Στηρίξτε το έργο μας!

Παρασκευή 29 Ιουνίου 2018

Κριτική β΄ μέρος (μετά από τα αποτελέσματα και τα Στατιστικά των Εξετάσεων 2018)


(για την κριτική α΄ μέρος πατήστε εδώ: http://lisari.blogspot.com/2018/06/2018_15.html)

Επιμέλεια: Μάκης Χατζόπουλος

Επειδή οι μεγάλες φιλίες δεν διαλύονται λόγω μιας διαφωνίας, ο Αρχιμήδης (Α) και ο Ευκλείδης (Ε) τα βρήκαν και κανόνισαν να πιούν ένα καφέ για να συζητήσουν τα αποτελέσματα των μαθηματικών 2018. Μια δεύτερη συζήτηση έχει ξεκινήσει και θεωρώ ότι έχει ενδιαφέρον να τους κρυφακούσουμε!

Το παρόν κείμενο αποτελεί προϊόν μυθοπλασίας. Τα πρόσωπα, τα ονόματα και οι καταστάσεις είναι φανταστικά και οποιαδήποτε ομοιότητα είναι συμπτωματική και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.


Ε: Αρχιμήδη είδες το VAR του Υπουργείου Παιδείας;

Α: Ποιο VAR Ευκλείδη;

Ε: Τα Στατιστικά που εξέδωσε το Υπουργείο Παιδείας.

Α: Α, ναι, τα είδα! Γιατί το λες VAR;

Ε: Αφού μου θυμίζει το σύστημα που έχει μπει στα γήπεδα ποδοσφαίρου (Video Assistant Referee) και δίνει τη δυνατότητα στο διαιτητή να ξανά δει σε επανάληψη την  αμφισβητούμενη φάση!

Α: Καλό! Άρα η αμφισβητούμενη φάση είναι η τελευταία μας ομιλία;

Ε: Σωστά! Έλαβες το μήνυμα φίλε μου;

Α: Και ποιο είναι για σένα;

Ε: Τελικά ο στόχος δεν επιτεύχθηκε.

Α: Πράγματι, τους έπεσε βαρύ το Γ θέμα.

Ε: Τελικά ήταν πρόβλημα το πρόβλημα! Επίσης οι 7 μονάδες της γραφικής παράστασης στο Β θέμα ήταν αρκετές για να κρατήσουν τους μαθητές χαμηλά. Επίσης έγραψαν και το Δ1 (3 μονάδες). Άρα ένας διαβασμένος μαθητής της Γ΄ Λυκείου που απλά έχει κενά από τις προηγούμενες τάξεις συγκέντρωσε συνολικά 25/25 + 18/25 + 0/25 + 3/25 = 46/100 μονάδες.

Α: Δυστυχώς έτσι είναι. Αυτό που με εντυπωσιάζει είναι ότι προτείναμε ομολογουμένως τα πιο λογικά θέματα που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια και παρόλα αυτά οι μαθητές δεν τα κατάφεραν!

Ε: Όντως! Το ποσοστό των μαθητών που είναι κάτω από τη βάσης ήταν το ίδιο! Από 83,45% που ήταν πέρυσι έγινε για την ακρίβεια 83,17% για τους μαθητές της Οικονομίας και Πληροφορικής.

Α: Που σημαίνει;

Ε: Που σημαίνει ότι οι μαθητές που ξεπερνούν τη βάση είναι λιγότεροι από 17%!

Α: Άντε; Δεν σκέφτηκα να κάνω αφαίρεση!

Ε: Δεν ειρωνεύτηκα! Απλά σου αλλάζω τη στόχευση!

Α: Και ποια είναι αυτή;

Ε: Τελικά οι μαθητές που πρέπει να βρίσκονται στη Γ΄ Λυκείου είναι το πολύ το 17% . Άντε να διαφέρει κατά 3% μερικές χρονιές.

Α: Οι υπόλοιποι;

Ε: Οι υπόλοιποι φίλε μου που δεν τα καταφέρνουν δεν θα έπρεπε να είχαν περάσει καν από τις προηγούμενες τάξεις!

Α: Άρα δεν είναι αποτυχία της Γ Λυκείου αλλά των προηγούμενων τάξεων!

Ε: Αδιαμφησβήτητα!

Α: Άρα Ευκλείδη θεωρείς ότι δεν έφταιγαν τα θέματα που προτείναμε;

Ε: Όχι, φυσικά! Ποτέ δεν φταίνε τα θέματα εξετάσεων εκτός από ελάχιστες περιπτώσεις! Στην τελευταία μας συζήτηση, που έκλεισε άδοξα, εστίασα για τη μικρή έκταση που εξέτασαν τα θέματα και όχι για το επίπεδο δυσκολίας.

Α: Ό,τι θέματα και να προτείνουμε, όσο δύσκολα και να είναι, πάντα θα υπάρχουν μαθητές που θα γράψουν! Αντίθετα, όσο εύκολα και να είναι τα θέματα πάντα θα υπάρχουν μαθητές που δεν θα γράψουν! Οπότε τι συζητάμε;

Ε: Πολύ σωστό αντιπαράδειγμα! Όμως φέτος έγινε και μια αποκάλυψη! Τελικά τα απαιτητικά θέματα δεν ήταν υπαίτια για τις χαμηλές βαθμολογίες των μαθητών. Απλά οι μαθητές που αποτυγχάνουν στη Γ΄ Λυκείου κρύβονται όλα αυτά τα χρόνια πίσω από τα απαιτητικά θέματα! Πλέον είμαι πεπεισμένος, όποια θέματα και να τεθούν στις εξετάσεις ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών θα υπάρχει πάντα κάτω από τη βάση! Αυτό διαφαίνεται και στο μεγάλο ποσοστό των μαθητών που είναι κάτω από το 5!

Α: Και προφανώς δεν φταίνε ούτε τα θέματα, ούτε οι καθηγητές, ούτε και οι μαθητές Ευκλείδη!

Ε: Ξεκάθαρα φταίμε εμείς Αρχιμήδη, διαχρονικά βάζουμε υψηλές βαθμολογίες στους μαθητές σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου μέχρι Α΄ και Β΄ Λυκείου με αποτέλεσμα το πρόβλημα να συσσωρεύεται στη Γ΄ Λυκείου. Η φούσκα σπάει στην τελευταία τάξη και τότε εμφανίζεται η μεγάλη ανεπάρκεια των μαθητών.

Α: Στη Γ΄ Λυκείου βλέπουμε την κορυφή του παγόβουνου και όλοι αναλωνόμαστε να σχολιάζουμε πώς προέκυψε η «κορυφή» και αποφεύγουμε να δούμε τον όγκο που ορθώνεται και αυξάνεται κάτω από τη θάλασσα.

Ε: Πολύ σωστά! Και τα σχόλια που ακούμε είναι διάφορα! Άλλοι λένε για τα θέματα ότι είναι προβληματικά, άλλοι πανηγυρίζουν γιατί τα πέτυχαν, άλλοι τα συγκρίνουν με τα περσινά και ποτέ άκρη δεν βγήκε!

Α: Ευκλείδη κατά τη γνώμη μου ένας φταίει και έχει και όνομα.

Ε: Τα Φροντιστήρια θα μου πεις;

Α; Όχι φυσικά! Υπαίτια αυτής της κατάστασης είναι η κυβέρνηση .

Ε: Μήπως Αρχιμήδη η κυβέρνηση είναι ο εύκολος στόχος;  Μήπως αρνούμαστε να δούμε τις δικές μας αδυναμίες; Μήπως έτσι δικαιολογούμε τις αποτυχίες μας; Μήπως τα κάνουμε κρεμαστάρια;

Α: Μετά από τόσα χρόνια διδασκαλίας μου είναι πλέον ξεκάθαρο, μιας και είδα πράγματα εκ τον έσω, ότι φταίει η κυβέρνηση. Οι συχνές αλλαγές προγραμμάτων, οι εγκύκλιοι που δεν έχουν μια συνέχεια μας οδήγησαν εδώ. Οι γραμμές του τρένου φταίνε και όχι το τρένο που ντεραπάρει…

Ε: Γενικότητες, δεν καταλαβαίνω τι λες…

Α: Θα στα πω πιο αναλυτικά. Εσύ τι βαθμούς έβαλες φέτος στην Α΄ Λυκείου;

Ε: Από 8 έως 20!

Α: Και;

Ε: Τι και;

Α: Πέρασε αυτός που έβαλες 8;

Ε: Ε, ναι!

Α: Έμεινε κάποιος μαθητής στην Α΄ Λυκείου;

Ε: Αστειεύεσαι; Νομίζω ότι δεν πρέπει υπάρχει μαθητής σε όλη την Ελλάδα που να έχει μείνει στην ίδια τάξη λόγω βαθμολογίας.

Α: Γκολ!

Ε: Ποιος το έβαλε; Η Αργεντινή;;

Α: Εννοώ βρήκαμε το πρόβλημα! Άρα εσύ έκανες τη δουλειά σου, δίδαξες και με το παραπάνω την ύλη του μαθήματος, έδωσες φυλλάδια, έγραψες διαγωνίσματα, τεστ κτλ. και στο τέλος έκανες τις εκτιμήσεις σου, είπες ότι ο μαθητής πχ. «Α» γνωρίζει λιγότερα από αυτά που δίδαξα, γι’ αυτό τον αξιολογώ κάτω από τη βάση. Και έρχεται το σύστημα, που δεν είσαι υπεύθυνος, και σου λέει επειδή έχει project 20 θα περάσει με το μέσο όρο 9,5!!

Ε: Κατάλαβα που το πας και σε αυτό το σημείο έχεις |δίκιο|! Και το μαθητή «Α» θα τον ξανά δούμε στην επόμενη τάξη με τις γνωστές αδυναμίες.  Άρα δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος και χωρίς σύρμα!

Α: Άρα τι πέτυχε το σύστημα; Να επιβραβεύει ένα αδύνατο μαθητή! Να του μάθει ότι με την ελάχιστη διάθεση, προσπάθεια και συμμετοχή θα προβιβάζεται στην επόμενη τάξη! Ένα τέτοιο πολίτη επιθυμεί το σύστημα; Ένα τέτοιο πολίτη ονειρεύεται; Ένα τέτοιο πολίτη προσδοκά;

Ε: Πολύ σωστά! Τον διδάσκει την αρχή της ελάχιστης προσπάθειας! Του δίνει λάθος εικόνα για την κοινωνία και τις συνθήκες δουλειάς που επικρατούν. Τον κάνει τεμπέλη!

Α: Επίσης, πόσο συμφέρει την πολιτεία να επενδύει σε ένα μαθητή που δεν τα καταφέρνει σε ένα δημόσιο Λύκειο; Δεν θα βόλευε να τον προωθήσει στα ΕΠΑΛ να του μάθει μια ειδικότητα και να τον κάνει χρήσιμο; Αντί τούτου τον κρατά στην χαλαρότητα του Λυκείου και στο τέλος τον επιβραβεύει με ένα πτυχίο που δεν θα έχει κανένα νόημα.

Ε: Τον κάνει να φοβάται όχι την ανεργία αλλά την εργασία, όπως έλεγε ο Σαράντος Καργάκος.

Α: Και δυστυχώς δεν είναι μόνο αυτό…

Ε: Υπάρχει και άλλο Αρχιμήδη;

Α: Οι απουσίες;

Ε: Τι έγινε με τις απουσίες;

Α: Από φέτος ο μαθητής μπορεί να κάνει 114 απουσίες χωρίς καμία δικαιολογία! Όλες είναι αδικαιολόγητες οι απουσίες! Επίσης, οι απουσίες αυξάνονται σε 164 εάν ο μαθητής προσκομίσει ένα χαρτί γιατρού! Με αποτέλεσμα τους τελευταίους μήνες να κάνουμε μάθημα σε άδειες αίθουσες, όχι μόνο στη Γ΄ Λυκείου αλλά και στην Α΄ και Β΄ Λυκείου!

Ε: Όντως! Τα ίδια είχαμε και στο δικό μας σχολείο. Ψάχναμε τον τελευταίο μήνα τους μαθητές για να τους ενημερώσουμε για την ύλη των εξετάσεων και να κάνουμε μερικές επαναληπτικές ασκήσεις. Φέτος, το σχολείο άδειασε πολύ νωρίς παρόλο που το σχολικό έτος άργησε να λήξει!

Α: Εσύ έχεις 114 ώρες άδειας από τη δουλειά σου; Μπορείς να απουσιάζεις από το σχολείο σου τόσες ώρες χωρίς καμία δικαιολογία;

Ε: Προφανώς και όχι! Φαντάζεσαι ένας μαθητής να λείπει αυτές τις 114 ώρες από ένα συγκεκριμένο μάθημα; Πχ. από τα μαθηματικά;

Α: Επομένως ποιος φταίει; Εσύ που μπαίνεις και κάνεις το μάθημά σου κάθε μέρα με υπευθυνότητα; Εσύ που υποβάλλεις συχνά και πυκνά τεστ και διαγωνίσματα στους μαθητές σου; Εσύ που προσφέρεις καθημερινά το υλικό σου στο lisari για την άρτια ενημέρωση της μαθηματικής κοινότητας; Ή τελικά φταίει ο μέσος όρος 9,5 και οι 164 απουσίες που απαξιώνουν το μάθημά σου;

Ε: Γιατί δεν λες και για την ύλη που αλλάζει κάθε χρόνο λες και είναι μόδα;

Α: Όντως, η συρρίκνωση και οι μεταβολές της διδακτέας ύλης δείχνουν ξεκάθαρα ότι δεν υπάρχει πρόγραμμα… αλλάζει ανάλογα με την εκάστοτε επιτροπή.  

Ε: Συμφωνώ Αρχιμήδη, δεν μπορεί να προχωρήσει αυτή η κατάσταση στα δημόσια σχολεία, πρέπει να αλλάξει και είμαι αισιόδοξος ότι θα γίνει!

Α: Γιατί είσαι αισιόδοξος;

Ε: Μα αντιλαμβάνομαι ότι όλες οι αλλαγές έχουν την ίδια στόχευση, να γίνει καλύτερο το σύστημα. Πχ. με τις απουσίες αντιλαμβάνομαι ότι έπρεπε να απελευθερώσουν τους γονείς από την ομηρία των ιατρών με τα δικαιολογητικά που είχαμε φθάσει να δούμε δικαιολογητικό μαθητή από γυναικολόγο. Οι μαθητές υποκρίνονται ότι είναι άρρωστοι και εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να τις καταχωρίζουμε κάθε εβδομάδα. Καταλήξαμε στο αμήν με αυτή την υποκρισία γι’ αυτό επήλθε αλλαγή. Η συρρίκνωση δε της ύλη γίνεται μετά από τη δική μας διαμαρτυρία ότι είναι μεγάλη και δεν προλαβαίνουμε να τη διδάξουμε.

Α: Το ερώτημα είναι πότε η κυβέρνηση θα αντιληφθεί ότι αυτό το σύστημα δεν προχωράει άλλο. Δεν πρέπει να περάσει άλλη μια πενταετία για να έρθουν οι δραστικές αλλαγές.

Ε: Άρα πρέπει να αντιδράσουμε, να μεταφέρουμε τα σχόλια μας.

Α: Τι προτείνεις;

Ε: Θα στείλω ένα άρθρο στο lisari.blogspot.gr και εύχομαι να το διαβάσουν άνθρωποι που μας διοικούν, που κατέχουν θέσεις στο Ι.Ε.Π, άνθρωποι που έχουν το ίδιο σκοπό με μας, να διορθώσουν τα κακώς κείμενα της εκπαίδευσης πέρα από πολιτικά συμφέροντα και σκοπιμότητες.

Α: Άσε το lisari και γενικότερα το διαδίκτυο. Αν μπορούσε να αλλάξει την καθημερινότητα τότε θα ήταν παράνομο. Θέλει κάτι πιο δραστικό.

Ε: Όπως;

Α: Να στείλουμε μια επιστολή στο Υπουργείο Παιδείας.

Ε: Διαμαρτυρίας;

Α: Όχι κατά ανάγκη διαμαρτυρίας! Μια επιστολή που να καταγράφει όλα αυτά που συμβαίνουν στο σχολείο μας. Από εμάς περιμένουν να τα πούμε. Από εμάς περιμένουν να τα καταγράψουμε και να τα αναφέρουμε. Από τον ανώνυμο εκπαιδευτικό που δεν έχει σχέση με το συνδικαλισμό…

Ε: Εγώ πιστεύω ότι με τις επιστολές δεν κάνουμε τίποτα αφού δεν φθάνουν στα κατάλληλα πρόσωπα. Όλη αυτή η διαδικασία με τις επιστολές είναι χάσιμο χρόνου… εγώ προτείνω να καταφύγουμε στα μέσα διαδικτύωσης. Το διαδίκτυο είναι άμεσο και το παρακολουθούν  αρκετοί άνθρωποι του χώρους μας.  Έτσι μπορούμε να ενώσουμε τις φωνές μας.

Α: Με την επιστολή θα μετρήσουμε τις διαθέσεις των κυβερνόντων. Επίσης είναι και ένας επίσημος τρόπος προσέγγισης.

Ε: Και εμείς θα το κάνουμε;

Α: Αν περιμένουμε τους «άλλους» τότε μπορεί να καθυστερήσουμε άλλα τόσα χρόνια.

Ε: Ένα είναι σίγουρο, δεν διαμαρτύρεται αυτός που είναι ικανοποιημένος - βολεμένος ή αυτός που αντέχει.

Α: Εσύ αντέχεις;

Ε: Όχι φυσικά! Κάθε χρόνο μου είναι πιο δύσκολο να διδάξω. Πλέον δεν μπορώ να διδάξω Μαθηματικά Γενικής Παιδείας στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου. Άσε τα τμήματα του θετικού Προσανατολισμού, δράμα! Οι περισσότεροι μαθητές δεν εξετάζονται Πανελλαδικά στο μάθημα των Μαθηματικών διότι έχουν επιλέξει τους τομείς Υγείας.

Α: Πρέπει όλοι μας να συνειδητοποιήσουμε ότι η άνοδος της Ελλάδας θα επέλθει πιο γρήγορα μέσω της Παιδείας.  Πρέπει να επενδύσουμε σε αυτήν για δούμε τα οφέλη της σε λίγα χρόνια. Όλες οι σκανδιναβικές χώρες επένδυσαν το μέλλον της χώρα τους στην Παιδεία και τώρα έχουν πολιτισμό! Εμείς γιατί δεν μιμούμαστε αυτά τα συστήματα;

Ε: Ρε συ μου πέρασε μια τρελή ιδέα!

Α: Για πες!

Ε: Μήπως όλα αυτά δεν γίνονται τυχαία; Μήπως γίνονται για να πουν στο τέλος ότι το σύστημα των Εξετάσεων είναι αποτυχημένο άρα πρέπει να καταργηθεί;

Α: Δηλαδή να μας έχουν στήσει παγίδα;

Ε: Κάτι τέτοιο! Να μας έχουν επιβάλλει ένα σύστημα στην Παιδεία, να παλεύουμε όλοι, ιδιωτικοί και δημόσιοι εκπαιδευτικοί, για το καλύτερο των μαθητών και στο τέλος να αποτύχει και να μας χρεώσουν την αποτυχία του! Και να είμαστε στο τέλος υπόλογοι στην κοινωνία σε ένα σύστημα που μας επιβλήθηκε!

Α: Όντως τρελή ιδέα! Είναι ακραίο σενάριο και το λαμβάνω μόνο ως φόβο. Όλοι οι μεγάλοι μαθηματικοί είναι κοντά στη σχιζοφρένεια διότι σκέφτονται συνέχεια όλα τα ενδεχόμενα! Είναι από τη φύση τους καχύποπτοι! Επομένως, δεν θα σε κοντράρω άλλο και θα τελειώσω τον καφέ μου!

Ε: Εντάξει ψυχανεμίστηκα δυνατά!! Αλλά η υπομονή έχει εξαντληθεί και η αισιοδοξία μου δεν αντέχει και πολύ…

Α: Λέει μια αραβική παροιμία: «Αν είστε αμόνι, να είστε υπομονετικοί. Αν είστε σφυρί, χτυπήστε δυνατά».

Ε: Τώρα μου θύμησες και μία άλλη παροιμία που λέει «αν φοβάστε, μην το κάνετε. Αν το κάνετε, μην φοβάστε». Επίσης ο Καζαντζάκης έλεγε: «Οι πιο καλοί πεινούν κι αδικούνται, οι πιο κακοί τρων και πίνουν και κυβερνούν».

Α: Εγώ θα σε συμβουλέψω το εξής: «Ό,τι σκέφτεσαι γίνεσαι».

Ε: Τσε Γκεβάρα;

Α: Γκάντυ, φίλε μου, Γκάντυ.

Στατιστικά Πανελλαδικών Εξετάσεων 2018

Με μια πρώτη ματιά εύκολα διακρίνουμε ότι τα ποσοστά των μαθηματικών κάτω από την βάση είναι ίδιοι ακριβώς με τα περσινά νούμερα!

Δείτε τους πίνακες έτσι όπως τους επιμελήθηκε ο Γιάννης Ζαμπέλης από τη lisari team:




Πέμπτη 21 Ιουνίου 2018

Θέματα εξετάσεων και απαντήσεις για την εισαγωγή στα Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια για το σχ. έτος 2018-2019


Δείτε τη δοκιμασία εισαγωγής μαθητών στα Πρότυπα Γυμνάσια 2018 στο μάθημα των Μαθηματικών.

Εκφωνήσεις (κλειστού τύπου) - Εκφωνήσεις (ανοικτού τύπου) - Απαντήσεις

Δείτε τη δοκιμασία εισαγωγής μαθητών στα Πρότυπα Λύκεια 2018 στο μάθημα των Μαθηματικών.

Εκφωνήσεις (κλειστού τύπου) - Εκφωνήσεις (ανοικτού τύπου) 

Απαντήσεις (Επιμέλεια: Σπύρος Καρδαμίτσης)



Τετάρτη 20 Ιουνίου 2018

Η άσκηση της ημέρας 2017 - 2018



Η πιο πετυχημένη καρτέλα του lisari ολοκληρώθηκε και φέτος με ένα γιγάντιο αρχείο 436 σελίδων!!

Ένα αρχείο που θυμίζει περισσότερο e - book!

Η προσφορά και η συμμετοχή των συναδέλφων και μαθητών ήταν και φέτος συγκλονιστική! Μια διαδικασία που την απολαύσαμε είτε συμμετείχαμε είτε όχι!

Ο επιμελητής της καρτέλας Παύλος Τρύφων και ο Τάκης Τσακαλάκος έκαναν άριστη δουλειά όπως θα δείτε στο αρχείο που ακολουθεί.

Ευχόμαστε, αν και δεν μας αρέσει κάθε χρόνο να κάνουμε τα ίδια, τα παιδιά να αντέξουν ακόμα ένα χρόνο και να συνεχίσουν αυτό το έργο που είχε αποδοχή και αναγνώριση της μαθηματικής κοινότητας!

Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ.


Παρασκευή 15 Ιουνίου 2018

Εκτίμηση θεμάτων 2018 για τα μαθηματικά προσανατολισμού


Επιμέλεια: Μάκης Χατζόπουλος

Ο Αρχιμήδης (Α) και ο Ευκλείδης (Ε) συζητάνε για τα θέματα των Μαθηματικών που τέθηκαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2018.

Το παρόν κείμενο αποτελεί προϊόν μυθοπλασίας. Τα πρόσωπα, τα ονόματα και οι καταστάσεις είναι φανταστικά και οποιαδήποτε ομοιότητα είναι συμπτωματική και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Α: Ευκλείδη είδες τα θέματα;

Ε: Γιατί ήταν πολλά;

Α: Τι θες να πεις;

Ε: Αφού εξέτασαν μόνο μια έννοια!

Α: Σε ποια έννοια αναφέρεσαι;

Ε: Μονοτονία!

Α: Δηλαδή δεν είχε ακρότατα, σύνολο τιμών, κυρτή, κοίλη και σημεία καμπής;

Ε: Μα όλα αυτά τα εφαρμόζεις στη μονοτονία! Είναι εργαλεία της μονοτονίας! Όλα εκεί τα συμπεριλαμβάνω!

Α: Μα είχε και ασύμπτωτες!

Ε: Ναι και ένα ολοκλήρωμα! Άσε μας ήσυχους ρε Αρχιμήδη! Ένα διαγώνισμα 3 ωρών για ένα εξετάσει από μία ομάδα ασκήσεων.

Α: Απαγορεύεται;

Ε: Δεν απαγορεύεται αλλά δεν είναι και σωστό.

Α: Γιατί;

Ε: Δες το απλά, πες ότι έχεις δύο μαθητές που ο ένας έχει ασχοληθεί με όλες τις έννοιες και ο άλλος μόνο με τα συγκεκριμένα εδάφια που προαναφέραμε. Αν και δεν έχουν τις ίδιες γνώσεις πολύ πιθανόν στο τέλος να πάρουν τον ίδιο βαθμό!

Α: Πολύ πιθανόν! Αλλά αυτό δεν έχει συμβεί και σε προηγούμενες χρονιές;

Ε: Ίσως, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό. Και η πιθανότητα γίνεται ελάχιστη όταν εξετάζεις περισσότερες έννοιες.

Α: Εμένα δεν με ενοχλεί γιατί αντιλαμβάνομαι το λόγο.

Ε: Και ποιος είναι αυτός για να έχουμε καλό ερώτημα;

Α: Μα για να τεθούν πιο απλά θέματα από τις προηγούμενες χρονιές που τα ποσοστά αποτυχίας στα μαθηματικά ήταν υπερβολικά. Κουράστηκα να διαβάζω στο lisari και στα λοιπά site του διαδικτύου για τα μεγάλα ποσοστά αποτυχίας των μαθηματικών, άρα και των θεμάτων, άρα και της εκπαίδευσης άρα και του συστήματος γενικότερα.

Ε: Δηλαδή σπας το θερμόμετρο για να σταματήσεις τον πυρετό;

Α: Αντιμετωπίζω τουλάχιστον το πρόβλημα της απογοήτευσης! Μέχρι και βοήθημα γράφτηκε με το ποσοστό αποτυχίας 83%!!

Ε: Άρα Αρχιμήδη υποστηρίζεις ότι τα θέματα ήταν φιλικά προς τον μαθητή;

Α: Προφανώς!! Θες και απόδειξη;

Ε: Μόνο εκτίμηση μπορείς να κάνεις, η απόδειξη θα έρθει με τα αποτελέσματα…

Α: Μπορώ να είμαι Προ Χριστού προφήτης; 

Ε: Μπορείς; Πείσε με όμως!

Α: Το θέμα Α ήταν το πιο απλό Α θέμα που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια;

Ε: Προφανώς! Με το πιο αναμενόμενο αντιπαράδειγμα του βιβλίου και κλασικές ερωτήσεις Σωστού – Λάθους. Όσο για την απόδειξη και να μην την είχε διαβάσει ο μαθητής την έβγαζες εκείνη τη στιγμή.

Α: Α γεια σου! Συνεχίζω! Το φετινό Β θέμα ήταν πιο εύκολο από το περσινό;

Ε: Νομίζω πως ναι, αφού το περσινό θέμα είχε 4 συναρτήσεις, αν θυμάμαι καλά, που έπρεπε να τις συνθέσεις, να βρεις αντίστροφη κτλ. Ενώ το φετινό Β θέμα απλά είχε μια συνάρτηση που απλά την μελετούσες.  

Α: Μια απλή μελέτη έτσι;

Ε: Καλά μην είσαι σίγουρος!! Δεν ξέρω πόσοι μαθητές θα λύσουν την ανίσωση
x3(x3 + 8) >0. Μια απαιτητική για τους μαθητές επίλυση ανίσωσης! Μόλις έρχομαι από το Βαθμολογικό Κέντρο και μου είπαν ότι το πρόσημο του x3 + 8 δεν θα το δεχθούμε απευθείας γιατί λένε ότι δεν υπάρχει στο σχολικό βιβλίο ο κανόνας προσήμων τέτοιων μορφών! Άρα χρειάζεται απόδειξη, είτε κατασκευαστικά είτε με την βοήθεια των ταυτοτήτων.

Α: Αυτό δεν μειώνει το επιχείρημά μου ότι το θέμα Β ήταν το απλό που έχει τα τελευταία έτη.

Ε: Δεν διαφωνώ αλλά δεν δέχομαι την επιτυχία πριν δούμε τα αποτελέσματα! Επίσης οι 7 μονάδες στη γραφική παράσταση είναι μια καινούργια βαθμολόγηση που είναι κατά τη γνώμη μου λανθασμένη 100%. Πώς θα διαμοιράσουν την βαθμολόγηση; Έχουμε να δούμε αναθεωρήσεις…

Α: Αναβαθμολογήσεις θες να πεις!

Ε: Αλλού το πήγαινα, αλλά πες το και έτσι αφού δεν το έπιασες!  

Α: Όλο προβλήματα βρίσκεις Ευκλείδη! Πόσο πρέπει να δώσουν κατά τη γνώμη σου; Πάλι 2 μονάδες; Έχουμε υπογράψει συμβόλαιο;

Ε: Εδώ δεν υπογράψαμε συμβόλαιο με ποια θα είναι η ύλη!

Α: Δηλαδή;

Ε: Η ύλη δεν περιέχει όλα όσα περιγράφουν οι οδηγίες;

Α: Σαφώς!

Ε: Και που είναι τα υπαρξιακά θεωρήματα;

Α: Υπάρχουν! Όπου χρησιμοποιείς το σύνολο τιμών μπορείς να αποδείξεις και με το Θ. Bolzano (γενικευμένο).

Ε: Δεν θέλω με το στανιό να βρω μια λύση που να χρησιμοποιείς τα υπαρξιακά. Θέλω μια άσκηση που να τα έχει!

Α: Τα υπαρξιακά θεωρήματα κατά βάση δυσκολεύουν τους μαθητές, άσε που το σχολικό βιβλίο δεν έχει αρκετές ασκήσεις.

Ε: Ε, τότε να τα βγάλουμε εκτός!

Α: Έχεις αφαιρετική σκέψη! Δεν πάει έτσι, πονάει κεφάλι κόβω κεφάλι!

Ε: Στη συνάρτηση ολοκλήρωμα πώς έγινε και μήνα Μάρτιο ‘16; Γιατί εκεί ένιωσαν τη θέση ευθύνης και δεν ήθελαν να ταλαιπωρούν τους μαθητές με μια έννοια που δεν θα εξέταζαν στις εξετάσεις;

Α: Άρα αυτό το είχαν αποφασίσει! Επομένως τα υπαρξιακά θα τα ξανά θέσουν σε λίγα χρόνια! Απλά έχουν πάρει ρεπό από τόσες φορές που έχουν τεθεί στις εξετάσεις!

Ε: Δηλαδή είναι στο πάγκο για ξεκούραση και σε λίγα χρόνια θα τα δούμε με το κιλό; Ελλάδα της ακρότητας!

Α: Δεν έχεις άδικο, αλλά πολλές φορές βρίσκουμε ισορροπία πηγαίνοντας πολλές φορές από την μία άκρη στην άλλη της βάρκας!

Ε: Πάμε στο θέμα Γ! Πρόβλημα!

Α: Ε και;

Ε: Δεν κατάλαβες! Είναι πρόβλημα να βάζεις πρόβλημα…

Α: Γιατί δεν έχει το σχολικό βιβλίο;

Ε: Και ασκήσεις Φυσικής έχει, τι πάει να πει; Ότι είναι υποψήφιο; Ασκήσεις με γεωργούς και ντομάτες έχει; Θα θέσουμε κάτι τέτοιο;

Α: Αυτό είναι το νέο πνεύμα των εξετάσεων! Η ύλη είναι του σχολικού βιβλίου και όχι των βοηθημάτων. Άρα όλες οι ασκήσεις είναι πιθανές!

Ε: Μαζί σου! Του σχολικού βιβλίου! Δες πόσες υπέροχες ασκήσεις υπάρχουν μέσα στο σχολικό βιβλίο που εξετάζουν τα θεωρήματα Ανάλυσης! Από εκεί πρέπει να ξεκινάμε και όχι από τις ασκήσεις που διαφαίνονται οι Αλγεβρικές γνώσεις ή βασικές γνώσεις Γεωμετρίας.

Α: Μα πρέπει να αναδείξουμε και το διαβασμένο μαθητή από τις προηγούμενες τάξεις!

Ε: Συμφωνώ!! Μαζί σου! Αλλά να έχουμε εξετάσει αρχικά την Ανάλυση!

Α: Γιατί δεν έγινε;

Ε: Όχι φυσικά! Είδαμε κάτι ουσιαστικό από την Ανάλυση πέρα από την μονοτονία; Κυριολεκτικά και μεταφορικά; Αυτό το άγχος και υπερβολή να εξετάσουμε τους μαθητές και σε προηγούμενες γνώσεις χάσαμε τελικά την Γ Λυκείου, χάσαμε την Ανάλυση. Τα παιδιά διαγωνίζονται στην Ανάλυση, αυτός είναι ο τίτλος του μαθήματος, ούτε Άλγεβρα, ούτε Γεωμετρία.

Α: Γιατί ήταν κακό το θέμα Γ;

Ε: Άριστο θα έλεγα αν είχαμε εξετάσει και άλλα πράγματα του σχολικού βιβλίου.

Α: Όπως;

Ε: Όπως τις συνέπειες του Θ.Μ.Τ!

Α: Γιατί δεν είχαμε το θεώρημα της μονοτονίας;

Ε: Μετά από αυτά τα θέματα θα μετονομάσουμε την παράγραφο σε συνέπεια του Θ.Μ.Τ.! Επίσης, δεν υπήρχε κανένα ερώτημα με την αρχική συνάρτηση, τον ορισμό της παραγώγου, ολοκληρώματα, εμβαδά, 1 -1, αντίστροφη, συνέχεια και άλλα πολλά… τι να σου λέω τώρα; Ήταν φτωχό! Διαγώνισμα μνημονίου!

Α: Και αποτελεί πρόβλημα;

Ε: Για μένα ναι! Ξεκάθαρα! Πλέον ένας μαθητής με καλές γνώσεις της Α΄ Λυκείου έλυνε το θέμα Γ χωρίς καμία γνώση της Γ΄ Λυκείου! Δες τύπους Γεωμετρίας, ακρότατα τριωνύμου και επίλυση τριωνύμου με μια μικρή διερεύνηση των ριζών! Τέλος!

Α: Α πάλι καλά, νόμιζα ότι θα μου έλεγες τα κλασικά παράπονα των μαθητών και μερικών καθηγητών που αναρωτιούνται που να θυμούνται οι μαθητές τον τύπο μήκος και εμβαδόν κύκλου και τα κλασικά.

Ε: Εδώ θα είμαι αυστηρός, όποιος δεν τα γνωρίζει αυτά ας μην μπει στο Πολυτεχνείο, δεν είναι κατάλληλος για τις εισαγωγικές εξετάσεις. Επίσης υπάρχουν ασκήσεις και από το σχολικό βιβλίο της Γ Λυκείου που τους ξανά αναφέρει, άρα για μένα καμία δικαιολογία.

Α: Είδες που έρχεσαι στα λόγια μου; Επιτέλους συγκλίνουμε κάπου!

Ε: Μην βιάζεσαι! Παρόλα αυτά δεν σημαίνει ότι αν κάποιος δεν γνωρίζει ένα τύπο από το Γυμνάσιο δεν γνωρίζει μαθηματικά! Ή ένας που το γνωρίζει τον τύπο αυτόματα σημαίνει ότι γνωρίζει Γεωμετρία άρα και μαθηματικά!

Α: Ωραία, φτάσαμε σε άτοπο!!

Ε: Όχι, φτάσαμε σε παράκρουση! Γινόμαστε απαιτητικοί σε παλιές γνώσεις, έστω και απλές και αφήνουμε την φετινή ύλη να μας φύγει κάτω από τα πόδια. Όλα αυτά θα μου άρεσαν σε ένα διαγώνισμα ΑΝ τα είχε όλα! Εκεί θα έδινα συγχαρητήρια στην επιτροπή για την μαεστρία της!
Α: Δηλαδή για σένα αποτύχανε; 

Ε: Προφανώς! Και ξέρεις γιατί; Δεν τους είδα ικανούς να θέσουν ένα όμορφο και κομψό ερώτημα! Να δούμε το σκεπτικό τους ρε αδελφέ, να κάνουν κάτι διαφορετικό, να μείνουν στην ιστορία για ένα έξυπνο ερώτημα!

Α: Δηλαδή το Δ θέμα δεν τα είχε όλα αυτά που λες; Δεν ήταν θέμα για ψαγμένους; Δεν είχε βάθος χωρίς να ήταν απαγορευτικό για το διαβασμένο μαθητή; Δεν ήταν ένα σταθμισμένο Δ θέμα που έχουμε χρόνια να δούμε;

Ε: Ένα θέμα με μονοτονία ήταν! Κανένας ενθουσιασμός! Και αν δεν είχα δει κάποια λάθη να γίνονται στο Δ3 θέμα από μαθητές και συναδέλφους θα σου έλεγα ότι μέχρι εκεί ήταν και απλό.

Α: Γιατί το Δ4 δεν ήταν ότι έπρεπε να ξεχωρίσει ο άριστος μαθητής;

Ε: Ο άριστος μαθητής ή ο μαθητής που έχει έμπνευση; Φαντασία;

Α: Για ποια φαντασία αναφέρεσαι;

Ε: Μα την εφαπτομένη στο 2;

Α: Και αυτό είναι δύσκολο;

Ε: Πολύ! Γιατί να μην την φέρει στο 3;

Α: Πάμε να παίξουμε το παιχνίδι της κολοκυθιάς και δεν συνεχίζω…

Ε: Και 9 μονάδες; Γιατί δεν διαθέτει φαντασία;

Α: Είναι πάγια τακτική Ευκλείδη, στο λέω γιατί δεν έχεις σχέση με επιτροπές εξετάσεων, όταν ένα ερώτημα είναι δύσκολο τότε οι μονάδες είναι αρκετές.

Ε: Αρκετές για να χαμηλώσουμε τελικά τις βαθμολογίες και να αρχίσουν να θυμίζουν τα περσινά νούμερα!! Μήπως έφτασες εσύ σε άτοπο;

Α: Διαφωνώ, γιατί το Δ3 ήταν απλό ερώτημα, η λύση του ήταν 3 γραμμές, πολύ πιο απλό από το περσινό Δ3 αν το θυμάσαι.

Ε: Το Δ3 περιείχε παγίδα που κατά τα γούστα μου δεν με ενοχλεί. Αλλά αυτό ΔΕΝ σημαίνει ότι θα το δουν οι μαθητές! Ακόμα με ρωτούν μαθητές και συνάδελφοι στο δρόμο γιατί δεν μπορούμε να πούμε f(x) = f(1) και λόγω 1 – 1 έχουμε x = 1 που δεν ανήκει στο (α, x2) οπότε…

Α: Είδες πόσο προσεγμένο και ψαγμένο ερώτημα ήταν;

Ε: Και εσύ γιατί καμαρώνεις;

Α: ……..

Ε: Μην μου πεις;

Α: Τι να σου πω;

Ε: Ήσουν στην επιτροπή;

Α: Απαγορεύεται να το ομολογήσω…

Ε: Ρε συ τόσα χρόνια φίλοι και μου το λες τώρα;

Α: Αφού δεν…

Ε: Και συμφώνησες σε αυτά τα θέματα;

Α: Πάμε πάλι από την αρχή; Γιατί να μην συμφωνήσω; Ο στόχος επιτεύχθηκε!

Ε: Βρε συ θα με τρελάνει; Από το 3ο κεφάλαιο εξετάσατε μόνο 7 μονάδες! Το καταλάβατε;  

Α: Το θέμα είναι ποσοτικό;

Ε: Λάθος φίλε μου, το θέμα είναι ποιοτικό! Η ποσότητα στη Γ Λυκείου έχει φύγει εδώ και χρόνια όταν εξαιρέθηκαν τόσα κομμάτια της ύλης. Πλέον μας έμεινε η Ανάλυση! Όμως με κάτι τέτοιους σαν εσένα που είναι στην επιτροπή θα μείνουμε με 3 παραγράφους γιατί θέλατε βάθος στη μονοτονία!

Α: Οι δεξιότητες φίλε μου διδάσκονται. Χαρακτήρα όμως ή έχεις ή δεν έχεις...

Ε: Σωκράτης;

Α: Άντονι Μπουρντέν!

Ε: Αν δύο μαθηματικοί συμφωνούν πάντα, τότε ο ένας έχει άγνοια. Αν διαφωνούν συνέχεια, τότε και οι δύο έχουν άγνοια.

Α: Ντάριλ Ζανούκ;

Ε: Χατζόπουλος

Και έτσι έκλεισε άδοξα μια φιλία 20 ετών!