Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Νέες οδηγίες διδασκαλίας Μαθηματικών για όλες τις τάξεις Γυμνασίου σχολικό έτος 2025 - 26

 Δείτε τις νέες οδηγίες διδασκαλίας που μοιράστηκαν στα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας για το σχολικό έτος 2025 - 26 στα Γυμνάσια.

Οι οδηγίες έχουν αλλάξει αρκετά από τις περσινές οπότε πρέπει όλοι οι καθηγητές που διδάσκουν στα Γυμνάσια να τις προσέξουν - διαβάσουν.

Για ευκολία των εκπαιδευτικών, αναρτούμε παράλληλα και ένα αρχείο excel σε κάθε τάξη με τις αλλαγές που παρατηρήθηκαν από τις περσινές οδηγίες διδασκαλίας (2024 - 25). 

Αποκλειστικά από το lisari.blogspot.com

Τμήμα

Οδηγίες διδασκαλίας

2025 – 26

Οδηγίες διδασκαλίας

2024 - 25

Αλλαγές από τις περσινές οδηγίες

Α΄ Γυμνασίου

Μαθηματικά

Μαθηματικά

EXCEL

Β΄ Γυμνασίου

Μαθηματικά

Μαθηματικά

EXCEL

Γ ΄ Γυμνασίου

Μαθηματικά

Μαθηματικά

EXCEL


Ερωτήματα αναγνωστών

1) Ποιοι επιμελήθηκαν τις αλλαγές; Το Ι.Ε.Π.; 

2) Τι σημαίνει η νέα έκφραση "να προσεγγιστεί με προσαρμογή"; Να προσαρμόσουμε τις ώρες διδασκαλίας; Να προσαρμόσουμε τις προτεινόμενες ασκήσεις; Κάτι άλλο; 

3) Η έκφραση "Να προσεγγιστεί προαιρετικά" δημιουργεί περισσότερα ερωτήματα παρά δίνει ελευθερία στους εκπαιδευτικούς. Για παράδειγμα, αν ένας μαθηματικός διδάξει την παράγραφο με αυτή τη σήμανση και ο έτερος μαθηματικός του σχολείου δεν την διδάξει, τότε στο τέλος της χρονιάς στις εξετάσεις, η παράγραφος μετράει στην διδαχθείσα ύλη; Θα μπορεί να προστεθεί στην εξεταστέα ύλη;

4) Όταν λέει "να μην διδαχθεί" μετράει στην διδακτέα ύλη; 

5) Να υπενθυμίσω ότι η εξεταστέα ύλη για το Γυμνάσιο ορίζεται στα δύο τρίτα (2/3) της διδαχθείσας ύλης για κάθε μάθημα, σύμφωνα με το Π.Δ. 126/2016. Στην διδαχθείσα ύλη θα λάβουμε υπόψη τις παραγράφους που λένε "με προσαρμογή"; Θα λάβουμε υπόψη τις παραγράφους που λένε "προαιρετικά";


Απαντήσεις

1) Οι «Οδηγίες Διδασκαλίας» εκδίδονται κεντρικά και αναρτώνται από το Υπουργείο/φορείς του και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Τα έγγραφα 2025-26 για τα Μαθηματικά Γυμνασίου φέρουν ρητά τη σήμανση/λεζάντες (✅/✏/🟡/❌) και δημοσιεύονται από επίσημες πηγές που παραπέμπουν στο Ι.Ε.Π. (και στις σελίδες του). Άρα: ναι, πρόκειται για οδηγίες Ι.Ε.Π. (αναρτημένες/αναπαραγόμενες από επίσημους συνδέσμους του συστήματος).

2) Πρακτικά σημαίνει:
  • κρατάς τον πυρήνα μαθησιακών στόχων της ενότητας,
  • προσαρμόζεις παραδείγματα/δραστηριότητες/ασκήσεις/βάθος και (όπου χρειάζεται) τη ροή ή τη διασύνδεση με παραπλήσιες παραγράφους, ώστε να ταιριάζει στο επίπεδο του τμήματος,
  • δεν αλλάζεις αυθαίρετα τις συνολικές ώρες του κεφαλαίου, εκτός αν το ίδιο το έγγραφο δίνει άλλο ενδεικτικό χρόνο.
Αυτή η λογική «προσαρμογής» ευθυγραμμίζεται με τη διαφοροποιημένη διδασκαλία: προσαρμόζεις εκ των προτέρων τον τρόπο/υλικό, όχι το ότι «δεν θα διδαχθεί».

3) Το 🟡 Προαιρετικό δεν είναι υποχρεωτικό για όλους. Αν ένα τμήμα/εκπαιδευτικός το διδάξει, τότε μετρά στη διδαχθείσα ύλη του συγκεκριμένου τμήματος και μπορεί να συμπεριληφθεί στην εξεταστέα ύλη  μόνο αν είναι κοινό και σε όλες τις υπόλοιπες τάξεις/ομάδες. Η εξεταστέα ύλη ορίζεται στα 2/3 της διδαχθείσας (Π.Δ. 126/2016) και πρέπει να είναι κοινή και ενιαία για όσους συνεξετάζονται· εγκρίνεται από τον Διευθυντή και κοινοποιείται 5 ημέρες πριν τη λήξη μαθημάτων. Άρα πρακτικός κανόνας σχολείου: μην βάζετε 🟡 στην κοινή εξεταστέα, εκτός αν διδάχθηκε σε όλα τα τμήματα. 

4) Όχι. Το ❌ είναι εκτός διδασκαλίας: δεν το διδάσκουμε, άρα δεν καταχωρίζεται στη διδαχθείσα και δεν μπορεί να συμπεριληφθεί στην εξεταστέα. Είναι ρητή εξαίρεση των οδηγιών.

5) Η εξεταστέα ύλη = 2/3 της διδαχθείσας (και ποτέ λιγότερη του 1/2 της διδακτέας). Διδαχθείσα είναι ό,τι πράγματι διδάχθηκε και γράφτηκε στο βιβλίο ύλης. Τι μετρά ως «διδαχθείσα»;

✅ Βασικό: πάντα (υποχρεωτικά).
✏ Με προσαρμογή: ναι, μετρά, εφόσον διδάχθηκε (έστω με τροποποιήσεις στον τρόπο/παραδείγματα/βάθος).
🟡 Προαιρετικό: μετρά μόνο αν διδάχθηκε. Για κοινές εξετάσεις, μπαίνει στην εξεταστέα μόνο αν διδάχθηκε σε όλα τα τμήματα.
❌ Να μη διδαχθεί: ποτέ.

Σχόλια

  1. θα ήταν καλύτερα να κρατούσαν την προηγούμενη μορφή οι οδηγίες. Τι τους ενόχλησε και τις άλλαξαν? Μια χαρά δεν είμασταν μέχρι τώρα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Aγαπητέ φίλε και συνάδελφε Μάκη πολλά μπράβο και πολλές ευχαριστίες και για τούτη την ανάρτησή στο ιστολόγιό σου. Έχεις την καλημέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

71 νέα θέματα (προβλήματα) προστέθηκαν στην Τράπεζα Θεμάτων Άλγεβρα Α΄ Λυκείου

Όπως είχε προαναγγείλει η Υπουργός Παιδείας, στις 24/9/2025 προστέθηκαν 71 νέα θέματα στην Τράπεζα Θεμάτων στο μάθημα της Άλγεβρας Α΄ Γενικού Λυκείου.  Τα συνολικά θέματα της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου που έχουν αναρτηθεί στην Τράπεζα θεμάτων είναι 469. Τα θέματα είναι προβλήματα και θυμίζουν το στυλ του Ι.Β.  Δείτε τα 71 θέματα  πατώντας εδώ (τράπεζα θεμάτων από το επίσημο site του Ι.Ε.Π.). Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (εκφωνήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Ιορδάνης Κοσόγλου (lisari team) Για να κατεβάσετε όλα τα νέα αρχεία σε word (+ απαντήσεις) με ένα κλικ πατήστε εδώ.  Επιμέλεια : Τάκης Τσακαλάκος (lisari team) Σχολιασμός Ένας πρώτος σχολιασμός:  1) Αλλάζει το στυλ και το ύφος των θεμάτων της Τράπεζας θεμάτων... γιατί;  2) Ποιος έχει την ευθύνη των θεμάτων; Στα προηγούμενα γνωρίζουμε ποιοι ήταν θεματοδότες. Δεν έγινε από το Ι.Ε.Π. ποτέ ανοικτή πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους.  3) Δεν είναι μετρήσιμα τα θέματα... πώς θα βαθ...

Μαθηματικά Α' Γυμνασίου: Φύλλα εργασίας στο 1ο κεφάλαιο

126.243  κλικ, 20 σχόλια και συνεχίζει να μονοπωλεί το ενδιαφέρον σας! Ένα φυλλάδιο που είχα παρουσιάσει στους μαθητές του 6ου Γυμνάσιου Ιλίου περίπου πριν δεκατέσσερα χρόνια (2008) παρόλα αυτά στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς το αρχείο αυτό είναι πρώτο στις εμφανίσεις! Ένα αρχείο που το αγαπήσατε! Το ανανεώσαμε λίγο και το αναρτούμε εκ νέου. Παρουσιάζει το πρώτο κεφάλαιο της Α΄ τάξης με θεωρία και ασκήσεις. Περιέχει 13 υποδειγματικά φύλλα εργασίας που θα τα αγαπήσουν οι μαθητές! Τελευταία ενημέρωση: 20/9/2022 Για απευθείας αποθήκευση πατήστε εδώ. Κεφάλαιο 1ο - Φύλλα εργασίας 1 μέχρι 13 from Μάκης Χατζόπουλος