Τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών προβλέπονται αυτή την εβδομάδα να ανακοινωθούν (8/11 έως 12/11), αν και άργησαν τουλάχιστον οκτώ μήνες από την προγραμματισμένη δήλωση της Υπουργού Παιδείας που μας ενημέρωνε ότι το Μάρτιο 2021 θα είναι στη δημοσιότητα.
Ο αγαπητός, φίλος και συγγραφέας Μπάμπης Στεργίου μας στέλνει τη δική του άποψη για το θέμα λίγο πριν δουν τη δημοσιότητα τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών. Οφείλουμε να τον ακούσουμε και να προβληματιστούμε αφού αποτελεί ένα από τους πιο μάχιμους, έμπειρους και ενημερωμένους καθηγητές στο χώρο μας.
Γεια σας αγαπητές φίλες και αγαπητοί φίλοι!
Όπως θα έχετε και εσείς πληροφορηθεί έχουν εκπονηθεί από το ΙΕΠ νέα Προγράμματα Σπουδών (ΠΣ) και μάλιστα, όπως ακούω, έχουν προωθηθεί στο Υπουργείο.
Ένας συνάδελφος έτυχε σε μια συνάντηση να έχει μαζί του αυτό το ΠΣ. Δεν μπορώ να γνωρίζω αν είναι το οριστικό, αλλά κι αν δεν είναι, μάλλον ελάχιστα πράγματα θα αλλάξουν όπως φαίνεται. Τελείως αποσπασματικά θα σας μεταφέρω τις πρώτες εντυπώσεις, πάντα με τον κίνδυνο να μην αποδώσω κάτι στο ακέραιο.
Ένα σημείο λοιπόν που επεσήμανα είναι ότι σε κάθε τάξη του Λυκείου (δεν πρόλαβα να δω για το Γυμνάσιο), τα μαθηματικά έχουν τρεις άξονες κι αυτό το θεωρώ καλό :
ΑΛΓΕΒΡΑ (ΑΝΑΛΥΣΗ στην Γ' Λυκείου) - ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ - ΣΤΟΧΑΣΤΙΚΑ.
Στα Στοχαστικά πχ της Β Γενικής είδα την γνωστή μας Στατιστική και τις Πιθανότητες με χρήση των Αρχών της Συνδυαστικής αλλά και Μεταθέσεις-Διατάξεις - Συνδυασμούς κλπ.
Αναφέρεται επίσης η έννοια της Δεσμευμένης Πιθανότητας, αν και η εκτενής παρουσίασή της γίνεται στον άξονα με τα Στοχαστικά της Γ' Λυκείου, που περιέχουν ακόμα το θεώρημα της Ολικής Πιθανότητας και το θεώρημα Bayes, δίνοντας έμφαση στα σχετικά προβλήματα .
Στην Γεωμετρία (Β΄ Τάξη)είδα, πέραν την γνωστής ύλης, να υπάρχει ένα κεφάλαιο που αφορά την Μέτρηση Εμβαδών , Επιφανειών-Όγκων κλπ.
Αφήνω τον Προσανατολισμό της Β΄ για άλλη φορά, λέγοντας μόνο ότι εκεί έρχονται οι πρώτες ενότητες της Ανάλυσης, ώστε η Γ' τάξη να ξεκινάει από το όριο.
Να τονίσουμε ότι για να αξιολογηθεί σωστά ένα πρόγραμμα σπουδών πρέπει κάποιος να το έχει τυπωμένο στην επίσημη μορφή του και να διαβάσει όλες τις λεπτομέρειες ανά παράγραφο , με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, βάζοντας φυσικά αρκετά κριτήρια, κάτι που εγώ δεν έχω στη διάθεσή μου, αλλά και που δεν είναι ο σκοπός αυτής την ενημερωτικής και μόνο ανάρτησης.
Όσον αφορά την ύλη της Γ΄ΛΥΚΕIΟΥ, δεν θα μπω σε πολλές λεπτομέρειες που κουράζουν, παρά θα κάνω, όσο ακόμα είναι νωρίς, μια πρόταση για μερικές αλλαγές , που θα γίνει πιο κατανοητή σε όσους έχουν δει αυτό το ΠΣ που κυκλοφόρησε ανεπίσημα:
1. Οι Ενότητες που αφορούν τις Κατασκευές και τους Γεωμετρικούς τόπους , αν και γοητεύουν εμένα και κάποιους καλούς φίλους , δεν νομίζω ότι διδακτικά θα προσφέρουν κάτι στην Γ' Λυκείου, ειδικά στους υποψήφιους του ...άλλου κύκλου. Αν προσθέσουμε και τον τρόπο αξιολόγησης αυτής της ενότητας, μάλλον πρέπει να αντικατασταθούν με κάτι άλλο.
Αν λάβουμε υπόψη ότι στον άξονα της Γεωμετρίας προβλέπονται και οι Γεωμετρικοί Μετασχηματισμοί (γ.μ.), τότε θα πρότεινα στη θέση των γ.τ , των κατασκευών και των γ.μ. να εισαχθεί η Αναλυτική γεωμετρία του χώρου(μέχρι εξίσωση επιπέδου), αν και αυτό το κομμάτι της Γραμμικής(γ.μ.) είναι από τα αγαπημένα μου .
Θα μπορούσα βέβαια στη θέση των γ.τ. και των κατασκευών να προτείνω εναλλακτικά κάτι από την συνθετική -αποδεικτική γεωμετρία για να λήξει η μακρόχρονη συζήτηση για την υποβάθμιση της γεωμετρίας , αλλά ας το αφήσω για την ώρα μια και θέλω να περιοριστώ στο προτεινόμενο ΠΣ με τις ελάχιστες αλλαγές.
2. Οι ενότητες που αφορούν τη Συσχέτιση και την Παλινδρόμηση είναι ακατάλληλες για διδασκαλία αλλά και για εξέταση, ειδικά με τον τρόπο που λειτουργεί το Ελληνικό Σχολείο και οι εξετάσεις .Θα πρότεινα στη θέση τους να γραφούν σε δύο ενότητες, με πολύ ζυγισμένο τρόπο: οι Ορίζουσες και τα Γραμμικά συστήματα. Έτσι κι αλλιώς οι πίνακες έχουν εισαχθεί στην Β' Λυκείου και με τον τρόπο αυτό θα εξετάζονται έμμεσα στην Γ' Λυκείου(σε κάποιο βαθμό). Αυτό είναι καλό από κάθε άποψη, πόσο μάλλον που αφορούν ύλη που θα συναντήσουν το Σεπτέμβριο κιόλας όλοι οι νέοι φοιτητές σε όλες τις σχολές.
Δεν νομίζω ότι χρειάζονται περισσότερες αναλύσεις ή σχολιασμοί, πόσο μάλλον όταν δεν έχουμε όλοι μπροστά μας έστω αυτό το σχέδιο των ΠΣ. !
Γενικά, το ΠΣ που είδα, έχει ανάγκη από κάποιες, ευτυχώς λίγες, καθοριστικές όμως αλλαγές, για να γίνει λειτουργικό και εφαρμόσιμο. Αλλιώς θα περιέχει πολλά πράγματα, τα οποία ποτέ δεν θα είναι στην διδακτέα, πόσο μάλλον μάλλον στην εξεταστέα ύλη της κάθε τάξης.
Φυσικά, ο καθένας θα πρότεινε πλήθος αλλαγών και θα έφτιαχνε ένα νέο ΠΣ, αλλά περιορίστηκα σε τρεις αλλαγές σε αυτό που είδα , γιατί θεωρώ ότι θα προσφέρουν πιο σημαντικά πράγματα στην μαθηματική παιδεία, έχοντας στο νου μου και όσα συμβαίνουν σε άλλα Ευρωπαϊκά κράτη. Στο ερώτημα αν όλα αυτά μπορούν να διδαχθούν σε 6 ώρες ή αν οι μαθητές μπορούν στις συνθήκες που βιώνει η πατρίδα να ανταπεξέλθουν , δεν μπορώ να απαντήσω, αν δεν δω τα νέα σχολικά βιβλία.
Δείχνουν πάρα πολλά- και είναι πολλά- αλλά υιοθετώντας ένα διαφορετικό πνεύμα στην συγγραφή των βιβλίων, στη διδασκαλία και κυρίως στην εξέταση, πιθανόν να είναι εφικτή η εξεύρεση μιας συμβιβαστικής συμβίωσης όλων αυτών των ενοτήτων , με βασικό κριτήριο πάντα την παροχή καλής μαθηματικής παιδείας στα Ελληνόπουλα.
Ας δούμε όμως πρώτα το επίσημο ΦΕΚ και θα έχουμε ευκαιρία να εκφράσουμε εποικοδομητικά τις απόψεις μας, όποιες και να είναι.
Δεν μπορώ να ξέρω αν ενημερώθηκε ή αν ρωτήθηκε επίσημα η ΕΜΕ για τα νέα ΠΣ, αλλά αν δεν έγινε είναι πολύ λυπηρό και απογοητευτικό. Θα περιμένουμε όμως σε κάθε περίπτωση μια ανακοίνωση από την Εταιρεία.
Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους και ας ελπίσουμε ότι τα νέα ΠΣ που θα ανακοινωθούν θα αφήσουν καλές εντυπώσεις και θα δώσουν το έναυσμα για καλές και ουσιαστικές αλλαγές στο μαθηματικό χώρο!
Ευχαριστούμε τον Μπάμπη για την ενημέρωση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣίγουρα η ύλη πρέπει να αλλάξει. Σίγουρα πρέπει να αναβαθμιστεί η Γεωμετρία και να μπουν τα στοχαστικά στις ενότητες που αναφέρθηκαν αλλά κατ' εμέ τρεις είναι οι σημαντικοί παράγοντες που θα καθορίσουν την επιτυχία των σχεδιαζόμενων αλλαγών.
1. Ο χωρισμός του προσανατολισμού Θετικών σπουδών από τον προσανατολισμό της οικονομίας.
2. Η πραγματική εκτίμηση του χρόνου που θα χρειαστεί για τη διδασκαλία κάθε ενότητας σε βάθος για τη σωστή πρόβλεψη των εβδομαδιαίων ωρών διδασκαλίας λαμβάνοντας υπόψη και το μέσο όρο των ωρών που χάνονται κάθε χρόνο από εξωγενείς παράγοντες.
3. Η θεματοδοσία, η οποία πρέπει να αντιστοιχεί στο συνδυασμό εξεταστέας ύλης - χρόνου διδασκαλίας.
Όχι αγαπητέ Μπάμπη, η Γεωμετρία στην Γ΄ Λυκείου πρέπει να υπάρχει και η αντικατάστασή της από την Αναλυτική Γεωμετρία, που προτείνετε, είναι τραγικό λάθος. Η Αναλυτική Γεωμετρία, αναφερόμενος στην Δευτεροβάθμια, είναι η αλγεβρική έκφραση της Ευκλείδειας, που αν το δούμε σε βάθος προϋποθέτει την καλή κατοχή και γνώση των εννοιών της Ευκλείδειας. Επιπλέον η εποπτεία της Αναλυτικής δεν έχει καμία ουσιαστική σχέση με αυτήν της Ευκλείδειας. Μία ευθεία στην ευκλείδεια δεν απαιτεί την εξίσωσή της ούτε η τομή δύο ευθειών απαιτεί την λύση συστήματος. Επιπλέον στην ευκλείδεια μία ευθεία για τον μαθητή είναι αυτή που σχεδιάζει ο μαθητής, ενώ μια ευθεία που καθορίζεται από μια εξίσωση είναι η συγκεκριμένη που καθορίζεται από την εξίσωσή της. Για τον μαθητή δεν είναι το ίδιο πράγμα αυτό. Οι γεωμετρικοί τόποι και οι κατασκευές, όσο δύσκολοι και αν φαίνονται, απαιτούν αναλυτική σκέψη, ανάπτυξη εικασιών και καλή γνώση των διδαγμένων νωρίτερα εννοιών της Ευκλείδειας, πράγμα που βοηθάει τους μαθητές να μάθουν να σκέπτονται με την βοήθεια της εποπτείας. Φυσικά υπάρχουν πάρα πολλά παραδείγματα στα οποία μπορεί να αναφερθεί κανείς χρησιμοποιώντας τα ως επιχειρήματα για να καταδείξει ότι η αντικατάσταση της Ευκλείδειας μάλλον κακό θα κάνει παρά καλό στους μαθητές. Αλλά εκτός αυτών χρειάζεται και η συγγραφή νέων βιβλίων και επιπλέον καλή προετοιμασία των διδασκόντων για ένα τμήμα της Ευκλείδειας, τους γ.τ. και τις κατασκευές, το οποίο κάποιοι ενδεχομένως και να μην διδάχτηκαν ως μαθητές. Όμως όλα αυτά για ένα δάσκαλο ξεπερνιόνται πολύ εύκολα. Τέλος θεωρώ ότι είναι πολύ άκαιρο και άδικο το να συζητάμε μέσω ανεπισήμων διαρροών και ενός άγνωστου για μας σκεπτικού αυτών που επεξεργάζονται τα ΠΣ. Με ιδιαίτερη εκτίμηση στο πρόσωπό σας αγαπητέ συνάδελφε, διότι διαθέτω αρκετά από τα βιβλία σας και ως εκ τούτου γνωρίζω την συνεισφορά σας στα μαθηματικά. Μανόλης Νικολουδάκης
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιπλέον στην προηγούμενη δημοσίευσή μου θέλω να προσθέσω και το εξής: Στον σχεδιασμό των Προγραμμάτων Σπουδών πρέπει να μπουν συνάδελφοι μέσα από την τάξη, αλλά πολύ έμπειροι και με καλές γνώσεις Διδακτικής για όλες τις βαθμίδες, διότι από βαθμίδα σε βαθμίδα παρουσιάζονται κενά, που δημιουργούν στους μαθητές και κατόπιν στους φοιτητές δυσκολίες παρακολούθησης των μαθημάτων, και επιπλέον να συνεργαστούν με άτομα που έχουν ειδικευτεί ή ασχοληθεί και έχουν επίσης πτυχία σχετικά με τον σχεδιασμό Προγραμμάτων Σπουδών και αξιολόγησης. Δεν είναι εύκολο το εγχείρημα, αλλά η διαδικασία διδασκαλίας-μάθησης στην πράξη έχει καταδείξει αυτήν την αναγκαιότητα. Αυτά όλα μαζί πηγαίνουν "πακέτο" και απαιτούν επιπλέον την συχνή επιμόρφωση των διδασκόντων. Την ευθύνη για όλα αυτά την έχει αποκλειστικά το Υπουργείο Παιδείας. Οι διδάσκοντες κάνουν ό,τι περισσότερο μπορούν. Όμως χρειάζονται την στήριξη του Υπουργείου μέσω της επιμόρφωσης.
ΑπάντησηΔιαγραφή