Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τεύχος 2ο "Ο εφ0ριάκιας" : «Η υπογεννητικότητα χτυπά πρώτα το σχολείο»

Η υπογεννητικότητα χτυπά και την εκπαίδευση
του Εφ0ριάκια

Η υπογεννητικότητα στην Ελλάδα αρχίζει να γίνεται ορατή και στον χώρο της εκπαίδευσης. Το παράδειγμα; Πρόσφατο και άκρως αποκαρδιωτικό.

Οι απόφοιτοι μαθητές της Γ’ Λυκείου για το σχολικό έτος 2024–2025 ήταν περίπου 103.000 (πειστήριο 1ο), ενώ οι εγγραφές για τους μαθητές της Α’ Δημοτικού για το σχολικό έτος 2025–2026 ανέρχονται σε περίπου 71.000 (πειστήριο 2ο)!!

Αν συνυπολογίσουμε και τις διαχρονικές «απώλειες» –μαθητές που δεν συνεχίζουν στο Λύκειο, οικογένειες που μεταναστεύουν, ατυχήματα, θάνατοι κ.λπ.– τότε ο αριθμός των υποψηφίων που τελικά θα καταλήξουν στη Γ’ Λυκείου σε δώδεκα χρόνια από σήμερα (σχολικό έτος 2037–2038) θα είναι ακόμη μικρότερος.

Το αποτέλεσμα αυτής της δημογραφικής βόμβας;
Συρρίκνωση τάξεων και σχολικών μονάδων, μείωση του αριθμού εκπαιδευτικών, επισφάλεια στις θέσεις εργασίας, αύξηση των συνταξιοδοτήσεων και λιγότεροι εργαζόμενοι να στηρίζουν ένα ολοένα γηράσκον πληθυσμό. Το ισοζύγιο αυτό απειλεί να γείρει επικίνδυνα και να θέσει σε κίνδυνο όχι μόνο το εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά και τη μακροχρόνια βιωσιμότητα της ελληνικής οικονομίας.

Αν οι εκάστοτε κυβερνήσεις δεν λάβουν άμεσα και ουσιαστικά μέτρα ενίσχυσης της γεννητικότητας, οι συνέπειες θα είναι οδυνηρές και πολυεπίπεδες – κοινωνικές, οικονομικές, και εθνικές.

Μειώνεται ο μαθητικός πληθυσμός. Άρα μειώνεται και ο πληθυσμός της χώρας;
Διαβάζω στο διαδίκτυο (σε άρθρα και δημοσκοπήσεις) ότι «ο πληθυσμός της Ελλάδας το 2050 θα είναι 7,5 εκατομμύρια». Σοκαριστικό νούμερο. Όμως... ισχύει;

Η απάντηση είναι όχι, τουλάχιστον όχι από επίσημα χείλη. Αυτή η πρόβλεψη δεν βασίζεται σε στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αλλά μάλλον σε πιο απαισιόδοξα σενάρια ή αυθαίρετες ερμηνείες άλλων φορέων. Η ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τις προβολές της περιόδου 2007–2050, εκτιμά ότι ο πληθυσμός της Ελλάδας το 2050 θα διαμορφωθεί σε περίπου 11.500.000 κατοίκους (Πειστήριο 3ο), βάσει της βάσης CEIC.

Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι άλλοι διεθνείς οργανισμοί έχουν πιο απαισιόδοξες προβλέψεις:


Πειστήρια

1ο Πειστήριο – Απόφοιτοι Γ’ Λυκείου (2024–25):
Οι απόφοιτοι μαθητές από Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ) και Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) ανήλθαν συνολικά σε 103.257.
Πηγή: govnews.gr

2ο Πειστήριο – Εγγραφές Α’ Δημοτικού (2025–26):
Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της Υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη, οι εγγραφές στην Α’ Δημοτικού ανήλθαν σε 71.181 μαθητές.
Πηγή: alfavita.gr

Επιπλέον, σύμφωνα με το esos.gr, για την ίδια χρονιά καταγράφηκαν 65.803 εγγραφές στο Νηπιαγωγείο.

3ο Πειστήριο – Προβολές Πληθυσμού για το 2050:
Η ΕΛΣΤΑΤ εκτιμά ότι ο πληθυσμός θα είναι 11.499.614 κάτοικοι.
Πηγή: statistics.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαγώνισμα στην απόλυτη τιμή [2021] σε word + pdf

O αγαπητός φίλος και συνάδελφος από το 4ο ΓΕΛ Λάρισας Άρης Χατζηγρίβας μας προσφέρει σε επεξεργάσιμη μορφή (!) ένα όμορφο διαγώνισμα στην Άλγεβρα Α΄ Λυκείου που έγραψαν οι μαθητές του για το πρώτο τετράμηνο. Ύλη : Παράγραφος 2.3 (Απόλυτη τιμή πραγματικού αριθμού) Για απευθείας αποθήκευση πατήστε word - pdf  αντίστοιχα.  Για περισσότερα αρχεία από τη Α΄ Λυκείου  πατήστε την αντίστοιχη καρτέλα

Επαναληπτικό διαγώνισμα + απαντήσεις στην τριγωνομετρία (Β΄ Λυκείου - Άλγεβρα)

Αυτή την περίοδο τα περισσότερα σχολεία έχουν ολοκληρώσει το Κεφάλαιο 3ο: Τριγωνομετρία στην Άλγεβρα Β΄ Λυκείου και βρίσκονται στην αρχή των πολυωνύμων.  Ο μοναδικός συνάδελφος Μάκης Χατζόπουλος από το 3ο ΓΕΛ Κηφισιάς μας προσφέρει ένα επαναληπτικό διαγώνισμα (2 ωρών) + απαντήσεις στο κεφάλαιο της τριγωνομετρίας για τους μαθητές της Β Λυκείου. Για απευθείας αποθήκευση πατήστε: εκφωνήσεις - απαντήσεις Σημείωση : Μερικά ερωτήματα ta εμπνεύστηκα από παλαιά διαγωνίσματα του lisari.blogspot.com

Το έχετε προσέξει;

Όλοι διδάσκουμε την πρόταση  σωστά;  Και κάνουμε τις αντίστοιχες ασκήσεις του σχολικού βιβλίου (ασκ. Β9 σελ. 122)  Σωστά; Τι δεν έχουμε προσέξει (αν όχι όλοι, οι περισσότεροι); Την υποσημείωση του σχολικού βιβλίου κάτω από την απόδειξη της πρότασης. Ποια είναι; Να δείξω ολόκληρη τη σελίδα του σχολικού βιβλίου για να αντιληφθούμε αυτό που αναφέρω:  Τι σημαίνει αυτό; Ότι γλυτώνουμε "κομμάτια" απόδειξης από την λύση της άσκησης 9 του ερωτήματος ii (και όχι ολόκληρη την απόδειξη ${f}'\left( 0 \right)=0$).  Επίσης, οποιαδήποτε συνάρτηση της μορφής $f\left( x \right)={{x}^{\alpha }},x\ge 0,\,\,\alpha >1$ είναι παραγωγίσιμη στο $\left[ 0,+\infty  \right)$ και θα παίρνουμε απευθείας και χωρίς απόδειξη ότι  ${f}'\left( 0 \right)=0$ λόγω της υποσημείωσης. Με ευκαιρία αυτής της υποσημείωσης έφτιαξα ένα αναλυτικό άρθρο που γράφει αναλυτικά την παραγώγιση της συνάρτησης όπου ορίζεται $f\left( x \right)=\sqrt[v]{{{x}^{\mu }}},\,\,\mu ,v\in \mathbb{N}\,\...