Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σχολεία δύο ταχυτήτων...


Ένα άρθρο του φίλου και συνεργάτη (!) μας Μιχάλη Γιαννόπουλο, για τα παράδοξα που συμβαίνουν στα ΕΠΑΛ. Διαβάστε το, θα εκπλαγείτε... αρνητικά.

Τα τελευταία επτά χρόνια έχω την τύχη να εργάζομαι ως μαθηματικός στα Λύκεια της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Θεσσαλονίκης. Στους χώρους της Σχολής, εκτός από το νεόδμητο Δημοτικό και τον άρτιο Παιδικό Σταθμό – Νηπιαγωγείο, λειτουργούν δύο σχολεία Β/βάθμιας εκπαίδευσης (ένα ΓΕΛ κι ένα ΕΠΑΛ). Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί εργάζονται μόνο σε ένα είδος σχολείων, με αποτέλεσμα να μην έχουν ολοκληρωμένη εικόνα για τις διαφορές που υπάρχουν και τα παράδοξα που συμβαίνουν. Εγώ, όπως και οι συνάδελφοί μου στη Σχολή, έχοντας ιδία άποψη τόσο για τα ΓΕΛ όσο και για τα ΕΠΑΛ, αποφάσισα να στείλω αυτή την επιστολή, για να μοιραστώ μαζί σας κάποιους προβληματισμούς.

Αναμφισβήτητα, το υπουργείο έχει σε δεύτερη μοίρα εδώ και χρόνια την τεχνική εκπαίδευση. Κάποια γεγονότα όμως δεν έχουν λογική και εκτός από περιέργεια, μου προκαλούν σκέψεις που οδηγούν σε επικίνδυνα μονοπάτια. 


Θα αναφέρω μερικά από αυτά, για να γίνω περισσότερο κατανοητός. 

1) Στην Άλγεβρα της Β’ Λυκείου η ύλη είναι ακριβώς ίδια τόσο για τα ΓΕΛ, όσο και για τα ΕΠΑΛ. Μάλιστα φέτος, προστέθηκαν στα ΓΕΛ οι παράγραφοι 3.6 (άθροισμα τόξων), 3.7 (διπλάσια τόξα), όπως και στα ΕΠΑΛ. Το παράδοξο είναι πως η Άλγεβρα της Β’ είναι πλέον τρίωρο μάθημα στα ΓΕΛ, αλλά συνεχίζει να είναι δίωρο στα ΕΠΑΛ. Πως είναι δυνατόν το ίδιο μάθημα, με την ίδια τεράστια σε όγκο ύλη (άλλο θέμα αυτό…) να διδάσκεται 3 ώρες/εβδομάδα στα ΓΕΛ και 2 στα ΕΠΑΛ;

2) Το ίδιο φαινόμενο συνέβαινε μέχρι πέρυσι και στη Γεωμετρία της Β’ Λυκείου, όπου για την ίδια ύλη το υπουργείο όριζε 2 ώρες/εβδομάδα στα ΓΕΛ και 1 στα ΕΠΑΛ! 


3) Και λέω μέχρι πέρυσι, γιατί φέτος στα ΕΠΑΛ όλης της χώρας συνέβη επιπλέον το εξής τραγελαφικό. Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Όλοι οι μαθηματικοί που διδάσκουν στη Β’ ΕΠΑΛ αφιέρωναν ελάχιστο χρόνο στα κεφάλαια 7, 8 αναφέροντας κάποιες βασικές, χρήσιμες για τη συνέχεια, έννοιες και έμπαιναν κανονικά στο κεφάλαιο 9. Θυμίζω ότι η ύλη όριζε τα κεφάλαια 7, 8, 9, 10 και 11 με τα δύο πρώτα να μην αποτελούν εξεταστέα, αλλά μόνο διδακτέα. Έτσι, όλοι διδάσκαμε ουσιαστικά μόνο τα τρία τελευταία αφού 5 ολόκληρα κεφάλαια (113 σελίδες!) με μονόωρο μάθημα δε βγαίνουν με τίποτα. Έλα όμως που τέλη Οκτώβρη ανακοινώθηκε νέα ύλη για τα ΕΠΑΛ! Τα κεφάλαια που πρέπει πλέον να διδαχθούν είναι τα 7, 8 και 9 και όχι τα 9, 10 και 11, προκαλώντας όπως είναι λογικό τεράστια σύγχυση σε καθηγητές και μαθητές.

4) Η ανοργανωσιά – αδιαφορία κάνει έντονη την εμφάνισή της και στο νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ – ΤΕΙ που θα ξεκινήσει την επόμενη σχολική χρονιά. Μέχρι φέτος, οι μαθητές της Γ’ ΕΠΑΛ είχαν τη δυνατότητα να διαλέξουν την Α’ ή τη Β’ ομάδα για την είσοδό τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι μεν πρώτοι είχαν τη δυνατότητα να εισαχθούν μόνο σε τμήματα ΤΕΙ ανάλογα των ειδικοτήτων τους, γράφοντας ξεχωριστά θέματα στις πανελλαδικές με διαφορετική ύλη από αυτή των ΓΕΛ. Οι δε δεύτεροι διδάσκονταν το ίδιο βιβλίο, με την ίδια ύλη και τις ίδιες ώρες/εβδομάδα με τους αντίστοιχους μαθητές των ΓΕΛ και αξιολογούνταν κάτω από τις ίδιες συνθήκες σε κοινά θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων. Από την επόμενη χρονιά, όπως γνωρίζετε οι περισσότεροι, οι μαθητές της Γ’ ΓΕΛ θα διδάσκονται 8ώρες/εβδομάδα το μάθημα της Κατεύθυνσης όσοι ακολουθήσουν προσανατολισμό θετικών σπουδών (ποιος ξέρει σε ποια ύλη…) και 8 ώρες/εβδομάδα το μάθημα της γενικής όσοι ακολουθήσουν προσανατολισμό οικονομικών σπουδών (ποιος ξέρει σε ποια ύλη…). Στην αντίπερα όχθη, στα ΕΠΑΛ καταργούνται οι ομάδες Α’ και Β’. Όλοι οι μαθητές θα διδάσκονται 2 ώρες Άλγεβρα και 1 ώρα Γεωμετρία. Παρ’ όλα αυτά η εγκύκλιος αναφέρει ότι θα υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης στα πανεπιστήμια. 


5) Για την ύλη, δε συζητάμε…! Δεν υπάρχει καμία απολύτως επίσημη ενημέρωση. Τι εξετάσεις θα δίνουν, με ποια θέματα, πως θα συναγωνίζονται τους μαθητές των ΓΕΛ που θα κάνουν υπερδιπλάσιες ώρες σε διαφορετική ύλη, πως θα γράψουν μιγαδικούς όταν δεν έχουν διδαχθεί κωνικές τομές (από φέτος δεν υπάρχουν Μαθηματικά Κατεύθυνσης στη Β’ ΕΠΑΛ) και άλλα τέτοια ερωτήματα, προβληματίζουν όλους μας. Πραγματικά βρισκόμαστε σε πολύ δύσκολη θέση, αδυνατώντας να δώσουμε απαντήσεις στις επίμονες απορίες των μαθητών μας.

Το ΕΠΑΛ της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής είναι το κορυφαίο όλης της χώρας, γεμάτο από συνειδητοποιημένους μαθητές, με στόχους και όνειρα για το μέλλον. Ένα μέλλον που βυθίζεται στην αβεβαιότητα, όσο το υπουργείο συνεχίζει να τους θεωρεί μαθητές δεύτερης κατηγορίας, όσο συνεχίζουν να συνυπάρχουν σχολεία δύο ταχυτήτων.

Μιχάλης Γιαννόπουλος
Μαθηματικός
Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

71 νέα θέματα (προβλήματα) προστέθηκαν στην Τράπεζα Θεμάτων Άλγεβρα Α΄ Λυκείου

Όπως είχε προαναγγείλει η Υπουργός Παιδείας, στις 24/9/2025 προστέθηκαν 71 νέα θέματα στην Τράπεζα Θεμάτων στο μάθημα της Άλγεβρας Α΄ Γενικού Λυκείου.  Τα συνολικά θέματα της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου που έχουν αναρτηθεί στην Τράπεζα θεμάτων είναι 469. Τα θέματα είναι προβλήματα και θυμίζουν το στυλ του Ι.Β.  Δείτε τα 71 θέματα  πατώντας εδώ (τράπεζα θεμάτων από το επίσημο site του Ι.Ε.Π.). Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (εκφωνήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Ιορδάνης Κοσόγλου (lisari team) Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (+ απαντήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Τάκης Τσακαλάκος (lisari team) Σχολιασμός Ένας πρώτος σχολιασμός:  1) Αλλάζει το στυλ και το ύφος των θεμάτων της Τράπεζας θεμάτων... γιατί;  2) Ποιος έχει την ευθύνη των θεμάτων; Στα προηγούμενα γνωρίζουμε ποιοι ήταν θεματοδότες. Δεν έγινε από το Ι.Ε.Π. ποτέ ανοικτή πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους.  3) Δεν είναι μετρήσιμα τα θέματα... πώς θα βαθ...

Μαθηματικά Α' Γυμνασίου: Φύλλα εργασίας στο 1ο κεφάλαιο

126.243  κλικ, 20 σχόλια και συνεχίζει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον σας! Ένα φυλλάδιο που είχα παρουσιάσει στους μαθητές του 6ου Γυμνάσιου Ιλίου περίπου πριν δεκατέσσερα χρόνια (2008) παρόλα αυτά στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς το αρχείο αυτό είναι πρώτο στις εμφανίσεις! Ένα αρχείο που το αγαπήσατε! Το ανανεώσαμε λίγο και το αναρτούμε εκ νέου. Παρουσιάζει το πρώτο κεφάλαιο της Α΄ τάξης με θεωρία και ασκήσεις. Περιέχει 13 υποδειγματικά φύλλα εργασίας που θα τα αγαπήσουν οι μαθητές! Τελευταία ενημέρωση: 20/9/2022 Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Κεφάλαιο 1ο - Φύλλα εργασίας 1 μέχρι 13 from Μάκης Χατζόπουλος

Νέες οδηγίες διδασκαλίας Μαθηματικών για όλες τις τάξεις Γυμνασίου σχολικό έτος 2025 - 26

 Δείτε τις νέες οδηγίες διδασκαλίας που μοιράστηκαν στα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας για το σχολικό έτος 2025 - 26 στα Γυμνάσια. Οι οδηγίες έχουν αλλάξει αρκετά από τις περσινές οπότε πρέπει όλοι οι καθηγητές που διδάσκουν στα Γυμνάσια να τις προσέξουν - διαβάσουν. Για ευκολία των εκπαιδευτικών, αναρτούμε παράλληλα και ένα αρχείο excel σε κάθε τάξη με τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν από τις περσινές οδηγίες διδασκαλίας ( 2024 - 25 ).  Αποκλειστικά από το lisari.blogspot.com .  Τμήμα Οδηγίες διδασκαλίας 2025 – 26 Οδηγίες διδασκαλίας 2024 - 25 Αλλαγές από τις περσινές οδηγίες Α΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Β΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Γ ΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Ερωτήματα  αναγνωστών 1) Ποιοι επιμελήθηκαν τις αλλαγές; Το Ι.Ε.Π.;  2) Τι σημαίνει η νέα...