Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ομιλία του Αντώνη Κυριακόπουλου στο Συνέδριο Μαθηματικών (Καρδίτσα 2013)

Ο αγαπητός φίλος Αντώνης Κυριακόπουλος μας πρόσφερε αποκλειστικά και φέτος την ομιλία του στο 30 συνέδριο Μαθηματικών στην Καρδίτσα.

Παρακάτω θα διαβάσετε την ομιλία που έκανε στο στρογγυλό τραπέζι το Σάββατο 9 Νοεμβρίου 2013 στις 19:30. Είναι μία σύντομη τοποθέτηση (5 λεπτά) για τα Μαθηματικά και τις εξετάσεις.

Μία πρόταση, του Φροντιστή και συγγραφέα Αντώνη Κυριακόπουλου, να γίνονται εξετάσεις μόλις τελειώνουν οι μαθητές το Γυμνάσιο! Γιατί; Διαβάστε το σκεπτικό και  όλη την ομιλία του παρακάτω.



Συνέδριο Καρδίτσας-2013
1ο Στρογγυλό τραπέζι
"Μαθηματική Παιδεία στο Λύκειο και σύνδεσή της με τις εξετάσεις για την Τριτοβάθμια  Εκπαίδευση"
Ζαχαριάδης Θεοδόσης, Κεϊσογλου Στέφανος, Κυριακόπουλος Αντώνης
 Λάππας Διονύσιος, Πόταρη Δέσποινα, Τυρλής Ιωάννης, Φερεντίνος Σπύρος
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ, ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
                                                                                              Αντώνης Κυριακόπουλος
      Αγαπητοί συνάδελφοι.
· Το Λύκειο δεν εντάσσεται στην υποχρεωτική εκπαίδευση, όπως συμβαίνει με το Γυμνάσιο. Γιατί λοιπόν να μην υπάρχουν εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο; Αυτό θα ωφελούσε περισσότερο τα ίδια τα παιδιά. Δεν θα ήταν καλύτερα για ένα παιδί 15 χρονών να καταλάβει ότι δεν έχει έφεση για περαιτέρω σπουδές, από το να το συνειδητοποιήσει τελειώνοντας το Λύκειο, στα 18 του χρόνια, οπότε θα είναι δυσκολότερο να διαλέξει άλλο δρόμο;  Δυστυχώς όμως εμείς οι γονείς είμαστε εγωιστές και δεν θέλουμε να παραδεχθούμε ότι το παιδί μας δεν έχει έφεση για γράμματα, γιατί αυτό το συνδέουμε με την εξυπνάδα του, για την οποία θεωρούμε υπεύθυνους τους εαυτούς μας. Αυτά όμως είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Μπορεί ένα παιδί να είναι πανέξυπνο, αλλά να μην του αρέσει το διάβασμα, οπότε δεν κάνει για σπουδές. Συνήθως αυτά τα παιδιά διαπρέπουν σε άλλους τομείς, αφού όμως πρώτα χάσουν μερικά χρόνια και ταλαιπωρηθούν με εισαγωγικές εξετάσεις κτλ.
     Το Λύκειο πρέπει να είναι μια αυτοτελής εκπαιδευτική μονάδα, απαλλαγμένο από την διαδικασία εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και να μην λειτουργεί σαν φροντιστήριο για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις , όπως συμβαίνει σήμερα. Διαφορετικά, οι μαθητές θα επικεντρώνονται μόνο στα μαθήματα που θα εξετασθούν στις Πανελλήνιες Εξετάσεις και θα παραμελούν τα άλλα μαθήματα που είναι απαραίτητα για τη μόρφωσή τους.  
     Στο Λύκειο ο μαθητής, εκτός των άλλων, θα πρέπει να εφοδιάζεται με όλες τις μαθηματικές γνώσεις που είναι απαραίτητες για να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τις διάφορες προκλήσεις που θα συναντήσει στην κοινωνία, αλλά και να είναι σε θέση να συνεχίσει απρόσκοπτα τις σπουδές του, αν θέλει, σε όποιον τομέα επιλέξει.
      Οι μαθητές στο Λύκειο έχουν ωριμάσει αρκετά και θα πρέπει να διδάσκονται τα Μαθηματικά με την απαιτούμενη αυστηρότητα.
· Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα πρέπει να διενεργούνται μετά την αποφοίτηση των μαθητών από το Λύκειο με εξεταστέα ύλη, το σύνολο της διδακτέας του Λυκείου.  Έτσι εξουδετερώνεται και η λανθασμένη αντίληψη ότι για την είσοδο στα Πανεπιστήμια θα πρέπει να προσμετράται και η απόδοση των μαθητών στο Λύκειο. Και η αντίληψη αυτή είναι λανθασμένη, διότι το θέμα δεν είναι τι έμαθε κάποτε, ίσως και μόνο, για να πάρει ένα καλό βαθμό, αλλά τι του έμειναν από αυτά που διδάχτηκε.
     Κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα πρέπει να έχει ένα συντελεστή βαρύτητας, που θα πρέπει να καθορίζεται από το τμήμα του Πανεπιστημίου που θέλει να εισαχθεί ο
υποψήφιος.
     Στο κύριο μάθημα θα πρέπει να υπάρχει ως βάση το 10, με άριστα το 20, διότι είναι αδιανόητο, για παράδειγμα, ένας να θέλει να γίνει μαθηματικός όταν στο μάθημα των Μαθηματικών δεν μπορεί να εξασφαλίσει καν την βάση..
     Εδώ και πολλά χρόνια έχω τονίσει ότι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις ουσιαστικά δεν είναι εξετάσεις υπό την συνήθη έννοια της λέξεως, αλλά πρόκειται περί διαγωνισμού, αφού ο αριθμός των εισακτέων είναι προκαθορισμένος. Έτσι λοιπόν το ζητούμενο, στη διαδικασία αυτή, είναι να επιλεγούν οι καλύτεροι. Αυτό όμως εξασφαλίζεται μόνον από την ποιότητα των θεμάτων που τίθενται στις εξετάσεις. Τα θέματα θα πρέπει  να είναι τέτοια ώστε να διασφαλίζουν την αντικειμενική αξιολόγηση και την επιλογή εκείνων των υποψηφίων, που διαθέτουν: α) Περισσότερες γνώσεις στο εξεταζόμενο αντικείμενο. β) Κριτική και συνθετική ικανότητα και γ) Ικανότητα επεξεργασίας αγνώστων θεμάτων. Αυτά όμως δεν επιτυγχάνονται με εύκολα θέματα (γιατί όλοι σχεδόν θα γράψουν καλά ), ούτε με πολύ δύσκολα θέματα ( γιατί ελάχιστοι θα γράψουν καλά), αλλά ούτε και με θέματα που περιέχονται στα διάφορα βιβλία, ελληνικά ή ξενόγλωσσα, μηδέ του σχολικού βιβλίου εξαιρουμένου και ούτε με τράπεζες θεμάτων, γιατί όλα αυτά είναι αντιεκπαιδευτικά και προωθούν την παπαγαλία και τις τεχνικές απομνημόνευσης.  Οι προδιαγραφές των θεμάτων που ανέφερα παραπάνω, επιτυγχάνονται με θέματα, τα οποία:
1) Κατασκευάζονται, κάθε χρόνο, από ικανούς μαθηματικούς, με πρωτοτυπία και φαντασία για το σκοπό των εξετάσεων.
2) Περιλαμβάνουν τουλάχιστον τέσσερες  ερωτήσεις (το καθένα), όχι ανεξάρτητες μεταξύ τους και με προοδευτική δυσκολία.
3) Αναφέρονται σε όσον το δυνατόν περισσότερη έκταση της εξεταζόμενης ύλης.
4) Ελέγχονται επισταμένως και λύνονται όχι μόνον από τους συντάκτες τους, αλλά και από άλλη ομάδα μαθηματικών, ώστε να εκτιμάται και ο απαιτούμενος χρόνος για τη λύση τους από τους μαθητές.
( αυτά τα έχω στείλει με επιστολές σε πολλούς υπουργούς παιδείας)
     Για να κατασκευασθούν όμως τέτοια θέματα χρειάζεται χρόνος. Τέτοια θέματα δεν είναι δυνατόν να κατασκευαστούν και να ελεγχθούν μέσα σε μια νύχτα. Δυστυχώς αυτό γίνεται εδώ και πολλά χρόνια. Γι' αυτό κάθε φορά που θα γίνει διαγωνισμός στα Μαθηματικά, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, κάτι δεν θα πάει καλά: Ακατάλληλα θέματα, λανθασμένα θέματα, λανθασμένες διευκρινίσεις , απαράδεκτες και λανθασμένες ενδεικτικές λύσεις κτλ. Αν η πολιτεία δεν μπορεί να βρει 5 έμπιστους και ικανούς καθηγητές, στους οποίους να αναθέσει την κατασκευή των θεμάτων με άνεση χρόνου,  τότε ίσως είναι προτιμότερη η κατάργηση των  Πανελλήνιων  Εξετάσεων  και η αναζήτηση άλλου  τρόπου εισαγωγής στα Πανεπιστήμια.
     Τέλος, αναρωτιέμαι αν η χώρα μας, χρειάζεται 23 Πανεπιστήμια και 17 Τ.Ε.Ι. που έχει σήμερα.  Εγώ πιστεύω ότι είναι πάρα πολλά για μια χώρα των περίπου 10 εκατ. κατοίκων.

           Σας ευχαριστώ που με ακούσατε.


Άδεια Creative Commons
Αυτή η εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα .

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

71 νέα θέματα (προβλήματα) προστέθηκαν στην Τράπεζα Θεμάτων Άλγεβρα Α΄ Λυκείου

Όπως είχε προαναγγείλει η Υπουργός Παιδείας, στις 24/9/2025 προστέθηκαν 71 νέα θέματα στην Τράπεζα Θεμάτων στο μάθημα της Άλγεβρας Α΄ Γενικού Λυκείου.  Τα συνολικά θέματα της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου που έχουν αναρτηθεί στην Τράπεζα θεμάτων είναι 469. Τα θέματα είναι προβλήματα και θυμίζουν το στυλ του Ι.Β.  Δείτε τα 71 θέματα  πατώντας εδώ (τράπεζα θεμάτων από το επίσημο site του Ι.Ε.Π.). Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (εκφωνήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Ιορδάνης Κοσόγλου (lisari team) Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (+ απαντήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Τάκης Τσακαλάκος (lisari team) Σχολιασμός Ένας πρώτος σχολιασμός:  1) Αλλάζει το στυλ και το ύφος των θεμάτων της Τράπεζας θεμάτων... γιατί;  2) Ποιος έχει την ευθύνη των θεμάτων; Στα προηγούμενα γνωρίζουμε ποιοι ήταν θεματοδότες. Δεν έγινε από το Ι.Ε.Π. ποτέ ανοικτή πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους.  3) Δεν είναι μετρήσιμα τα θέματα... πώς θα βαθ...

Μαθηματικά Α' Γυμνασίου: Φύλλα εργασίας στο 1ο κεφάλαιο

126.243  κλικ, 20 σχόλια και συνεχίζει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον σας! Ένα φυλλάδιο που είχα παρουσιάσει στους μαθητές του 6ου Γυμνάσιου Ιλίου περίπου πριν δεκατέσσερα χρόνια (2008) παρόλα αυτά στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς το αρχείο αυτό είναι πρώτο στις εμφανίσεις! Ένα αρχείο που το αγαπήσατε! Το ανανεώσαμε λίγο και το αναρτούμε εκ νέου. Παρουσιάζει το πρώτο κεφάλαιο της Α΄ τάξης με θεωρία και ασκήσεις. Περιέχει 13 υποδειγματικά φύλλα εργασίας που θα τα αγαπήσουν οι μαθητές! Τελευταία ενημέρωση: 20/9/2022 Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Κεφάλαιο 1ο - Φύλλα εργασίας 1 μέχρι 13 from Μάκης Χατζόπουλος

Νέες οδηγίες διδασκαλίας Μαθηματικών για όλες τις τάξεις Γυμνασίου σχολικό έτος 2025 - 26

 Δείτε τις νέες οδηγίες διδασκαλίας που μοιράστηκαν στα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας για το σχολικό έτος 2025 - 26 στα Γυμνάσια. Οι οδηγίες έχουν αλλάξει αρκετά από τις περσινές οπότε πρέπει όλοι οι καθηγητές που διδάσκουν στα Γυμνάσια να τις προσέξουν - διαβάσουν. Για ευκολία των εκπαιδευτικών, αναρτούμε παράλληλα και ένα αρχείο excel σε κάθε τάξη με τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν από τις περσινές οδηγίες διδασκαλίας ( 2024 - 25 ).  Αποκλειστικά από το lisari.blogspot.com .  Τμήμα Οδηγίες διδασκαλίας 2025 – 26 Οδηγίες διδασκαλίας 2024 - 25 Αλλαγές από τις περσινές οδηγίες Α΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Β΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Γ ΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Ερωτήματα  αναγνωστών 1) Ποιοι επιμελήθηκαν τις αλλαγές; Το Ι.Ε.Π.;  2) Τι σημαίνει η νέα...