Στηρίξτε το έργο μας!

Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2017

Επαναληπτικές Εξετάσεις + Εξετάσεις Ομογενών 2017


Μια εξέταση που πρέπει να είναι η πιο παραπονεμένη εξέταση. Από το ζενίθ της απήχησης και του ενδιαφέροντος για τις κανονικές εξετάσεις Μαΐου - Ιουνίου στο ναδίρ, στην απαξίωση και αδιαφορία των εξετάσεων στις Επαναληπτικές εξετάσεις.

Τελευταία ενημέρωση: 6/9/2017

Εγώ ήμουν λάτρης αυτό των εξετάσεων αφού θεωρώ ότι τις περισσότερες φορές έχουμε δει τα πιο ωραία θέματα αφού είναι απαλλαγμένα από την πίεση και τα φώτα. Φυσικά υπάρχει και η φήμη ότι τα θέματα των Επαναληπτικών εξετάσεων είναι το δείγμα για τα θέματα του επόμενου χρόνου. Αν και δεν την ασπάζομαι αυτή την εντύπωση τουλάχιστον την βρίσκω ενδιαφέρουσα και την καταγράφω.

Φέτος, για πρώτη φορά οι επαναληπτικές εξετάσεις γίνονται τον Σεπτέμβριο! Για πρώτη φορά συμπίπτουν με τις εξετάσεις των Ομογενών. Τα θέματα ΔΕΝ θα είναι τα ίδια αλλά θα υπάρχουν κοινά θέματα.

Η επιτροπή των εξετάσεων δεν γνωρίζουμε αν είναι η ίδια (και ούτε θέλουμε να μάθουμε), το πιο πιθανόν και αυτό που συνηθίζεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό είναι διαφορετική.

Στις Επαναληπτικές Εξετάσεις κατά την γνώμη μου επειδή απασχολεί λίγους μαθητές ταιριάζουν τα "πειράματα". Έχουν μια καλή ευκαιρία να προτείνουν θέματα διαφορετικής λογικής από τα θέματα που βλέπουμε στις κανονικές εξετάσεις. Για παράδειγμα εύκολα μπορούμε να δούμε πρόβλημα, όπως και έγινε στις Επαναληπτικές Εξετάσεις 2016. Επίσης, εύκολα μπορούμε να δούμε  Σ - Λ με αιτιολόγηση κ.ο.κ!

Η ομάδα μας, η lisari team θα λύσει και φέτος (ή τουλάχιστον θα προσπαθήσει) τα θέματα των εξετάσεων όπως κάνει κάθε χρόνο, σε κάθε εξέταση σε χρόνο ρεκόρ! Δεν έχουμε σκοπό να δώσουμε τις πιο γρήγορες λύσεις (το έχουμε επιτύχει άλλες χρονιές) αλλά τις πιο πλήρεις και καλά γραμμένες, με όσο είναι εφικτό λιγότερα λάθη.

Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται για όλα τα μαθήματα η 16.00 μ.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος ορίζεται σε τρεις (3) ώρες. Η προσέλευση των υποψηφίων στις αίθουσες εξέτασης γίνεται 30 λεπτά τουλάχιστον πριν από την έναρξη των εξετάσεων.
___________________________________

Α. Θέματα Επαναληπτικών εξετάσεων (ώρα: 18:06)

και λύσεις από τη lisari team


Αποθηκεύεστε τα θέματα σε word 
μια προσφορά του Χρήστου Τσουκάτου (αρχείο zip)



Β. Θέματα Ελλήνων του εξωτερικού και τέκνων Ελλήνων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό 2017 
(ώρα: 18:06)

και λύσεις από τη lisari team



Εκτίμηση των Επαναληπτικών θεμάτων

Κάθε χρόνο έτσι και φέτος παρατηρώ μια αδιαφορία των εκπαιδευτικών για τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων και κυριότερα της Ε.Μ.Ε. Δεν είναι λογικό επειδή αφορούν λιγότερους μαθητές να μην μας απασχολεί. Επειδή δεν γράφουν οι μαθητές μας σε αυτά τα θέματα να γυρίζουμε την πλάτη μας. Ενώ όπου υπάρχει ντόρος και φώτα να τοποθετούμαστε. Αν εμφανιζόμαστε μόνο όπου υπάρχει κίνηση τότε δεν γίνεται για την ουσία, δεν μας ενδιαφέρει τελικά το αντικείμενο που σχολιάζουμε - παρατηρούμε. Το κάνουμε αναγκαστικά, γιατί πρέπει, γιατί πρέπει να είμαστε παρόντες στις μεγάλες εξελίξεις. 

Ξεκίνησα λίγο ανάποδα και γι αυτό κλείνω πάραυτα αυτή την παρένθεση. 

Θα προσπαθήσω να αποφύγω τις υπερβολές και τις συγκρίσεις με τα θέματα των κανονικών εξετάσεων που χύθηκε πολύ μελάνι. 

Τα σημερινά θέματα ήταν εύστοχα. Εξέταζαν όλη την ύλη του μαθήματος. Δεν υπήρχαν ακρότητες. Θα αφήσουν το στίγμα τους με τα έξυπνα και πρωτότυπα ερωτήματα όπως είναι πχ. το Γ3! Ήταν θέματα που τα αποκαλούμε SOS χωρίς να ταυτίζονται με τα διαγωνίσματα προσομοίωσης Φροντιστηρίων – σχολείων. Ήταν θέματα που υπάρχουν παντού παρόλα αυτά νιώθεις ότι τα εμπορικά βοηθήματα (αν όχι όλα) δεν μπόρεσα να ταυτιστούν με την λογικής - νοοτροπία των νέων θεμάτων. 
Τέλος, θα ήταν άδικο να μην πούμε ότι αυτά τα θέματα θα τα θέλαμε, θα τα περιμέναμε για τον Ιούνιο και αντίστροφα, τα θέματα του Ιουνίου για τον Σεπτέμβριο. Είναι άδικο ένας μαθητής με 3 μήνες παραπάνω διαβάσματος να αντιμετωπίζει πιο απλά θέματα.

Ας τα δούμε αναλυτικά.

Θέμα Α
Ζητήθηκε η πιο αναμενόμενη (ως προς τους μαθητές) απόδειξη του Ιουνίου. Επίσης δόθηκε μια πρόταση και ζητήθηκε αν είναι Αληθής ή Ψευδής. Συνεχίστηκε η ίδια διατύπωση στο επόμενο ερώτημα για την δικαιολόγηση της απάντησης. Δεν εισακούστηκαν οι διαμαρτυρίες των εκπαιδευτικών για τον ορθό τρόπο διατύπωσης και επέμεναν στην ίδια έκφραση. Έσφαλαν κατά τη γνώμη μου, αλλά πλέον οι μαθητές ήταν υποψιασμένοι για το τι ήθελαν οι θεματοδότες. 
Τέλος, είδαμε ένα νέο ερώτημα στο Α θέμα. Ερώτημα πολλαπλή επιλογής! Μπορεί να εγκαινιάστηκαν και οι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής στο Α θέμα! Θα το δούμε στην πορεία. 
Δεν έλειψαν και οι ερωτήσεις Σ - Λ που είχαν το καθιερωμένο στυλ. Σε μερικές ερωτήσεις Σ - Λ δεν είχαν την καλύτερη διατύπωση αφού σε μερικές περιπτώσεις είναι Σωστές και σε άλλες περιπτώσεις είναι Λάθος (προφανώς και αυτές οι προτάσεις λαμβάνονται ως Λάθος). 

Θέμα Β
Το θέμα Β ήταν ένα πρόβλημα που υπάρχει ατόφιο μέσα στο σχολικό βιβλίο (άσκηση Α9/ παράγραφο 2.7).

Τα 3 από τα 4 ερωτήματα ήταν αυτούσια από το σχολικό βιβλίο. Φυσικά μας έκανε εντύπωση που ένα ερώτημα που ζητήθηκε (το Β1) δεν είχε καθόλου γνώσεις από τη Γ΄ Λυκείου. Απλά ο μαθητής έπρεπε να εφαρμόσει ένα Πυθαγόρειο Θεώρημα και αυτό ήταν όλο! Άρα εξετάσαμε αποκλειστικά τον μαθητή στο Πυθαγόρειο Θεώρημα! Είχα την εντύπωση ότι οι οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας έλεγαν ότι θα εξετάζονται μόνο οι γνώσεις της Γ Λυκείου. Μάλλον επειδή υπάρχει και στο σχολικό βιβλίο της Γ Λυκείου να θεωρείται ότι με αυτό τον τρόπο εξετάσαμε τις γνώσεις των μαθητών σε αυτή την τάξη. Προφανώς και δεν ήταν ένα απαιτητικό ερώτημα και δεν θα σταθεί εμπόδιο σε κανένα μαθητή απλά καταγράφω την απορία μου: «μπορεί να ζητηθεί ένα ερώτημα που να λύνεται αποκλειστικά με γνώσεις Α΄ ή Β΄ Λυκείου;».

Το ερώτημα Β4 που δεν ήταν μέσα από το σχολικό βιβλίο ήταν ένα όμορφο αλλά και απαιτητικό ερώτημα για Β θέμα. Επίσης έξυπνο και διαφορετικό με τα ερωτήματα που έχουμε δει όλα αυτά τα χρόνια. Ένα ερώτημα αλγεβρικό!

Θέμα Γ
(edit): Εδώ υπάρχει βασική παράλειψη!! Ξεχάστηκε να δοθεί και ΔΕΝ ξέρω αν το παρατήρησε κανείς (εκτός από τα μέλη μας, δείτε τα σχόλια), η έκφραση "ο άξονα x΄x". 
Για την ακρίβεια, ενώ η άσκηση δίνει το εμβαδόν του χωρίου που περικλείεται μεταξύ της Cf ' και των ευθειών x = 0 και x = 3 ΔΕΝ δίνεται και ο άξονα x΄x.  Νομίζω ότι δεν έγινε ποτέ ερώτηση από μαθητή και δεν ήρθε ποτέ διευκρίνηση αφού δεν το παρατήρησε κανείς μαθητής... 

Ένα θέμα που το περίμεναν όλοι τον Ιούνιο! Είναι η κλασική άσκηση Α4 από την παράγραφο 2.7. Όμως η μορφή που δόθηκε, τα δεδομένα της άσκησης ξέφευγαν τελικά από την κλασική μορφή που κυκλοφορεί. Μια παρόμοια άσκηση δε (δεν μπορώ να αποκρύψω) υπάρχει στα βοηθήματα της ομάδα μου. Όλη η άσκηση εξέταζε αρκετά κομμάτια της ύλης. Το ερώτημα Γ3 ήταν το ερώτημα με την πιο έξυπνη και διαφορετική προσέγγιση που έχουμε δει σε ερωτήματα των Πανελλαδικών εξετάσεων. Ίσως η παρακάτω διατύπωση
«Η f δεν ικανοποιεί τις υποθέσεις του θεωρήματος ενδιάμεσων τιμών στο διάστημα [0, 3]»

να μην ήταν η καλύτερη για τους μαθητές. Ίσως η βέλτιστη διατύπωση να ήταν η εξής:

« Η f δεν ικανοποιεί το θεώρημα των ενδιαμέσων τιμών στο διάστημα [0, 3]».

Χωρίς να σημαίνει ότι αυτό ήταν προβληματικό σημείο για να επιλυθεί το Γ3. 

Ολοκληρώνεται το Γ θέμα με ένα κλασικό ερώτημα. Τον σχεδιασμό της γραφικής παράστασης της f με δεδομένη τη γραφική παράσταση της παραγώγου της. Βαθμολογείται πλέον με 4 μονάδες!

ΘΕΜΑ Δ
Πάλι στο θέμα Δ βλέπουμε μια συνάρτηση με γνωστό τύπο (οι συναρτησιακές σχέσεις τις έχουμε χάσει χρόνια τώρα). Είναι μια συνάρτηση πολλαπλού τύπου και αρχίζουμε να υποψιαζόμαστε ότι το Δ θέμα θα είναι από εδώ και στο εξής αυτής της μορφής;;
Τα ερωτήματα Δ1 και Δ2 είναι ίσως τα πιο απλά ερωτήματα που έχουμε δει για Δ θέμα. Φυσικά βαθμολογούνται από 2 μονάδες έκαστος, αλλά η ψυχολογία των μαθητών θα βρίσκεται ήδη στο ζενίθ!! 
Στο ερώτημα Δ3 είναι ένα κλασικό ερώτημα μονοτονίας που το μοναδικό δύσκολο σημείο είναι η εύρεση προσήμου της παράστασης ημx xσυνx που προήλθε από την παραγώγιση της - ημx /x. Πλέον γνωστό ερώτημα αφού υπάρχει και ως άσκηση στο σχολικό βιβλίο.
Το ερώτημα Δ4 είναι ένα ερώτημα που μπορείς να χάσει λίγο χρόνο αν δεν αντιληφθείς γρήγορα σε ποιο διάστημα πρέπει να δουλέψεις. Παρόλα αυτά δεν θα δυσκολέψει ένα μαθητή που έχει κάνει ανάλογες ασκήσεις.
Τέλος, το ερώτημα Δ5 κρύβει μια λεπτή λεπτομέρεια για μαθητικούς! Η διαγραφή των f δεν μπορεί να γίνει τόσο απλά. Η πορεία επίλυσης από κει και κάτω είναι απλή και γνωστή.

10 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Στο Γ2, το έχετε γράψει λάθος!
    Η f είναι γν.φθίνουσα στο [0,2] και γν.αύξουσα στο [2,3].

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μανώλη θα το δούμε και θα το διορθώσουμε μαζί με κάποιες άλλες παρατηρήσεις που έχουμε συγκεντρώσει.

      Διαγραφή
  3. Δύο παρατηρήσεις στα θέματα των επαναληπτικών
    α. στο θέμα Β το χ έπρεπε να δίνεται ότι είναι μετρημένο σε cm
    (βέβαια και στο σχολικό δεν αναφέρεται...)
    β. στο θέμα Γ στο καθορισμό του εμβαδού δεν αναφέρεται- όπως θα έπρεπε- ο άξονας χ΄χ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είμαι ξάπλα στο κρεβάτι εδώ και μία εβδομάδα από γαστρεντερίτιδα και περίμενα τα θέματα των επαναληπτικών λόγω περιέργειας. Δεν μπορώ να πω πως είμαι χαρούμενος γι' αυτά που βλέπω. Ας πω και γω τις απόψεις μου:

    Θέμα Α

    Α1. Απόδειξη θεωρήματος

    Α2. Απόδειξη ισχυρισμού. Έχουν γράψει και άλλοι τις απόψεις τους μιας και η ίδια ερώτηση υπήρχε και στις κανονικές εξετάσεις. Δεν θέλω να επεκταθώ.

    Α3. Κακή επιλογή. Θεωρώ πως δεν έπρεπε να υπάρχει το εν λόγω ερώτημα, μιας και ξεφεύγει (κατά τη γνώμη μου) από τις οδηγίες.

    Α4. Σωστό-Λάθος. Προσοχή υπάρχουν παγίδες, με τους ποσοδείκτες!

    π.χ. Το (β) είναι Λάθος, για να είναι σωστό το "αν υπάρχουν", θα έπρεπε να αντικατασταθεί από το "για οποιαδήποτε".

    Θέμα Β

    Δε θα επεκταθώ πολύ. Είναι άσκηση του σχολικού βιβλίου (αυτούσια μάλιστα). Καλή άσκηση, για εξέταση ακροτάτων και μονοτονίας. Αυτό που δε μου άρεσε είναι το κολλάζ που έγινε στο Β4. Το ερώτημα θεωρώ ότι δεν εξυπηρετούσε κάποιο μαθηματικό σκοπό και απλά μπήκε για να καλύψει το "κενό" που δημιουργήθηκε από την έλλειψη τέταρτου ερωτήματος. Μία τέτοια άσκηση θέλει μαεστρία για να βγάλεις όλο το "ζουμί" της.

    Θέμα Γ

    Προσωπικά, πιστεύω ότι η εκφώνηση είναι λανθασμένη.

    Παραγωγίσιμη \Rightarrow συνεχής
    Δεν ικανοποιούνται οι προϋποθέσεις του Θ.Ε.Τ. \Rightarrow ασυνεχής

    Άρα δεν υπάρχει τέτοια, συνάρτηση.

    Θέμα Δ

    Δ1. Θεωρώ ότι το ερώτημα "πετάει στα σκουπίδια" το θεώρημα Lagrange που είναι εξαιρετικής σημασίας στα μαθηματικά. Υπάρχουν, εξαιρετικές εφαρμογές και αυτή δεν είναι μία από αυτές.

    Τα υπόλοιπα ερωτήματα τα θεωρώ λίγο-πολύ κοντά σε αυτά που είχαμε δει και τα προηγούμενα χρόνια.

    Φιλικά,
    Μάριος

    Υ.Γ. Θα ήθελα να δω από του χρόνου τι θα βάλουν, αφού όπως φαίνεται έχει αρχίσει να στραγγίζει το "πηγάδι" της θεματολογίας του σχολικού βιβλίου. Το θέμα Δ, προσωπικά, δείχνει μια στροφή στα... παλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. στις λύσεις στο Β2 , είναι μέγιστο και όχι ελάχιστο.....ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μάλλον εννοείς το Β1. Προφανώς Φώτη. Ευχαριστούμε για τη σημείωση. Θα το διορθώσουμε άμεσα.

      Διαγραφή

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος