Στηρίξτε το έργο μας!

Παρασκευή 7 Ιουνίου 2019

Πανελλαδικές εξετάσεις 2019 - ΕΠΑΛ - Θέματα και απαντήσεις

Καλώς ήλθατε στο Μαθηματικό Καφενείο

Α. Θέματα - Απαντήσεις - Σχολιασμός

Τα link θα ενεργοποιηθούν μόλις δημοσιευτούν τα θέματα και οι λύσεις το γρηγορότερο δυνατό (πληκτρολογημένες) από τη lisari team


1) Εκφωνήσεις θεμάτων ΕΠΑΛ 8/6/2019 (από το site του Υπουργείου Παιδείας) (ώρα: 10:00)
pdf - word (από τον Χρήστο Τσουκάτο)

2) Απαντήσεις από τη lisari team (με εξώφυλλο έκπληξη)  (ώρα: 11:05)

3) Σχολιασμός των θεμάτων

α) Δύσκολα θέματα για μαθητές ΕΠΑΛ
Άλγεβρα και βαθύτερες γνώσεις που δεν τις έχουν ούτε οι μαθητές των ΓΕΛ. Ή μήπως πρέπει να σταματήσουμε να κάνουμε αυτή τη διάκριση αφού και οι μαθητές των ΕΠΑΛ διεκδικούν θέσεις ΑΕΙ; 

β) Ίδιο μοτίβο
Ίδιο μοτίβο συναρτήσεων με πέρυσι, άρρητη και πολυωνυμική (όχι ότι έχουν και πολλές επιλογές, αφού η εκθετική και η λογαριθμική είναι εκτός ύλη και οι τριγωνομετρικές είναι από τη φύση τους δύσκολες). Το θετικό σε σχέση με πέρυσι είναι η κατανομή των μονάδων. Δεν παρατηρήθηκε ερώτημα με πολλές μονάδες όπως πέρυσι, οπότε δεν είχαμε μεγάλη συγκέντρωση μονάδων σε δύσκολα ερωτήματα. 

γ) Μεμπτό σημείο
- Το πρώτο ερώτημα Σ - Λ αναφέρεται σε παράδειγμα στο σχολικό βιβλίο (σελ. 29) που δεν εξετάζεται σύμφωνα με τις οδηγίες αν έχω καταλάβει σωστά.


- Επίσης, αρκετοί μαθητές στο ερώτημα Β4 θα το απαντήσουν με δεδομένο ότι κ = 8 που αυτό ίσχυε μόνο στο ερώτημα Β3.

- Η δικαιολόγηση στο ερώτημα Δ4. Ήδη έχουμε δει απαντήσεις πρόχειρες και βιαστικές.

δ) Δεν μου άρεσε... 
Λίγη Στατιστική και λίγα πράγματα εξετάστηκαν... ήταν θέματα κυρίως Ανάλυσης!!

Το Δ θέμα!
Δίνει μια συνάρτηση με παράμετρο λ και σε όλα τα ερωτήματα δίνει το λ εκτός από το Δ4!! Μήπως το Δ4 να γινόταν Δ1 και μετά για λ = 3 να είχαμε τα επόμενα ερωτήματα;

Το Δ4 θα δυσκόλεψε, για να μην πω ότι θα το έλυσαν ελάχιστοι. Επίσης, όσοι το έγραψαν θα είπαν:

 "Επειδή η f δεν έχει ακρότατα πρέπει Δ μικρότερο ή ίσον του μηδέν". 

Κάτι που δεν είναι λάθος αλλά δεν δικαιολογείται από το βιβλίο. Δεν θα χάσουν λογικά μονάδες και ας το διατύπωσαν με αυτό τον τρόπο αφού και έτσι πρόκειται για μεγάλη επιτυχία των μαθητών!  


__________________________________________________________

Πανελλαδικές εξετάσεις 2019! Πέρασε ένας χρόνος τόσο απλά, τόσο γρήγορα! Αύριο - Σάββατο 8 Ιουνίου 2019 - ανοίγει η αυλαία, όπως έχουμε συνηθίσει τα τελευταία έτη, με το μάθημα των Μαθηματικών για τους μαθητές των ΕΠΑΛ.

Είναι μια πρώτη πρόβα πριν δούμε τα θέματα των ΓΕΛ. Έχουμε τονίσει ότι οι επιτροπές των ΓΕΛ και ΕΠΑΛ είναι διαφορετικές, οπότε δεν πρέπει να συγχέουμε το στυλ των θεμάτων. Ίσως η τάση να δείχνει κάτι, αν και αυτό μόνο τυχαίο μπορεί να είναι...

Η φετινή εξέταση 2019 είναι διαφορετική από όλες τις άλλες αφού σε ένα μήνα ακριβώς έχουμε βουλευτικές εκλογές και υπάρχει μια αίσθηση ότι τα θέματα θα είναι βατά. Παρόλα αυτά τα τελευταία χρόνια τα θέματα των ΕΠΑΛ ήταν πολύ απαιτητικά, ανταγωνίζονται τις τελευταίες χρονιές  που εξεταζόταν το μάθημα στα Γενικά Λύκεια.

Οπότε αναμένουμε και φέτος που θα κάτσει η μπίλια. Θα είμαστε εδώ για να ανταλλάξουμε απόψεις, σκέψεις ιδέες...

Καλή επιτυχία στους μαθητές που κοπιάζουν!

_______________________________________________________________
Ο λόγος σε εσάς! 
_______________________________________________________________

Β. Προβλέψεις αναγνωστών

 Προβλέψεις από τον Κώστα Τσόλκα 

Προβλέψεις από τον Δημήτρη Κολέντση 

Για περισσότερες προβλέψεις δείτε στα σχόλια

39 σχόλια:

  1. Καλησπέρα από εμένα!
    Το καθιερωμένο αρχείο προβλέψεων!
    https://drive.google.com/file/d/0Bwi_dZQJTnt1eEtwUFliRjFWdkZIdnFWSEY3TWtJbkQtV2JJ/view?usp=drivesdk

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα καλή επιτυχία στα παιδιά αύριο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επίσης περιμένω αύριο μέγιστο ρυθμό μεταβολής και βρείτε τον μικρότερο αριθμό που πρέπει να προσθέσουμε για να γίνει ομοιογενές το δείγμα

      Διαγραφή
  3. Καλησπέρα σε όλους.Εύχομαι οι κόποι ολων να ανταμειφθούν αύριο και τη Δευτέρα. Καλή επιτυχία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλησπέρα και καλή δύναμη στα παιδιά στους γονείς άλλα και σε μας τους καθηγητές που νιώθουμε το άγχος των μαθητών μας να μας πιέζει αυτές τις μέρες.Το καφενείο δρα λοιπόν και αγχολυτικά για μας .Οι προβλέψεις μου ,
    Θέωρία 1. απόδειξη η παράγωγος του χ^2
    2.Ορισμός σταθμικου μέσου ή CV
    Ασκήσεις: 1.Ομαδοποιημένες παρατηρήσεις σαν το Θέμα Β μαθηματικών γενικής 2005
    2.Απλό Πρόβλημα που στα παιδιά θα φαντάζει μεγάλο
    3. Άσκηση σε μονοτονία-ακρότατα εύρεση εφαπτομενης και οριο
    4. Κανονική κατανομή




    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κανονική κατανομή; Λίγο δύσκολο το βλέπω... θυμάμαι την άλλη φορά που εξετάζαμε προφορικούς δεν το είχε απαντήσει κανείς! Δύσκολο θέμα!

      Διαγραφή
    2. Πάντως Μάκη κ η Οεφε έδωσε-έκαψε δύσκολα θεματα, τα οποία όμως κάποια χρονιά θα εμφανιστούν!Οποτε ποτέ μην λες ποτέ!

      Διαγραφή
    3. Μα δεν είπα "ποτέ"!! Στα μαθηματικά, ίσως και σε άλλα μαθήματα, δεν υπάρχει η λέξη "ποτέ"!

      Διαγραφή
  5. Εγώ βλέπω την παγίδα με την μεταβλητή να είναι "Αριθμός αδελφών" και η ερώτηση "να βρείτε πόσες οικογένειες έχουν 2 τουλάχιστον παιδιά".

    Και να πρέπει κοιτάξουν την τιμή x1 = 1 και μετά και όχι από την τιμή x2 = 2...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εξυπνο,το συναντήσαμε πολλές φορές με τα παιδιά φέτος σε ασκήσεις από lisari book!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλησπέρα και από αυτόν που προέβλεπε να χάσει πάλι κούπα ο Κλοπ, οπότε μάλλον για κουβά με βλέπω. Ωστόσο μου έχουν κάτσει στο μάτι τα εξής δύο : Να βρεθεί ο ρυθμός μεταβολής στο σημείο στο οποίο αλλάζει τύπο η συνάρτηση, και επίσης να βρεθεί η μέση τιμή και η τυπική απόκλιση των ΤΕΤΜΗΜΕΝΩΝ , ενώ γνωρίζουμε την μέση τιμή και τη τυπική απόκλιση των τεταγμένων των σημείων που ανήκουν στην εξίσωση της εφαπτομένης που βρήκαμε στο προηγούμενο ερώτημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μιλάς με φίλαθλο της Λίβερπουλ οπότε δεν συγχωρεί αυτές τις προβλέψεις!!! Κώστα αυτό με τη μέση τιμή των x και y δεν έχει πέσει και σχετικά πρόσφατα στις εξετάσεις;

      Διαγραφή
    2. Μάκη, έχει πέσει να σου δίνει μέση τιμή και τυπική απόκλιση των τετμημένων και να σου ζητάει την μέση τιμή και την τυπική απόκλιση των τεταγμένων. Εγώ είπα το ανάποδο. Το οποίο με ιντριγκάρει σαν τελευταίο ερώτημα,

      Διαγραφή
    3. Καλημέρα. Φαίνεται οι συναρτήσεις με κλάδους να αποφεύγονται τα τελευταία χρόνια, λόγω (μάλλον) έλλειψης του σχολικού. Εν αναμονή των θεμάτων, καλές επιτυχίες σε όλους.

      Διαγραφή
  8. Καλησπέρα! Και καλές αντοχές για το Σ/Κ. Θα ήθελα να δω ένα θέμα στο στυλ της άσκησης 8, σελ. 79 με κυκλικό, ραβδόγραμμα κλπ. Όχι δύσκολο ή πονηρό, αλλά εξετάζει αρκετά σημεία της ύλης. Εύχομαι τα καλύτερα σε όλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλησπέρα και από εμένα σε όλη την παρέα. Εγώ πιστεύω φέτος θα δούμε πρόβλημα στο θέμα Γ το οποίο θα ζητάει ρυθμό μεταβολής και έπειτα μέγιστο και ελάχιστο . Θέμα Β θα δίνεται ραβδόγραμμα συχνοτήτων θα ζητάει συμπλήρωση πίνακα μέση τιμή , διακύμναση , να βρεθεί αριθμός για να γίνει ομοιογενές το δείγμα .Κανονική κατανομή στο Θέμα Δ και για Θέμα Α απόδειξη πιστεύω (x)' =1 , συμπλήρωση κενών , ορισμός διάμεσος .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εσύ κανονική κατανομή; Για να δούμε... Τα άλλα ενδιαφέροντα ακούγονται

      Διαγραφή
  10. Καλησπέρα στην ομάδα του καφενείου!
    Εγώ ποντάρω
    1)στην απόδειξη του πλάτους κλάσεων πχ ν.α.ο c=5 δίνοντας ένα άκρο και μια κεντρική τιμη
    2)στην εύρεση παραμέτρων α,β σε πίνακα όπου θα δίνεται η μέση τιμή και θα χρησιμοποιηθεί το Σνi=ν η το Σfi=1
    Καλή επιτυχία στα παιδιά όπως και να έχει!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ κατανοητά αυτά που μας είπε Παναγιώτη! Σε ευχαριστούμε

      Διαγραφή
  11. Νομίζω ήρθε η ώρα για την πρόβλεψη (μετά το πρώτο ποτηράκι ..............)
    καλή δύναμη σε όλους
    https://drive.google.com/open?id=1sRLNfdA5z9UnIiYCUmd6MPnZxun98pA-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλημέρα. Γνωρίζετε πότε θα πάρουμε περίπου τα θέματα ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Παναγιώτη. Το site του Υπουργείου λέει κατά λέξη: "Τα σημερινά θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων
      θα ανακοινωθούν μετά τις 10:00 π.μ."

      Διαγραφή
  13. Με μια πρώτη ματιά, ενα ενα κλικ πιο απαιτητικά σ σχέση με πέρυσι πιστεύω, με πιο σαφή κλιμάκωση ωστόσο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Oraia themata,alla Oxi gia Epaliotes.
    To d4 eimai periergos na do pososto mathiton pou asxolithike k egrapse apla kati!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Νομιζω δώσανε σχετικα εύκολα 10 μονάδες . Θεωρία και σωστο λαθος . Το θεμα Γ το Γ1 αν δεν μπορει να το κανει ο μαθητής δεν εχει αξιώσεις . Το Γ2 κλασικό οπως και το Γ3 . Θεωρώ αν ουσίας το Γ4 . Το Δ1 λογικα πρεπει να ειναι για μαθητές . Δ2 απαιτητικό όριο οπως και πέρσι . Δ3 πολυ κλασικό ερώτημα με τον ελάχιστο συντελεστή . Δ4 Για άτομα που ξεχωρίζουν . Τα θεματ ηταν για μαθητές που προσπάθησαν αρκετά ώστε να γράψουν αξιοπρεπώς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Krima gia Tin statistiki!
    Klassika themata statitistikis opos simplirosi piñaka k erotimata gia pososta,opos k i kanoniki katanomi se Mia efkoli askisi apousiazoun dithen tis efkolias tous akoma k gia mathites pou einai metria diavasmenoi.
    Krima!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Νομιζω θα επρεπε να βαλουν εναν πινακα στατιστικης αντι να επαναλαμβανονται ερωτηματα μονοτονιας!! για θεματα επαλ νομιζω θα δυσκολεψουν αρκετα τα παιδια ( δυστυχως το επιπεδο ειναι χαμηλο)!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Το επίπεδο στα ΕΠΑΛ χαμηλό για τέτοια θεματα, σίγουρα, σχεδόν απαγορευτικό για την πλειοψηφία! Απο κει κ πέρα, από τη στιγμή που οι πανελλαδικές των ΕΠΑΛ εισάγουν μαθητές σε τμηματα οπως το φυσικό πχ, σε τι επίπεδο ευκολίας μπορούν να φτάσουν? Προσωπικά, βλεπω εναν βαθμό 11-12 σ αυτά τα θέματα να προβιβασει μαθητές σε τμήματα, στα οποία οι μαθητές των ΓΕΛ με 11-12 στα μαθ. Προσανατολισμού δεν εισάγονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Τα θέματα είχαν ακριβώς το ίδιο μοτίβο με τα περσινά.
    Β θέμα στατιστική.
    Γ και Δ θέμα συναρτήσεις.
    Ακόμη και τα είδη των συναρτήσεων που επιλέχτηκαν ήταν ίδια (μια πολυωνυμική και μια άρρητη).
    Το 1ο Σωστό - Λάθος είναι ασκησούλα.
    Το Β1 και Β2 είναι απαιτητικά γιατί πρέπει ο μαθητής (του ΕΠΑΛ) να "να στήσει" μόνος σε κάθε ένα από αυτά μια εξίσωση.
    Από το Γ πρέπει να ξέρει πάραγωγο σύνθετης συνάρτησης καθώς και να έχει κατανοήσει την έννοια του ακροτάτου.
    Στο Δ θέμα αρκετά απαιτητικό είναι το Δ4 αφού αυτό το είδος άσκησης περιέχεται στο σχολικό των ΓΕΛ και όχι στο σχολικό που εξετάζονται οι μαθητές των ΕΠΑΛ.
    Πολύ άκομψο στο Δ θέμα που έδωσαν μια συνάρτηση με παράμετρο λ και στα τρία πρώτα ερωτήματα δινόταν η τιμή της παραμέτρου. Ουσιαστικά η παράμετρος έπαιξε ρόλο στο Δ4. Μαλλον θα ήταν πιο ωραίο το Δ4 να είναι Δ1 ώστε να προκύψει το λ=3 και να χρησιμοποιηθεί στα επόμενα ερωτήματα.
    Συμπερασματικά: Θέματα ΕΠΑΛ με ολίγον από ΓΕΛ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ απόλυτα Χρήστο για την παράμετρο λ. Το Δ4 πρέπει να το έλυσε σωστά 1 στους 500. Επειδή λοιπόν ήταν πράγματι με διαφορά το πιο δύσκολο ερώτημα, εκτιμώ ότι απέφυγαν να το βάλουν στο Δ1 καθαρά για ψυχολογικούς λόγους. Αλλά ο τρόπος που διάλεξαν ήταν πράγματι λίγο άκομψος.

      Διαγραφή
  20. Τα θέματα ήταν σχετικά βατά στο σύνολο τους με καλή κλιμάκωση δυσκολίας, σαφή και χωρίς παραλείψεις. Οι προετοιμασμένοι μαθητές δεν θα δυσκολεύτηκαν στα περισσότερα ερωτήματα πλην των υποερωτημάτων Δ3 και Δ4 τα οποία ήταν αυξημένης δυσκολίας. Καλή τύχη σε όλα τα παιδιά, ψυχραιμία και δύναμη για την μάχη της Δευτέρας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Σε γενικές γραμμές τα θέματα ήταν μια χαρά. Αρκετές εύκολες μονάδες, λίγες δύσκολες και ελάχιστες στα όρια του... άπιαστες (βλέπε Δ4).
    Μερικές παρατηρήσεις:

    1) Κατά τη γνώμη, σφάλμα της επιτροπής να ζητήσει ερώτηση Σ-Λ που δεν αναφέρεται στο βιβλίο. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι οι περισσότεροι μαθητές γνώριζαν πως θα βρουν την παράγωγο της 1/x. Άσε που αρκετοί ήταν αυτοί που το ήξεραν "παπαγαλία".
    2) Το ερώτημα Γ4, αν και ήταν εύκολο, δεν μπορούσε να απαντηθεί από κάποιον που δε βρήκε την εξίσωση της εφαπτομένης στο Γ3. Οπότε έχασε τσάμπα 5 μόρια.
    3) Μπορεί να ακούγεται περίεργο, αλλά στο Δ1 εκτιμώ ότι περισσότερο δυσκόλεψε τους μαθητές η σύγκριση των 3/8 και 5/6, παρά των f(3/8) και f(5/6).
    4) Θα μπορούσε να αποφευχθεί η μελέτη δύο φορές της μονοτονίας. Βέβαια είχαν μία διαφορετικότητα, αφού στη μία η παράγωγος άλλαζε πρόσημο και στην άλλη όχι, αλλά δεν παύει να αποτελεί επανάληψη του ίδιου ουσιαστικά ερωτήματος.

    Κλείνοντας, θα ξαναπώ ότι τα θέματα ήταν σε γενικές γραμμές μια χαρά. Μην περιμένουμε τα θέματα του 2010. Τα πράγματα έχουν αλλάξει. Δεν υπάρχουν ΤΕΙ πια, παρά μόνο ΑΕΙ. Το επίπεδο των θεμάτων έχει ανέβει στα ΕΠΑΛ την τελευταία τριετία κι εκεί προβλέπω ότι θα παραμένει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Μαθητής ΕΠΑΛ εδώ.. Στο όριο συγκεκριμένα όλοι την μεθοδολογία σωστη ,μια απροσεξία και λαθος υπολογισμό στο τέλος. Δηλαδή εχω ολο το όριο σωστό μονο την πράξη λάθος απο απροσεξία θα μου κοπή ολο το ερώτημα η το πολυ μια μονάδα; ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επιπλέον .. .Γενικα ποσο κόβουν για λαθος πράξη εφόσον η μεθοδολογία είναι σωστή... Δίνω δεύτερη φορά μου φάνηκαν ευκολα μονο το Δ4 δεν το ειχα ξανα δει ... Δηλαδη απο απροσεξιες εχασα το 19 και ειμαι τωρα στο ,17 περίπου

      Διαγραφή

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος