Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δέκα τριγωνομετρικές εξισώσεις με περιορισμούς

Σε αρκετές τριγωνομετρικές εξισώσεις λαμβάνουμε περιορισμούς και η διαδικασία επίλυσης των εξισώσεων γίνεται αρκετά πιο απαιτητική.

Στο βιβλίο των λύσεων, σε όλες τις περιπτώσεις όταν υπολογίζει τις λύσεις γράφει είτε
«προφανώς ικανοποιούν τον περιορισμό…», είτε «οι λύσεις δεν ικανοποιούν τον περιορισμό …»  χωρίς να το δικαιολογήσει παραπάνω.

Σε αυτό το αρχείο θα βρείτε αποδείξεις σε αυτά τα σημεία που το βιβλίο τα ξεπερνάει πολύ γρήγορα.

Επιμέλεια: Μάκης Χατζόπουλος


Σχόλια

  1. Η τελευταία σελίδα κ το τελικό συμπέρασμα θα πρέπει να τονιστούν ιδιαίτερα στους μαθητές.
    Ευχαριστούμε πολύ Μάκη!
    ΥΓ: το βιβλιο που ετοιμάζεις με την σύνθεση συναρτησεων,ποτέ το αναμένουμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι στις διορθώσεις! Εύχομαι να ανακοινωθεί σύντομα με κάποιες εκπλήξεις!

      Διαγραφή
    2. Κ άλλες εκπλήξεις;για να δούμε...

      Διαγραφή
  2. Πολύ καλή δουλειά, Μάκη. Κάπως έτσι αναφέρομαι κι εγώ στους περιορισμούς. Συγκεκριμένα λέω ότι σε εξισώσεις που εφ ή σφ συνυπάρχουν με άλλο τριγ/κό αριθμό, παίρνουμε πάντα περιορισμό, αλλιώς είναι περιττή διαδικασία (αν και σωστή), αφού οι λύσεις είναι πάντα δεκτές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νίκο σκέφτομαι αυτό που είπες. Δεν ξέρω αν το κατάλαβα δηλαδή στην εξίσωση (εφ^2x - 3)συνx =0 δεν είναι απαραίτητος ο περιορισμός;

      Διαγραφή
    2. Είναι απαραίτητος σε αυτήν. Αυτό εννοούσα όταν έγραφα για εξισώσεις στις οποίες συνυπάρχουν η εφ ή η σφ με άλλον τριγ/κό αριθμό. Για παράδειγμα σε αυτήν που αναφέρεις έχουμε και εφ και συν για αυτό ο περιορισμός είναι απαραίτητος.
      Όμως σε εξισώσεις όπως αυτές που έχεις σε κόκκινο πλαίσιο στην τελευταία σελίδα, έχουμε μόνο την εφ ή τη σφ μίας γωνίας (της ίδιας). Ετσι ο περιορισμός δεν χρειάζεται.

      Για παράδειγμα: στην εξίσωση εφx=1 οι λύσεις που θα βρω είναι οι γωνίες των οποίων η εφ ισούται με 1. Αφού ισούται με 1, άρα προφανώς ορίζεται. Εδώ ο περιορισμός δεν έχει λόγο να γραφτεί.

      Όμως σε εξισώσεις που έχω εφx και άλλους τριγ/κους αριθμούς ή εφx και εφαπτομένη άλλης γωνίας, τότε χρειάζεται, αφού ενδέχεται κάποιες από τις λύσεις (που προκύπτουν από τον άλλο τριγ/κό αριθμό) να κάνουν την εφ να μην ορίζεται.

      Για παράδειγμα, στις εξισώσεις εφ(2x+ π/6) = σφ(π/6 -x) και εφ(2x+ π/6) = εφ(x+ π/3) οι περιορισμοί είναι απαραίτητοι, αφού οι λύσεις απορρίπτονται και είναι αδύνατες.

      Διαγραφή
  3. Υποδειγματικές λύσεις, ευχαριστούμε Μάκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αν θέλουμε οι μαθητές μας στην Γ΄Λυκείου να μην πέφτουν από τα σύννεφα όταν μιλάμε για περιορισμούς οφείλουμε να τους προετοιμάζουμε από Α΄και Β΄Λυκείου όπου μας δίνεται η δυνατότητα.Και υπάρχουν πολλές ευκαιρίες στην ύλη των δύο τάξεων.Η παράλειψή τους είναι έγκλημα, στο όνομα της απλοποίησης των ασκήσεων.Μπράβο Μάκη για το θέμα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

71 νέα θέματα (προβλήματα) προστέθηκαν στην Τράπεζα Θεμάτων Άλγεβρα Α΄ Λυκείου

Όπως είχε προαναγγείλει η Υπουργός Παιδείας, στις 24/9/2025 προστέθηκαν 71 νέα θέματα στην Τράπεζα Θεμάτων στο μάθημα της Άλγεβρας Α΄ Γενικού Λυκείου.  Τα συνολικά θέματα της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου που έχουν αναρτηθεί στην Τράπεζα θεμάτων είναι 469. Τα θέματα είναι προβλήματα και θυμίζουν το στυλ του Ι.Β.  Δείτε τα 71 θέματα  πατώντας εδώ (τράπεζα θεμάτων από το επίσημο site του Ι.Ε.Π.). Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (εκφωνήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Ιορδάνης Κοσόγλου (lisari team) Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (+ απαντήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Τάκης Τσακαλάκος (lisari team) Σχολιασμός Ένας πρώτος σχολιασμός:  1) Αλλάζει το στυλ και το ύφος των θεμάτων της Τράπεζας θεμάτων... γιατί;  2) Ποιος έχει την ευθύνη των θεμάτων; Στα προηγούμενα γνωρίζουμε ποιοι ήταν θεματοδότες. Δεν έγινε από το Ι.Ε.Π. ποτέ ανοικτή πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους.  3) Δεν είναι μετρήσιμα τα θέματα... πώς θα βαθ...

Μαθηματικά Α' Γυμνασίου: Φύλλα εργασίας στο 1ο κεφάλαιο

126.243  κλικ, 20 σχόλια και συνεχίζει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον σας! Ένα φυλλάδιο που είχα παρουσιάσει στους μαθητές του 6ου Γυμνάσιου Ιλίου περίπου πριν δεκατέσσερα χρόνια (2008) παρόλα αυτά στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς το αρχείο αυτό είναι πρώτο στις εμφανίσεις! Ένα αρχείο που το αγαπήσατε! Το ανανεώσαμε λίγο και το αναρτούμε εκ νέου. Παρουσιάζει το πρώτο κεφάλαιο της Α΄ τάξης με θεωρία και ασκήσεις. Περιέχει 13 υποδειγματικά φύλλα εργασίας που θα τα αγαπήσουν οι μαθητές! Τελευταία ενημέρωση: 20/9/2022 Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Κεφάλαιο 1ο - Φύλλα εργασίας 1 μέχρι 13 from Μάκης Χατζόπουλος

Νέες οδηγίες διδασκαλίας Μαθηματικών για όλες τις τάξεις Γυμνασίου σχολικό έτος 2025 - 26

 Δείτε τις νέες οδηγίες διδασκαλίας που μοιράστηκαν στα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας για το σχολικό έτος 2025 - 26 στα Γυμνάσια. Οι οδηγίες έχουν αλλάξει αρκετά από τις περσινές οπότε πρέπει όλοι οι καθηγητές που διδάσκουν στα Γυμνάσια να τις προσέξουν - διαβάσουν. Για ευκολία των εκπαιδευτικών, αναρτούμε παράλληλα και ένα αρχείο excel σε κάθε τάξη με τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν από τις περσινές οδηγίες διδασκαλίας ( 2024 - 25 ).  Αποκλειστικά από το lisari.blogspot.com .  Τμήμα Οδηγίες διδασκαλίας 2025 – 26 Οδηγίες διδασκαλίας 2024 - 25 Αλλαγές από τις περσινές οδηγίες Α΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Β΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Γ ΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Ερωτήματα  αναγνωστών 1) Ποιοι επιμελήθηκαν τις αλλαγές; Το Ι.Ε.Π.;  2) Τι σημαίνει η νέα...