Πέμπτη, 8 Ιουλίου 2021

Mήνυμα προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως

Το παρακάτω θα μπορούσε να ήταν ένα μήνυμα προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως.

Επειδή αυτή είναι η άποψή μου και δεν ξέρω αν εκφράζω όλους τους μαθητικούς το μήνυμα αυτό θα μείνει ως ανάρτηση στο blog.

Θέμα: Η ύλη των Πανελλαδικών εξετάσεων 2022 στα Μαθηματικά

Σε λίγες μέρες θα ανακοινωθεί από το Υπουργείο Παιδείας η ύλη των Πανελλαδικών Εξετάσεων για το μάθημα των μαθηματικών. Ενημερώνομαι ότι θα επανέλθει η προηγούμενη ύλη, δηλαδή το 3ο κεφάλαιο (Ολοκληρωτικός Λογισμός) που ήταν εκτός τα δύο τελευταία χρόνια λόγω του COVID19.

Παρόλο που είμαι ένας καθηγητής που μου αρέσει να διδάσκω στους μαθητές μου πολλές έννοιες μαθηματικών και γενικότερα να διδάσκω μια πιο διευρυμένη ύλη των μαθηματικών από αυτή που υπάρχει στα σχολεία τα τελευταία 20 έτη, δεν μπορώ να δεχθώ την επαναφορά της ύλης (των τριών κεφαλαίων) στους ταλαιπωρημένους μαθητές της Γ Λυκείου.

Οι μαθητές που θα δώσουν φέτος Πανελλαδικές Εξετάσεις 2022 δεν είναι ειδικών συνθηκών; Θεωρούμε ότι έχουν εμπεδώσει, αφομοιώσει και ολοκληρώσει την ύλη της Β Λυκείου; Έχουν δώσει προαγωγικές εξετάσεις στο Λύκειο; Έχουν εξασκηθεί στα τετραμηνιαία διαγωνίσματα; Γνωρίζουν ότι στις τελικές εξετάσεις γράφουν όλα τα θέματα και όχι κάποια από αυτά όπως έκαναν στο Γυμνάσιο;

Γιατί δεν συνεχίζουμε με την αναμορφωμένη ύλη του Κορωνοϊού; Γιατί η τακτική να ανακοινώσουμε μεσούσης περιόδου τις αλλαγές είναι καλύτερο από τον προγραμματισμό; Γιατί δεν το προαναγγέλλουμε από σήμερα αφού τα δεδομένα είναι ήδη αρνητικά για τους μαθητές;

Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή!

Οι μαθητές της Β Λυκείου για το σχολικό έτος 2020 – 21 έκαναν αδιάλειπτα μάθημα μέσω τηλεκπαίδευσης και τους τελευταίους μήνες δια ζώσης. Όμως, όταν εμφανιζόταν επιβεβαιωμένο κρούσμα κορωνοϊού έκλεινε το τμήμα για δεκαπέντε ημέρες χωρίς να κάνει τηλεκπαίδευση άρα οι μαθητές έμεναν στάσιμοι! Με αποτέλεσμα αρκετά τμήματα, σε αρκετά σχολεία να καθυστερήσουν να επιστρέψουν για τουλάχιστον 15 ή 30 μέρες! Εγώ προσωπικά γνωρίζω τμήμα της Β Λυκείου που έκλεισε για ένα μήνα με αποτέλεσμα να μην ολοκληρωθεί η διδακτέα ύλη (δεν διδάχθηκαν οι λογάριθμοι). Να σημειώσω το προφανές ότι η ύλη της Β Λυκείου είναι απαραίτητη για την ομαλή εισαγωγή του μαθητή στην ομαλή παρακολούθηση των μαθηματικών στη Γ Λυκείου.

Φυσικά, να μην ξεχάσουμε τους μαθητές (ένα μικρό ποσοστό) που για δικαιολογημένους λόγους απείχαν από τα δια ζώσης μαθήματα του σχολείου για όλο το χρονικό διάστημα Απριλίου - Ιουνίου.

Προτείνω το Υπουργείο Παιδείας να ανακοινώσει έγκαιρα την Εξεταστέα Ύλη των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2022 και να είναι ίδια με την περσινή και ας μην έχουμε ούτε μία μέρα καραντίνα. Έτσι και αλλιώς με πέντε μήνες τηλεκπαίδευση η ύλη δεν ήταν μικρότερη από αυτήν. Με αυτόν τον τρόπο δείχνουμε – αποδεικνύουμε ότι θεωρούμε και τους φετινούς υποψήφιους ειδικών συνθηκών.

Τέλος, πρέπει να αφαιρεθεί και από την ύλη μια σελίδα που δεν έχει νόημα να διδάσκεται. Είναι η σελίδα με την ακολουθία (ορισμός και όριο ακολουθίας) στην σελίδα 68 (δείτε παρακάτω εικόνα).




Μου θυμίζει τους λασπωτήρες (δείτε παρακάτω φωτογραφία) που υπάρχουν στην είσοδο παλαιών κτιρίων όταν οι δρόμοι ήταν χωμάτινοι. Πλέον, χωρίς τα ολοκληρώματα στην ύλη δεν υπάρχει ούτε ως δικαιολογία η έννοια της ακολουθίας στη Γ Λυκείου. Έτσι και αλλιώς ποτέ δεν έχει ζητηθεί κάτι ανάλογο στις Πανελλαδικές Εξετάσεις αφού όλοι γνωρίζουν ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να εξεταστεί. Ας μην γίνει και η σελίδα 68 ένας ξεχασμένος «λασπωτήρας»….


Μάκης Χατζόπουλος
Καθηγητής Μαθηματικών στο 3ο ΓΕΛ Κηφισιάς

15 σχόλια:

  1. Μάκη συμφωνώ απολύτως με το άρθρο σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ ωραίο άρθρο και με βρίσκει σύμφωνη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. συμφωνω με αυτη την άποψη και κατα τη γνώμη μου θα έπρεπε το πρώτο 15νθήμερο του σχολικού έτους να γίνει ανασκόπηση της εκθετικής και λογαριθμικής συνάρτησης και των ιδιοτήτων τους και έπειτα να προχωρήσουν στην ύλη της Γ' λυκείου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. έχεις απόλυτο δίκαιο σε όλα. Συμφωνώ και επαυξάνω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Kαι γιατί να μείνει μόνο ως ανάρτηση στο blog?!?
    Προσωπικά συμφωνώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. δε θα μπορούσα με τίποτα να περιγράψω καλύτερα την κατάσταση!!όπως και πολλοί άλλοι συνάδελφοι!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πολύ ωραίο Μάκη συμφωνώ απολύτως μπράβο σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δε νομίζω πως υπάρχει συνάδελφος που θα διαφωνούσε με το παραπάνω κείμενο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δεν διαφωνώ με το κείμενο, όμως έχω κάποιους προβληματισμούς. Από τη μια έχουμε τις αναμφισβήτητες δυσκολίες με τη μακρά περίοδο της τηλεκπαίδευσης, από την άλλη όμως τις συνεχείς εκπτώσεις στην ύλη (παλαιότερα κόπηκαν οι μιγαδικοί, τώρα τείνει να παγιωθεί και το ψαλίδισμα των ολοκληρωμάτων)... Αν σκεφτούμε και την "κλιμακούμενη ευκολία" των θεμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων των τελευταίων χρόνων, μήπως αυτό οδηγεί σε σταδιακό χαμήλωμα του πήχυ όχι μόνο στη Γ λυκείου, αλλά και στις μικρότερες τάξεις;
    Επίσης, ένας θετικός παράγοντας στην περίοδο της τηλεκπαίδευσης ήταν η ελαχιστοποίηση των πολλών χαμένων ωρών του ωρολογίου προγράμματος λόγω εκδρομών, διδακτικών επισκέψεων, εκπαιδευτικών δράσεων, ακόμα και των καταλήψεων (αφού κατά τη διάρκεια μιας κατάληψης γίνονταν τηλεμαθήματα). Όλες αυτές οι ώρες αξιοποιήθηκαν για την κατανόηση και περαιτέρω εμβάθυνση της ύλης, αλλά και την κάλυψη κενών από τα μαθηματικά των προηγούμενων τάξεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Μάκη συμφωνώ μαζί σου. Κι εγώ θα ήθελα ,όχι περισσότερη μάζωξη της ύλης ,λιγότερη υποβάθμιση των Μαθηματικών , αλλά οι συνθήκες δεν το επιτρέπουν. Σωστή η άποψή σου. Όσο για τις χαμένες ώρες από εκδρομές, συνελεύσεις-καταλήψεις-γιορτές κλπ. δεν φταίμε εμείς ας βάλουν πλαφόν...όπως στις απουσίες όχι περισσότερες χαμένες ώρες από συγκεκριμένο αριθμό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Α!!! και κάτι ακόμα. ΔΕΝ νομίζω ότι το μάθημα webex αντικαθιστά το δια ζώσης μάθημα...ούτε στο 15%. Αρκεί μια ματιά στα μάτια των παιδιών για να δεις την επιβεβαίωση της γνώσης ή την απορία.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Συμφωνω εν μερει με οσα γράφεις,αν και θεωρω οτι για να αλλαξει κατι χρειαζεται μια μαζικη και ευρεια κινηση, αλλα νομιζω πως οι παθογενειες δεν αρχιζουν και τελειωνουν στον περιρισμο της υλης οσο στην εν γενει αλλαγη της.
    Η κατευθυνση των οικονομικων δεν νοειται να εχει την ιδια υλη με τους θετικους.Ειναι το μεγαλυτερο αγκαθι και για μαθητες και για καθηγητες χρονια τωρα!Τα μαθηματικα Γενικης πρεπει κατ εμε να αντικαταστησουν την τωρινη υλη της οικονομικης κατευθυνσης.

    Φιλικά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Συμφωνώ με την ανάρτηση.Οι πρώτες εξετάσεις των μαθητών που μπήκαν στο λύκειο το 2019, θα είναι οι πανελλαδικές του 2022. Μπορούμε όλοι να φανταστούμε κάτω από ποιες συνθήκες και σε τι βαθμό (ποιοτικά) ολοκληρώθηκαν οι ύλες τα τελευταία 2 χρόνια, σε ένα μεγάλο ποσοστό πανελλαδικά. Τέτοιες αναρτήσεις πρέπει να φτάνουν στα αυτιά των υπευθύνων,ακόμα και αν έχουν τους ίδιους προβληματισμούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Λίγο πολύ όλοι συμφωνούμε με το κείμενο που αναρτάται στην ιστοσελίδα αυτή αν και δεν είναι το κύριο πρόβλημα στην ύλη.Προσωπικά θα ήθελα να μάθω το επιτελείο επιστημονικό και μη που κάνει εισηγήσεις ή συμβουλεύει την υπουργό για τα θέματα της παιδείας για να μιλάμε και με ονόματα κάποια στιγμή, σε αυτούς απευθύνεται η ανάρτηση και αυτοί με τη σειρά τους θα γνωμοδοτήσουν στην υπουργό.Εκτός αν πιστεύουμε ότι η υπουργός σηκώνει μόνη της όλο το οικοδόμημα της εκπαίδευσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μάκη συμφωνώ αλλά δεν άκουσα κανέναν να ερμηνεύσει πως φέτος εστω και με λίγο ποιο ευκολα θέματα οι επιδόσεις ήταν καλυτερες θα έπρεπε να είναι όπως του 2020 η και χειροτερες

    ΑπάντησηΔιαγραφή