Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

MEGA επιτυχία των Ελλήνων μαθητών στη διεθνή 66η Μαθηματική Ολυμπιάδα (ΙΜΟ, 10-20/7/2025 Αυστραλία) και η τεχνητή νοημοσύνη!







Άρθρο 1ο

Πηγή: hms.gr 

Για να δείτε τα θέματα στα Ελληνικά πατήστε εδώ!

Η 66η Διεθνής Μαθηματική Ολυμπιάδα διοργανώθηκε στο Sunshine Coast στο Κουίνσλαντ της Αυστραλίας από 10 έως 20 Ιουλίου 2025 με συμμετοχή 110 χωρών και 630 διαγωνιζόμενων. Η Ελληνική ομάδα συνεχίζοντας την παράδοση των επιτυχιών των Ελλήνων μαθητών και μαθητριών στις Διεθνείς Μαθηματικές Ολυμπιάδες είχε εξαιρετική παρουσία και οι μαθητές μας κατέκτησαν 

2 αργυρά και 3 χάλκινα μετάλλια καθώς και μία εύφημη μνεία 

ως εξής:

  1. Τσουρέκας Κυριάκος (Αργυρό Μετάλλιο) (Σχολή Μωραΐτη)
  2. Μπερκουτάκης Νεκτάριος – Ραφαήλ (Αργυρό Μετάλλιο) (3 ΓΕΛ Πύργου)
  3. Ηλιάδης Σωκράτης (Χάλκινο Μετάλλιο) (Πρότυπο Λύκειο Αναβρύτων)
  4. Καβαλλάρης Ανδρέας (Χάλκινο Μετάλλιο) (Εράσμειος Ελληνογερμανική Σχολή)
  5. Καραγεωργίου Λάζαρος (Χάλκινο Μετάλλιο) (Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη)
  6. Τζαβούλης Σωτήριος (Εύφημη μνεία) (Homo Educandus)

Αρχηγός της Ελληνικής αποστολής ήταν ο Επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης Σιλουανός Μπραζιτίκος και υπαρχηγός ο διδάκτωρ μαθηματικός Αχιλλέας Συνεφακόπουλος.

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία συγχαίρει όλους τους μαθητές για την σπουδαία επιτυχία τους, η οποία αποτελεί και ανταμοιβή για τις προσπάθειες που καταβάλουν εδώ και αρκετά χρόνια για να φθάσουν σε τόσο υψηλό επίπεδο. 

Στατιστικά

α) Συμμετείχαν 630 μαθητές/τριες (μόνο οι 69 μαθήτριες)

β) Από 110 χώρες

γ) Τις πρώτες θέσεις τις κατέλαβαν οι εξής χώρες: 
      1) Κίνα
      2) Ηνωμένες Πολιτείες
      3) Δημοκρατία της Κορέας
      4) Πολωνία και Ιαπωνία
      6) Ισραήλ
      7) Ινδία 
      8) Σιγκαπούρη
      9) Βιετνάμ

δ) Επίσημο site διαγωνισμού https://imo2025.au/

ε) Όλα τα προβλήματα του διαγωνισμού ΙΜΟ από το 1959 έως σήμερα

στ) Βραβεία

  • Μέγιστοι δυνατοί βαθμοί ανά διαγωνιζόμενο: 7+7+7+7+7+7+7= 42 (έξι προβλήματα 7 βαθμοί έκαστος)
  • Χρυσά μετάλλια: 67 (βαθμολογία ≥ 35 βαθμοί).
  • Ασημένια μετάλλια: 103 (βαθμολογία ≥ 28 βαθμοί).
  • Χάλκινα μετάλλια: 145 (βαθμολογία ≥ 19 βαθμοί).
  • Εύφημες μνείες: 132.

Άρθρο 2ο

Πηγή: https://arstechnica.com

Το DeepMind ακολούθησε τους κανόνες του IMO για να κερδίσει χρυσό, σε αντίθεση με το OpenAI.

Οι μαθητές που συμμετέχουν στην 66η Διεθνή Ολυμπιάδα Μαθηματικών (IMO) αντιπροσωπεύουν μερικά από τα πιο ταλαντούχα νεαρά υπολογιστικά μυαλά στον κόσμο. Φέτος, αντιμετώπισαν μια πρόσφατα ενισχυμένη σειρά ισχυρών μοντέλων Τεχνητής Νοημοσύνης, συμπεριλαμβανομένου του Gemini Deep Think της Google. Η εταιρεία λέει ότι υπέβαλε το μοντέλο της σε δοκιμή χρησιμοποιώντας τους ίδιους κανόνες με τους ανθρώπους συμμετέχοντες και βελτίωσε την ήδη ισχυρή απόδοσή του από πέρυσι.

Η Google λέει ότι η ειδικά ρυθμισμένη μαθηματική τεχνητή νοημοσύνη της απάντησε σωστά σε πέντε από τις έξι ερωτήσεις, κάτι που είναι αρκετά καλό για να λάβει το χρυσό μετάλλιο. Και σε αντίθεση με το OpenAI , η Google έπαιξε σύμφωνα με τους κανόνες που ορίζει ο IMO.

Η ομάδα Google DeepMind συμμετείχε στον περσινό διαγωνισμό IMO χρησιμοποιώντας μια τεχνητή νοημοσύνη που αποτελούνταν από τα μοντέλα AlphaProof και AlphaGeometry 2. Αυτή η ρύθμιση κατάφερε να απαντήσει σωστά σε τέσσερις από τις έξι ερωτήσεις, κερδίζοντας το ασημένιο μετάλλιο — μόνο οι μισοί από τους ανθρώπους που συμμετείχαν κερδίζουν κάποιο μετάλλιο.

Το 2025, η Google DeepMind ήταν μεταξύ μιας ομάδας εταιρειών που συνεργάστηκαν με τον ΙΜΟ για την επίσημη αξιολόγηση και πιστοποίηση των μοντέλων τους από τους συντονιστές. Η Google παρουσιάστηκε προετοιμασμένη με ένα νέο μοντέλο για την περίσταση. Το Gemini Deep Think ανακοινώθηκε νωρίτερα φέτος ως μια πιο αναλυτική προσέγγιση στα μοντέλα προσομοίωσης συλλογισμού. Αντί να ακολουθεί μια γραμμική γραμμή «σκέψης», η Deep Think εκτελεί πολλαπλές διαδικασίες συλλογισμού παράλληλα, ενσωματώνοντας και συγκρίνοντας τα αποτελέσματα πριν δώσει μια τελική απάντηση.



Σύμφωνα με τον Thang Luong, ανώτερο επιστήμονα του DeepMind και επικεφαλής της ομάδας IMO, αυτή είναι μια παραδειγματική αλλαγή σε σχέση με την περσινή προσπάθεια . Το 2024, ένας ειδικός έπρεπε να μεταφράσει τις ερωτήσεις φυσικής γλώσσας σε «γλώσσα που αφορά συγκεκριμένο τομέα». Στο τέλος της διαδικασίας, ο εν λόγω ειδικός θα έπρεπε να ερμηνεύσει το αποτέλεσμα. Το Deep Think, ωστόσο, είναι φυσική γλώσσα, από άκρο σε άκρο, και δεν σχεδιάστηκε ειδικά για να κάνει μαθηματικά.

Στο παρελθόν, η βελτίωση των LLM στα μαθηματικά περιλάμβανε ενισχυτική μάθηση με τελικές απαντήσεις. Ο Luong εξήγησε στο Ars ότι τα μοντέλα που εκπαιδεύονται με αυτόν τον τρόπο μπορούν να φτάσουν στη σωστή απάντηση, αλλά έχουν «ελλιπή συλλογιστική» και μέρος της βαθμολόγησης IMO βασίζεται στην παρουσίαση της εργασίας σας. Για να προετοιμάσει το Deep Think για το IMO, η Google χρησιμοποίησε νέες τεχνικές ενισχυτικής μάθησης με λύσεις «μακράς απάντησης» υψηλότερης ποιότητας σε μαθηματικά προβλήματα, δίνοντας στο μοντέλο καλύτερη βάση για το πώς να χειρίζεται κάθε βήμα στο δρόμο για μια απάντηση. «Με αυτό το είδος εκπαίδευσης, μπορείτε πραγματικά να αποκτήσετε ισχυρή, μακροσκελή συλλογιστική», δήλωσε ο Luong.

Όπως θα περίμενε κανείς, το Deep Think χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να δημιουργήσει ένα αποτέλεσμα σε σύγκριση με τις απλούστερες εκδόσεις στις οποίες μπορείτε να έχετε πρόσβαση στην εφαρμογή Gemini. Ωστόσο, η Τεχνητή Νοημοσύνη ακολούθησε τους ίδιους κανόνες με τους συμμετέχοντες από σάρκα και οστά, κάτι που ήταν δυνατό μόνο λόγω της ικανότητάς της να προσλαμβάνει τα προβλήματα ως φυσική γλώσσα. Στο Gemini δόθηκαν οι περιγραφές των προβλημάτων και έδωσε τις απαντήσεις του εντός του χρονικού ορίου των 4,5 ωρών του διαγωνισμού.

Εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης όπως η DeepMind έχουν δείξει ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό IMO τα τελευταία χρόνια, επειδή παρουσιάζει μια μοναδική πρόκληση. Ενώ ο διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθηματικούς προ-πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, οι ερωτήσεις απαιτούν κριτική σκέψη και κατανόηση πολλαπλών μαθηματικών κλάδων, όπως η άλγεβρα, η συνδυαστική, η γεωμετρία και η θεωρία αριθμών. Μόνο τα πιο προηγμένα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης έχουν κάποια ελπίδα να απαντήσουν με ακρίβεια σε αυτά τα πολυεπίπεδα προβλήματα.

Η ομάδα DeepMind έχει επισημάνει ορισμένες ενδιαφέρουσες πτυχές της απόδοσης του Deep Think, οι οποίες, όπως λένε, προέρχονται από την προηγμένη εκπαίδευσή του. Στο τρίτο πρόβλημα (παρακάτω), για παράδειγμα, πολλοί ανθρώπινοι διαγωνιζόμενοι εφάρμοσαν μια έννοια μεταπτυχιακού επιπέδου που ονομάζεται Θεώρημα του Dirichlet, χρησιμοποιώντας μαθηματικά εκτός του προβλεπόμενου πεδίου εφαρμογής του διαγωνισμού. Ωστόσο, το Deep Think αναγνώρισε ότι ήταν δυνατό να λυθεί το πρόβλημα με απλούστερα μαθηματικά. «Το μοντέλο μας έκανε στην πραγματικότητα μια λαμπρή παρατήρηση και χρησιμοποίησε μόνο στοιχειώδη θεωρία αριθμών για να δημιουργήσει μια αυτοτελή απόδειξη του δεδομένου προβλήματος», δήλωσε ο ερευνητής του DeepMind και καθηγητής του Πανεπιστημίου Brown, Junehyuk Jung (κέρδισε χρυσό μετάλλιο του ΙΜΟ ως φοιτητής το 2003).

Όσο για το ένα ερώτημα που έκανε λάθος το Deep Think, η ομάδα λέει ότι ήταν αντικειμενικά το πιο δύσκολο του διαγωνισμού. Η ερώτηση αφορούσε τον ελάχιστο αριθμό ορθογωνίων που χρειάζονταν για να καλυφθεί ένας δεδομένος χώρος. Ο Γιουνγκ εξηγεί ότι το Deep Think ξεκίνησε από μια λανθασμένη υπόθεση, πιστεύοντας ότι η απάντηση θα ήταν μεγαλύτερη ή ίση του 10, οπότε χάθηκε από την αρχή. «Δεν υπάρχει περίπτωση να το λύσει γιατί αυτό δεν ισχύει εξαρχής», είπε ο Γιουνγκ.

Έτσι, το Deep Think έχασε βαθμούς σε αυτό το πρόβλημα, αλλά ο Jung σημειώνει ότι μόνο πέντε μαθητές κατάφεραν να το λύσουν σωστά. Παρόλα αυτά, η Google συγκέντρωσε 35 βαθμούς για να κερδίσει ένα χρυσό μετάλλιο. Μόνο περίπου το 8% των ανθρώπων που συμμετείχαν μπορούν να φτάσουν σε αυτό το επίπεδο.

Η Google τονίζει ότι το Deep Think υποβλήθηκε στην ίδια αξιολόγηση με τους φοιτητές. Το OpenAI έχει επίσης ανακοινώσει αποτελέσματα από τον IMO, αλλά δεν συνεργάστηκε με τον οργανισμό για να τηρήσει την καθιερωμένη διαδικασία. Αντ' αυτού, όρισε μια ομάδα πρώην συμμετεχόντων στον IMO για να βαθμολογήσει τις απαντήσεις του και απένειμε στον εαυτό του ένα χρυσό μετάλλιο.

«Επιβεβαιώσαμε με τον οργανισμό του ΙΜΟ ότι λύσαμε πέντε προβλήματα τέλεια», είπε ο Luong. «Νομίζω ότι όποιος δεν πέρασε από αυτή τη διαδικασία, δεν ξέρουμε, μπορεί να έχασε έναν βαθμό και να πήρε το ασημένιο μετάλλιο».

Η Google αναφέρει ότι η έκδοση του Deep Think που έχει ρυθμιστεί για το IMO παραμένει. Αυτή τη στιγμή διατίθεται σε μια ομάδα έμπιστων δοκιμαστών που περιλαμβάνει μαθηματικούς. Τελικά, αυτό το μοντέλο θα παρέχεται στους συνδρομητές του Google AI Ultra, οι οποίοι πληρώνουν 250 δολάρια το μήνα για πρόσβαση στα μεγαλύτερα και πιο ακριβά μοντέλα της Google. Η DeepMind σχεδιάζει να συνεχίσει να επαναλαμβάνει αυτό το μοντέλο και θα επιστρέψει του χρόνου αναζητώντας μια τέλεια βαθμολογία.
Η ομάδα DeepMind IMO στη φετινή εκδήλωση στην Αυστραλία. 
Πίστωση: Google DeepMind

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

71 νέα θέματα (προβλήματα) προστέθηκαν στην Τράπεζα Θεμάτων Άλγεβρα Α΄ Λυκείου

Όπως είχε προαναγγείλει η Υπουργός Παιδείας, στις 24/9/2025 προστέθηκαν 71 νέα θέματα στην Τράπεζα Θεμάτων στο μάθημα της Άλγεβρας Α΄ Γενικού Λυκείου.  Τα συνολικά θέματα της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου που έχουν αναρτηθεί στην Τράπεζα θεμάτων είναι 469. Τα θέματα είναι προβλήματα και θυμίζουν το στυλ του Ι.Β.  Δείτε τα 71 θέματα  πατώντας εδώ (τράπεζα θεμάτων από το επίσημο site του Ι.Ε.Π.). Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (εκφωνήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Ιορδάνης Κοσόγλου (lisari team) Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (+ απαντήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Τάκης Τσακαλάκος (lisari team) Σχολιασμός Ένας πρώτος σχολιασμός:  1) Αλλάζει το στυλ και το ύφος των θεμάτων της Τράπεζας θεμάτων... γιατί;  2) Ποιος έχει την ευθύνη των θεμάτων; Στα προηγούμενα γνωρίζουμε ποιοι ήταν θεματοδότες. Δεν έγινε από το Ι.Ε.Π. ποτέ ανοικτή πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους.  3) Δεν είναι μετρήσιμα τα θέματα... πώς θα βαθ...

Νέες οδηγίες διδασκαλίας Μαθηματικών για όλες τις τάξεις Γυμνασίου σχολικό έτος 2025 - 26

 Δείτε τις νέες οδηγίες διδασκαλίας που μοιράστηκαν στα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας για το σχολικό έτος 2025 - 26 στα Γυμνάσια. Οι οδηγίες έχουν αλλάξει αρκετά από τις περσινές οπότε πρέπει όλοι οι καθηγητές που διδάσκουν στα Γυμνάσια να τις προσέξουν - διαβάσουν. Για ευκολία των εκπαιδευτικών, αναρτούμε παράλληλα και ένα αρχείο excel σε κάθε τάξη με τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν από τις περσινές οδηγίες διδασκαλίας ( 2024 - 25 ).  Αποκλειστικά από το lisari.blogspot.com .  Τμήμα Οδηγίες διδασκαλίας 2025 – 26 Οδηγίες διδασκαλίας 2024 - 25 Αλλαγές από τις περσινές οδηγίες Α΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Β΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Γ ΄ Γυμνασίου Μαθηματικά Μαθηματικά EXCEL Ερωτήματα  αναγνωστών 1) Ποιοι επιμελήθηκαν τις αλλαγές; Το Ι.Ε.Π.;  2) Τι σημαίνει η νέα...

Μαθηματικά Α' Γυμνασίου: Φύλλα εργασίας στο 1ο κεφάλαιο

126.243  κλικ, 20 σχόλια και συνεχίζει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον σας! Ένα φυλλάδιο που είχα παρουσιάσει στους μαθητές του 6ου Γυμνάσιου Ιλίου περίπου πριν δεκατέσσερα χρόνια (2008) παρόλα αυτά στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς το αρχείο αυτό είναι πρώτο στις εμφανίσεις! Ένα αρχείο που το αγαπήσατε! Το ανανεώσαμε λίγο και το αναρτούμε εκ νέου. Παρουσιάζει το πρώτο κεφάλαιο της Α΄ τάξης με θεωρία και ασκήσεις. Περιέχει 13 υποδειγματικά φύλλα εργασίας που θα τα αγαπήσουν οι μαθητές! Τελευταία ενημέρωση: 20/9/2022 Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Κεφάλαιο 1ο - Φύλλα εργασίας 1 μέχρι 13 from Μάκης Χατζόπουλος