση 2x^2+2x+2=0 είναι άλλη διαφορετική εξίσωση με μοναδικά α=β=γ=2 και Δ=-12. Απλά οι δύο εξισώσεις έχουν τις ίδιες λύσεις δεν είναι ίδιες. Πιστεύω πως θα έπρεπε να γράφεις...υπάρχει περίπτωση κάποιος να σημειώσει άλλα νούμερα για τα α,β,γ και να προκύπτει εξίσωση που να έχει τις ίδιες λύσεις με την αρχική? Γιατί έτσι όπως το γράφεις...να σημειώσει άλλα νούμερα και να είναι σωστά...τι σημαίνει? Δεν ξέρω κάτι χάνω....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Χρήστο!!

      Χρήστο πάμε να το δούμε ως μαθηματικοί. Όταν δύο εξισώσεις είναι ισοδύναμες τότε δεν μπορούμε να μιλάμε για μοναδικά α,β,γ άρα και Δ.

      Πάρε για παράδειγμα την οικογένεια ευθειών με εξίσωση (λ-1)x + (λ+1)y + 2λ = 0, λεR. Πάλι εκεί θα πεις ότι τα Α, Β και Γ είναι μοναδικά;

      Αν ναι, τότε θα υπάρχει σύγχυση στους μαθητές όταν δοθεί η εξής ερώτηση:

      Να εξετάσετε αν ευθεία 13x - 21y -8 = 0 ανήκει στην οικογένεια των ευθειών.

      Τότε τι θα πεις στους μαθητές; Α = 13 άρα λ - 1 = 13 κτλ.;;;

      Άρα τα Α, Β, Γ ή τα α, β, γ κτλ. δηλαδή όλοι οι συντελεστές της εξίσωσης της ευθείας ή του τριωνύμου ΠΡΟΦΑΝΩΣ και δεν είναι μόνο αυτά που βλέπουμε, αλλά κρύβουν και όλα τα πολλαπλάσια τους. Χρήστο είναι σημαντικό σημείο και αυτό σημειώνει ο παραπάνω διάλογος.

      Δες το και τα ξανά λέμε!

      Διαγραφή
  3. Καλησπέρα Μάκη.

    Επιμένω πως στην διατύπωση υπάρχει πρόβλημα και μπερδεύει τους μαθητές παρά τους βοηθάει να κατανοήσουν.

    Όταν λες σε ένα μαθητή δίνεται η εξίσωση 3x+2=0, να βρεις τα α και τα β, τότε αυτά είναι μοναδικά και είναι α=3 και β=1

    Αν ρωτήσεις τον μαθητή υπάρχουν διαφορετικά α,β ώστε να προκύπτει εξίσωση ισοδύναμη με την 3x+2 τότε ναι υπάρχουν και είναι τα πολλαπλάσια τους...

    Η ερώτηση που κάνεις: υπάρχει περίπτωση να σημειώσεις άλλα α,β και να είναι σωστά; Τι σημαίνει να είναι σωστά; για μένα η πρόταση δεν είναι σαφής και δεν στηρίζεται μόνη της.

    Φιλικά πάντα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Να το θέσω και ίσως λίγο διαφορετικά.... Έστω η εξίσωση λx=0, λ πραγματικός

    To λ είναι μοναδικό; Όχι το λ είναι οποιοσδήποτε αριθμός

    Για λ=1 έχουμε την εξίσωση x=0....To λ είναι μοναδικό το λ είναι μοναδικό ναι είναι λ=1 και η λύση της εξίσωσης είναι x=0
    Για λ=2 έχουμε διαφορετική εξίσωση (άλλο αν ανήκουν στην ίδια δέσμη) την 2x=0....το λ είναι μοναδικό ναι είναι λ=2 και η λύση της εξίσωσης είναι x=0

    Για λ=3 έχουμε την εξίσωση 3x=0....το λ είναι μοναδικό ναι είναι λ=3 και η λύση της εξίσωσης είναι x=0

    Άρα για κάθε εξίσωση έχουμε συγκεκριμένο μοναδικό λ αλλά για άπειρα λ οι εξισώσεις λχ=0 είναι ισοδύναμες και αποτελούν δέσμη ευθειών.....

    Για μένα λοιπόν στέκει να ρωτηθεί ένας μαθητής είναι μοναδικό το λ ώστε η εξίσωση λx=0 να έχει μοναδική λύση x=0; με απάντηση όχι δεν είναι!

    ενώ δεν στέκει να ρωτηθεί ο μαθητής πόσο είναι το λ στην εξίσωση 3x=0; Προφανώς το λ=3.
    Υπάρχει άλλο λ ώστε να είναι σωστό; Ναι λ=6.

    Εδώ διαφωνώ ακριβώς. Τι πάει να πει σωστό;.... Όχι δεν είναι σωστό και ούτε ίδια εξίσωση έχουμε. Για λ=6 έχουμε την εξίσωση 6x=0. Που είναι άλλη εξίσωση.

    Για μένα η σωστή ερώτηση είναι υπάρχει άλλο λ ώστε η εξίσωση να έχει λύση ίση με τη λύση της εξίσωσης 3x=0? Ναι άπειρα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

71 νέα θέματα (προβλήματα) προστέθηκαν στην Τράπεζα Θεμάτων Άλγεβρα Α΄ Λυκείου

Όπως είχε προαναγγείλει η Υπουργός Παιδείας, στις 24/9/2025 προστέθηκαν 71 νέα θέματα στην Τράπεζα Θεμάτων στο μάθημα της Άλγεβρας Α΄ Γενικού Λυκείου.  Τα συνολικά θέματα της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου που έχουν αναρτηθεί στην Τράπεζα θεμάτων είναι 469. Τα θέματα είναι προβλήματα και θυμίζουν το στυλ του Ι.Β.  Δείτε τα 71 θέματα  πατώντας εδώ (τράπεζα θεμάτων από το επίσημο site του Ι.Ε.Π.). Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (εκφωνήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Ιορδάνης Κοσόγλου (lisari team) Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (+ απαντήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Τάκης Τσακαλάκος (lisari team) Σχολιασμός Ένας πρώτος σχολιασμός:  1) Αλλάζει το στυλ και το ύφος των θεμάτων της Τράπεζας θεμάτων... γιατί;  2) Ποιος έχει την ευθύνη των θεμάτων; Στα προηγούμενα γνωρίζουμε ποιοι ήταν θεματοδότες. Δεν έγινε από το Ι.Ε.Π. ποτέ ανοικτή πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους.  3) Δεν είναι μετρήσιμα τα θέματα... πώς θα βαθ...

Μαθηματικά Α' Γυμνασίου: Φύλλα εργασίας στο 1ο κεφάλαιο

126.243  κλικ, 20 σχόλια και συνεχίζει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον σας! Ένα φυλλάδιο που είχα παρουσιάσει στους μαθητές του 6ου Γυμνάσιου Ιλίου περίπου πριν δεκατέσσερα χρόνια (2008) παρόλα αυτά στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς το αρχείο αυτό είναι πρώτο στις εμφανίσεις! Ένα αρχείο που το αγαπήσατε! Το ανανεώσαμε λίγο και το αναρτούμε εκ νέου. Παρουσιάζει το πρώτο κεφάλαιο της Α΄ τάξης με θεωρία και ασκήσεις. Περιέχει 13 υποδειγματικά φύλλα εργασίας που θα τα αγαπήσουν οι μαθητές! Τελευταία ενημέρωση: 20/9/2022 Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Κεφάλαιο 1ο - Φύλλα εργασίας 1 μέχρι 13 from Μάκης Χατζόπουλος

Νέες οδηγίες διδασκαλίας Μαθηματικών για όλες τις τάξεις Γυμνασίου σχολικό έτος 2025 - 26

 Δείτε τις νέες οδηγίες διδασκαλίας που μοιράστηκαν στα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας για το σχολικό έτος 2025 - 26 στα Γυμνάσια. Οι οδηγίες έχουν αλλάξει αρκετά από τις περσινές οπότε πρέπει όλοι οι καθηγητές που διδάσκουν στα Γυμνάσια να τις προσέξουν - διαβάσουν. Για ευκολία των εκπαιδευτικών, αναρτούμε παράλληλα και ένα αρχείο excel σε κάθε τάξη με τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν από τις περσινές οδηγίες διδασκαλίας ( 2024 - 25 ).  Αποκλειστικά από το lisari.blogspot.com .  Τμήμα Οδηγίες διδασκαλίας 2025 – 26 Οδηγίες διδασκαλίας 2024 - 25 Αλλαγές από τις περσινές οδηγίες Α΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Β΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Γ ΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Ερωτήματα  αναγνωστών 1) Ποιοι επιμελήθηκαν τις αλλαγές; Το Ι.Ε.Π.;  2) Τι σημαίνει η νέα...